Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik word er behoorlijk chagrijnig van, kan online niks vinden of ik zoek verkeerd, dus ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen..

Ruim 1,5 jaar gebruik ik de Essent Thuis app, ik heb hiervoor een Nsure dongel in de meterkast hangen. Vandaag even updates gedraaid en krijg heel fijn (not) de melding te zien dat de app niet meer ondersteund wordt en dat ik de Verbruiksmanager+ moet installeren.
Als brave consument doe ik dat tot de onprettige verbazing dat ik alle oude data kwijt ben, deze app niet meer actueel verbruik laat zien en de kleinste eenheid een dag is in plaats van een uur.

Ik ben dus niet blij. Heb ik vorig jaar voor 50 euro die dongel gekocht en het lijkt er op dat deze alleen maar met de Essent app kan/wil praten. Kan online niet vinden op welke software deze nog meer loopt.

Ik wil namelijk gewoon mijn verbruik per uur kunnen inzien, voor gas, elektra en in wil mijn opbrengst van de zonnepanelen en teruglevering kunnen zien.

Kan iemand me zeggen of ik die dongel de prullenbak in kan gooien of dat ik er nog wat mee kan met een andere app?
Heb weinig zin om een heel nieuw systeem van paar honderd euro te kopen, maar ik wil wel m'n verbruik blijven monitoren.. :(
En uit het topic van uitlezen via de p1 poort word ik ook niet wijzer, snap maar de helft van wat daar gezegd wordt, ben niet zo handig..

Dus... Help? ;(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
In principe heb je daar niet perse Essent voor nodig. Zou gewoon lekker je P1 port uitlezen en dat hoeft gelukkig niet ontwikkeld te zijn. Denk dat je klantenservice van Essent moet hebben voor een goed antwoord betreft de app en die dongle.

Check https://www.energieverbruiksmanagers.nl eens. Daar staat info met zowel gratis methodes (is wat kennis voor vereist) en hardware oplossingen. Hoeft niet extreem duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik heb deze link gevolgd, kabel gekocht, raspberry pi 2 gebruikt ( is snel genoeg ) en software erop gezet.
Kan perfect gas, licht zien over maanden terug, of per 5 minuten .
https://computertotaal.nl...lezen-met-je-raspberry-pi

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
Met een P1 meter heb je (bijna) alles wat je wil. Die van mij laat zien wat ik momenteel aan stroom verbruik, en per dag, week, maand en jaar. Voor gas ook.

Hij laat ook zien hoeveel ik netto heb verbruikt aan stroom, dus aftrek van opbrengst van zonnepanelen. Hij laat alleen niet zien wat ik van die opgewekte energie direct hebt verbruikt - dus het deel dat niet eens bij de slimme meter komt. Wil je dat zien, moet je een kWh-meter voor de PV-groep plaatsen. Maar uiteindelijk vind ik dat minder belangrijk.

Ik heb de P1-meter van HomeWizard met de Energy-app. Prima voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@n9iels die link heb ik eerder al bekeken. Moet bij ieder ding tussen de 50 en 300 euro investeren. Heb ik weinig trek in eigenlijk 😅 zeker nu ik al eens die nsure dongel heb gekocht, dat verdient zich gewoon niet meer terug.

Heb een mail uitstaan naar essent over wat ze met die app gaan doen en wat ik nu met m'n nsure energielezer kan.

Want volgens mij werkt die alleen op de essent app en dat is gewoon stom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hsb-3 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:04:
Ik word er behoorlijk chagrijnig van, kan online niks vinden of ik zoek verkeerd, dus ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen..

Ruim 1,5 jaar gebruik ik de Essent Thuis app, ik heb hiervoor een Nsure dongel in de meterkast hangen. Vandaag even updates gedraaid en krijg heel fijn (not) de melding te zien dat de app niet meer ondersteund wordt en dat ik de Verbruiksmanager+ moet installeren.
Als brave consument doe ik dat tot de onprettige verbazing dat ik alle oude data kwijt ben, deze app niet meer actueel verbruik laat zien en de kleinste eenheid een dag is in plaats van een uur.

Ik ben dus niet blij. Heb ik vorig jaar voor 50 euro die dongel gekocht en het lijkt er op dat deze alleen maar met de Essent app kan/wil praten. Kan online niet vinden op welke software deze nog meer loopt.

Ik wil namelijk gewoon mijn verbruik per uur kunnen inzien, voor gas, elektra en in wil mijn opbrengst van de zonnepanelen en teruglevering kunnen zien.

Kan iemand me zeggen of ik die dongel de prullenbak in kan gooien of dat ik er nog wat mee kan met een andere app?
Heb weinig zin om een heel nieuw systeem van paar honderd euro te kopen, maar ik wil wel m'n verbruik blijven monitoren.. :(
En uit het topic van uitlezen via de p1 poort word ik ook niet wijzer, snap maar de helft van wat daar gezegd wordt, ben niet zo handig..

Dus... Help? ;(
Je kunt ook wekelijks een foto maken van je meterstanden......

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zou inderdaad voor een raspberry pi met een p1 kabel gaan (de mijne werkt prima en komt van aliexpress)

Er zijn tig tutorials te vinden hoe je dit inricht en als het eenmaal werkt heb je er geen omkijken meer naar

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@Gramser dat is ook de data die ik uit de essent app kreeg. Door opbrengst-teruglevering-verbruik te doen kon ik het directe verbruik berekenen.
Maandelijks zet ik de meterstanden in een excel om zo het jaaroverzicht te houden en mijn totale verbruik in de gaten te houden.
Is het gewoon "plug and play"? (uiteraard wel even verbinden met de app, maar verder geen ingewikkeld gedoe?)

@Hackus nee.

@MacIsCool @ImNotnoa dat wordt een flinke investering waar ik geen trek in heb :-( . Dat ding heeft volgens mij ook geen wifi en heb geen poorten meer over op m'n modem, dus moet dan ook een verdeler oid kopen. En neem aan dat ik dat stukje hardware niet open en bloot in de meterkast kan leggen en dat het stroom nodig heeft? Dan moet ik dus een computer bouwen? :S
Lijkt me te ingewikkeld..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Hsb-3 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:18:

@MacIsCool @ImNotnoa dat wordt een flinke investering waar ik geen trek in heb :-( . Dat ding heeft volgens mij ook geen wifi en heb geen poorten meer over op m'n modem, dus moet dan ook een verdeler oid kopen. En neem aan dat ik dat stukje hardware niet open en bloot in de meterkast kan leggen en dat het stroom nodig heeft? Dan moet ik dus een computer bouwen? :S
Een Pi 3 rev b koop je voor 35 euro op amazon, deze heeft al wifi.
Reken nog 15 euro voor een case, adapter en een p1 kabel van aliexpess
Micro sdkaartje heb je vast wel ergens liggen en anders eentje van de action halen voor een paar euro.

Voor zeg 5 tientjes heb je dan weer een monitoring tool die je volledig zelf in de hand hebt, en je kunt zo'n raspberry (gelijktijdig) ook nog voor legio andere dingen gebruiken zoals het blokkeren van reclames op alle apparaten (ook smartphones) binnen je netwerk.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:15
Bij mij ligt hij idd open en bloot in de meterkast. Investering was een 2e hands raspberry pi van 25 euro en een P1 kabel van 10 euro, voeding is via USB en oude telefoonlader. Via wifi verbonden. Het is een printje van 3 bij 4 cm ofzo, dus computer bouwen is wat overdreven.. kan gegevens exporteren naar csv als je excel wilt gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door MacIsCool op 13-11-2020 14:26 . Reden: spelfouten eruit gehaald ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ImNotnoa schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:24:
[...]

Een Pi 3 rev b koop je voor 35 euro op amazon, deze heeft al wifi.
Reken nog 15 euro voor een case, adapter en een p1 kabel van aliexpess
Micro sdkaartje heb je vast wel ergens liggen en anders eentje van de action halen voor een paar euro.

Voor zeg 5 tientjes heb je dan weer een monitoring tool die je volledig zelf in de hand hebt, en je kunt zo'n raspberry (gelijktijdig) ook nog voor legio andere dingen gebruiken zoals het blokkeren van reclames op alle apparaten (ook smartphones) binnen je netwerk.
En ieder half jaar weer een nieuw kaartje omdat die weer eens gecrashed is. :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:34:
[...]

En ieder half jaar weer een nieuw kaartje omdat die weer eens gecrashed is. :P
https://www.mymemory.co.u...y-cards-for-raspberry-pi/ :P

Nog geen enkel gecrashed kaartje gehad

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:21
@Hsb-3 Hier draait een Raspberry pi met domoticz en heb een wifi module gekocht die mijn p1 meter uitleest. Echte meterkast (waar de meter staat) is een eindje weg van de 'meterkast' met de groepen waar de raspberry pi staat, dus over wifi was het makkelijkst.

wifi module: https://www.connectix.nl/...-meter-over-wifi-adapter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
Hsb-3 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:18:
@Gramser dat is ook de data die ik uit de essent app kreeg. Door opbrengst-teruglevering-verbruik te doen kon ik het directe verbruik berekenen.
Maandelijks zet ik de meterstanden in een excel om zo het jaaroverzicht te houden en mijn totale verbruik in de gaten te houden.
Is het gewoon "plug and play"? (uiteraard wel even verbinden met de app, maar verder geen ingewikkeld gedoe?)

@Hackus nee.

De P1 van HomeWizard is inderdaad plug & plat, mits je een compatible slimme meter hebt. Het fijnst is een DSMR5.0 omdat de dongle dan zijn voeding uit de slimme meter haalt. Check ook het topic over de HomeWizard Energy app. Je zult merken dat de support van HomeWizard prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Misschien een geroote Toon kopen van marktplaats en die aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rheskes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09-2021
Hier precies hetzelfde, net meer dan een jaar gebruikt.
Werkte goed en gaf de info die ik nodig had. O.a. opbrengst zonnepenalen.

Zonder de dienst is de dongle waardeloos.
Ik heb een mail gestuurd naar thuisapp@essent.nl maar geen reactie.
Wat een waardeloze klantenservice, ook totaal geen uitleg en niks over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Even een update :
Het duurde even voor ik een reactie kreeg, maar ze boden geen oplossing. Data is niet meer in te zien en er is geen andere app die het ondersteunt.
Heb de stoute schoenen aangetrokken en geld terug gevraagd (voor €50,- kan ik best wat energie afnemen, doordat ik iets nieuw moet kopen is de besparing door efficiënter energieverbruik weg..) en dot heb ik gekregen. Was heel snel geregeld.

Heb nu de dongle van homewizard gekocht. Jammergenoeg praat de app niet met Solaredge (wat de thuis app wel deed) en moet je hiervoor een kwh teller in je meterkast bouwen, van volgens mij zo'n €100,-. Terwijl beide gegevens beschikbaar zijn, er mist alleen een koppeling in de app.
Je kan dus niet meer zien hoeveel van je opbrengst direct verbruikt wordt in 1 app.
En ik vind het vervelend dat bij maandoverzicht je het verbruik per week krijgt te zien, en niet per dag (dus 4 waarden ipv 30).

Maar ik kan in elk geval weer actueel verbruik monitoren. :)
Pagina: 1