Kan een VLAN over een unmanaged switch lopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26
Mijn vraag is of er mogelijkheden zijn om met mijn huidige apparatuur een VLAN te creëren naast het bestaande netwerk waarbij 2 computers wel met elkaar kunnen communiceren maar niet op het algemene netwerk komen. Om de huidige situatie wat beter proberen uit te leggen heb ik een schets gemaakt van de situatie zoals ik hoop dat het mogelijk is om te creëren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMpRWV7_oHwCtM4rU3LmCjkifww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fiYnkpNTlZpgqNdwsFK7i4KL.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
EnGenius EGS5110P
EnGenius EGS2110P
umnanaged switches
Fritzbox 6980

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb reeds geprobeerd om in de switches vlans aan te maken op de poort waar de vlan nodig is maar als ik dit op beide switches doe zien de beide pc's elkaar nog niet. Ik ben bang dat ik te simpel denk?

Ik zie in de switches de mogelijkheid voor 802.1Q, PVID en op de EGS5110P ook Pord-Based VLAN

Daarnaast lees ik veel over trunks maar daar kom ik ook niet helemaal uit Helaas is het vanwege de afstand niet mogelijk om de unmanaged switches er tussen uit te halen, zijn er meer dan de ene die in het schema getekend is maar voor het idee maakt dat niet uit denk ik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 12:04
een VLAN is een tag op een IP pakketje.
Unmanaged switch doet niets met die tag.
Een managed switch leest deze waarde en kan op basis hiervan poorten filteren of niet..

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26
@GarBaGe Betekend het dan ook dat de Fritzbox in dit geval er niets mee doet en dus mogelijk is? Of moet er ook een switch na de Fritzbox?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Of tagged pakketjes wel of niet doorgelaten worden hangt af van de firmware implementatie in die unmanaged switches die ertussen hangen. Dat kan zo zijn maar kan ook van niet, dat is een kwestie van testen. Hoe dan ook is het niet aan te raden dit zo te doen.

Verwijderd

Ja, dat zou moeten kunnen. Alleen wil je in deze configuratie het taggen op de NIC's in de PC's doen en je managed switch moet van de tag afblijven. Als het goed is doen je unmanaged switches dat ook. Gebruik niet VID 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Als die Fritzbox iets met vlan's doet kun je dat instellen, kan dat niet dan gedraagt hij zich als een unmanged switch die absoluut niets met die vlan tag doen en alles dus gewoon doorgeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1