Afgebrand huis door DIY elektronica, zzp & aansprakelijkheid

Pagina: 1
Acties:
  • 2.384 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flapflop
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-08-2021
Beste Tweakers,

Deze post betreft een vraag over het indekken van risico's voor een eenmanszaak.

Ik wil nog wel eens wat bijklussen met zelfbouw elektronica, denk arduino/RPi etc. met wat sensoren eraan, wat soldeerwerk, behuizing 3D printen, de boel aan elkaar lijmen met code en klaar. Deze hobby begint een beetje uit de hand te lopen, ik krijg steeds meer aanvragen binnen en ik wil er wat serieuzer mee aan de slag.

Maar stel nou dat een van deze projecten spontaan in de fik vliegt en het pand van de klant brand volledig uit, hoe dek je je hiervoor in?

Nu heb ik de elektra in mijn eigen bedrijfspand aangelegd en laten nakijken door een elektricien die het vervolgens heeft gecertificeerd voor de verzekering, zou dat ook nodig zijn voor deze DIY projecten?

Heeft hier iemand verstand van of ervaring mee (liever niet met afgebrande panden 7(8)7 ) Ervan uitgaande dat je alle veiligheidsvoorschriften en richtlijnen naleeft, hoe gaan jullie te werk? Mijn verzekering kan ik zelf wel bellen, ik ben benieuwd naar welke stappen jullie nemen om de veiligheid te waarborgen.

_/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me een prima vraag waar de KvK je mee zou kunnen helpen?
Either way lijkt me zoiets in de algemene voorwaarden van je dienstverlening te staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Stappen?

Wat ik zelf doe (en ik bouw het meeste voor mezelf)

- Geen voedingen / opladers van bedenkelijke kwaliteit (Aliexpress)
- Zekeren (ik heb een keer een ringkern trafo door een kunststof kasje zien zakken)
- Metalen of minimaal brandvertragende behuizingen (Dus niet je 3D geprinte doosje)
- Isolatieafstanden aanhouden, dingen met geschikte materialen isoleren.

Ofwel, bouwen volgens de regels van de kunst.

Als je het spul bedrijfsmatig gaat verkopen dan komen andere akelige dingen als CE ook om de hoek kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Sine op 13-11-2020 12:50 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasparov
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-08 18:33
Bespreek ook of dit inbegrepen zit in je aansprakelijkheidsverzekering. Elektra geeft natuurlijk weer andere risico's voor de verzekering dan hetgeen je nu doet wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook genoeg Juristen die je gratis advies geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 17:09

Fordox

00101010

Je houden aan CE regels en je bent aardig ingedekt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSlowOne
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 14:57
Als je puur naar aansprakelijkheid gaat kijken dan zou je zelf als particulier aansprakelijk gesteld worden als je iets bij je vrienden of familie aanlegt en hier iets mis mee gaat. Ga je dit bedrijfsmatig doen dan zal je aansprakelijkheidsverzekering vaak het uitgangspunt zijn, het gebeurd regelmatig dat deze strenger is dan de wetgeving.
Daarnaast zal je moeten kijken wat de dienst is die je levert, ga je domotica direct aansluiten in de installatie of door middel van een stekker?
Ga je dit door middel van een stekker doen én je past het apparaat aan dan vervalt vaak de keuring van het apparaat. Ik denk dat je het beste eens kunt kijken bij de NVWA https://www.nvwa.nl/onder...ektrotechnische-producten of in de warenwet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0038121/2016-07-01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 23:37

SA007

Moderator Tweaking
Naast een verzekering ervoor hebben is nadenken over wat/hoe je het aan het bouwen bent belangrijk.

Ipv zorgen dat dingen werken ook kijken 'en wat kan hier kapot'.

Paar willekeurige dingen die ik zo kan bedenken.
- Montage/trekontlasting van kabels, ergens over struikelen is zo gebeurd.
- Keuze van behuizing (metaal, plastic, en welke dan, ABS, PC, PS hebben behoorlijk andere eigenschappen bijv op broos/breekbaar worden of brandbaarheid)
- Zorg voor 'veilige' breekpunten, bijv dat de aarde het laatst kapot gaat als de kabel bijft hangen of een zekering/printspoor/weerstand of ander onderdeel wat als eerste op een bekende manier kapot gaat dan 'iets anders' bij een kortsluiting ofzo.
- Houdt rekening met vocht (waterdicht maken is erg moeilijk, zorgt dat water ook weg kan als het er toch in komt bijv ipv je elektronica verzuipt.).
- Als je gevaarlijke componenten gebruikt (accu's, hoogvermogen schakelaars/relais, etc) zoek dan uit hoe het stuk kan. Wat gebeurd er bijv bij een lampschakelaar als de lamp kortgesloten is maar je toch de schakelaar omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:32
Je valt hier al snel onder een beroepsaansprakelijk verzekering als ZZPer.

Maar denk inderdaad ook eens verder,
  • Niet meer goed werkt en de klant heeft hier financiële hinder van.
  • Wat als er software Updates beschikbaar zijn van de software?
  • Wat als het device gehacked wordt?
  • Mogen alle eventuele materialen ook zo gebruik worden? Warmte/koud/broosheid kan gevolgen hebben op de werking.
Ik zou hier eens met de KVK overleggen, waar je als bedrijf over na moet denken, als je dit zakelijk neer zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Even heel flauw, maar als je zelfbouw electronica verkoopt, dan ben je strikt genomen al strafbaar/aansprakelijk als dat spul niet voldoet aan RoHS, de LVD of de EMC richtlijn. Aansprakelijkheid als de boel in de fik vliegt ontkom je niet aan en bedrijven voeren een scala aan testen en risicoanalyses uit om te voorkomen dat ze in de penarie komen. Ik denk niet dat je daar in een zakelijke setting aan kunt ontkomen. Je kunt het wel kleinschalig houden binnen een vertrouwde klantenkring en daarmee buiten zicht blijven, of als je heel ervaren bent en goed weet waar je rekening mee moet houden, maar zonder risico is het nooit zolang je vanuit de EU of de VS opereert.

Ik ben geen verzekeringsexpert, ver daarvan, maar ik denk niet dat er sprake is van een bedrijfsrisico als het een keer goed mis gaat en er mankeert iets bij de punten die ik hierboven heb neergezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flapflop
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-08-2021
Dank voor alle reacties, tips, inzichten en referenties.

Kort samengevat:
  • Hardware: zorg ervoor dat het product degelijk is gebouwd dus risico's vanuit de elektronica zijn ingedekt met zekeringen, brandveiligheid enz.
  • Software meenemen in het risico; kan worden gehackt, heeft updates nodig.
  • Wettelijke verplichtingen: volg de wettelijke richtlijnen die betrekking hebben op het project o.a. CE, RoHS, de LVD of de EMC (handige links: @TheSlowOne )
  • Regel aansprakelijkheid: Kijk of het project voldoet aan de eisen van de verzekering. Bespreek het risico en de aansprakelijkheid met de opdrachtgever en laat het eventueel vastleggen, raadpleeg eventueel een jurist.
  • gebruik de KvK om informatie in te winnen over de juiste verzekering en juridisch advies.
Voor de opdrachten die ik aanneem maak ik unica en geen serie of massaproductie. Ik kan me voorstellen dat kosten voor keuringen en verzekering een buitenproportioneel gedeelte van de kosten gaan uitmaken. Ik ga uitzoeken welke voorzorgsmaatregelen voor mijn aankomende project van toepassing zijn en of de kosten in verhouding zijn. Een beetje winst zou leuk zijn. Als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik het graag.

Ik ga igg aan de slag met alle informatie en geef een update over hoe ik te werk ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Dit is wel interessant want velen denken hier niet over na (ik zelf ook niet echt). Maar stel je gebruikt een voeding met 5v output naar je arduino, deze voeding beschikt over alle keuringen en je hebt je aan de technische richtlijnen (gebruik en inbouw) van de voeding gehouden, valt het product dan in de 50-1000V categorie omdat deze op 220V aangesloten zit, of mag je dan kijken naar het deel wat je zelf gebouwd hebt (en dus op 5v werkt? Want dat maakt wel veel uit gok ik.

Overigens is het wel veel materiaal om in een keer te behappen als je dit zelf uit wil puzzelen :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44

Illusion

(the art of)

pwillemske schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:30:
Dit is wel interessant want velen denken hier niet over na (ik zelf ook niet echt). Maar stel je gebruikt een voeding met 5v output naar je arduino, deze voeding beschikt over alle keuringen en je hebt je aan de technische richtlijnen (gebruik en inbouw) van de voeding gehouden, valt het product dan in de 50-1000V categorie omdat deze op 220V aangesloten zit, of mag je dan kijken naar het deel wat je zelf gebouwd hebt (en dus op 5v werkt? Want dat maakt wel veel uit gok ik.

Overigens is het wel veel materiaal om in een keer te behappen als je dit zelf uit wil puzzelen :P
Dat ligt eraan of het in dezelfde behuizing zit. Als je een volledig goedgekeurde externe kant-en-klaar voeding met netsnoer, dc-kabel en behuIzing gebruikt, dan is dat deel natuurlijk al afgevinkt.
Schroef je zelf een meanwell in een kastje, dan is het een ander verhaal.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Illusion Kijk dit bedoel ik nou, waar kan je zoiets vinden? Stel de ts heeft een product gemaakt, hoe weet hij dat het goedgekeurd is? Waar kan hij zijn product laten keuren? Is het wel nodig als hij alleen maar producten gebruikt die goedgekeurd zijn?

Aan filament zit ook een keuring, dus op het materiaal van de behuizing zit ook een keuring en bij een beetje fabrikant van filament zijn alle documenten te verkrijgen.

Een open MeanWell voeding heeft ook documentatie, een keuring en hoe het gemonteerd moet worden. Deze is daar ook voor bedoeld dus als je de documentatie hanteert zou daar ook geen probleem moeten zijn?

Al die onduidelijkheid (of onwetendheid) weerhoud mij er ook van om producten (op maat) voor familie/vrienden etc. te maken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44

Illusion

(the art of)

pwillemske schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:21:
@Illusion Kijk dit bedoel ik nou, waar kan je zoiets vinden? Stel de ts heeft een product gemaakt, hoe weet hij dat het goedgekeurd is? Waar kan hij zijn product laten keuren? Is het wel nodig als hij alleen maar producten gebruikt die goedgekeurd zijn?

Aan filament zit ook een keuring, dus op het materiaal van de behuizing zit ook een keuring en bij een beetje fabrikant van filament zijn alle documenten te verkrijgen.

Een open MeanWell voeding heeft ook documentatie, een keuring en hoe het gemonteerd moet worden. Deze is daar ook voor bedoeld dus als je de documentatie hanteert zou daar ook geen probleem moeten zijn?

Al die onduidelijkheid (of onwetendheid) weerhoud mij er ook van om producten (op maat) voor familie/vrienden etc. te maken.
Het is helemaal niet moeilijk hier staat waar je aan moet voldoen, welke productgroepen en zelfs een stapenplan:
https://www.rvo.nl/onderw...eu-wetgeving/ce-markering

Ga er alleen wel vanuit dat je voor een paar honderd(of duizend)€ aan normen zal moeten aanschaffen. Mogelijk door een gecertificeerd lab testen moet laten doen. En natuurlijk een conformiteitsdossier aan moet leggen en bewaren.

Dat dat voor een gemiddelde tweaker volstrekt onhaalbaar is, neemt niet weg dat het nou eenmaal de wet is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-08 11:26
Als je een eigen bedrijf hebt (eenmanszaak in dit geval) zal een privé WA verzekering die je als persoon hebt afgesloten eventuele schade in het algemeen niet dekken. Daarvoor heb je bedrijfsverzekeringen nodig.

Hiervoor bestaan de volgende verzekeringen:

-Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering: voor schade die je veroorzaakt bij een klant. Bijvoorbeeld omdat je een hamer op een glazen tafel laat vallen of een flatscreen die je uit je handen laat vallen.

-Beroepsaansprakelijkheidsverzekening: deze dekt de schade die je veroorzaakt bij het uitoefenen van je beroep. Je kunt bv. nalatig zijn of een denkfout maken bij het produceren of ontwikkelen van je product. Als jij bijvoorbeeld een brandgevaarlijk product uitlevert dat schade veroorzaakt terwijl je dit op grond van je vakkennis had kunnen weten, kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering je daarvoor indekken als het mis gaat.

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is in het algemeen aanzienlijk duurder dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Een verzekeringsmaatschappij kan je eerst vragen naar
de aard van de werkzaamheden of producten die je uitlevert, en naar je opleidingsniveau op dit gebied.
Wanneer je potentieel brandgevaarlijke producten aflevert en je hebt geen aantoonbare kennis of
vakopleiding op dit gebied, dan kan het afsluiten van zo'n verzekering lastig worden.

Brandgevaar ontstaat vooral door gevaarlijke stoffen of door apparatuur die aan het lichtnet hangt.
Als het voornamelijk om arduino/RPi-achtige zaken gaat kan je, zoals hierboven genoemd, deze risico's
minimaliseren door goedgekeurde lichtnet adapters te gebruiken en geen brandgevaarlijk spul van AliExpress e.d. (dus een echt CE keurmerk en geen China Export ;-)

Omdat je ook software maakt, moet je je afvragen of daarmee problemen kunnen ontstaan. Kan een klant bv. financiele schade ondervinden omdat jouw software niet goed werkt? Wat als één van jouw sensoren niet goed werkt en de klant ondervindt daardoor schade? Ook daarvoor dient een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Je kunt ook (een deel van) de aansprakelijkheden uitsluiten door dit op te nemen in je Algemene Voorwaarden.
In het meest extreme geval sluit je iedere vorm van aansprakelijkheid uit en leg je de risico's bij de klant neer.
De klant moet dan wel op de hoogte gesteld worden van je Algemene Voorwaarden. In het algemeen zet je die op je website en lever je die mee op papier bij iedere offerte die je uitbrengt. Wanneer een klant akkoord gaat met de offerte, tekent hij deze en verklaart tevens op de hoogte te zijn van de Algemene Voorwaarden.

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-08 11:25

NetAmp

"for indoor use only"

Wauw, beetje een "clickbait" :9 titel van dit forum topic.

Ik dacht/vreesde even dat het geschetste scenario reeds echt gebeurd was. :F

Helemaal omdat het gepost werd op een "vrijdag de 13de". :+

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:31
Ben nu wel heel benieuwd wat je bouwt!

Freelance Drupal Developer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 23:37

SA007

Moderator Tweaking
Zomaar zinloos topics kicken is niet handig, als de TS het topic weer open wil hebben, stuur maar een DM.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.