Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nickhogie
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-11-2020
Beste Medetweakers!

Ik heb sinds 1,5 maand geleden problemen met mijn computer, deze crasht steeds als ik het systeem flink belast met zware games of stresstesten.
Voorheen nooit problemen ervaren aangezien ik wat oudere games speelde die minder grafische kracht nodig hadden maar kreeg de problemen toen ik begon met Assassins creed origins, ik had 80% van het spel probleemloos gespeeld tot plots ineens mijn scherm op zwart ging, de fans van mijn GPU op 100% sprongen en de enige optie nog een hard reset was.
Dit probleem leek steeds sneller en sneller achter elkaar te komen tot ik na het opstarten binnen 2 minuten eruit ben gegooid.

Mijn huidige setup op dat moment (flinke bottleneck) was het volgende:
Moederbord: Asus Z87-Pro
Processor: Intel i5-4690k Devil's Canyon < Gekoeld met matterhorn alpenföhn (Push-pull)
RAM: 2x Kingston HyperX FURY 8GB DDR3 1600MHz
Voeding: Seasonic 860w Platinum (Model: SS-860XP)
Grafische kaart: KFA2 RTX 2060 Super (1 click OC)
Behuizing: Fractal Design Define R3 White
Opslag: 2x Intel SSD 60GB Raid 0 | 1x Western digital 2TB green

Aangezien ik de FPS voor de GPU die ik had op 1080p gaming nogal laag vond in combinatie met de problemen had ik besloten dat het tijd was voor een upgrade.

De nieuwe setup is als volgt:
Moederbord: Asus rog Z490-e Gaming
Processor: Intel i9-10850k (avengers editie)
RAM: 2x Corsair Vengeance RGB PRO 16GB DDR4 3200Mhz
Voeding: Seasonic 860w Platinum (Model: SS-860XP)
Grafische kaart: KFA2 RTX 2060 Super (1 click OC)
CPU Koeler: Asus Rog strix LC360 RGB
Behuizing: Lian Li PC-O11D XL
Opslag: 2x Intel SSD 60GB Raid 0 | 1x Western digital 2TB green
Monitor: 1. Philips Full HD Gaming monitor 60Hz (zonder G-sync of Freesync), 2. Standaard kantoor monitor Full HD 60Hz

Ik vermoedde als eerste de temperatuur aangezien ik de nieuwe setup had gebouwd in de fractal design met Matterhorn Alpenföhn koeling voor de CPU, deze werd aan de warme kant rond 70-72 graden en zat dichtbij de GPU. Ik heb gelijk een nieuwe behuizing gekocht met AIO liquid koeling en zag dat de temperatuur nu prachtig is.
Ik had hoop, ik kon één volle dag gamen maar de volgende dag helaas.. Black screen crash en de fans van de GPU weer op volle toeren 8)7

Ik ben volledig diep gedoken en heb alles uitgebreid getest en gemonitord.
- Bestaande Windows 10 installatie van oude setup geüpdatet naar naar de meest recente build.
- Herinstallatie Windows 10 ivm upgrade naar een nieuwe chipset
- Alle meest recente drivers van de fabrikant geïnstalleerd
- Bios van het moederbord geüpdatet naar de laatste versie
- Verschillende drivers van Nvidia geïnstalleerd (457.30, 452.06, 442.74 < huidige driver) telkens via DDU verwijderd

De volgende tools heb ik gebruikt om te testen en de resultaten wisselde enorm.
- OCCT
- Volledige 3DMark pakket met alle dlc
- Furmark
- crystaldisk
- memtest
- MSI Kombustor
- Prime95
- Intel SSD Toolbox

De BIOS instellingen heb ik volledig op optimized defaults gelaten en heb zowel getest met het RAM geheugen op 2133Mhz en Timings op 15-15-15-36 1.2V als op 3200Mhz 16-18-18-36 1.35V

Test Furmark: Crasht vaak vrij snel, Een crash bij het gebruik van CPU burner en GPU stress tegelijk, de temperaturen liggen niet hoog. GPU > ~68 graden en CPU <50 graden
Maar crasht ook bij alleen GPU test binnen 5 seconden terwijl de temperatuur nog niet eens hoger is dan 50-60 graden
OF het crasht bij alleen GPU test helemaal niet of na 5 - 10 minuten, op verschillende resoluties

Prime95 of CPU burner: Geen enkele crash, temperaturen zijn ideaal en komen niet boven de 55 graden

MSI Kombustor: 1080p full screen (GL) msi-01 test is nog niet gecrasht

OCCT:
- 3D test Heeft nog geen crash gegeven
- VRAM test kwamen geen errors terug
- Power test gaf de 1e keer binnen 3 seconden een crash, daarna niet meer gecrasht.

3DMark:
- Firestrike en Firestrike extreme lijken probleemloos te kunnen worden afgerond
- Firestrike ultra (DX11) en Time spy (DX12) komen beide de demo niet eens door en crasht

Bovenstaande testen zijn allemaal uitgevoerd met verschillende NVidia drivers, zowel Nvidia debug mode aan als uit en een underclock van 100Mhz.

Crystaldisk: geeft aan dat alle schijven helemaal in orde zijn
Intel SSD Toolbox: Geen problemen aangetroffen

De monitoring tijdens de tests heb ik gedaan met HWinfo64 open op mijn tweede scherm en heb alle logs weggeschreven.
Als ik deze bekijk zie ik geen ernstige waardes.
- VRM en PCH worden zeker niet te warm (<50 graden)
- +5V heeft een mini dip gehad naar 4,960V maar bleef verder stabiel op 5V
- +12V ging van 12,096 naar 12V
- GPU temp bij alle tests max 70 graden

Tijdens de crashes zijn er verschillende minidumps en crash dumps aangemaakt, deze heb ik ook doorgenomen en zag het volgende:
De mini dump heb ik geopend via Whocrasht en gaf aan dat er iets mis was met nvlddmkm.sys wat vermoedelijk duidt op een driver probleem.

Windows logs geven ook aan Event: APPCRASH
- dwm.exe

Ik heb ook een andere voeding geleend van een vriend om te test of het daaraan zou kunnen liggen, dezelfde crashes gebeuren vrijwel net zo snel als met mijn eigen voeding.
Dit was een Corsair tx650w (Model: CMPSU-650TX)
De stekker van de PSU uit de stekkerdoos en rechtstreeks in het stopcontact gestopt, andere stekker gebruikt, helaas allemaal zonder positief resultaat.

Zelfde model moederbord opnieuw besteld en diegene die ik had binnen 30 dagen termijn geretourneerd aangezien er een mooie actie was waar ik net buiten viel (beetje zuur maar toch iets om extra uit te sluiten), zelfde issue.

GPU heb ik retour verzonden naar Megekko, zij hebben het volgende getest met dit als resultaat:
Tijdens het behandelen van je RMA aanvraag hebben wij je videokaart getest.
Deze is op de volgende manieren getest:
• Shadow of the Tomb Raider 30 minuten PASS
• Furmark stresstets 2 uur PASS
• OCCT VRAM 45 minuten PASS
Bij alle testen hebben we geen klacht geconstateerd.

Vervolgens is deze weer terug gestuurd naar mij maar kamp ik nog steeds met deze problemen, ik heb echt het gevoel alsof me opties nu op aan het raken zijn en wil gewoon echt graag weer gamen _/-\o_

Ik heb nog een oude GTX 770 2GB liggen, daar heb ik nooit problemen mee gehad in de oude build, deze heb ik december 2019 vervangen voor de RTX 2060 super, ik zou het hier nog mee kunnen testen en mag als het goed is met een RTX 2070 Super van een vriend gaan testen aanstaand weekend, die feature set komt iets meer overeen.

Ik heb honderden topics doorgenomen op verschillende fora de afgelopen weken, dit is de eerste keer ooit dat ik een topic aanmaak binnen een forum voor hulp maar ik hoop dat jullie me nog kunnen voorzien van advies, tips of nog mooier een voor de hand liggende oplossing want mijn ideëen beginnen op te raken.

Alvast bedankt!!

• Rdjensen
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 27-03 15:08
Ik heb t zelfde probleem.

Rtx 2070,
Wat mij opviel is dat mn boostclock ver boven de 2000 zat, tijdens de crash.
Heb m nu in msi afterburner op 300mhz underclock gezet.

Nu werkt het maar er zit toch iets niet helemaal goed.

Jij tot een oplossing gekomen?
TX650W is niet echt geschikt voor zo'n systeem. Daarbij al behoorlijk oud waardoor de betrouwbaarheid niet geweldig meer is. Je zou eigenlijk met een modernere voeding moeten testen.

Heb je 12v cpu met 2 kabels aangesloten? (1x 8p EPS en 1x 4p cpu)

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True