Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:03
Dag beste Tweakers,

Sinds afgelopen maand ben ik in het bezit van een twee-onder-een kap woning. Natuurlijk erg blij maar het is ook een huis waar nog de nodige winst valt te behalen qua duurzaamheid. Zo heb ik verschillende kozijnen laten vervangen, laat ik de vloer isoleren en komt er ook nog vloerverwarming op de begane grond. De volgende stap in mijn weg naar duurzamer huis is het plaatsen van zonnepanelen.

Mijn verbruik

Het voornemen is dat ik op het begin op mijzelf ga wonen en dat mijn vriendin uiteindelijk een keer er bij intrekt. Ik ga elektrisch koken, ben voor dit voorbeeld alleenstaand en ik heb de privilege om in een elektrische auto te rijden. De vloerverwarming gaat nog gewoon werken op mijn ketel dus deze heeft nagenoeg geen elektrisch verbruik (Op de pomp) na. Verder ga ik wel de vloer van de badkamer elektrisch verwarmen, dit is +/- 2m^2 a 150W.

Al met al verwacht ik op jaarbasis 2500kWh te verbruiken voor het huis zelf en 4000kWh voor de auto (Afgelopen jaar was dit wel zo, nu met corona natuurlijk minder). Voor het gemak ga ik dan even uit van een verbruik van 6000kWh op jaarbasis.

Staat van E-installatie huis
Recent heb ik mijn hoofdaansluiting laten verzwaren van 1x25A(Smeltzekering) naar een 1x40A(Automaat).
Ik heb dit moment ook direct gebruikt om de E-installatie aan te pakken van mijn huis. Dus een nieuwe groepenkast van het fabrikaat Hager. Ik heb de groepenkast dusdanig ingericht dat deze voor zowel 3-fase , als 1-fase kan worden gebruikt. Ik ga namelijk eerst bekijken of de 1x40A gaat voldoen in mijn situatie, anders ga ik overstappen naar 3x25A. De opzet van de groepenkast is momenteel een 3-fase hoofdschakelaar (3x63A) waarvan de 3 fases aan de meterzijde zijn doorverbonden d.m.v. een steekbrug.
Vervolgens heb ik achter elke fase van de hoofdschakelaar een 1 fase Aardlekschakelaar geplaatst met daarachter dan weer 3 groepen (B16A) . Achter een aardlekschakelaar zit echter nog een fornuisgroep (2xB16A gekoppeld) i.p.v. een reguliere B16A groep. Ook heb ik nog een B25A groep in de meterkast omdat ik er vanuit ga dat ik niet genoeg ga hebben aan een B16 groep voor de zonnepanelen.

Aangezien ik ook flink aan het verbouwen ben heb ik dit moment ook direct aangegrepen om een stel loze leidingen richting de zolder te leggen. Hiervan zijn nog 2x 3/4 beschikbaar en 4x 5/8.

Ligging dak
Het dak wat ik wil gebruiken is aan de voorkant van het huis en deze ligt op Zuid-Zuidoost
Het is een schuin pannendak welke relatief hoog ligt (Begint rond de 8m).
Verder heb ik geen last van schaduwwerking dus er is geen behoefte aan optimizers of iets dergelijks als SolarEdge.

De offerte
Ik heb een offerte opgevraagd bij een lokaal bedrijf. De offerte is als volgt:

15x Zonnepaneel Trina Solar TSM-DD06M.05 330W €2070,-
1x Omvormer Goodwe GW5000D-NS €715,-
1x Montagesysteem €375,-
1x Aanleg eindgroep 25 ampére €180,- (Kan ik zelf realiseren)
1x Montage zonnepanelen €675,-

Totaalprijs excl. BTW: €4015,-
Totaalprijs incl. BTW: €4858,15

Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SUSmrGDAj7LBKJOJop_Mnj9I50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PFJ02vsgVqqYro1lRtIFP3G1.png?f=user_large

Graag zou ik van jullie willen weten of het geen wat er in de offerte is opgenomen kwalitatief degelijk is en of de prijs ook naar rato is.

Alvast bedankt _/-\o_

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo Kevin,

Allereerst gefeliciteerd met je huis :) Het klinkt alsof je al aardig wat werk verzet hebt de afgelopen maand.
Wat betreft de offerte, Trina panelen zijn prima panelen, qua prijs vind ik de offerte wel wat aan de hoge kant, maar wellicht dat het lokale bedrijf ook lokaal inkoopt waardoor de prijs vaak wat hoger ligt dan wanneer je online het e.e.a. vergelijkt.

Om een indicatie te geven, dezelfde soort panelen kun je ook een kleine 700 euro goedkoper krijgen. De 5000 omvormer lijkt wat aan de royale kant te zijn aangezien je vrijwel nooit die 15x330 (4950) opbrengst gaat halen in Nederland, denk ik dat je met een iets kleinere omvormer ook wel uit de voeten kunt, tenzij je natuurlijk later nog panelen bij gaat plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSXxDeMwvhLsvSplGqPzBRfQVWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJl5HCyutoigpiFgzqRrmSGW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81a63jITwcxIcp0CuLgpJ9efsak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLBzxZNctxGC7bEDzrZWT3cE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8NmUqTWFC82Akp-pnSX068TI7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXwBbpNX4wQ09YYtQaiSpUD7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door HSA.Solar op 13-11-2020 00:54 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb eigenlijk 2 vragen.
Wat is de hellingshoek van het dak?
Ga je de auto op 3-fase laden?

Pv is erg verslavend en je auto zet je meestal in de avond aan de lader.
In dat geval zou ik een 3-fase omvormer nemen met 15 in 1 string en de mogelijkheid om noord west ook vol te leggen op dezelfde onvormer.

Ik heb ook noord panelen en in de zomermaanden komt daar tot 21.00 nog stroom uit. (In de winter erg weinig)
Ik probeer ook mijn eigenverbruik te optimaliseren dmv warm water maken met de pvstroom. AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Ook wordt met direkt verbruik steeds meer rekening gehouden.
https://www.sma-benelux.c...sma-ev-charger-74-22.html

Dus voordat je de knoop doorhakt, kijk eerst wat je toekomstige aansluiting gaat worden.

Ik moet zeggen dat je in korte tijd al overal aan gedacht hebt. Goed bezig.

Een l/w warmtepomp kan eventueel ook nog in de toekomst. Alweer 175 euro pj verdiend zonder gasaansluiting.
(Ik ken de huidige kosten niet. Reeds 5 jaar gasloos en ook zo begonnen :-) )

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2020 03:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Plan ziet er goed uit. Offerte lijkt me niet duur.

Mocht je je eigen verbruik op willen wekken zonder 3 fase dan kun je ook 2x15 leggen en een Fronius omvormer kiezen. Maar 3 fase zou ik dan logischer vinden.

Maar goed, de helling is wel van belang bij noord. 45 graden is veel minder interessant dan 30 graden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:03
HSA.Solar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 00:51:
Hallo Kevin,

Allereerst gefeliciteerd met je huis :) Het klinkt alsof je al aardig wat werk verzet hebt de afgelopen maand.
Wat betreft de offerte, Trina panelen zijn prima panelen, qua prijs vind ik de offerte wel wat aan de hoge kant, maar wellicht dat het lokale bedrijf ook lokaal inkoopt waardoor de prijs vaak wat hoger ligt dan wanneer je online het e.e.a. vergelijkt.

Om een indicatie te geven, dezelfde soort panelen kun je ook een kleine 700 euro goedkoper krijgen. De 5000 omvormer lijkt wat aan de royale kant te zijn aangezien je vrijwel nooit die 15x330 (4950) opbrengst gaat halen in Nederland, denk ik dat je met een iets kleinere omvormer ook wel uit de voeten kunt, tenzij je natuurlijk later nog panelen bij gaat plaatsen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dankjewel, ik heb inderdaad al een drukke periode achter de boeg. Het einde is echter nog niet in zicht 8)7
Ik heb ook even zitten rondsnuffelen op het internet maar ik vind de panelen niet heel veel goedkoper dan dit. Ik zie ze gemiddeld voor pak hem beet €135,- staan. Qua formaat van de omvormer ben ik het compleet met je eens, ik ga hier nog eens over sparren met de "Zonne boer"
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 03:02:
Ik heb eigenlijk 2 vragen.
Wat is de hellingshoek van het dak?
Ga je de auto op 3-fase laden?

Pv is erg verslavend en je auto zet je meestal in de avond aan de lader.
In dat geval zou ik een 3-fase omvormer nemen met 15 in 1 string en de mogelijkheid om noord west ook vol te leggen op dezelfde onvormer.

Ik heb ook noord panelen en in de zomermaanden komt daar tot 21.00 nog stroom uit. (In de winter erg weinig)
Ik probeer ook mijn eigenverbruik te optimaliseren dmv warm water maken met de pvstroom. AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Ook wordt met direkt verbruik steeds meer rekening gehouden.
https://www.sma-benelux.c...sma-ev-charger-74-22.html

Dus voordat je de knoop doorhakt, kijk eerst wat je toekomstige aansluiting gaat worden.

Ik moet zeggen dat je in korte tijd al overal aan gedacht hebt. Goed bezig.

Een l/w warmtepomp kan eventueel ook nog in de toekomst. Alweer 175 euro pj verdiend zonder gasaansluiting.
(Ik ken de huidige kosten niet. Reeds 5 jaar gasloos en ook zo begonnen :-) )
Ik rijd momenteel in een Hyundai Kona EV, helaas nog eentje van de eerste generatie welke alleen maar op 1-fase kan laden. Dit is ook de voornaamste reden dat ik nog niet direct over ben gegaan op 3-fase. De auto kan natuurlijk 32A trekken in plaats van max 20A op een 3 fase aansluiting. Dat is gewoon 60% sneller laden thuis. Nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat ik de snelheid van het laden thuis nog nooit nodig heb gehad.

De hellingshoek van het dak zit ergens tussen de 40 en 45 graden. Het komt in ieder geval niet dichtbij de 30 graden. Het extra vermogen dat ik kan leggen op het noordelijk dak is natuurlijk lekker als ik uiteindelijk over ga op full-electric echter is de vraag of de panelen op het noorden zichzelf ooit terugverdienen op een dergelijk dak. Hoeveel leveren deze panelen bij jou op?

Een warmtepomp staat ook zeker nog op het lijstje maar ik wacht nog even totdat de techniek wat meer volwassen is en daarmee ook de prijzen.
busscherski schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:20:
Plan ziet er goed uit. Offerte lijkt me niet duur.

Mocht je je eigen verbruik op willen wekken zonder 3 fase dan kun je ook 2x15 leggen en een Fronius omvormer kiezen. Maar 3 fase zou ik dan logischer vinden.

Maar goed, de helling is wel van belang bij noord. 45 graden is veel minder interessant dan 30 graden.
Bij het leggen van 30 zonnepanelen zou ik sowieso de keuze maken om direct over te stappen naar 3 fase. Anders kom je met oplossingen die eigenlijk nooit helemaal netjes zijn. Alsnog bedankt voor de tip!

Ondertussen wacht ik ook nog een offerte af van een ander bedrijf hier in de regio, ik ben benieuwd hoe die offerte zich verhoud tot de huidige.

Hoe is jullie ervaring eigenlijk met landelijke leveranciers?

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

KevinT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:03:
[...]

Dankjewel, ik heb inderdaad al een drukke periode achter de boeg. Het einde is echter nog niet in zicht 8)7
Ik heb ook even zitten rondsnuffelen op het internet maar ik vind de panelen niet heel veel goedkoper dan dit. Ik zie ze gemiddeld voor pak hem beet €135,- staan. Qua formaat van de omvormer ben ik het compleet met je eens, ik ga hier nog eens over sparren met de "Zonne boer"
Wat zijn de exacte afmetingen van die panelen? Het is vooral omdat 330Wp niet bepaald hoog is. Als je 375Wp Longi-panelen neemt (vrij gunstige degradatie), die zitten voor 176 x 103 cm op 117-125 euro per paneel. Maar aan de tekening te zien, zit je strak vol, misschien al iets te dicht op de rand van je dak, dus kijk goed naar de afemetingen.
De hellingshoek van het dak zit ergens tussen de 40 en 45 graden. Het komt in ieder geval niet dichtbij de 30 graden. Het extra vermogen dat ik kan leggen op het noordelijk dak is natuurlijk lekker als ik uiteindelijk over ga op full-electric echter is de vraag of de panelen op het noorden zichzelf ooit terugverdienen op een dergelijk dak. Hoeveel leveren deze panelen bij jou op?
Opbrengst op noord is echt wel mager. Rendement uit je panelen lukt misschien nog (juist op bewolkte dagen, dan zit er weinig verschil in de richting, alle opbrengst is mager maar zeer welkom) maar montagemateriaal wordt echt niet goedkoper.
Een warmtepomp staat ook zeker nog op het lijstje maar ik wacht nog even totdat de techniek wat meer volwassen is en daarmee ook de prijzen.
Die techniek is zo oud als de koelkast, veel volwassener gaat het niet worden. Het is even puzzelen, maar wel een dikke aanrader, als ik dat mag zeggen na een maand gebruik van een WP in laffe omstandigheden. (Inmiddels gasloos hier).

De Groningse beer

• HSA.Solar
KevinT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:03:
Ondertussen wacht ik ook nog een offerte af van een ander bedrijf hier in de regio, ik ben benieuwd hoe die offerte zich verhoud tot de huidige.

Hoe is jullie ervaring eigenlijk met landelijke leveranciers?
Offertes vergelijken is altijd een aanrader, probeer er echter wel voor te zorgen dat de offertes ook daadwerkelijk te vergelijken zijn. Door het vele aanbod van leveranciers, opties en mogelijkheden is het vaak appels en peren vergelijken als de offertes verschillende materialen, omvormers of panelen gebruiken.

Praktische zaken is ook wel belangrijk, wie moet je bijvoorbeeld bellen als de omvormer het ineens begeeft? Wat is de garantie op de installatie? (mits de installateur niet failliet gaat in de tussentijd wat nogal veel voorkomt tegenwoordig).

[ Voor 22% gewijzigd door HSA.Solar op 14-11-2020 02:25 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

ParagonEnschede schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:28:
[...]

Wat zijn de exacte afmetingen van die panelen? Het is vooral omdat 330Wp niet bepaald hoog is. Als je 375Wp Longi-panelen neemt (vrij gunstige degradatie), die zitten voor 176 x 103 cm op 117-125 euro per paneel. Maar aan de tekening te zien, zit je strak vol, misschien al iets te dicht op de rand van je dak, dus kijk goed naar de afemetingen.
Ik heb hier recent LR4-60HPH-370M panelen van LONGi gelegd en ondanks hun eigen spec sheet zijn de afmetingen wel degelijk 1755x1038 mm. De DC kabels die eraan zitten zijn 1200 mm, ondanks dat de specsheet iets wazigs zegt over 300 mm.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

Pinobigbird

doesn't share food!

Termy schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:56:
[...]

Ik heb hier recent LR4-60HPH-370M panelen van LONGi gelegd en ondanks hun eigen spec sheet zijn de afmetingen wel degelijk 1755x1038 mm. De DC kabels die eraan zitten zijn 1200 mm, ondanks dat de specsheet iets wazigs zegt over 300 mm.
Dat is toch exact wat de datasheet ook zegt:
https://en.longi-solar.com/home/downloads/product.html
» Datasheets » Hi-MO4 » LR4-60HPH 350-380M »
https://en.longi-solar.co...0200423/5ea0f91d33235.pdf

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tja, maar je kunt ook dit vinden:
https://en.longi-solar.co...0190829/5d6775bdcba55.pdf

En die zegt 1776x1052. Overigens zegt jouw specsheet ook 300 mm "can be customized" cable.

[ Voor 20% gewijzigd door Termy op 14-11-2020 16:00 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

Pinobigbird

doesn't share food!

Handig, verschillende datasheets :o
Hier dan nog 1, waar wel de 1200mm kabel staat:
4mm², 1200mm in length (for EU DG)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• HSA.Solar
De Chinese markt heeft vaak korte kabels, voorheen werden panelen van dat formaat standaard geleverd met de 300mm kabels (vreselijk irritant bij installatie in landscape of platdak), gelukkig leren de fabrikanten snel van de feedback uit EU en passen ze de kabels standaard al aan voor de EU markt. Dit wil nog wel eens meerdere datasheets opleveren.

Pagina: 1