[2016] ADODB werkt niet meer na powerpoint installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Op het werk hebben we een W2016 server met access 2016 waar we veel met vbscript en adodb verbindingen werken. Alleen stond er geen powerpoint op.
Systeembeheer heeft vandaag powerpoint geïnstalleerd en prompt werkten de adodb verbindingen niet meer. Terugzetten van het oude image loste dit weer op.

Wat kan dit zijn? Worden er met powerpoint ook nog andere bijzaken van de office installatie geïnstalleerd die dit kunnen veroorzaken?

We hebben een access database met alle parameters die een script nodig heeft en het eerste wat we doen is dan ook deze parameters overhalen, op deze manier:
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
    Set connection = CreateObject("ADODB.Connection")
    strConnection = "Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=" & strParameterDB &  ";Mode=Read;"
    connection.Open strConnection
    strsql = "SELECT * FROM view_ref_reports WHERE report_name = 'Engineer backorder'"
    Set rs = connection.Execute(strsql)

report_id = rs.Fields("report_id").Value

Tot en met regel 2 wordt uitgevoerd, op regel 3 eindigt het script, zonder een foutmelding uit te geven. Het lijkt erop alsof de dataverbinding niet meer werkt, maar ik kan niet verzinnen waarom niet.

Signatures zijn voor boomers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je navragen wat ze exact hebben gedaan om PP te installeren? Niet per ongeluk een van de support onderdelen verwijdert?
En welke versie van PP hadden ze erop gezet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maasluip schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:38:
...
Wat kan dit zijn? Worden er met powerpoint ook nog andere bijzaken van de office installatie geïnstalleerd die dit kunnen veroorzaken?
...
Ja. Om precies te zijn de 64 bits variant van adodb, en dan werkt de 32 bits variant niet meer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Er is geprobeerd powerpoint 2016 te installeren maar ik hoorde dat ze ook delen van office 2019 hebben geprobeerd te installeren, omdat er geupgrade moet worden. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.

Problemen met die 32- en 64-bits verschillen hebben we ook al gehad met de odbc drivers. Ik zal even duidelijk maken dat ze daar voorzichtig mee om moeten gaan.
Waarschijnlijk hebben wij nog altijd de 32-bits odbc drivers (heb ik ook op mijn systeem, een aparte link voor de 32-bits drivers) en moeten met die upgrade naar 2019 wel de 64 bits drivers gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Versies gaan mixen terwijl je met databaseconnecties werkt is niet verstandig. Dan gaat er gegarandeerd wat stuk. Grote kans dus dat je connectie niet meer de connector van Office 2016 pakte, maar die van 2019. En of dat dan 32 bits of 64 bits is, maakt dan ook niet meer uit.

Voordat je overstapt op je productieomgeving naar de 64 bits versie van Office, moet je eerst testen of je zaken nog steeds wel werken zoals verwacht. Nu direct naar Office 2019 springen en dan ook nog eens direct naar de 64 bits editie, terwijl Office 2016 nog wel even ondersteund wordt is een vreemde stap.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:41:

Nu direct naar Office 2019 springen en dan ook nog eens direct naar de 64 bits editie, terwijl Office 2016 nog wel even ondersteund wordt is een vreemde stap.
"het is nieuw dus het is beter" is helaas een sentiment dat vaker voorkomt. Wij "moeten" over naar office365 en daar heb ik al een broertje dood aan, dus dan wordt office 2019 maar gepusht. Ik zal eens vragen of ze nog eens een testserver voor ons willen opzetten. Hebbben ze net vorig jaar deze server opgetuigd omdat we van Windows 7/Server 2008 af moesten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Update (ik had een week vakantie): bij het installeren van office 2016 componenten wordt standaard de 32 bit Office 2010 database redistributable gedeïnstalleerd en dan werken onze 32 bits ODBC links dus niet meer. Dat weer herinstalleren lost het probleem weer op.

Helaas kunnen wij nog niet globaal over naar 64 bits office omdat niet al onze systemen volledig 64 bits zijn. Ik zit bijvoorbeeld nog met een windows 7 virtual desktop met Office 2010 te werken.

Pagina: 1