Internet afsplitsen direct van het glasvezelkastje mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakedd
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-12-2023
Mijn situatie is als volgt:

In de meterkast komt de glasvezel kabel binnen, vanuit daar loopt er een kabel naar de woonkamer en een naar de slaapkamer.

Mijn Zyxel modem (T-Mobile) staat in de woonkamer aangesloten.

Nu wil ik eigenlijk de kabel die naar mijn slaapkamer ligt ook in gebruik nemen.

Mijn vraag is:

Kan ik in de meterkast het signaal splitsen en dan in de slaapkamer een eigen router neerzetten en de situatie in de woonkamer As-Is houden? Of moet ik per se mijn Zyxel in de meterkast hangen (dat doe ik liever niet omdat ik dat in de woonkamer slechtere WiFi heb...)

Alvast bedankt voor jullie advies _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56
Het signaal is beschikbaar op de Zyxel, nier vandaar zul je het dus meten verdelen naar andere plekken.
Je kunt niet alleen je glasvezel spltsen. Dan heb je geen werkend internet e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kabel naar woon en slaapkamer als in glas of utp.

Persoonlijk zou ik de modem in de meterkast laten wonen.
En dan via de "kabels" als dat utp is 2 access points aansturen.
1 in de woonkamer 1 in de slaapkamer.

Even er van uitgaan dat je geen vaste utp lijn voor bv een pc gebrukt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tweakedd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:51:
In de meterkast komt de glasvezel kabel binnen, vanuit daar loopt er een kabel naar de woonkamer en een naar de slaapkamer.

Mijn Zyxel modem (T-Mobile) staat in de woonkamer aangesloten.

Nu wil ik eigenlijk de kabel die naar mijn slaapkamer ligt ook in gebruik nemen.

Mijn vraag is:

Kan ik in de meterkast het signaal splitsen en dan in de slaapkamer een eigen router neerzetten en de situatie in de woonkamer As-Is houden? Of moet ik per se mijn Zyxel in de meterkast hangen (dat doe ik liever niet omdat ik dat in de woonkamer slechtere WiFi heb...)
Waarschijnlijk hangt er een NTU in je meterkast die het optische signaal over glasvezel omzet naar Ethernet.

Die Zyxel is waarschijnlijk een router. Je hebt maar één internetaansluiting en één publiek IP, dus je kunt niet meerdere dingen direct voor die router aansluiten. (zie zouden dan namelijk elk een publiek IP aanvragen)

Hang die Zyxel (of een andere router) dus in de meterkast en zet door de rest van je huis APs voor WiFi.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 13-11-2020 16:09 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakedd
Piebas schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:55:
Het signaal is beschikbaar op de Zyxel, nier vandaar zul je het dus meten verdelen naar andere plekken.
Je kunt niet alleen je glasvezel spltsen. Dan heb je geen werkend internet e.d.
Het zijn inderdaad UTP Cat5 kabels die naar de woonkamer en slaapkamer gaan.

Zoals ik de reacties lees heb in helaas geen andere keus dan de Zyxel in de meterkast te hangen en zoals jullie adviseren om dan in de woonkamer en slaapkamer 2 AP’s te plaatsen.

Hoe is jullie ervaring met AP’s en welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier ook het modem in de meterkast geplaatst. Uiteraard heb/had ik de rest van mijn netwerk al provider onafhankelijk gemaakt. De wifi van het modem is dan ook uitgeschakeld zodat mijn eigen apparatuur dat voor z'n rekening neemt. Op het modem zelf is maar 1 client actief en dat is mijn eigen router.

Inmiddels is mijn ervaring met Ubiquiti AP's prima. De rest van mijn netwerk heb ik dan ook van Ubiquiti, wat naadloos bij elkaar aansluit. Het is alleen wat werk om de boel netjes in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Een andere optie is een extra UTP kabel van de kamer naar de meterkast leggen.
Dan in de meterkast deze koppelen aan de kabel naar de slaapkamer en in de woonkamer aan je router (zyxel) koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:35
Een cheap ass optie is om die utp naar de woonkamer te splitsen, beperking is wel dat je dan max 100mbit hebt

Als je niets intern hebt en je interverbinding onder de 100mbit is dan boeit t niet

https://www.allekabels.nl...2298185/utp-splitter.html

Maar je wilt dus die kabel gebruiken voor extra ap op slaapkamer, een ubiquiti kost 75 euro
Als je dan de zyxel in de meterkast zet heb je 2 aps nodig, dat is 150 euro of de utp splitter (15 euro) maakt totaal 90 euro

Ik zou een deco voor 100 euro kopen, zyxel in meterkast, 1 node in woonkamer, 1 in slaapkamer en evt 3e op zolder (of in doos stoppen als je gaat verhuizen)

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2020 12:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakedd
theuser schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:48:
Een andere optie is een extra UTP kabel van de kamer naar de meterkast leggen.
Dan in de meterkast deze koppelen aan de kabel naar de slaapkamer en in de woonkamer aan je router (zyxel) koppelen.
Dat is ook een optie inderdaad, nog niet over nagedacht :)

Ik ga denk ik voor de AP oplossing, een extra kabel trekken is niet echt handig in mijn geval qua wegwerken etc..

Wat nou als ik ook ethernet nodig heb in de kamers, is het dan beter om gewoon een kleine router neer te zetten? Of zouden jullie de utp kabel splitten en dan alsnog daar achter een AP gebruiken, dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwVxgHeEah0NlyKfL_QEGmT-9fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HbMYoplqdJ2Bdjqpl0O09ZYG.jpg?f=user_large

Legenda:
wk = woonkamer
sk = slaapkamer
AP = access point

edit: ‘tekening’ zag er niet goed uit qua layout dus screenshot gemaakt 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Tweakedd op 15-11-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:35
Als je meerdere utp aansluitingen nodig hebt dan plaats je een switch. Sommige aps hebben een ingebouwde switch. De deco m4 heeft bv 2 poorten, dan kun je dus 1 extra apparaat bedraad aansluiten.

Een losse switch is ongeveer 20 euro, wel opletten met model indien je iptv gebruikt

Zelf heb ik de experiabox in de meterkast, 1 deco in de woonkamer met daarachter een switch aangezien ik 3 utp poorten nodig had

De 2e deco staat op studeerkamer waar mijn laptop via utp is aangesloten is op de 2e poort van de deco. 1 utp wAs zat daar

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2020 12:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1