KPN TV-ontvanger testpanel

Pagina: 1
Acties:
  • 9.844 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijngr
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-12-2022
Mede-auteur:
  • Timb0slice
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11-2024

Timb0slice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWpH50gGqqC_J81D8I3HOt5Dde4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWyDET0IgWrkrYSsRZOgPVTg.png?f=fotoalbum_large

Tweakers Partners en KPN dagen drie leden van de Tweakers-community uit om de recente ARRIS VIP5202 tv-ontvanger van KPN te testen. Naast het tv-kastje worden een 4K oled-tv en een Dolby Atmos Soundbar afgeleverd om zo goed mogelijk de tv-ontvanger te kunnen testen.

KPN belooft met zijn tv-ontvanger met nieuwe user interface (UI) de kijkervaring van zijn klanten te verbeteren. Door een snellere, kleinere en betere ontvanger heeft het techbedrijf naar eigen zeggen de stap naar de toekomst gezet.

In de komende twee weken gaan de Tweakers de ARRIS VIP5202 tv-ontvanger testen en hun bevindingen zullen ze met jullie delen in dit topic. We zijn uiteraard ook benieuwd naar jullie ervaringen en als je vragen hebt voor de testers stel ze dan hier.

[ Voor 140% gewijzigd door marijngr op 15-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kingofkamikaze
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 07:25

De nieuwe KPN ontvanger, meer dan alleen 4K!

Sinds Oktober 2019 levert KPN zijn nieuwe 4K ontvanger aan nieuwe klanten, de Arris VIP5202. Deze ontvanger is de opvolger van de Arris VIP2952 die KPN voor deze tijd leverde. Wij zijn al enkele jaren klant bij KPN en hebben zelf ook nog de oude Arris VIP2952 ontvanger in gebruik. Een TV ontvanger is voor ons altijd precies geweest wat de naam zegt, een ontvanger voor televisie zenders, en niets anders. De oude KPN ontvanger heeft een aantal extra functies als netflix, casting support en een speciaal menu voor het pluspakket. Maar omdat de ontvanger erg traag reageert en met enige regelmaat vastloopt zijn we al snel teruggetrapt op een google chromecast voor andere dingen dan TV kijken.

Met de nieuwe ontvanger belooft KPN niet alleen 4K beeld, maar ook verbeterde ondersteuning voor apps en een snellere interface. Hoewel KPN zich voor de nieuwe ontvanger voornamelijk focust op de 4K functionaliteit, zullen veel mensen zich, net als mij, afvragen of deze nieuwe ontvanger ook de moeite waard is als je zelf geen 4K TV hebt.

Technische verbeteringen
Als we puur naar de specificaties van de nieuwe ontvanger kijken ten opzichte van de oude, zien we al dat hier een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd. De processor is aanzienlijk verbeterd, het RAM geheugen is van 1 naar 2GB verdubbelt en met de overstap naar DDR4 ram kunnen we er vanuit gaan dat het ook op een hogere kloksnelheid werkt. De nieuwe ontvanger bied 8GB opslag, dit is nodig voor de nieuwe app-ondersteuning, en beschikt nu ook over HDMI 2.0b. Ondanks dit alles weet Arris toch de afmetingen van de ontvanger te reduceren en het energieverbruik nog verder terug te brengen. Ook introduceert Arris een speciale spaarstand waarbij het verbruik nihil is, want laten we eerlijk zijn: Wie zet zijn TV en ontvanger netjes uit na gebruik?

Arris VIP5202Arris VIP2952 V2
GeleverdVanaf oktober 2019Voor oktober 2019
CPUBCM72604 (cortex A15), 1.5 GHz dual core1.3 GHz 3000+ DMIPS
RAM2GB (DDR4)1GB
Flash opslag512MB8GB
HDMIHDCP V2.2 (2.0b)HDCP V1.2
AudioOptisch (TOSLINK)Optisch (TOSLINK), 3.5mm jack
Afmetingen120x230x26 mm190x130x41 mm
Verbruik tijdens gebruik4,3W5,8W
Verbruik in standby3,3W5,2W
Verbruik in spaarstand0,35W-

Twee opvallende afwezige op de nieuwe ontvanger zijn de SCART en 3,5mm jack aansluitingen. Ik denk niet dat er iemand rouwig zal zijn om het weglaten van de SCART kabel, maar ik kan me voorstellen dat mensen met geluidsinstallaties zonder optische ingang het gebrek aan een 3,5mm jack een minpunt vinden. Overigens wordt de Arris VIP5202 standaard geleverd met Googles Android TV. KPN heeft echter besloten een aangepaste versie van de ontvangers te leveren met hierop hun eigen user interface. Een gemiste kans in mijn ogen, maar hier zal ongetwijfeld een reden voor zijn.

Eerste indruk
Het is even geleden dat ik de vorige ontvanger heb ingesteld, maar van wat ik mij hiervan kan herinneren lijkt de installatie van de nieuwe 4K ontvanger vrijwel identiek. De oude en nieuwe ontvanger gebruiken hetzelfde type voeding, dus konden we de oude voeding, hdmi en ethernet kabels makkelijk hergebruiken. Erg prettig want ik zag erg op tegen het uitpluizen van de kabel spaghetti in mijn tv meubel. Let echter wel op dat uw hdmi kabel 4K ondersteuning heeft, anders krijgt u niet de kwaliteit waar voor u betaald, of kan het zelfs zo zijn dat u helemaal geen beeld krijgt.

Na het aansluiten van de nieuwe ontvanger krijgen we hetzelfde opstart scherm te zien als voor zijn voorganger, een scherm dat bij ons vrij bekend is omdat de oude ontvanger met regelmaat compleet vastloopt en ontkoppelen van de stroom hierna de enige oplossing is. Iets wat tot nu toe nog niet gebeurd is met de nieuwe ontvanger. Het eerste wat we merken is dat het opstarten van de nieuwe ontvanger een stuk sneller verloopt, waar we bij zijn voorganger rustig een kop koffie kunnen zetten is de nieuwe 4K ontvanger in enkele seconden gestart. Na het starten vraagt de ontvanger ons om ons abonnementsnummer en pin in te voeren, iets wat ik mij ook herinner van de vorige installatie. Het opzoeken van deze nummers was ook meteen het meest tijdrovende deel van de installatie, want hierna is de ontvanger eigenlijk meteen gebruiksklaar.

Het eerste wat opvalt tijdens het gebruik van de nieuwe 4K ontvanger is hoeveel sneller deze reageert op alles. Door films bladeren op Netflix of het pluspakket gaat soepel, het starten/pauzeren en stoppen van films verloopt vlot en ook in de menu’s hoeven we niet constant te wachten tot de input verwerkt is. Ik snap dat KPN de focus legt op de nieuwe 4K functionaliteit om niet hun oude ontvanger af te kraken, maar dit maakt het ook voor mensen zonder 4K TV echt de moeite waard een nieuwe ontvanger aan te schaffen. De nieuwe afstandsbediening heeft ook een aantal subtiele verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Zo beschikt deze over een drietal led’s waarmee de feedback tijdens bijvoorbeeld het koppelen van de TV net iets gebruiksvriendelijker is en is er een speciale Netflix knopt te vinden waarmee mensen (met een abonnement) met 1 druk op de knop Netflix kunnen starten. De grootste winst qua afstandsbediening echter is de toevoeging van bluetooth. Hierdoor kan de nieuwe TV ontvanger weggewerkt worden in ons TV meubel en hoeven we niet iedere keer het deurtje te openen als we TV willen kijken. Uiteraard beschikt de afstandsbediening ook nog over infrarood zodat de meeste TV’s er ook mee kunnen worden bediend. Gedurende de testperiode hebben wij nauwelijks nog gebruik gemaakt van onze chromecast of de afstandsbediening van de TV, omdat de nieuwe hardware zo soepel werkt.

Een kleine sidenote die we nog wel moeten maken: Hoewel de TV ontvanger casten ondersteunt, herkent onze Plex app de ontvanger niet. Dit ligt aan Plex, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Ook hebben wij voor deze testperiode een soundbar te leen gekregen, maar de afstandsbediening kan maar aan 1 extra apparaat (TV) gekoppeld worden dus als uw soundbar niet geactiveerd kan worden door uw TV heeft u nog altijd een extra afstandsbediening nodig.

Beeld en geluid
Dit is het grootste speerpunt, maar ook meteen de grootste domper, van de nieuwe 4K ontvanger. KPN focust zich met het adverteren van zijn nieuwe ontvanger voornamelijk op de 4K capaciteit. Maar mensen die denken dat ze met deze ontvanger de snorharen van Eva Jinek kunnen tellen komen van een koude kermis thuis. Op het moment van schrijven heeft KPN welgeteld 3 zenders in 4K:
  • LoveNature is een zender voor natuur documentaires.
  • Insight zend voornamelijk extreme sporten uit.
  • Xite is een muziekzender (al doet de naam misschien anders vermoeden).
Deze zenders zijn overigens alleen beschikbaar voor mensen met een 4K abonnement van KPN. Dit kost €2,50 per maand boven op het standaard abonnement. De ondersteuning voor het verbeterde beeld en geluid zijn vooralsnog dus voornamelijk te merken in het gebruik van Netflix, Amazon prime, Youtube en het KPN Plus pakket.
Van de ondersteunde 4K diensten is alleen Youtube gratis, en vereist Netflix zelfs een duurder abonnement voor 4K ondersteuning. Dus mensen die niet bereid zijn te betalen voor beter beeld, kunnen voornamelijk trailers kijken van films die ze in volle glorie hadden kunnen zien als ze dit wel zouden doen.

De nieuwe ontvanger bied niet alleen verbetering in de vorm van 4K, maar ook HDR (High Dynamic Range) en Dolby Atmos (voor geluid) worden ondersteund. Echter zijn we ook hier weer voornamelijk aangewezen op de diensten van derden. Om de verschillende technieken te kunnen testen bied Youtube gelukkig een uitkomst, ‘The HDR Channel’ bied bijvoorbeeld een reeks aan video’s waarmee we deze beeldtechnieken optimaal kunnen benutten op de 4K ontvanger en de door tweakers meegeleverde TV. Het resultaat is absoluut prachtig, maar de video’s zijn precies wat je in de meeste TV winkels constant ziet. De echte vraag is: Hoe komt dit alles in tv programma’s en films naar voren? Op het gebied van films stelt de HD ontvanger ons absoluut niet teleur, de stap van full HD naar 4K met HDR is een wereld van verschil. Het beeld en de kleuren van films zijn absoluut spectaculair, en zeker in wat donkerdere films laat de HDR functionaliteit zijn kracht zien. Mits de film dit ondersteund natuurlijk. Het is even wennen aan het doorgaans helderdere (als in meer licht) beeld maar na dag 2 is dit het nieuwe normaal geworden.

Dit is ook meteen iets waar eigenaren van high-end televisies zich misschien in kunnen vinden: Kwaliteit went, na verloop van tijd wordt de hoge kwaliteit het nieuwe normaal en beeld dat hier niet aan voldoet is plots lelijk geworden. Het probleem hiermee, is dat je wel beide soorten beeld bekijkt. Je hebt niet alleen te maken met de beelden van de externe diensten, maar ook de standaard TV zenders die ‘maar’ full HD zijn en daardoor voelen als een stap achteruit. Dus RTL, SBS en NOS, mochten jullie dit lezen: Step up your game!

Over het nieuwe Dolby Atmos geluid durf ik helaas niet veel te zeggen. Ik heb geen getraind oor voor dit soort dingen, en met de meegeleverde soundbar klinkt alles beter/dieper dan het geluid dat voorheen uit onze TV kwam.

Conclusie
De 4K ontvanger van KPN is een absolute verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Met ondersteuning voor 4K en HDR zit KPN de komende jaren nog goed. Het huidige aanbod aan 4K zenders is misschien nog erg mager, maar diensten als Netflix, Amazon prime, Youtube en zelfs KPN’s eigen plus pakket hebben al volop aanbod.

Dit brengt mij meteen bij het volgende punt: Als ik een oude (Arris VIP2952 of ouder) ontvanger heb, kan ik deze laten omruilen voor een nieuwe 4K ontvanger?
Hoewel nieuwe abonnees ongeacht hun abonnement een 4K ontvanger krijgen, laat KPN haar trouwe klanten hier een beetje in de steek. Momenteel zijn er 2 mogelijkheden om uw ontvanger te laten vervangen:
  • Upgraden naar een 4K abonnement, voor een extra €2,50 per maand. Dit hoeft uw echter maar voor 1 jaar af te sluiten, dus effectief koopt u een ontvanger voor 30 euro.
  • Uw oude ontvanger per-ongelijk van 3 hoog uit het raam laten vallen en uw monteur lief aankijken. (dit heb ik echter niet geverifieert).
Dit is erg jammer, want het 4K abonnement van KPN voegt momenteel (naast de ontvanger) waarschijnlijk niet veel toe voor de meeste mensen. Zeker als deze geen KPN pluspakket hebben. Terwijl de ontvanger ook overweg kan met de 4K ondersteuning van diensten als Netflix en Amazon prime. Ook voor de mensen die helemaal geen interesse hebben in 4K beeld is de verbeterde hardware een mooie upgrade, het hele systeem reageert soepeler en met zijn apps bied KPN meer dan een simpele TV ontvanger.

[ Voor 100% gewijzigd door kingofkamikaze op 22-11-2020 12:39 . Reden: Video toegevoegd ]

Ze noemen mij de GeizMeister

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:36

KPN 4K ontvanger

Dankzij het Tweakers testpanel heb ik in de donker wordende dagen een indrukwekkende setup thuisbezorgd gekregen. De test betreft de nieuwe KPN Tv-ontvanger, de Arris VIP5202. Nou ja, nieuw..., hij is al even de standaard voor nieuwe abonnees.

De ontvanger is het kleinste onderdeel van de setup die we als panelleden ontvangen. Om alle nieuwe eigenschappen van deze ontvanger te testen ontvangen we een 4K OLED TV (LG OLED55CX6LA) en een soundbar met Dolby Atmos ondersteuning (Sony HT-G700). Helaas gaan al deze zaken retour afzender na afronden van de test. :'(

Installatie en bediening
Het aansluiten en de eerste indrukken van het gebruik van de ontvanger.

Aansluiten
De ontvanger is erg klein en dus makkelijk weg te werken. Wel ontbreken schroefgaten om de ontvanger op te hangen, in plaats daarvan wordt plakkers met klittenband geleverd. Ik laat die maar in de verpakking zitten, maakt het terugsturen makkelijker. De ontvanger wordt geleverd met alle benodigdheden (HDMI,UPT,Voeding). Voor de zekerheid gebruik ik de meegeleverde HDMI kabel. De UTP kabel die meegeleverd wordt is redelijk lang, wat denk ik altijd onhandig is. Want als je aansluitpunt van KPN niet dicht bij je TV is dan is de kabel te kort, en wanneer dat wel zo is dan is de kabel ruimschoots te lang.

Configureren
Het opstarten is erg vlot (zeker vergeleken met de oude ontvanger Arris VIP2952). Configureren bestaat uit de invoer van het abonnementsnummer, deze vind je in de "Mijn KPN app", en je PIN. Verder controleer ik nog even de instellingen bij Beeldscherm en Geluid, om te checken of er de maximale resolutie UHD@60fps en HDR, en "Dolby" wel aan staan.

Bediening
Vrijwel alle vragen van tweakers onder het topic waarin het testpanel aangekondigd werd hadden betrekking op snelheid van de reactie op invoer. Laten we eerlijk zijn, de "update" die KPN eerder dit jaar doorgevoerd heeft maakt dat de TV ontvanger die al niet snel was, vrijwel onbruikbaar traag is geworden. Menu's openen duurt zo lang dat je de knop al een tweede keer ingedrukt hebt voordat het menu opent, en dus meteen weer sluit. Deze nieuwe ontvanger is wat dat betreft een wereld van verschil. Reactie is snel, navigeren door menu's is weer te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W8ZlCAiSXICYp_YP-g-qLiamAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/rCX0fbqLBhuc3DrGuE93JYYO.gif?f=user_large

Als we het over bediening hebben, dan is de afstandsbediening daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. Deze vind ik beter dan de oude. De knoppen zitten handiger gegroepeerd, zo zijn de cijfertoetsen naar boven verplaats. Ik gebruik deze nooit, dus de oude afstandsbediening had ik altijd ver boven het midden vast waardoor deze onhandig vasthield (want de batterijen zitten onderaan). De afstandsbediening werk daarnaast via bluetooth, waardoor richten niet meer nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSDuJAM6TALkemrlpJ9Qpvf9-XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svIm9l9OWFxNrvNwiWkJp7AX.jpg?f=fotoalbum_large

De afstandsbediening beschikt over een zoek-knop, waarmee zowel binnen de gids als het pluspakket en Netflix gezocht kan worden. Deze functie werkt op zich goed, maar beperkt zich dus tot deze opties en niet de andere apps die ondersteund worden (daarover later meer). De invoer is natuurlijk wel dramatisch, met de richtingstoetsen de juiste letter selecteren is frustrerend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFyskltxV08tr_TJbL3Gg_DEEyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL1WChVXiaBfJv35RWVTPiNV.jpg?f=fotoalbum_large

Het instellen van de afstandsbediening voor het bedienen van de TV is erg simpel. Je kiest het merk, en dan loop je door het lijstje met instellingen totdat je TV reageert. Met deze instelling kan je enkel met de KPN afstandsbediening werken.

Beeld, geluid en Apps
Zoals ook collega panellid kingofkamikaze al schreef, de beschikbare zenders op 4K resolutie zijn beperkt tot 3 zenders. Geen van deze zenders heeft daarnaast dermate interessante content dat Dolby Atmos iets uit zou maken. Ik ben dan ook redelijk kort over dit onderwerp, de content waarbij de 4K, HDR en Dolby Atmos support uit de verf zou komen moet afkomstig zijn van externe apps. Het is dan goed om te weten dat dit voor Netflix dus ondersteund wordt, maar de bruikbare content is zo groot als de apps dien ondersteund worden. En dat brengt ons tot...

Apps
Onder tweakers neemt het aantal mensen dat lineaire TV kijkt snel af. KPN herkent dat, en voegt apps toe aan de ontvanger om het aanbod interessant te houden. Netflix is ongetwijfeld marktleider, maar dat is niet de enige streamingdienst die Nederland kent. Helaas ondersteund de ontvanger, naast Netflix, enkel nog Amazon Prime. Ook YouTube wordt ondersteund, maar zoeken is hier ook weer een frustrerende zaak.

Dat brengt ons tot het alternatief, de opties die je TV bied. Als we het over 4K HDR hebben, dan kom je al snel uit bij een TV die alle apps bied die KPN heeft, plus nog een sloot meer. Daarnaast kan je ongetwijfeld casten via Airplay of andere techniek waardoor de juiste content vinden en afspelen vele malen makkelijker is dan dit via de KPN apps te doen.

Zelf heb ik naast Netflix ook Videoland en Disney+, dus ik zal sowieso voor deze diensten uit moeten wijken naar de door de TV geleverde apps. Ik merk dat ik daardoor eerder via de TV afstandsbediening ga werken dan dat ik de KPN afstandsbediening gebruik.

Conclusie
De nieuwe ontvanger is een grote vooruitgang ten opzichte van de oude, maar dan vooral vanwege de snelheid en een prettigere afstandsbediening. Dat de ontvanger 4K, HDR en Dolby Atmos ondersteund moet nog zijn meerwaarde gaan krijgen als (of wanneer) er meer TV zenders komen die dit ondersteunen.

Ik kijk er dan ook enorm tegenop om weer terug te moeten naar de oude, trage, ontvanger. Misschien moet ik zoals een ander panellid suggereerde eens kijken of de ontvanger misschien een ongelukje kan overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aan beide reviewers even een simpele vraag: Is het KPN / Arris apparaatje ook middels WiFi aan een netwerk te koppelen en zo ja: Werkt dat een beetje :+

Sowieso een Thumbs-UP voor de reviews (y)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 22-11-2020 19:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofkamikaze
Hoi @Will_M ,
Ik heb hier geen mogelijkheid toe gezien. Ik moet wel zeggen, ik heb op zolder een 2e ontvanger met behulp van een access point via wifi (access point ontvangt wifi en deelt het via de kabel met de ontvanger) en dit gaat niet erg soepel. Maargoed, dit is wel de zolder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:36
Hoi @Will_M, er bestaat een variant van de Arris die draadloos is. Echter levert kpn enkel de bedraadde variant.
Ik heb het vorige kastje een tijdje via een poweline oplossing gebruikt. Dat werkte niet best. Nu gebruik ik de kpn tv app om naar een Chromecast te casten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_Luinge
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 03:20
Hallo!
Ik ben Niek en ik ben de derde tester van de nieuwe KPN tv-ontvanger. Ik ben iemand die nooit op forums zit dus dit is een beetje onwennig voor mij :P Ik ben wél iemand die regelmatig elektronica test dus dat moet wel goedkomen.

Ik heb de tv-ontvanger uitgepakt en aangesloten, dat gedeelte ging aardig goed. Het viel mij gelijk al op hoe klein het apparaatje was, en vooral hoe licht. Op zich een groot voordeel omdat je 'm onder de tv kunt schuiven. Bij de meegeleverde oled-tv past hij er dan ook mooi onder. Het lichte gewicht vind ik in de praktijk een nadeel, omdat het kastje snel gaat schuiven zodra je een iets zwaardere kabel gebruikt. Ik heb mijn eigen HDMI-kabel gebruikt, een audiofiele 'dure' kabel en die hangt behoorlijk aan de Arris 5202.
Ik lees wel dat je er anti-slipstickers onder kunt plakken. Voor het testen doe ik dat natuurlijk niet ivm weer terugsturen, maar als ik 'm in het echt zou gebruiken zou ik dit zeker toepassen. Verder is het kleine kastje mooi incognito weg te werken.

Zodra ik het kastje had neergelegd en aan gesloten kon ik de boel gaan opstarten. Dat gaat zoals mij bekend zeer vlug. Ik heb zelf een HMB2260-ontvanger, al een aantal jaar in bruikleen van KPN. Ik lees in de reacties van mijn medetesters dat de snelheid van de 4k-ontvanger veel hoger is. Mijn ervaring is juist andersom... Mijn HMD2260 is een fractie sneller vind ik. De 4k-ontvanger start snel op, maar vergelijkbaar met m'n 'oude'. Zodra de boel is opgestart ziet alles er vertrouwd uit. De interface is hetzelfde, de bijbehorende snelheid ook. De nieuwe kast is dus niet sneller bij mij. Bij het veranderen van kanaal, of het pauzeren en voortzetten van een tv-uitzending of opname is de 4k-ontvanger juist een tikkeltje langzamer dan de 'gewone'. Dat kan ook komen door de hogere bitrate, 4k is natuurlijk wat meer data en het apparaatje haalt al zijn data van een server. Dat snap ik op zich wel. En het is geklaag om niks want de ontvanger is gewoon snel genoeg. Het 'flipperen' en door menu's bladeren gaat allemaal soepel. Wat mij persoonlijk stoort is het vooruit- en terugspoelen en play/pauze. Bij het spoelen heb ik heel vaak (zowel bij de HMD2260 als de Arris 5202) dat ik bij een bepaald frame op play druk en dat hij even moet laden (drie seconden ofzo) en dan begint hij met spelen, een minuut vóór het frame waar ik op drukte. Een andere keer is hij gewoon een minuut láter dan dat frame. Dat is wel een dingetje waar beide ontvangers last van hebben. Spoelen is niet echt selling point bij KPN, dat was 'vroegah' bij Ziggo beter. Maar goed, die ontvanger had dan ook een HDD waardoor dat veel directer en sneller ging, die had alleen veel meer nadelen dan dat ene voordeel ;-)

De beeldkwaliteit is wel prima, wel is het zenderaanbod jammer maar dat is al genoemd door jullie. Toekomstbestendig is het in elk geval wel, de hardware kan het al aan. Dat is fijn. Dingen als Dolby Atmos en HDR zijn heel handig om nu te implementeren. Uitzendingen die dat hebben zijn nog toekomstmuziek maar voor de ingebouwde apps is het wel handig. Netflix draait prima met Dolby Atmos en HDR dus dat is heel fijn.
Een kanttekening daarbij is: Mensen die een 4k-tv hebben met HDR hebben waarschijnlijk op die tv ook Netflix en andere apps geïnstalleerd. Op mijn eigen tv (en ook de test-tv) staat gewoon de Netflix app, en ook Amazon, Videoland, Disney+ en al die andere apps kunnen erop. Ook Plex kun je draaien op een tv. Dus áls je een nieuwe tv hebt met 4k, heb je de functies op de KPN-ontvanger niet nodig. Als je een 'oude' tv hebt waar je geen apps op draait, heb je weer niets aan 4k en HDR... Dus het is een beetje dubbel. Persoonlijk hadden al die apps er van mij af gemogen, gewoon tv draaien en klaar. Apps heb ik wel op de tv, daar heb ik veel meer keuze.
Voor mensen met een ouderwetse tv is Netflix natuurlijk wel heel fijn, scheelt je weer een chromecast o.i.d.

De nieuwe afstandsbediening werkt goed. Fijn apparaat, ligt lekker in de hand en de indeling is goed. Ik ben het eens met bovengenoemde opmerking dat de cijfers aan de bovenkant een goede is, die gebruik je toch weinig. Wat wél had gemogen is het goede oude T9-toetsenbord implementeren. Als je op Netflix zoekt had dat mooi gekunt, die cijfers zitten er toch al... Heel klein de lettertjes onder de cijfers weergeven en je typt een stuk sneller. Kleine moeite, groot plezier. Dat vind ik een gemiste kans.
Verder prima indeling.
De afstandsbediening heeft bluetooth, ik heb zelf de tv-ontvanger niet weggewerkt dus de meerwaarde voor mij is er niet. Wat ik wel merk, is dat ik nog steeds niet altijd contact maak. Als ik de tv-ontvanger rechts van de tv heb staan en ik heb de afstandsbediening links van mijn been liggen dan is er geen contact. Ik wist niet dat mijn been al bluetooth tegenhield :-(
Dat had iets beter gemogen, al vond ik de oude afstandsbediening al één van de beste die ik ken. Deze nieuwe is dus nog iets beter, een hele fijne afstandsbediening. Niet honderd procent qua bereik maar wel bíjna perfect!

Wat ik erg jammer vind is de afwezigheid van een draadloze verbinding. Het kastje had zich prima geleend voor wifi. De overdracht van 4k met HDR en Dolby Atmos kan namelijk prima met een beetje goeie wifi. Mijn eigen tv is ook verbonden met wifi (5 ghz) en films met de hoogste bitrate krijg ik prima door. Dit kastje had dat ook wel gekund, scheelt een hoop. Voor gebruik in een slaapkamer, zolder, of überhaubt bij de tv was het wel zo handig geweest. Geef mensen de keuze, dus een utp-aansluiting én wifi. Verbeterpuntje voor de volgende keer!

Al met al vind ik het een mooi apparaat. Superklein en mooi weg te werken, ook achter een deurtje. Mooi 4k-beeld, een soepele interface, Netflix, fijne afstandsbediening... Al met al een mooi ding! Ik vind de verbetering ten opzichte van de oudere HMB2260 vrij klein, alleen dat 'ie iets kleiner is en 4k heeft, maar aan de andere kant, nieuwe abonnees krijgen deze ontvanger standaard dus het is niet alsof mensen meer moeten betalen voor deze ontvanger. Als nieuwe standaard vind ik dit een topkastje! Klein meer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:48
FWIW (inquisitive minds want to know) hier mijn gemeten stroomverbruik van deze ontvanger.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxfGYi7nABChTAfAUjbtoyk-HGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAB3yxEOcacSP9sjXGTzPfdy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door tweazer op 18-12-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_heijn
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-08 10:42
Het is mooi om te horen dat de reviews positief zijn.

hebben jullie voor de test ook echt het 4k abonnement afgesloten bij Kpn?

ik overweeg via internet een kasje te komen omdat ik geen 4k abonnement hoef.
ik heb nu Kpn compleet met gratis zenderpakket, Spotify premium en korting op mijn mobiele abonnement.

met het 4k abonnement ben ik met alles wat ik nu heb 30 euro per maand meer kwijt. :(

is het denk jullie mogelijk mijn oude kasje gewoon te wisselen voor een 4K kasje, ook als ik deze niet bij kpn koop maar gewoon via internet? ik wil het kasje uit het zicht plaatsen. als ik dat met de oude ontvanger wil zal ik voor een paar tientjes een IR extender moeten aanschaffen. vandaar dat me deze optie een betere lijkt.

hopelijk weet iemand het antwoord. zou een hoop kosten schelen in ieder geval 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Sander_heijn op 24-02-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingofkamikaze
@Sander_heijn Ik heb voor de test geen 4K abbo afgesloten om dezelfde reden, mijn huidige kortingen zouden komen te vervallen. KPN wisselt je kastje in principe niet om als je geen 4K abbo afsluit, maar je kunt ze proberen te bellen.

Ik heb geen idee of een TV ontvanger van een 3e partij werkt, ik vermoed van niet maar de helpdesk weet best veel (als je een goeie aan de lijn krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianBorghuis
  • Laatst online: 28-05 09:11
zeker mooie kastjes.

Ben benieuwd of kpn misschien ook later zelf android box ervan laat maken want dit kan wel dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofkamikaze
JulianBorghuis schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:02:
zeker mooie kastjes.

Ben benieuwd of kpn misschien ook later zelf android box ervan laat maken want dit kan wel dacht ik
Volgens mij is het kastje oorspronkelijk zelfs een android box, maar laat KPN zijn eigen software erop installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianBorghuis
  • Laatst online: 28-05 09:11
kingofkamikaze schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:10:
[...]

Volgens mij is het kastje oorspronkelijk zelfs een android box, maar laat KPN zijn eigen software erop installeren.
Klopt helaas wel..

• GérardvL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2022
Mijn ouders van 90 en 92 hebben grote moeite met de vele en erg kleine knoppen van de afstandsbediening van de Arris VIP5202 ontvanger. Ik wil deze vervangen door een Seki Grand afstandsbediening. Daartoe moet een infrarood (IR) signaal naar de Seki worden gezonden om deze te programmeren. De afstandsbediening van de Arris is ingesteld op een Samsung TV en geeft alleen een IR signaal voor volume hoger en lager, dat rechtstreeks naar de TV gaat. Voor zenderwisseling of zendernummers wordt geen IR signaal afgegeven. Dit gaat via bluetooth naar de Arris ontvanger. De Arrisontvanger heeft echter wel een venster om IR te onvangen.
Is er een mogelijkheid om de afstandsbediening van de Arris ontvanger en de Arris ontvanger zelf in te stellen op bediening via IR i.p.v. bluetooth? Als dat kan dan zendt de afstandsbediening voor de gewenste functies namelijk wel IR uit waarmee de Seki kan worden geprogrammeerd. Mijn ouders zouden hier enorm mee zijn geholpen.
Al diverse keren contact gehad met KPN maar die kunnen mij niet verder helpen, uit hun antwoorden begrijp ik dat ze de vraag niet eens snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrlli
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 10:00
sjonge jonge..... al jaren klant van xs4all en verplicht mee naar KPN......krijg ik gisteren bericht dat de Motorola er uit gaat en vervangen moet worden voor een nieuwer model met beter menu, beter en sneller zappen blabla....krijg ik de Arris V2952 V2 binnen.... Het is maart 2024. 8)7
Men kan er helaas weinig aan doen, want 'het systeem geeft dit aan ..' treurig dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:28

DaFeliX

Tnet Devver
@mrlli Jouw reactie sluit niet aan op dit topic, dus ik sluit deze. Mocht je behoefte hebben aan een discussie over het onderwerp, kijk dan in 't Internet en hosting forum.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.