Audio oplossing Woonkamer/keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-10 09:57
Even de situatie uitleggen.

WIj hebben een open keuken die verbonden is met de woonkamer en de eetplaats. Is dus in principe 1 grote ruimte in een soort L vorm.

In het plafond van de keuken hangen 2 Artsound plafondspeakers (FL101 dacht ik).
In de woonkamer hangen bij de tv ook 2 Artsound speakers (AS410) en boven de zetel dezelfde Artsound plafondspeakers (FL101).

Wat ik nu graag zou willen is het volgende.

's Morgens of als er geen TV gekeken wordt wil ik de radio laten spelen door de 2 boxen in de keuken. Liefst DAB of internetradio gezien de FM ontvangst hier niet 100% is en ik ruisende radio's haat.

's Avonds wil ik naar de TV kunnen kijken met een surround ervaring. Ik weet dat ik hiervoor in principe nog een center speaker en sub woofer mis, deze kunnen ook nog voorzien worden natuurlijk.
Daarnaast wil ik ook de mogeljikheid hebben om door alle boxen een CD of USB stick of radio of tv te laten afspelen.

Budget is ongeveer €500.

Momenteel dacht ik aan een Denon AVR X1600H of iets dergelijks. Moet niet perse van Denon zijn.
Lijkt mij wel nodig om dit in 1 toestel te combineren? CD speler ofzo kan ik er later nog bij zetten.

Ik ben geen audiofiel dus het perfecte geluid streef ik niet na. Wel wil ik een goeie kijk en luister ervaring als ik naar een Film kijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

Een receiver met naast de Main Zone een Zone 2 kan wat je wilt bereiken. Let echter wel op het feit dat Zone 2 veelal beperkt is in wat er af kan worden gespeeld. De spec-sheet van de AVR-X1600 laat zien dat alles (qua inputs en bronnen) over Zone 2 kan echter is er laatst naar boven gekomen dat er toch iets meer haken en ogen aan zitten. Zie quizzical in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4" voor het begin en uiteindelijk nog een reactie van Denon in quizzical in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4". Als ik de beperkingen zo lees uit het Denon-topic is wel mogelijk wat jij wilt omdat je Zone 2 afzonderlijk wilt of Main en Zone 2 gelijk. Dus niet de eis om Main en Zone 2 tegelijkertijd andere bronnen te laten horen.

Denon is trouwens niet de enige met de beperking op Zone 2, eigenlijk alle merken doen dat. Naast veelal een betere vorm van de Room EQ Software is meer bronnen/ingangen naar Zone 2 doorzetten ook een functie die op hoger receivers te vinden is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
FeaR schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:12:
Als ik de beperkingen zo lees uit het Denon-topic is wel mogelijk wat jij wilt omdat je Zone 2 afzonderlijk wilt of Main en Zone 2 gelijk. Dus niet de eis om Main en Zone 2 tegelijkertijd andere bronnen te laten horen.
Klopt, doordat het 1 grote ruimte is zou dit sowieso niet goed lukken. Ik kan verstaan dat je dit in 2 aparte en afgesloten ruimtes wel nodig kan hebben.

De Denon AVR X1600H zou dus wel een goeie oplossing kunnen zijn? Of een andere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:12
Bij de Denon AVR-X 1600H kun je de surround speakers aan zone 2 toewijzen, maar dat is denk ik niet wat je wilt. Voor deze versterker heb je daarnaast nog een eindversterker voor in de keuken nodig die je op de pre-out van deze Denon aansluit, bijvoorbeeld een SMSL SA-36A (o.a. via Amazon te koop). Overgens zie ik op de plaatjes op Tweakers de pre-out die Denon in hun handleiding noemt niet, ik zie die wel op de Denon AVR-X 2600H - als je deze oplossing kiest zou ik voor je tot aankoop overgaat dat wel even checken.

Met bijvoorbeeld de Denon AVR-X 3600H kun je de hoogte speakers aan zone 2 toewijzen, maar die is ver boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Ik kan de boxen voor zone 2 toch aansluiten op de Surround Back speakers en die dan als zone 2 aanduiden? Zo staat het toch in de handleiding van Denon.

http://manuals.denon.com/AVRX1600H/EU/NL/DRDZSYuqfktfgx.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dan verlies je de mogelijkheid van surrounds, de speakers boven je luisterplek toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Nee toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46OKlpLlw2kR45_KZ9DS2YRYV0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jVrmW0K6XczwgcK21OPGbP5T.png?f=fotoalbum_large

De boxen boven de zetels sluit ik dan aan op SR en SL.

[ Voor 7% gewijzigd door Tibs op 13-11-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dat is een sub woofer output - worden dar de hoge tonen uitgefiltered of niet (ik weet het niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
martyw schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:00:
Dat is een sub woofer output - worden dar de hoge tonen uitgefiltered of niet (ik weet het niet)?
Nee toch? Zijn toch gewone box aansluitingen? Of zie ik dat volledig verkeerd? Ik sluit de "keukenboxen" aan op Zone 2 R/L en niet op de pre-out natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ik denk dat je gelijk hebt, zie http://manuals.denon.com/AVRX1600H/NA/EN/DRDZSYuqfktfgx.php
*** edit ***
Nee - dat zijn line level sub outs, daar moet nog een versterker achter waar je dan je boxen in de keuken op aan sluit

[ Voor 40% gewijzigd door martyw op 13-11-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 13:04
Tibs schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:03:
[...]

Nee toch? Zijn toch gewone box aansluitingen? Of zie ik dat volledig verkeerd? Ik sluit de "keukenboxen" aan op Zone 2 R/L en niet op de pre-out natuurlijk.
Zo doe ik het hier thuis ook (vrijwel dezelfde situatie met een grote open ruimte woonkamer / keuken). Werkt prima, maar wel wat "echo" afhankelijk waar je staat in huis (onze benedenverdieping is 15 meter lang).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
martyw schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:17:
Ik denk dat je gelijk hebt, zie http://manuals.denon.com/AVRX1600H/NA/EN/DRDZSYuqfktfgx.php
*** edit ***
Nee - dat zijn line level sub outs, daar moet nog een versterker achter waar je dan je boxen in de keuken op aan sluit
Waarom zou daar no geen versterker tussen moeten? Is toch gewoon dezelfde aansluiting als de boxen die dan in zone 1 zitten? Als ik een 7.1 wil maken in zone 1 zonder dat ik een zone 2 zou gebruiken moet daar toch ook geen versterker meer tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Tibs schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:25:
[...]

Waarom zou daar no geen versterker tussen moeten? Is toch gewoon dezelfde aansluiting als de boxen die dan in zone 1 zitten? Als ik een 7.1 wil maken in zone 1 zonder dat ik een zone 2 zou gebruiken moet daar toch ook geen versterker meer tussen?
Zie https://denon-nl.custhelp...JdW1JcktON0lpMEJ3JTIxJTIx, deze versterkers worden gemaakt voor aktieve subwoofers, daar zit een versterker in. De speakers in je keuken zijn dat niet zo te zien - dus heb je daar nog een versterker voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 20:21
martyw schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:29:
[...]

Zie https://denon-nl.custhelp...JdW1JcktON0lpMEJ3JTIxJTIx, deze versterkers worden gemaakt voor aktieve subwoofers, daar zit een versterker in. De speakers in je keuken zijn dat niet zo te zien - dus heb je daar nog een versterker voor nodig
TS heeft het toch niet over de subwoofer, maar de SR en SL aansluitingen? Als er een schroefaansluiting op zit is het volgens mij nooit een pre-out en dus altijd versterkt vanuit de receiver. Oftewel passieve speakers werken prima op die aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
loeberce schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:32:
[...]

TS heeft het toch niet over de subwoofer, maar de SR en SL aansluitingen? Als er een schroefaansluiting op zit is het volgens mij nooit een pre-out en dus altijd versterkt vanuit de receiver. Oftewel passieve speakers werken prima op die aansluitingen.
Dat dacht ik ook en dat geeft @Rockster ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Tibs schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:34:
[...]

Dat dacht ik ook en dat geeft @Rockster ook aan.
Dan verlies je de surround kanalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
martyw schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:39:
[...]

Dan verlies je de surround kanalen toch?
DIe 2 wel idd. Maar ik wil geen 7.1 set up bij de tv, een 5.1 is daar meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ah, ok - dat zag ik even over het hoofd, excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Geen probleem. Dan zoek ik naar de Denon AVR X1600H of alternatief van een ander merk.
Pagina: 1