Goedemorgen Tweakers,
Een korte inleiding:
Mijn zoon van 8 jaar wil al een geruime tijd heel graag een PC. Daarvoor heeft hij best lang moeten sparen en inmiddels heeft hij zo'n € 600,00 bij elkaar gesprokkeld. Als ouders willen wij ook wel wat (extra) sponsoren, zodat zijn budget op ongeveer € 850 mag liggen.
Ik ben nog maagd (ihkv een PC bouwen
), maar vind het wel erg interessant en zou het dan ook graag, samen met mijn zoon (jong geleerd, oud gedaan), willen uitvogelen. Mijn (beperkte) bouw- en componentenkennis is enkel afkomstig van deze website (reviews en fora) en YouTube. Graag maak ik gebruik van jullie expertise.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Het zullen vooralsnog niet de meeste zware games zijn; hij vindt Minecraft en Fortnite leuk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 850,00 (inclusief monitor). Komt niet op een paar tientjes aan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor AMD. Gevoelsmatig (overigens alleen gebaseerd op reviews van de recente nieuwe CPU's) heeft dat merk op dit moment een goed potentieel om later up te kunnen graden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als de PC, voor zover als mogelijk binnen het budget, toekomstbestendig is voor eventuele upgrades.
Ga je overklokken?
Nee, laten we niet te veel hooi op onze vork nemen
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag van jullie willen weten of de samenstelling van de componenten slim is en beste bang-for-buck. Heb vooral twijfels over de volgende punten:
- is er een bottleneck?
- past de GPU in dit systeem, en is dat de beste bang-for-buck?
- is er voldoende koeling/airflow?
- is alles compatible? (er zou een verschil zijn in het type USB-C tussen mobo (Gen 1) en behuizing (Gen 2) > moet ik daar misschien nog wat extra voor aanschaffen?)
De keuze van meeste componenten is gebaseerd op reviews en op reacties in andere (budget)build-topics op dit forum. Vwb de behuizing: die vinden we gewoon mooi, en dat toetsenbord en muis? Ach, hij moet ergens mee beginnen, en daar zaten wat mooie lichtjes op..
Alvast erg bedankt voor jullie reactie :)!
Een korte inleiding:
Mijn zoon van 8 jaar wil al een geruime tijd heel graag een PC. Daarvoor heeft hij best lang moeten sparen en inmiddels heeft hij zo'n € 600,00 bij elkaar gesprokkeld. Als ouders willen wij ook wel wat (extra) sponsoren, zodat zijn budget op ongeveer € 850 mag liggen.
Ik ben nog maagd (ihkv een PC bouwen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Het zullen vooralsnog niet de meeste zware games zijn; hij vindt Minecraft en Fortnite leuk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 850,00 (inclusief monitor). Komt niet op een paar tientjes aan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed | € 101,05 | € 101,05 |
| 1 | Moederborden | ASRock B550M Pro4 | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X | € 271,- | € 271,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Monitoren | Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart | € 128,01 | € 128,01 |
| 1 | Toetsenborden | Rii RK400 | € 24,95 | € 24,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B | € 75,- | € 75,- |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 70,90 | € 70,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 59,14 | € 59,14 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 898,95 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor AMD. Gevoelsmatig (overigens alleen gebaseerd op reviews van de recente nieuwe CPU's) heeft dat merk op dit moment een goed potentieel om later up te kunnen graden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als de PC, voor zover als mogelijk binnen het budget, toekomstbestendig is voor eventuele upgrades.
Ga je overklokken?
Nee, laten we niet te veel hooi op onze vork nemen
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag van jullie willen weten of de samenstelling van de componenten slim is en beste bang-for-buck. Heb vooral twijfels over de volgende punten:
- is er een bottleneck?
- past de GPU in dit systeem, en is dat de beste bang-for-buck?
- is er voldoende koeling/airflow?
- is alles compatible? (er zou een verschil zijn in het type USB-C tussen mobo (Gen 1) en behuizing (Gen 2) > moet ik daar misschien nog wat extra voor aanschaffen?)
De keuze van meeste componenten is gebaseerd op reviews en op reacties in andere (budget)build-topics op dit forum. Vwb de behuizing: die vinden we gewoon mooi, en dat toetsenbord en muis? Ach, hij moet ergens mee beginnen, en daar zaten wat mooie lichtjes op..
Alvast erg bedankt voor jullie reactie :)!