Vreemd netwerk probleem: laptop niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:37
Onderstaande is de setup van mijn netwerk (alles met 255.255.255.0 en 192.168.1.1 als default GW):
Het access point (192.168.1.2) draait de laatste openwrt firmware.
  • 192.168.1.1: router, modem, dhcp server, geen wifi
  • 192.168.1.35: pc verbonden met switch, krijgt vast ip adres van de router
  • 192.168.1.33: laptop verbonden met access point, krijgt vast ip adres van de router
Probleem is het volgende:
  • Als ik de pc (192.168.1.35) aanzet kan in niet pingen naar de laptop (192.168.1.33)
  • Vervolgens ping ik van de laptop (192.168.1.33) naar de pc (192.168.1.35) en dit lukt wel
  • Vervolgens lukt de ping vd pc (192.168.1.35) naar de laptop wel (192.168.1.33).
Waarom lukt de ping niet vd 1ste keer? Vanop het access point kan ik zowel de pc als de laptop pingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WnzYStW/image-2020-11-13-131416.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

Treedt het probleem ook op als je de laptop per draad verbindt (met idealiter het accespoint)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Als ze beiden op de switch aangesloten zijn wel.
Access point heeft maar 1 ethernet aansluiting, dus kan ik niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Hmm klinkt alsof er iets mis gaat met ARP.
Als jij een ping vanaf de pc doet, dan moet de PC het mac adres kennen en hem het netwerk opschieten. Als die er niet is faalt het

Als jij pingt vanaf de laptop naar de pc dan krijgt de pc een arp entry van de laptop (om antwoord te kunnen geven). Daarom werkt het daarna wel

Puur analytics bekeken dan. Je zou er eens mee kunnen spelen of dit ermee te maken heeft:
Type arp -d to flush the ARP cache.
Type arp -a to view the current ARP cache

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2020 13:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt er meer op dat dat Access Point niet echt een Access Point is en dus stiekem ook nog wat intern aan het routeren is (en dus ook nog L2 cache bijhoud).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 13-11-2020 13:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

Daar zat ik ook even aan te denken, @Will_M, echter zal de DHCP server in de router geen vast IP adres aan de laptop toe kunnen kennen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lier schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:48:
Daar zat ik ook even aan te denken, @Will_M, echter zal de DHCP server in de router geen vast IP adres aan de laptop toe kunnen kennen.
Misschien dat @scatman eens kan kijken of die reservering ook daadwerkelijk 'active' staat en dat het adres dus ook daadwerkelijk uitgekeerd is door de DHCP server op de router.

Misschien dat 'ie dan ook meteen even kan aangeven welke bekabeling 'ie wáár ingestoken heeft... Het zal niet de eerste keer zijn dat de WAN kant van het zogenaamde Acces Point gebruikt is en dat er dus stiekem alsnog een NAT slag plaatsvind.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Maar hoe verklaart dat dat je opeens wel terug kunt pingen nadat je een ping ontvangen hebt? En zouden de devices dan ook niet op verschillende subnets moeten zitten? Bij een zelfde subnet werkt nat namelijk niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Het access point is op de LAN interface aangesloten op de switch (en dus niet de WAN poort).
Volgens mij staat het access point good geconfigureerd: er zijn geen "Active DHCP Leases" (wel Active DHCPv6 Leases)
DHCP lijkt toch af te staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YyPfBD9/image-2020-11-13-143412.png

Bedankt allen alvast om mee te denken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:08

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@scatman Als je IPv6 nergens gebruikt adviseer ik je om dat uit te zetten.
Als je AP aan de LAN kant zit aangesloten dan zit het goed.
Ik denk dat dat AP een soort host isolation mode draait, zodat clients in hetzelfde netwerk elkaar niet kunnen zien. Dit zou een security implementatie moeten zijn (en blijkbaar werkt het maar half)
Pagina: 1