Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OS op losse schijf, nog relevant?

Pagina: 1
Acties:

• Meemzeh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03 22:09

Meemzeh

Je weet wel

Topicstarter
Dag Tweakers,

Mij is vroeger een soort van aangeleerd om je OS op een losse schijf te zetten en je programma's op een andere schijf. Zo houd je Windows los van je andere programma's. Het zou zo 'sneller' werken en minder vervuild worden. Is dit tegenwoordig met nvme's nog steeds relevant? Of is dit allang niet meer aan de orde?

Graag advies :)

Thanks

[ Voor 3% gewijzigd door Meemzeh op 13-11-2020 15:02 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Zo heeft het imho zelfs nooit gewerkt. Wat vroeger wel werd aangeraden is om je data op een aparte schijf te zetten zodat wanneer je een herinstallatie moest doen, je je data niet zou verliezen. Maar je programma's die zou je toch sowieso opnieuw moeten installeren.

En daar zit je vandaag dan weer met het feit dat we meer en meer in de cloud opslaan en je na herinstallatie dus gewoon opnieuw je cloudsync moet opzetten. Of als je zelf je backup regelt, gewoon even je backup restoren na herinstallatie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Het was denk ik omdat windows nog al eens wou crashen en je dan opnieuw moest installeren. Het was dan makkelijker als je de partitie kon formatteren en opnieuw kon installeren.

Ik doe het overigens nog steeds (aparte partitie, niet per se aparte schijf). Op die partitie staat alleen windows en geinstalleerde programmas (geen spellen). Dat is meer voorkeur dan dat het iets uitmaakt

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:39

Rannasha

Does not compute.

Met harde schijven kon het een (klein) voordeel geven om je OS op de eerste partitie te hebben. HDDs worden van buiten naar binnen beschreven en gezien de hele schijf met dezelfde rotatiesnelheid ronddraait, komen er meer sectoren per seconde onder de leeskop aan de buitenrand dan aan de binnenrand.

Dit voordeel had je automatisch wanneer je het OS installeert op een lege schijf. Maar met de tijd als bestanden gewijzigd / toegevoegd / verwijderd werden, kon het gebeuren dat er delen van het OS meer naar de binnenkant terecht kwamen. Door een partitie te maken voor enkel je OS (en wat essentiele software) zorg je ervoor dat deze data altijd aan de buitenkant van de schijf blijft.

Dat hele verhaal is al een stuk ingewikkelder geworden dankzij harde schijven met meerdere platters. En met SSDs is het compleet irrelevant geworden. Er zijn geen gebieden op een SSD die sneller zijn dan andere. Het gebruiken van partities op een SSD is enkel als je een harde scheiding wil tussen, bijvoorbeeld, OS+software en data.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:44
Het heeft altijd zin. Als Windows op de achtergrond bijvoorbeeld updates o.i.d. aan het installeren is en de IO van je schijf voltrekt, zijn de loading times in je spelletje ineens langer. Of als je gigantische kopie doet (backup oid) en Office start ineens vet traag op omdat je NVMe door zijn cache heen is en je op QLC speeds mag werken.

Hoe vaak je zo iets gaat tegenkomen in je use-case weet alleen jij. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Scheiden van OS en data is nog steeds zinvol. Een aantal redenen zijn hierboven ook genoemd, maar een ander risico is dat een datadisk bijv. kan vollopen. Bij bedrijven zie je dus nog vaak dat OS en Data gescheiden worden, en soms zelfs log bestanden ook naar een aparte disk. Performance-technisch maakt het niet uit, beheersmatig is het wel makkelijker om allerlei gegevens logisch te scheiden.
Daarnaast kan het ook zinvol zijn uit oogpunt van backup/restore. Terugzetten van een disk waar OS+data door elkaar zitten is lastiger dan gescheiden disks.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 13-11-2020 15:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Meemzeh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03 22:09

Meemzeh

Je weet wel

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Hoe zit het met bijvoorbeeld gebruik van scratch disk bij intensief gebruik van Photoshop? Mijn vraag komt natuurlijk ergens vandaan. Ik wil een PC bouwen die zware files in Photoshop en Illustrator moet bewerken.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Ik zie het nut er geheel niet van in met hoge random IO mogelijkheden met SSD's en dan nog... Je hebt altijd te weinig vrije ruimte op de verkeerde partitie.

Voor data zorg je als het goed is voor een externe backup die je zo kunt terug zetten en hoe vaak herinstalleer je een pc nou nog noodzakelijkerwijs tegenwoordig...

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Meemzeh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:31:
Bedankt voor de antwoorden.

Hoe zit het met bijvoorbeeld gebruik van scratch disk bij intensief gebruik van Photoshop? Mijn vraag komt natuurlijk ergens vandaan. Ik wil een PC bouwen die zware files in Photoshop en Illustrator moet bewerken.
Neem een snelle en premium NVMe SSD hiervoor die alleen daarvoor wordt ingezet.

Niet spannend meer tegenwoordig. Vroeger was het uitzoeken voor dit soort opslag wel een ding.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik deed dit vroeger omdat Windows (en apps) ieder jaar opnieuw geïnstalleerd werd, omdat het anders “bevuild” raakt. Dan kon je makkelijk de systeem schijf formaten. Ik doe dat nu echt nooit meer, wat mij betreft heeft het geen meerwaarde meer.

🌞🍃

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Volgens mij is dat op Windows nog nooit zinvol geweest.
Programma slaan heel veel dingen in de registry op en ook nog op allerlei andere plekken in de windows system folders.
Bij een nieuwe windows installatie is dat allemaal weg en zal de meeste programmatuur niet meer werken.

Data op een andere disk kan zinvol zijn, maar alleen als dat een fysieke disk is en niet een partitie op dezelfde disk.
Mijn ideale configuratie is een ssd disk voor Windows en programmatuur en een harddisk voor de data.
Je maakt dan image backup van de ssd en dat doe je alleen opnieuw als programma's toegevoegd worden.
Van de data disk maak je dan incremental backups

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben(V) schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:39:
Volgens mij is dat op Windows nog nooit zinvol geweest.
Programma slaan heel veel dingen in de registry op en ook nog op allerlei andere plekken in de windows system folders.
Bij een nieuwe windows installatie is dat allemaal weg en zal de meeste programmatuur niet meer werken.

Data op een andere disk kan zinvol zijn, maar alleen als dat een fysieke disk is en niet een partitie op dezelfde disk.
Mijn ideale configuratie is een ssd disk voor Windows en programmatuur en een harddisk voor de data.
Je maakt dan image backup van de ssd en dat doe je alleen opnieuw als programma's toegevoegd worden.
Van de data disk maak je dan incremental backups
Ik hoop niet dat jij met die gedachtegang ooit iets gaat doen op IAAS/PAAS/SAAS omgevingen :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Geen idee wat dat hier mee te maken heeft.
Misschien kun je uitleggen wat je bedoelt zodat iedereen het snapt.

En met uitleg bedoel ik dus niet gaan uitleggen wat IAAS/SAAS/PAAS is.

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 14-11-2020 09:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je originele vraag is sinds de komst van SSD's (zelfs SATA) m.i. volkomen irrelevant geworden in het perspectief van snelheid van werken met Windows/apps/data. Scheiden van Windows en programma's over verschillende partities / disks zou ik zelfs nóóit doen!

Het goed uitvoeren van een bij jouw situatie passend backupregime geeft voldoende zekerheid dat het op termijn goed verloopt, óók bij calamiteiten.
Pagina: 1