Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een eigen pc samenstellen die vooral gebruikt wordt als werk-pc. Dit heb ik zo’n 5 jaar geleden voor het laatst gedaan en dat is erg goed bevallen. Die pc werkt nog uitstekend, maar gaat nu over naar mijn vrouw. Het werk dat ik op de pc doe bestaat onder meer uit het verwerken van zeer grote databestanden (denk hierbij aan bestanden met vele miljoenen records). Daarnaast in eigen tijd werk ik hoogstens met Photoshop en verder gewoon het huis tuin en keuken surfen. Op de computer worden geen games gespeeld. Voor wat ik op de pc zou mogelijk een redelijk simpele computer volstaan, maar ik wil wel dat alles razendsnel is (‘omdat het kan’).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen absolute maximumprijs. Een bedrag van rond de 1200 euro is wat mij betreft prima. Meer is prima als dat echt toegevoegde waarde heeft en lager natuurlijk ook als onderdelen voor mijn gebruik geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur wil ik meenemen van mijn oude pc.
Onderstaande lijst geeft een indruk van wat ik nodig denk te hebben, maar mijn kennis is zeer beperkt. Ik heb aan de hand van reviews en aankoopadviezen van met name Tweakers en HWI een selectie trachten samen te stellen.
Twijfelpunten:
Ik heb geen enkele voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet heel veel uit. Kleiner zou prima zijn, maar heeft voor mij weinig voordelen. Energiegebruik is wel relevant, aangezien de PC bijna dag en nacht aan staat. Maar moet ook niet leidend zijn. De PC moet geen lawaai maken, maar muisstil is ook niet nodig. Ik hou niet van futuristische behuizingen en deze moet dan ook zo strak mogelijk zijn.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik of de gekozen componenten in jullie ogen verstandige keuzes zijn of wat betere alternatieven zijn. En of onderdelen echt overkill zijn of dat ik juist ergens nog iets beters moet nemen wat bij mijn gebruik positief merkbaar zou zijn. Hierbij krijg ik ook graag advies over mijn eerdergenoemde twijfelpunten.
AMD-configuratie:
Intel-configuratie:
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen!
Ik wil graag een eigen pc samenstellen die vooral gebruikt wordt als werk-pc. Dit heb ik zo’n 5 jaar geleden voor het laatst gedaan en dat is erg goed bevallen. Die pc werkt nog uitstekend, maar gaat nu over naar mijn vrouw. Het werk dat ik op de pc doe bestaat onder meer uit het verwerken van zeer grote databestanden (denk hierbij aan bestanden met vele miljoenen records). Daarnaast in eigen tijd werk ik hoogstens met Photoshop en verder gewoon het huis tuin en keuken surfen. Op de computer worden geen games gespeeld. Voor wat ik op de pc zou mogelijk een redelijk simpele computer volstaan, maar ik wil wel dat alles razendsnel is (‘omdat het kan’).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen absolute maximumprijs. Een bedrag van rond de 1200 euro is wat mij betreft prima. Meer is prima als dat echt toegevoegde waarde heeft en lager natuurlijk ook als onderdelen voor mijn gebruik geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur wil ik meenemen van mijn oude pc.
- Beeldscherm: Dell U2311H
- Toetsenbord: Logitech Ultra-Flat Y-BP62a
- Muis: Microsoft basic optical mouse
- Webcam: Logitech C930e
- Luidsprekers: Creative Inspire 280
Onderstaande lijst geeft een indruk van wat ik nodig denk te hebben, maar mijn kennis is zeer beperkt. Ik heb aan de hand van reviews en aankoopadviezen van met name Tweakers en HWI een selectie trachten samen te stellen.
Twijfelpunten:
- Het nut van een aparte videokaart en welke videokaart dit dan zou moeten zijn. Maar bij AMD lijkt de keuze met een geïntegreerde grafische chip en een snelle cpu beperkt. Daarom heb ik ook een alternatief met een Intel-processor samengesteld.
- Is een aparte koeler zinvol i.p.v. de meegeleverde koeler (ik ga niet overklokken). Bij de AMD-processor heb ik begrepen dat de 3600X een betere koeler heeft en natuurlijk iets beter presteert. Dat zou ook een optie zijn (evenals de 3700X als jullie denken dat dat toegevoegde waarde heeft voor mij).
- Voegt 32GB intern geheugen i.p.v. 16GB voor mijn situatie iets toe?
Ik heb geen enkele voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet heel veel uit. Kleiner zou prima zijn, maar heeft voor mij weinig voordelen. Energiegebruik is wel relevant, aangezien de PC bijna dag en nacht aan staat. Maar moet ook niet leidend zijn. De PC moet geen lawaai maken, maar muisstil is ook niet nodig. Ik hou niet van futuristische behuizingen en deze moet dan ook zo strak mogelijk zijn.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik of de gekozen componenten in jullie ogen verstandige keuzes zijn of wat betere alternatieven zijn. En of onderdelen echt overkill zijn of dat ik juist ergens nog iets beters moet nemen wat bij mijn gebruik positief merkbaar zou zijn. Hierbij krijg ik ook graag advies over mijn eerdergenoemde twijfelpunten.
AMD-configuratie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Elite | € 132,90 | € 132,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC | € 241,- | € 241,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 102,28 | € 102,28 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 66,- | € 66,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 2TB | € 193,90 | € 193,90 |
| 1 | Geheugenkaartlezers | Sandisk Extreme Pro SD UHS-II USB Type-C Card Reader | € 19,24 | € 19,24 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.160,11 | ||
Intel-configuratie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-10700K Boxed | € 375,05 | € 375,05 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z490 Gaming X | € 156,61 | € 156,61 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 102,28 | € 102,28 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 66,- | € 66,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 2TB | € 193,90 | € 193,90 |
| 1 | Geheugenkaartlezers | Sandisk Extreme Pro SD UHS-II USB Type-C Card Reader | € 19,24 | € 19,24 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.118,87 | ||
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen!