Rare audiosetup fixen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:23
Hoi!
Bij mij thuis is de speaker setup in de woonkamer nogal raar opgesteld. Ik weet zelf wel wat hierover maar niet genoeg om te weten wat goed werkt.

We hebben een xbox one waar we via spotify gewoon muziek draaien om af en toe een beetje los te kunnen gaan (het is een studentenhuis, dus.. dat).
Het probleem is dat het geluid dus via HDMI naar de TV gaat, waarna het via de koptelefoon 3,5mm jack op de TV dan analoog naar de analoge versterker gaat. Hier wordt het dan versterkt, dus de kwaliteit van het geluid is wel echt slecht.
Het hoeft allemaal niet perfect maar dit moet sowieso beter kunnen.
Je hebt alleen een digitale S/PDIF op de xbox, moet ik dan die aansluiten op een DAC? En welke dac is dan goed voor een vriendelijk prijsje?

Beste antwoord (via Stefan de Bokx op 13-11-2020 16:54)

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 12:19
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dergelijke speakers erg slecht klinken. Check wel even of ze inderdaad goed in fase staan (aan allebei de kanten rood in rood in rood en zwart in zwart in zwart). Kan een wereld van verschil maken.

Bij een dergelijke versterker is het meestal van hij doet het of perfect of helemaal niet, dus dat zal ook wel loslopen. Volgens het internet kan die versterker ook gewoon met 8 Ohm overweg.

Ik neem wel aan dat je met de volumeknop van de tv het outputvolume van hoofdtelefoonaansluiting kunt aanpassen. Die proberen met een wat lager volume en dan de versterker verder opendraaien kan het beter maken.

Anders zou ik het ook niet weten en is die losse dac op zich wel de moeite waard.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

M14

Ik zou niet weten waarom XBox -> HDMI -> TV -> 3.5mm jack slecht geluid oplevert. Het enige nadeel is dat alle apparaten aan moeten staan, maar voor het geluid mag het weinig uit maken. Ik verwacht dat je de oorzaak moet zoeken in hetgeen je op die 3.5mm jack aan sluit.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Stefan de Bokx schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:31:
Hoi!
Bij mij thuis is de speaker setup in de woonkamer nogal raar opgesteld. Ik weet zelf wel wat hierover maar niet genoeg om te weten wat goed werkt.

We hebben een xbox one waar we via spotify gewoon muziek draaien om af en toe een beetje los te kunnen gaan (het is een studentenhuis, dus.. dat).
Het probleem is dat het geluid dus via HDMI naar de TV gaat, waarna het via de koptelefoon 3,5mm jack op de TV dan analoog naar de analoge versterker gaat. Hier wordt het dan versterkt, dus de kwaliteit van het geluid is wel echt slecht.
Het hoeft allemaal niet perfect maar dit moet sowieso beter kunnen.
Je hebt alleen een digitale S/PDIF op de xbox, moet ik dan die aansluiten op een DAC? En welke dac is dan goed voor een vriendelijk prijsje?
Dat is een goedkope die wel zal doen wat je wilt:
https://www.onlinekabelsh...aloog-audio-converter-dac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Ah dus zou niet uit moeten maken? Leek mij een rare setup in ieder geval.
Wat ik weet is dat we een analoge receiver hebben die op die 3,5 mm jack is aangesloten naar een R en L Tulp aansluiting. Foto van dit ding is ingevoegd.
De jackaansluiting in de TV heeft nog wel eens een klein beetje aansluitingsproblemen maar doet t in principe gewoon.
Het probleem is als je de muziek wat hard zet dat het wel echt duidelijk is dat de kwaliteit laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCrTC11UGbpvaWzyMHg2qbpvItY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTJfzwsewW7euFDTDGWhQCS7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Stefan de Bokx schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:00:
Ah dus zou niet uit moeten maken? Leek mij een rare setup in ieder geval.
Wat ik weet is dat we een analoge receiver hebben die op die 3,5 mm jack is aangesloten naar een R en L Tulp aansluiting. Foto van dit ding is ingevoegd.
De jackaansluiting in de TV heeft nog wel eens een klein beetje aansluitingsproblemen maar doet t in principe gewoon.
Het probleem is als je de muziek wat hard zet dat het wel echt duidelijk is dat de kwaliteit laag is.

[Afbeelding]
Die 3.5mm jack van de tv is waarschijnlijk een koptelefoon aansluiting.

Dat is dus wat anders dan een line-out.
Dat is niet ideaal, dat is niet hetzelfde als lijn niveau.

Afhankelijk van hoe hard de tv staat zal het signaal dus veel te hoog zijn voor de ingang van de versterker en dus als een gek clippen.
En dat klinkt slecht, heel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo'n ding als hieronder is in jouw geval al méér dan goed genoeg.

https://www.bol.com/nl/p/...S6YQENVW-9200000065172753

Die Nakamichi kan er dan wel iets van 'brouwen' zonder te gaan clippen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Ja het is inderdaad een koptelefoon aansluiting op de tv, dus vandaar dat ik denk dat het niet goed kan zijn zo'nbeetje. Er is ook een s/pdif op de tv, is wel handig als we ook tv willen kijken over de speakers, dus die kan ik ook aansluiten op een DAC, is dat waarschijnlijk ook een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Stefan de Bokx schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:13:
Ja het is inderdaad een koptelefoon aansluiting op de tv, dus vandaar dat ik denk dat het niet goed kan zijn zo'nbeetje. Er is ook een s/pdif op de tv, is wel handig als we ook tv willen kijken over de speakers, dus die kan ik ook aansluiten op een DAC, is dat waarschijnlijk ook een oplossing?
Doosje uit de vorige post (of uit die van mij, zijn dezelfde dingen) op de spdif van de tv aansluiten en dan komt het geluid van jullie xbox ook via die route goed in de versterker aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
Ik heb dergelijke set-ups vaak genoeg prima zien werken eigenlijk. Enige is dat je eraan moest denken dat je het geluid van de tv dan liever niet harder zet dan 50%.

Anders kun je vast wel ergens op V&A of Marktplaats een receiver vinden met ondersteuning voor ARC. Dan gaat alle geluidsoverdracht digitaal en ben je niet afhankelijk van matige 3,5mm-jacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Dus de HMDI kan ik laten voor wat het is, dan een toslink kabel naar een DAC, wat weer met tulp naar de versterker gaat.
Zoiets goed dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9sLRg002fobkdwgnpBmma9naGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6N62STxPWStGIKRx1TJZfu12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
Kun je beschrijven op welke manier het slecht klinkt trouwens? Voor hetzelfde geld is die losse dac niet beter dan de dac in de tv en heb je uiteindelijk hetzelfde probleem.

Kunnen het niet gewoon slechte speakers zijn? Of dat ze uit fase staan? Of dat die versterker gaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Stefan de Bokx schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:43:
Dus de HMDI kan ik laten voor wat het is, dan een toslink kabel naar een DAC, wat weer met tulp naar de versterker gaat.
Zoiets goed dan?[Afbeelding]
Ja, precies zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Goed punt, het klinkt over het algemeen wat grof en lage kwaliteit.
Onze speakers zelf lijken mij goed, zijn wel tweedehands hoor dus, is moeilijk te zeggen, model staat op de foto hieronder.

De versterker is ook wel een oud ding natuurlijk.
We hebben wel eens gehad dat de versterker ook kort even stopte als t te hard werd.

Is misschien ook goed te weten maar we hebben wel soms de muziek lekker hard staan dus misschien is t gewoon een bijkomstigheid van een algemeen niet heel spannende setup.
En het geluid van de TV kunnen we apart nog aan zetten maar als je met t volume speelt beïnvloedt het niet de speakers uiteindelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfDVK0kRTjSsf-VjuBE3DmaFJas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk7gkMp9FhK5lSIHQ1bfGFcI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3Q685oAVIQXbj9krNQ6bMlu8Ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCItE7hxJtcOWpGYtsPYK7bk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
misschien ook meer ohms nodig in de speaker ofzo, ik weet t niet.
Tis meer dat ik dacht dat t tot nu toe heel raar in elkaar zat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• faraga
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dergelijke speakers erg slecht klinken. Check wel even of ze inderdaad goed in fase staan (aan allebei de kanten rood in rood in rood en zwart in zwart in zwart). Kan een wereld van verschil maken.

Bij een dergelijke versterker is het meestal van hij doet het of perfect of helemaal niet, dus dat zal ook wel loslopen. Volgens het internet kan die versterker ook gewoon met 8 Ohm overweg.

Ik neem wel aan dat je met de volumeknop van de tv het outputvolume van hoofdtelefoonaansluiting kunt aanpassen. Die proberen met een wat lager volume en dan de versterker verder opendraaien kan het beter maken.

Anders zou ik het ook niet weten en is die losse dac op zich wel de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Stefan de Bokx schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:43:
Zoiets goed dan?
Ja dat zou goed moeten werken. Of inderdaad eerst proberen om output koptelefoon zo zacht mogelijk te zetten en dan volume regelen op de versterker. Dat zou toch best acceptabel moeten klinken. De versterker moet niet overstuurd worden zoals hierboven al gezegd. Volume koptelefoon langzaam opschroeven als het niet hard genoeg gaat. Beetje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Goed dat je het zegt! Hij is op een speaker indd verkeerd aangesloten. Kga alsnog denk ik die DAC kopen maar thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nu zal het niet overal zo zijn, maar onze (sony) tv heeft ook een 3,5mm jack, maar alles wat je daar op aansluit klinkt prut.
Dat ligt echt aan de manier waarop die wordt aangestuurd. Ik vermoed dat ze daar wat filters op los laten waarvan ze denken dat koptelefoongebruikers er blij van worden.
Uiteindelijk maar de optische aansluiting van de tv op een goedkope aliexpress dac aangesloten. Dat klinkt veel beter.

Je zou eens kunnen testen of een ander apparaat aansluiten op de 3,5mm jack wel goed geluid produceert. Bijv een smartphone, laptop, etc.

Klinkt dat ook prut moet je het in de versterker of speakers of aansluiting daarvan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dan spelen ze in tegenfase en dat klinkt slecht inderdaad. Diffuus geluid zonder bas. Overigens als de draad die verkeerd zit (op de speaker) op de versterker op dezelfde manier verkeerd om is aangesloten dan is het weer "goed". :) Dus ff allle aansluitingen checken, ook op de versterker. Ik zou eerst proberen het goed aan te sluiten en kijken of dat verbetering geeft.

Een eenvoudiger tip misschien: is er niet nog ergens een oud pc'tje of laptop waar je Spotify op kunt draaien? Die sluit je zo aan op de versterker.

[ Voor 37% gewijzigd door Bart2005 op 13-11-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
(Nog een ander tipje voor dat deukje in de speaker: even voorzichtig de stofzuiger op een lage stand erop zetten, trek je die deuk er zo uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Het volume van de TV doet alleen wat met de speakers van de TV zelf in dit geval, maar misschien als ik straks digitaal heb aangesloten dat het anders is, zal dan ff kijken.

Ik heb even verschillende apparaten vergeleken op de speakers en de TV lijkt wel slechter qua geluid, en dat wordt alleen maar erger hoe meer je t versterkt. Dus ik ga die DAC wel halen denk ik.

We hebben alleen een oude Kärcher stofzuiger dus die kan alleenmaar hard, moet dat ook gewoon kunnen? haha

Het is een Philips TV en denk dat het goed zou kunnen dat het geluid anders is ingesteld op die koptelefoon jack.

En ja het liefst hebben we gewoon een laptopje aangesloten, dus we laten wel een jack hangen voor dat.
Maar het is juist wel fijn via de xbox gewoon voor de makkelijkheid aangezien we dan allemaal gewoon muziek op kunnen zetten via onze telefoon.

En weet ook niet hoe goed spotify op xbox nou is, denk ook niet heel fantastisch maargoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Als je heel voorzichtig bent, kun je een eind komen met de stofzuiger. Niet meteen er vol op zetten, maar voorzichtig in de buurt houden en steeds dichterbij totdat de deuk eruit popt.

Verder ben ik benieuwd naar het verschil dat die dac oplevert. Als het wel goed klinkt met andere apparaten, zal dat dan zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-10 18:15
Sowieso op je versterker even dat Loudness knopje uitzetten en gewoon die bass en treble gebruiken voor toonregeling. Zo'n actieve loudness knop kan een hoop verpesten.

Een goedkope dac gaat je denk ik niet helpen. Die zit namelijk ook gewoon in de TV ingebouwd. Dan zou het eerder aan de instellingen van je tv liggen dan aan de hardware, vermoed ik. Je zou gewoon met de afstandbediening het outgangsvolume van je hoofdtelefoon uitgang moeten kunnen bedienen als die is aangesloten. Stel dat die op 100% staat, dan klinkt dat inderdaad niet lekker, want dan is je TV de boel aan het oversturen.

Je zegt dat het lijkt alsof de tv slechter is qua geluid. Dat klinkt niet echt overtuigend.
Speel eens een of twee nummers af die je goed kent, op de tv en via een ander apparaat, je telefoon bijvoorbeeld (aangesloten op dezelfde kabel natuurlijk, om de beurt).
Luister op allebei even in zacht volume, en op hard volume. Als het dan op via de tv echt slechter klinkt (en pas op voor bias, want je denkt nu al te weten dat het aan de tv ligt, dus ga je dat ook willen horen, zij het niet onbewust, vraag ook eens een ander wat hij/zij beter vind klinken zonder je eigen mening te vertellen).

Overigens kan het ook wel helpen als je wat kan beschrijven van dat slechte geluid. Want je laatste beschrijving: "het klinkt over het algemeen wat grof en lage kwaliteit." is nog wel erg algemeen.

EDIT: staat er niet ergens in de instellingen van de spotify app op de Xbox dat je lage kwaliteit wil streamen oid?

[ Voor 45% gewijzigd door Ayazis op 13-11-2020 17:09 ]

Pagina: 1