De nieuwe KPN ontvanger, meer dan alleen 4K!
Sinds Oktober 2019 levert KPN zijn nieuwe 4K ontvanger aan nieuwe klanten, de Arris VIP5202. Deze ontvanger is de opvolger van de Arris VIP2952 die KPN voor deze tijd leverde. Wij zijn al enkele jaren klant bij KPN en hebben zelf ook nog de oude Arris VIP2952 ontvanger in gebruik. Een TV ontvanger is voor ons altijd precies geweest wat de naam zegt, een ontvanger voor televisie zenders, en niets anders. De oude KPN ontvanger heeft een aantal extra functies als netflix, casting support en een speciaal menu voor het pluspakket. Maar omdat de ontvanger erg traag reageert en met enige regelmaat vastloopt zijn we al snel teruggetrapt op een google chromecast voor andere dingen dan TV kijken.
Met de nieuwe ontvanger belooft KPN niet alleen 4K beeld, maar ook verbeterde ondersteuning voor apps en een snellere interface. Hoewel KPN zich voor de nieuwe ontvanger voornamelijk focust op de 4K functionaliteit, zullen veel mensen zich, net als mij, afvragen of deze nieuwe ontvanger ook de moeite waard is als je zelf geen 4K TV hebt.
Technische verbeteringen
Als we puur naar de specificaties van de nieuwe ontvanger kijken ten opzichte van de oude, zien we al dat hier een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd. De processor is aanzienlijk verbeterd, het RAM geheugen is van 1 naar 2GB verdubbelt en met de overstap naar DDR4 ram kunnen we er vanuit gaan dat het ook op een hogere kloksnelheid werkt. De nieuwe ontvanger bied 8GB opslag, dit is nodig voor de nieuwe app-ondersteuning, en beschikt nu ook over HDMI 2.0b. Ondanks dit alles weet Arris toch de afmetingen van de ontvanger te reduceren en het energieverbruik nog verder terug te brengen. Ook introduceert Arris een speciale spaarstand waarbij het verbruik nihil is, want laten we eerlijk zijn: Wie zet zijn TV en ontvanger netjes uit na gebruik?
| Arris VIP5202 | Arris VIP2952 V2 |
Geleverd | Vanaf oktober 2019 | Voor oktober 2019 |
CPU | BCM72604 (cortex A15), 1.5 GHz dual core | 1.3 GHz 3000+ DMIPS |
RAM | 2GB (DDR4) | 1GB |
Flash opslag | 512MB | 8GB |
HDMI | HDCP V2.2 (2.0b) | HDCP V1.2 |
Audio | Optisch (TOSLINK) | Optisch (TOSLINK), 3.5mm jack |
Afmetingen | 120x230x26 mm | 190x130x41 mm |
Verbruik tijdens gebruik | 4,3W | 5,8W |
Verbruik in standby | 3,3W | 5,2W |
Verbruik in spaarstand | 0,35W | - |
Twee opvallende afwezige op de nieuwe ontvanger zijn de SCART en 3,5mm jack aansluitingen. Ik denk niet dat er iemand rouwig zal zijn om het weglaten van de SCART kabel, maar ik kan me voorstellen dat mensen met geluidsinstallaties zonder optische ingang het gebrek aan een 3,5mm jack een minpunt vinden. Overigens wordt de Arris VIP5202 standaard geleverd met Googles Android TV. KPN heeft echter besloten een aangepaste versie van de ontvangers te leveren met hierop hun eigen user interface. Een gemiste kans in mijn ogen, maar hier zal ongetwijfeld een reden voor zijn.
Eerste indruk
Het is even geleden dat ik de vorige ontvanger heb ingesteld, maar van wat ik mij hiervan kan herinneren lijkt de installatie van de nieuwe 4K ontvanger vrijwel identiek. De oude en nieuwe ontvanger gebruiken hetzelfde type voeding, dus konden we de oude voeding, hdmi en ethernet kabels makkelijk hergebruiken. Erg prettig want ik zag erg op tegen het uitpluizen van de kabel spaghetti in mijn tv meubel. Let echter wel op dat uw hdmi kabel 4K ondersteuning heeft, anders krijgt u niet de kwaliteit waar voor u betaald, of kan het zelfs zo zijn dat u helemaal geen beeld krijgt.
Na het aansluiten van de nieuwe ontvanger krijgen we hetzelfde opstart scherm te zien als voor zijn voorganger, een scherm dat bij ons vrij bekend is omdat de oude ontvanger met regelmaat compleet vastloopt en ontkoppelen van de stroom hierna de enige oplossing is. Iets wat tot nu toe nog niet gebeurd is met de nieuwe ontvanger. Het eerste wat we merken is dat het opstarten van de nieuwe ontvanger een stuk sneller verloopt, waar we bij zijn voorganger rustig een kop koffie kunnen zetten is de nieuwe 4K ontvanger in enkele seconden gestart. Na het starten vraagt de ontvanger ons om ons abonnementsnummer en pin in te voeren, iets wat ik mij ook herinner van de vorige installatie. Het opzoeken van deze nummers was ook meteen het meest tijdrovende deel van de installatie, want hierna is de ontvanger eigenlijk meteen gebruiksklaar.
Het eerste wat opvalt tijdens het gebruik van de nieuwe 4K ontvanger is hoeveel sneller deze reageert op alles. Door films bladeren op Netflix of het pluspakket gaat soepel, het starten/pauzeren en stoppen van films verloopt vlot en ook in de menu’s hoeven we niet constant te wachten tot de input verwerkt is. Ik snap dat KPN de focus legt op de nieuwe 4K functionaliteit om niet hun oude ontvanger af te kraken, maar dit maakt het ook voor mensen zonder 4K TV echt de moeite waard een nieuwe ontvanger aan te schaffen. De nieuwe afstandsbediening heeft ook een aantal subtiele verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Zo beschikt deze over een drietal led’s waarmee de feedback tijdens bijvoorbeeld het koppelen van de TV net iets gebruiksvriendelijker is en is er een speciale Netflix knopt te vinden waarmee mensen (met een abonnement) met 1 druk op de knop Netflix kunnen starten. De grootste winst qua afstandsbediening echter is de toevoeging van bluetooth. Hierdoor kan de nieuwe TV ontvanger weggewerkt worden in ons TV meubel en hoeven we niet iedere keer het deurtje te openen als we TV willen kijken. Uiteraard beschikt de afstandsbediening ook nog over infrarood zodat de meeste TV’s er ook mee kunnen worden bediend. Gedurende de testperiode hebben wij nauwelijks nog gebruik gemaakt van onze chromecast of de afstandsbediening van de TV, omdat de nieuwe hardware zo soepel werkt.
Een kleine sidenote die we nog wel moeten maken: Hoewel de TV ontvanger casten ondersteunt, herkent onze Plex app de ontvanger niet. Dit ligt aan Plex, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Ook hebben wij voor deze testperiode een soundbar te leen gekregen, maar de afstandsbediening kan maar aan 1 extra apparaat (TV) gekoppeld worden dus als uw soundbar niet geactiveerd kan worden door uw TV heeft u nog altijd een extra afstandsbediening nodig.
Beeld en geluid
Dit is het grootste speerpunt, maar ook meteen de grootste domper, van de nieuwe 4K ontvanger. KPN focust zich met het adverteren van zijn nieuwe ontvanger voornamelijk op de 4K capaciteit. Maar mensen die denken dat ze met deze ontvanger de snorharen van Eva Jinek kunnen tellen komen van een koude kermis thuis. Op het moment van schrijven heeft KPN welgeteld 3 zenders in 4K:
- LoveNature is een zender voor natuur documentaires.
- Insight zend voornamelijk extreme sporten uit.
- Xite is een muziekzender (al doet de naam misschien anders vermoeden).
Deze zenders zijn overigens alleen beschikbaar voor mensen met een 4K abonnement van KPN. Dit kost €2,50 per maand boven op het standaard abonnement. De ondersteuning voor het verbeterde beeld en geluid zijn vooralsnog dus voornamelijk te merken in het gebruik van Netflix, Amazon prime, Youtube en het KPN Plus pakket.
Van de ondersteunde 4K diensten is alleen Youtube gratis, en vereist Netflix zelfs een duurder abonnement voor 4K ondersteuning. Dus mensen die niet bereid zijn te betalen voor beter beeld, kunnen voornamelijk trailers kijken van films die ze in volle glorie hadden kunnen zien als ze dit wel zouden doen.
De nieuwe ontvanger bied niet alleen verbetering in de vorm van 4K, maar ook HDR (High Dynamic Range) en Dolby Atmos (voor geluid) worden ondersteund. Echter zijn we ook hier weer voornamelijk aangewezen op de diensten van derden. Om de verschillende technieken te kunnen testen bied Youtube gelukkig een uitkomst, ‘The HDR Channel’ bied bijvoorbeeld een reeks aan video’s waarmee we deze beeldtechnieken optimaal kunnen benutten op de 4K ontvanger en de door tweakers meegeleverde TV. Het resultaat is absoluut prachtig, maar de video’s zijn precies wat je in de meeste TV winkels constant ziet. De echte vraag is: Hoe komt dit alles in tv programma’s en films naar voren? Op het gebied van films stelt de HD ontvanger ons absoluut niet teleur, de stap van full HD naar 4K met HDR is een wereld van verschil. Het beeld en de kleuren van films zijn absoluut spectaculair, en zeker in wat donkerdere films laat de HDR functionaliteit zijn kracht zien. Mits de film dit ondersteund natuurlijk. Het is even wennen aan het doorgaans helderdere (als in meer licht) beeld maar na dag 2 is dit het nieuwe normaal geworden.
Dit is ook meteen iets waar eigenaren van high-end televisies zich misschien in kunnen vinden: Kwaliteit went, na verloop van tijd wordt de hoge kwaliteit het nieuwe normaal en beeld dat hier niet aan voldoet is plots lelijk geworden. Het probleem hiermee, is dat je wel beide soorten beeld bekijkt. Je hebt niet alleen te maken met de beelden van de externe diensten, maar ook de standaard TV zenders die ‘maar’ full HD zijn en daardoor voelen als een stap achteruit. Dus RTL, SBS en NOS, mochten jullie dit lezen: Step up your game!
Over het nieuwe Dolby Atmos geluid durf ik helaas niet veel te zeggen. Ik heb geen getraind oor voor dit soort dingen, en met de meegeleverde soundbar klinkt alles beter/dieper dan het geluid dat voorheen uit onze TV kwam.
Conclusie
De 4K ontvanger van KPN is een absolute verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Met ondersteuning voor 4K en HDR zit KPN de komende jaren nog goed. Het huidige aanbod aan 4K zenders is misschien nog erg mager, maar diensten als Netflix, Amazon prime, Youtube en zelfs KPN’s eigen plus pakket hebben al volop aanbod.
Dit brengt mij meteen bij het volgende punt: Als ik een oude (Arris VIP2952 of ouder) ontvanger heb, kan ik deze laten omruilen voor een nieuwe 4K ontvanger?
Hoewel nieuwe abonnees ongeacht hun abonnement een 4K ontvanger krijgen, laat KPN haar trouwe klanten hier een beetje in de steek. Momenteel zijn er 2 mogelijkheden om uw ontvanger te laten vervangen:
- Upgraden naar een 4K abonnement, voor een extra €2,50 per maand. Dit hoeft uw echter maar voor 1 jaar af te sluiten, dus effectief koopt u een ontvanger voor 30 euro.
- Uw oude ontvanger per-ongelijk van 3 hoog uit het raam laten vallen en uw monteur lief aankijken. (dit heb ik echter niet geverifieert).
Dit is erg jammer, want het 4K abonnement van KPN voegt momenteel (naast de ontvanger) waarschijnlijk niet veel toe voor de meeste mensen. Zeker als deze geen KPN pluspakket hebben. Terwijl de ontvanger ook overweg kan met de 4K ondersteuning van diensten als Netflix en Amazon prime. Ook voor de mensen die helemaal geen interesse hebben in 4K beeld is de verbeterde hardware een mooie upgrade, het hele systeem reageert soepeler en met zijn apps bied KPN meer dan een simpele TV ontvanger.
[
Voor 100% gewijzigd door
kingofkamikaze op 22-11-2020 12:39
. Reden: Video toegevoegd ]