Maximale veilige amperage motor berekenen zonder gegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-07 22:53
Ik heb een 3 fasige motor (kolomboor) die op 3x220v werkt. Ik heb hier geen gegevens en geen kentekenplaatje meer van. Zelfs merk van de machine is niet gekend.

Ik zou om de veiligheid te willen verhogen hier een motorbeveiliger op willen plaatsen samen met een noodstop, optioneel eventueel een frequentiesturing. Ik zou daarvoor echter het amperage willen weten waarbij de motor moet uitvallen. De motor trekt 2,6A bij onbelast draaien, ik meet tijdens starten van de motor een piek tot 6,5A. Hoe kan ik testen of berekenen bij welk stroom de motor moet uitvallen?

Beste antwoord (via Onk_the_Monk op 13-11-2020 07:21)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Dat is wel heavy stuff ja. Dan is het een beetje moeilijk uitvissen wat dan je max stroom is.

Je kunt helaas niet zeggen dat bij een leegloop van 2.6A de nominale stroom wel 4A zal zijn ofzo, dat hangt te veel van het soort en leeftijd en type van de motor af.

Repareren doe je zo.

Alle reacties

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05

AlphaRomeo

FP PowerMod
Volgens mij hangt dat uiteindelijk van de wikkelingen van de motor af (wanneer fikken ze door) en wellicht van de mechanica achter de motor (wanneer beginnen je pulleys te slippen).

Misschien zou je kunnen meten wat de boormachine doet bij echt zware maar nog wel realistische belasting zoals de grootste diameter die je hebt en daar dan 10% bovenop doen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je een motorbeveiligingsschakelaar neemt kun je daar met een potmetertje de stroom op instellen. Wel binnen een bepaald bereik. Waar je dus een keuze in zal moeten maken. Is overigens niet iets wat standaard op elke kolomboor zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Potmeter is al erg ruig, die dingen zijn elektromechanisch ;)

Een aanloopstroom van tot 7 a 8 keer nominaal is heel normaal. Normaal stel je zo'n thermische beveiliging in op de stroom die de motor normaal verbruikt.

Dus kijk wat het ding belast verbruikt en ga daar op, of een tikje boven zitten.

Repareren doe je zo.

• Onk_the_Monk
AlphaRomeo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:43:
Volgens mij hangt dat uiteindelijk van de wikkelingen van de motor af (wanneer fikken ze door) en wellicht van de mechanica achter de motor (wanneer beginnen je pulleys te slippen).

Misschien zou je kunnen meten wat de boormachine doet bij echt zware maar nog wel realistische belasting zoals de grootste diameter die je hebt en daar dan 10% bovenop doen?
Maar hoe weet ik dat die grootste diameter niet te zwaar is? Mijn grootste boor is 50mm en dat is echt een gigantische ding.

• Onk_the_Monk
_ferry_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:03:
Als je een motorbeveiligingsschakelaar neemt kun je daar met een potmetertje de stroom op instellen. Wel binnen een bepaald bereik. Waar je dus een keuze in zal moeten maken. Is overigens niet iets wat standaard op elke kolomboor zit.
Is ook geen standaard kolomboor =D. Ding weegt in zijn geheel 500kg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat is wel heavy stuff ja. Dan is het een beetje moeilijk uitvissen wat dan je max stroom is.

Je kunt helaas niet zeggen dat bij een leegloop van 2.6A de nominale stroom wel 4A zal zijn ofzo, dat hangt te veel van het soort en leeftijd en type van de motor af.

Repareren doe je zo.

• Onk_the_Monk
Sine schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:18:

Komt de max stroom normaal uit boven de startstroom?

• Sine
Nee, de aanloopstroom is flink groter dan In (6 tot 9 keer voor hele nieuwe motoren)

Maar ook dit is afhankelijk van de uitvoering van je motor.

Repareren doe je zo.

• Onk_the_Monk
Sine schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:39:
Nee, de aanloopstroom is flink groter dan In (6 tot 9 keer voor hele nieuwe motoren)

Maar ook dit is afhankelijk van de uitvoering van je motor.
Best dan toch eens testen op realistische zware belasting en dan meten. Motor is niet meer van de jongste. Ik dacht deze motorbeveiliger aan te schaffen samen met een contactor: Siemens 3RB3016-1SB0 Overbelastingrelais. Dan heb ik voldoende ruimte om te kunnen in te regelen (3A tot 12A).

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
Je kunt het misschien ook de andere kant op doen, met wat trial and error. Meet de stroom bij een dagelijkse klus (waarvan je zeker weet dat die binnen het normgebruik van de machine valt), en zet er een motorbeveiliging op die daar een klein stukje boven zit. Grijpt je beveiliging daarna te vaak in bij (ook) normale belasting, stel de beveiliging een stapje minder beperkend.

Overigens vind ik 2.6A (dus 3x220x2.6 = 1800 VA) voor een vrijdraaiende motor best veel. En omdat het al een driefasen-machine is lijkt het me ligisch dat het totaal piekvermogen hoger liggen dan 16A op een fase, dus meer dan 3x 5A

Disclaimer: ik heb geen verstand van dit soort machines, wel een elektrotechnische achtergrond.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• Sine
Dan negeer je de arbeidsfactor, een onbelaste motor is een behoorlijk inductieve last, dus UxI gaat hier niet zomaar op.

Repareren doe je zo.

• Onk_the_Monk
avdongen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:57:
Je kunt het misschien ook de andere kant op doen, met wat trial and error. Meet de stroom bij een dagelijkse klus (waarvan je zeker weet dat die binnen het normgebruik van de machine valt), en zet er een motorbeveiliging op die daar een klein stukje boven zit. Grijpt je beveiliging daarna te vaak in bij (ook) normale belasting, stel de beveiliging een stapje minder beperkend.

Overigens vind ik 2.6A (dus 3x220x2.6 = 1800 VA) voor een vrijdraaiende motor best veel. En omdat het al een driefasen-machine is lijkt het me ligisch dat het totaal piekvermogen hoger liggen dan 16A op een fase, dus meer dan 3x 5A

Disclaimer: ik heb geen verstand van dit soort machines, wel een elektrotechnische achtergrond.
Het is wel een vrij grote en zware machine. Eerder iets wat je in de industrie tegen komt. Heb deze tweedehands gekocht en een volledige revisie gegeven. Die 2.6A lijkt mij redelijk normaal voor dergelijke machine en motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
In het verleden zaten er ook zelden motorbeveiligers op dit soort machines, ze staan in de regel geen uren achter elkaar aan, en een motor kan best eventjes tegen overbelasting.

Zeker als de feed handbediend is zou ik me niet al te veel zorgen maken over overbelasting.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:28

Nutral

gamer/hardware freak

Het lijkt me raar als de motor op 3 fasen draait en 220v is. Normaal gesproken is een 3 fasen motor aangesloten waarbij elke winding tussen 2 fasen staat. Daarbij is de spanning dan 400V (380 oude). Vervolgens is dan de stroom bepaald op basis van de 400v en is het vermogen 2,6*1.41*400 als ik het even goed uit mijn hoofd heb. (ongeveer 1,5kW)

Het kan ook zijn dat deze motor in Y moet aangesloten worden ipv Delta. Dit betekend dat elke winding is aangesloten op 1 fase en de nul, waardoor je dus 220v over de windingen krijgt. Dit betekend ook dat de motor minder hard draait en minder stroom trekt bij opstarten. Op de motorterminals zouden namen moeten staan met U, V en W. Als er 3 aansluitingen op zitten zou het alleen delta kunnen zijn. met 4 of 6 kan het allebei.

2,6A stationair en een piek van 6,5A lijkt me wat laag voor een motor die direct is aangesloten. de piek zit namelijk vaak op 6 tot 12x de nominale stroom, waarbij de nominale stroom een stuk hoger zit dan.

Ik ben zelf niet van de electrotechniek meer ervaring met motoren vanuit werktuigbouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Lijnspanning/ fase spanning, dat gaat in de volksmond nog wel eens verkeerd.
Een echt 127/220 kom je in Nederland nog maar HEEL weinig tegen, blijkbaar ligt er rond Amsterdam nog wat links en rechts.

Zonder typeplaatje kun je natuurlijk helemaal niets zeggen over de motor, voor het zelfde geld is het een 400/690 motor die nu in ster op een 400V net staat, dat is al net zo fout.

[ Voor 32% gewijzigd door Sine op 13-11-2020 08:54 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Je hebt gelijk, ik heb 3 x 220v maar tussen twee fasen is dat dan idd 400v want de motor staat in driehoek aangesloten. Ter info ik woon in België.

Ivm de piek dat is wat ik met een gewone fluke ampere tang heb gemeten. Aangezien die piek kortstondig is kan ik mij wel inbeelden dat ik die niet goed kan registreren.

Misschien laat ik dan de motorbeveiliging beter achterwegen en plaats enkel een contactor voor de noodstop op aan te sluiten. Dan neem ik daarvoor beter eentje die te zwaar is dan te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:28

Nutral

gamer/hardware freak

Je kunt best een motorbeveiliging ervoor nemen hoor. Meestal is dat met een karakteristiek, Bijv C of D. In dit geval wil je een beveiliging hebben voor Direct on line, en daar zijn standaard types voor op basis van nominale stroom. bijv 3A, en deze zal dan niet afslaan bij de korte piek aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
De aanloopstroom is idd zo niet te meten 2,5 * Inom is te laag voor een direct gestarte motor. Maar een motorbeveiliging heeft hier niet zo gauw last van. Gewoon gaan gebruiken en daarna op de nominale stroomwaarde instellen.

Is het een kolomboormachine met een V-snaar? Meestal slipt deze wel wanneer er teveel druk op het werkstuk word gezet. Hierdoor blijft de motor draaien en blijft de EMK van zelfinductie in stand wat helpt de motor te beschermen.

Tip:
Plaats wel een nulspanningsbeveiliging op wat oudere machines. Niet alle machines zijn hiermee uitgerust. Zodat wanneer de netspanning even weg is en jij het werkstuk hierdoor loslaat de machine hierna niet terug aanslaat als de netspanning onverwachts terug komt. In het goede geval kan je het werkstuk weggooien in het slechte geval zit je in de auto naar de eerste hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
@Nutral Als ik deze dan neem: Siemens 3RU2116-1CB0 Overbelastingrelais. Is die dan goed? Ik kan hem inregelen tussen 3 en 12A heb ik toch heel wat marge.

@Delakhan Ja de Kolomboormachine heeft een V-snaar. Ik heb daarstraks eens een test gedaan met een 30mm boor op een dik stuk staal en hem er bewust met overdreven veel feed in het stuk laten boren. Volgens mij slipte de riemen niet maar op een bepaald moment liep het boor vast en had ik een stroom van 7,7A. Ik heb deze na enkele seconden uit gezet.
Ivm nulspanningsbeveiliging ik weet niet of dit is wat je bedoeld maar ik dacht dit te doen. Deze contact te gebruiken: Siemens 3RT2016-1AP02 Contactor 3x NO 4 kW 230 V/AC 9 A Met hulpcontact. De spanning voor de spoel via het NO hulpcontact te laten gaan. Als ik hem dan start via NO drukknop, blijft deze aan. Totdat de spanning weg valt of ik op de noodknop duw waarvan de spanning voor de spoel eerst op binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die Siemens gaat van 1.8A tot 2.5A https://mall.industry.sie...alog/Product/3RU2116-1CB0 neem een https://mall.industry.sie...talog/Product/3RU21161JB0 deze kan tussen 7 en 10A ingesteld worden

Je contactor is goed https://mall.industry.sie...alog/Product/3RT20161AP02 deze kan tot 9A

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
@ Damic, Ik bedoeld eigenlijk deze: 3RB3016-2SB0. Deze kan van 3A tot 12A. Dan heb ik meer bereik. Is dat niet beter of heeft dit ook nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha dat is een elektronische (volgens Siemens), die meet effectief je stroom en is ook stabieler in zijn settings en niet harder afhankelijk van temperaturen :)

Maar ik kan het ook verkeerd hebben.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Onk_the_Monk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:32:

@Delakhan Ja de Kolomboormachine heeft een V-snaar. Ik heb daarstraks eens een test gedaan met een 30mm boor op een dik stuk staal en hem er bewust met overdreven veel feed in het stuk laten boren. Volgens mij slipte de riemen niet maar op een bepaald moment liep het boor vast en had ik een stroom van 7,7A. Ik heb deze na enkele seconden uit gezet.
Hoopte een beetje dat de motor zou slippen zodat de rotor zou blijven draaien. Wanneer de boor vastloopt schiet de stroom nl omhoog.

Even voor de duidelijkheid, liep er maar 7,7A met stilstaande motor?
Ivm nulspanningsbeveiliging ik weet niet of dit is wat je bedoeld maar ik dacht dit te doen. Deze contact te gebruiken: Siemens 3RT2016-1AP02 Contactor 3x NO 4 kW 230 V/AC 9 A Met hulpcontact. De spanning voor de spoel via het NO hulpcontact te laten gaan. Als ik hem dan start via NO drukknop, blijft deze aan. Totdat de spanning weg valt of ik op de noodknop duw waarvan de spanning voor de spoel eerst op binnen komt.
Zoals ik het lees klopt het denk wel:
Een terugverende startknop (NO) parallel over het overname/hulpcontact (NO) en beide in serie met 1 terugverende stopknop (NC) en 1 vergrendelende noodstop (NC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Standaard start/stop circuit
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fadamwsonu.files.wordpress.com%2F2010%2F03%2Fseal-circuit.png&f=1&nofb=1

Stop en noodstop in serie zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
@Delakhan Ja ik ben er niet zeker van of de riemen nu slipten of niet maar het boor stond alles sinds stil en ik had 7,7A. Het is natuurlijk ook maar een seconde of twee zo geweest.

@Damic en @Delakhan

Ja op deze manier wou ik het maken. Maar enkel met een noodstop die ik dan ook gewoon als stop gebruik. Dan weet ik hem heel goed staan =D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je alles al of moet je nog inkopen?

Edit: moest je nog niets hebben Afbeeldingslocatie: https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=PB111897&p_File_Type=rendition_1500_jpg
https://www.se.com/ww/en/...t-subcategory-id=37149764

[ Voor 85% gewijzigd door Damic op 13-11-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Nog niets ingekocht, had deze ook al wel gezien. Maar ik zie niet direct waar ik hem kan aanschaffen en de prijzen die ik tegen kom zijn toch niet mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Voor de geïnteresseerden hoe dit is afgelopen. Ik had nog een klein kastje liggen met hoofdschakelaar, contactor en motorbeveiliging in zitten. Na beetje aanpaswerk heb ik hiermee ook de nulbeveiling kunnen realiseren en heb ik er een noodstop en startknop aan toegevoegd. De motorbeveiliging was regelbaar tussen 3 en 5A. Voorlopig staat hij ingesteld op 3A en is hij nog niet uitgevallen. Al verschillende keren gebruikt. Wel geen hele zware belasting tot nu toe. Zal een update geven moest de motorbeveiliging toch uitvallen. Bedankt voor al jullie hulp en ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nutral schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:43:
Het lijkt me raar als de motor op 3 fasen draait en 220v is. Normaal gesproken is een 3 fasen motor aangesloten waarbij elke winding tussen 2 fasen staat. Daarbij is de spanning dan 400V (380 oude). Vervolgens is dan de stroom bepaald op basis van de 400v en is het vermogen 2,6*1.41 1,73*400 als ik het even goed uit mijn hoofd heb. (ongeveer 1,5kW)

Het kan ook zijn dat deze motor in Y moet aangesloten worden ipv Delta. Dit betekend dat elke winding is aangesloten op 1 fase en de nul, waardoor je dus 220v over de windingen krijgt. Dit betekend ook dat de motor minder hard draait en minder stroom trekt bij opstarten. Op de motorterminals zouden namen moeten staan met U, V en W. Als er 3 aansluitingen op zitten zou het alleen delta kunnen zijn. met 4 of 6 kan het allebei.

2,6A stationair en een piek van 6,5A lijkt me wat laag voor een motor die direct is aangesloten. de piek zit namelijk vaak op 6 tot 12x de nominale stroom, waarbij de nominale stroom een stuk hoger zit dan.

Ik ben zelf niet van de electrotechniek meer ervaring met motoren vanuit werktuigbouw kant.
Allemaal waar wat je hier zegt, maar het is totaal niet relevant. Of een motor in ster of in driehoek is aangesloten, of bij zware motoren zelfs gestart wordt d.m.v. een ster-driehoekschakelaar doet er helemaal niet toe, voor de aansluiting op 230/400V is hij als het ware een blackbox. (immers die 2,6*1.41 1,73*400 die je noemt is exact hetzelfde als 3 x 2,6 x 230). Hij gebruikt in alle gevallen dezelfde stroom, en die stroom is het enige waarmee je hebt te maken. Het daarbij behorende vermogen en arbeidsfactor (een van de andere reacties) doet er niet toe.

Tenslotte, de stelling van iemand die zegt dat er zelden een motorbeveiligingsschakelaar wordt gebruikt is in het bedrijfsleven beslist niet waar! Alleen hobbyisten die geen kennis van zaken hebben zouden dit kunnen vergeten. In alle gevallen is die beveiliging gewoon een must. Denk aan vastlopen van de boor, zeker niet een zeldzaamheid. Als hij dan niet gauw wordt uitgeschakeld brandt gegarandeerd de wikkeling door.
Pagina: 1