Nutral schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:43:
Het lijkt me raar als de motor op 3 fasen draait en 220v is. Normaal gesproken is een 3 fasen motor aangesloten waarbij elke winding tussen 2 fasen staat. Daarbij is de spanning dan 400V (380 oude). Vervolgens is dan de stroom bepaald op basis van de 400v en is het vermogen 2,6*
1.41 1,73*400 als ik het even goed uit mijn hoofd heb. (ongeveer 1,5kW)
Het kan ook zijn dat deze motor in Y moet aangesloten worden ipv Delta. Dit betekend dat elke winding is aangesloten op 1 fase en de nul, waardoor je dus 220v over de windingen krijgt. Dit betekend ook dat de motor minder hard draait en minder stroom trekt bij opstarten. Op de motorterminals zouden namen moeten staan met U, V en W. Als er 3 aansluitingen op zitten zou het alleen delta kunnen zijn. met 4 of 6 kan het allebei.
2,6A stationair en een piek van 6,5A lijkt me wat laag voor een motor die direct is aangesloten. de piek zit namelijk vaak op 6 tot 12x de nominale stroom, waarbij de nominale stroom een stuk hoger zit dan.
Ik ben zelf niet van de electrotechniek meer ervaring met motoren vanuit werktuigbouw kant.
Allemaal waar wat je hier zegt, maar het is totaal niet relevant. Of een motor in ster of in driehoek is aangesloten, of bij zware motoren zelfs gestart wordt d.m.v. een ster-driehoekschakelaar doet er helemaal niet toe, voor de aansluiting op 230/400V is hij als het ware een blackbox. (immers die 2,6*
1.41 1,73*400 die je noemt is exact hetzelfde als 3 x 2,6 x 230). Hij gebruikt in alle gevallen dezelfde stroom, en die stroom is het enige waarmee je hebt te maken. Het daarbij behorende vermogen en arbeidsfactor (een van de andere reacties) doet er niet toe.
Tenslotte, de stelling van iemand die zegt dat er zelden een motorbeveiligingsschakelaar wordt gebruikt is in het bedrijfsleven beslist niet waar! Alleen hobbyisten die geen kennis van zaken hebben zouden dit kunnen vergeten. In alle gevallen is die beveiliging gewoon een must. Denk aan vastlopen van de boor, zeker niet een zeldzaamheid. Als hij dan niet gauw wordt uitgeschakeld brandt gegarandeerd de wikkeling door.