Problemen met een 3ware 6200

Pagina: 1
Acties:

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb vandaag een gloednieuw systeem binnen (PIII, 1G ram) met een 3ware 6200 kaart waarop 2x een maxtor schijf van 20 GB zit. Debian installeren ging in het begin goed, nadat ik met het bios van de 3ware kaart de 2 hds als raid1 geconfigt had, zag de installatie van debian de raid gelijk een scsi hd.

Alleen tegen het eind van de installatie flipt de driver van de raidcontroller compleet, in het beeld verschijnt dan constant:
3w-xxxx: tw_check_bits: Fount Unexpected bit
3w-xxxx: tw_interrupts: Reading bits queue (0xffffffff)
Het toetsenbord reageert vanaf dat moment compleet niet meer, en het enige wat ik nog kan doen is op de rest knop drukken.

Na een reboot zitten er heel veel fouten op de harde schijf, en boot debian ook niet normaal meer. Ik heb het daarna nog een keer geprobeerd, maar op hetzelfde punt, halverwege bij het installen van de packages gaat het fout. Weet iemand wat er mis gaat?

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:18
Ik zou het niet weten maar wellicht help dit wat.

linkie

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
gewoon e-mailtje sturen naar helpdesk die dudes zijn uiterst behulpzaam. (bellen je gewoon op, vanuit duitsland wel engelstalig)

btw ik heb een 7800

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• shadax
  • Niet online
Ik heb de riserkaart in de server geduwd, en nu draait alles perfect (de afgelopen 2,5 dag dan, ff afkloppen)

• shadax
  • Niet online
Fuck, hij knalde er dus weer uit net.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hou ons op de hoogte. Zit zelf namelijk ook over een servertje met een 3ware raid constructie te denken.

• shadax
  • Niet online
Zal ik doen, ik heb net ff zelf een kernel gecompileerd, ik denk niet dat dat beter gaat werken dan de standaard debian kernel, maar ik zou echt niet weten wat nu wel gaat werken, dus ik ga maar alles proberen.

Is er enige kans dat het fout gaat in combinatie met mijn 3com 905c? Dat schijnt niet echt een relaxte linux kaart te zijn.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ik heb een 3c905c in m'n linux bak zitten, en no problemo.. Ik neem aan dat je bedoelde dat die 3Com niet zo relazt zou zijn onder Linux?

• shadax
  • Niet online
Ja, met die 3com had ACM toch onwijze problemen? Maar dat waren geloof ik vooral problemen in combinatie met SMP.

Met kernel 2.4.8 was het allemaal ietsje stabiel, de eerste keer 4x 2 GB naar de server ftp ging goed, wat hij met 2.2.19 nooit overleefde. Maar tijdens de 2e ronde 4x 2GB ftpen is het weer fout gegaan. :'(

Voorlopig ben ik dus niet positief over die kaart.

Verwijderd

ik ga binnenkort (vanavond?) een 7410 bestellen dus wil ook wel weten hoe dit afloopt, ff meehelpen :)

heb je al met 3ware gesproken, andere hulp gevonden? Dit al gelezen? ziet er niet goed uit.

de nieuwe drivers of bios van 3ware geprobeerd? in kernel 2.4.7 zit v1.02.00.004 en 3ware heeft op hun site v1.02.00.006 met misschien wat bugfixes erin.

• shadax
  • Niet online
Net de firmware geflashed naar de laastste versie, en nu ben ik met 2 windows clients een beetje een beetje aan het ftpen, dat werkt tot nu toe goed. Maar iedere stap die ik doe maakt het allemaal wel iets stabieler, zodat het alleen langer duurt voordat hij crasht...

/edit
De 3com lijkt zich wel stabiel te houden, ik heb nu bijna 25 GB over gezet, met 7-9 meg per seconde.

/edit2
Ik draai nu op kernel 2.4.8 daar zit 1.02.00.007 in van 3w-xxxx

• shadax
  • Niet online
Vanmorgen is het weer goed mis gegaan. Hij crashte al voordat er 10 GB data te hebben geftpt. Ik hoop nu heel erg dat het stiekem toch het netwerkkaartje was dat er voor zorgde dat hij steeds crashte. Ik heb nu een 10/100 Mbit realtech erin zitten, de eerste 8GB ftpen is goed gegaan (de 3com gaf een *iets* lagere load, en een iets beter snelheid), maar ja, dat kan ook gewoon toeval zijn, gister kwamen we ook een aardig eind.

De support van 3ware is wel goed, vannacht werden we uit ons bed gebeld door een of andere helpdesk griet, probleem uitgelegd, die stuurde ons een mailtje met voorkomende foutmeldingen, stond onze fout alleen niet bij. Ze doen heel erg hun best, maar een oplossing is er helaas nog niet :(.

• shadax
  • Niet online
Ik heb trouwens nadat hij vanmorgen 2x gecrashed is de driver die bij de kernel zat gedowngraded naar de laatste versie van de website (1.02.00.006).

Verwijderd

leg uit, waarom gedowngraded?

• shadax
  • Niet online
Ik probeer alles, ik heb geen idee wat er fout gaat, dus dan maar gokken dat die xxxxx6 versie iets stabieler is dan de xxxxxx7 versie, omdat de xxxxx6 versie op de officiele website als laatste versie staat.

Met de realtech is het vanacht goed gegaan, net een kleine aanpassing aan de kernel gedaan (ide drivers als module gezet, had ik toch niet nodig), daarom ff gereboot, maar hij stond op 363 GB netwerk verkeer.

Verwijderd

als je de source files bekijkt zie je dat de files die bij de kernel en bij 3ware staan gelijk zijn maar dat degene van kernel 2.4.8 of 2.4.9 een bug minder heeft. bovenin de file heb je de changelog met wat ze hebben veranderd sinds de vorige release. downgraden lijkt me overbodig, het zou idd best eens met die 3com te maken kunnen hebben.

ergens hoop ik niet dat de 3ware bij jou zonder 3com het wel doet.. ik heb er ook 3 van in m'n server zitten en daar moet dus die 7410 bij... :(

• shadax
  • Niet online
Op dit moment heb ik met mijn realtek erin bijna 400 GB verzonden via FTP, met de 3com 905C heb ik max. 20 GB gehaald. De combinatie 3com 905C met linux schijnt wel vaker instabiel te zijn. Dus ik ben nu hard op zoek naar een computer toko in de buurt die intel kaartjes verkoopt. Ik ben al bij de dynabyte geweest, daar hadden ze geen intel, maar sitecom werkte ook goed volgens die verkoper :D.

Verwijderd

Ik heb absoluut geen problemen met 3com's gehad, heb er nu 3 maar had er eerst zelfs 4 in zitten, alle 3com 3c905's. Is het de combo linux-3com of de combo 3ware-3com die bij jou problemen geeft, m.a.w. heb je je systeem ook zonder 3ware getest?

anyway... intel is toch gestopt met het maken van nic's.

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vreemd, ik draai hier 2.4.8 + 3Com 3C905C-TX + 3Ware 6200 nu al 17 dagen up, zonder enig probleem (overdag een constante load van 0.4-0.5).

Heb ook nog geen problemen gehad met 3Com 3c905x + linux ...

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 19:21 schreef shadax het volgende:

[..]

Het toetsenbord reageert vanaf dat moment compleet niet meer, en het enige wat ik nog kan doen is op de rest knop drukken.
kijk eens naar sysrq in je kernel en naar de docs in de source tree...

• shadax
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 13:29 schreef B-Man het volgende:
Vreemd, ik draai hier 2.4.8 + 3Com 3C905C-TX + 3Ware 6200 nu al 17 dagen up, zonder enig probleem (overdag een constante load van 0.4-0.5).

Heb ook nog geen problemen gehad met 3Com 3c905x + linux ...
Hij knalde er ook alleen uit als ik een beetje aan het testen was, ik heb hem ook achter elkaar een paar dagen up gehad, maar met een beetje veel ftpen ging het gewoon fout. Systeem bleef bij grote loads (>50) gewoon stabiel, maar bij veel ftpverkeer (paar GB's) ging het fout.
Pagina: 1