twee ssd in raid 1 als backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 13:58
Mijn vraag
...
Ik heb een gewonen pc. Met een asrock b450mb. Nu heb ik een Nvme hdd voor mijn systeem hd en een 3.5 WD red als data HDD. Nu wil ik graag foto's apart opslaan. Mijn eerste gedachte is een NAS. Later een dual ssd externe behuizing en nu als laatste kan ik niet gewoon twee ssd's in raid 1 erbij zetten? Ik heb ruimte genoeg kwa aansluitingen op mijn MB en inmijn kast

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik maak gebruik van Ubuntu.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
In kan eigenlijk nergens vinden of en een combinatie van schijfconfiguraties betrouwbaar naast elkaar kunt latenw erken. Dus mijn nvme schijf voor systeem, hdd voor data en 2 ssd in raid 1 voor foto backup.

Mijn MB ondersteunt de losse protocollen wel. maar on combi geen idee. Wweet iemand dit en heeft iemand dit toevalilg?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-07 20:22
SSD's in RAID1 doen niets voor de snelheid in je NAS, omdat vanaf je PC de netwerkverbinding de snelheids-bottleneck is.

Daarnaast kom je tóch backups aan het maken van de data op je NAS: één enkele NAS biedt zonder externe (offline) backups geen enkele datazekerheid i.r.t. calamiteiten en crypto-rotzooi.
Investeer dus liever in een flinke externe harddisk naast de NAS dan in een tweede SSD in RAID1.

Maar dat is voornamelijk vanuit datazekerheid gezien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
snelheid maakt me niet uit. Het gaat me om dubbele opslag. Naast deze opslag is er nog 1 keer per 6 maand een externe HDD backup op twee aparte schijven. Ik wil dus twee ssd schijven in de pc hebben welke mirror van elkaar zijn en alleen foto's backup. De data schijf is voor muziek, films series en andere zooi. en de nvme is alleen systeem en programma's.

Maar de vraag is dus of iemand weet of dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:08
Ik snap niet wat je wilt? Kan je een overzichtje maken van welke schijven er in je pc zitten en wat er op staat?

Wat ik je wel kan vertellen; Een mirror beschermt je tegen uitval van een HDD, maar is geen backup(!). De data op de raid 1 set is nog steeds verloren als het verwijderd wordt of corrupt raakt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
Owh ik dacht dat een raid 1 twee kopieën van elkaar waren. Ik heb dus muren nvme schijf voor Ubuntu en de verschillende programma's. Een data schijf van 8tb voor zooi wat niet erg is als ik het verlies. En ik wil dus twee SSD van 1 tb for de opslag van foto's. Deze moeten een kopie van elkaar zijn. Zodat als er één kapot gaat dat ik alle foto's nog heb. Twee keer per jaar wordt dan alles op een externe HDD gekopieerd. Één ligt er bij mijn ouders in de kluis en een bij mijn schoonouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-07 20:22
shakedown schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:36:
Owh ik dacht dat een raid 1 twee kopieën van elkaar waren.
Dat klopt!
shakedown schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:36:
En ik wil dus twee SSD van 1 tb for de opslag van foto's. Deze moeten een kopie van elkaar zijn. Zodat als er één kapot gaat dat ik alle foto's nog heb. Twee keer per jaar wordt dan alles op een externe HDD gekopieerd. Één ligt er bij mijn ouders in de kluis en een bij mijn schoonouders.
In dat geval is het mogelijk overbodig om twéé SSD's in RAID1 te zetten: RAID werd vroeger gebruikt om héél snel weer online te zijn als er een disk kapot ging.
De vraag is of jij die snelheid nodig hebt: het terugzetten van een backup van die data vanaf een externe harddisk-backup gaat ook vrij snel, mits je de backupfrequentie aangepast hebt aan de veranderingssnelheid van de data op de SSD.
De kans dat niet één maar twéé disks in een NAS tegelijk onbruikbaar raken is bij RAID1 aanzienlijk (defect voeding, defecte NAS, brand, diefstal, encryptie besmetting, waterschade enz.).

De clou is dus dat je de belangen goed afweegt en in elk geval een bij jouw situatie passend backupregime uitvoert.
Pagina: 1