16:10 laptop keuzehulp (of toch naar 16:9)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FlameoHotman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-10 13:35
Dag allen!
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een nieuwe laptop en heb deze ook op korte termijn nodig. Ik kom hier helaas nog niet uit, dus hoop dat jullie kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik neig naar Windows toe (dit heb ik altijd gebruikt) al sta ik open voor MacOS. Het zal grotendeels gebruikt worden als 'zakelijke' laptop, dus dit betekend mailen, vergaderen, lezen en typen. Hiernaast zal er ook licht op gegamed worden. Ik heb zelf thuis een game pc staan maar ik zou graag de optie hebben om er op te gamen. dit zullen geen AAA titles op ultra zijn maar games zoals minecraft, stardew valley en andere minder zware spellen.

Ik heb graag altijd te veel performance in mijn laptop zitten die ik waarschijnlijk 90% van de tijd niet gebruik. Wel is het belangrijk dat hij 4/5 jaar mee gaat. Ik zat naar AMD te kijken door de goede resultaten dit jaar, maar dat is geen harde eis want er zijn nou eenmaal meer Intel mogelijkheden. Wat ik zoek in de volgende laptop is een mooi en stevig chassis. Denk Macbook of Razer kwaliteit.

Wat is je budget?
Ik mik rond de €1500 exclusief btw. Er zijn hier en daar al wat Black Friday sales waardoor ik misschien net in het 'hoge' segment kan komen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik gooi hem zo nu en dan in de rugzak dus ik wil maximaal een 15 inch scherm. Of mogelijk een 16 inch als het chassis niet te groot en zwaar is. Veel kleiner dan 14 inch zou ik liever niet gaan (uitzonderingen daar gelaten). Wat mij erg fijn lijkt is een 16:10 scherm (niet een keiharde eis, wel het liefst)

Enkele laptops waar ik mijn oog op heb:
  • Dell XPS 15
    Prachtige laptop met een unibody chassis en een mooi 16:10 scherm. Grote trackpad en een 1650Ti er in. Wat mij doet twijfelen is de vele klachten (ondanks de claims van Dell dat de problemen zijn opgelost) en hierbij de waslijst aan 1 ster reviews over de customer service van Dell. Dat is wat mij weerhoud van aanschaf. Hebben andere wel goede ervaringen met Dell?
  • Razer blade 15 / Razer Book 13
    Wederom twee mooie strakke laptops met een goed gebouwd chassis. de nieuwe Razer book 13 heeft een 16:10 scherm waardoor ik misschien wel naar dat kleinere formaat zou gaan. Beide zijn flink aan de prijs (€1999) en beide zijn momenteel uitverkocht. Hiernaast hoor je ook over Razer slechte verhalen over het afhandelen van klachten en defecten mochten deze voorkomen.
  • Macbook 13/air/16
    Ik sta open voor een switch naar Apple, maar de prijzen liggen grotendeels buiten mijn budget, tenzij je voor de Air of base spec pro 13 gaat, wat beiden niet geweldig is. Hiernaast denk ik niet dat ik een early adopter ben en dus wil switchen naar de nieuwe M1 en ervaren hoe deze transitie is. Dan blijven de Intel modellen over. Maar zoals gezegd zijn de macbook pro 16 of 13 waarschijnlijk te prijzig.
Nu dacht ik gezien te hebben dat Lenovo met een 16:10 thinkpad uit zo komen maar die is er helaas nog niet, en mijn aankoop wil ik eigenlijk wel binnen 2 weken maken. Hiernaast heeft Lenovo ook wat andere leuke modellen staan maar vaal van de AMD varianten zijn niet leverbaar.
Switchen naar een 16:9 scherm ratio sta ik wel voor open als er goede modellen beschikbaar zijn, maar het liefst een 16:10.

Ik ben ondertussen de weg een beetje kwijt, dus hopelijk hebben jullie nog tips en ideeën! Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik neem aan dat je de xps 15 met full hd scherm zoekt en niet de 4k versie? want 4k versie is al gelijk een stuk duurder.

de Dell xps 15 is een mooie strakke laptop die niet veel lawaai maakt.
als alternatief kan je nog naar de hp x360 spectre kijken. die ziet er ook erg deftig uit met soort brons/goudachtige accenten.

Als je echt voor dikke prestaties wil gaan dan kom je al snel bij een Alienware m15 uit. deze is ook overclockbaar. Maar het is wel een gaming laptop met veel rgb-led toeters en bellen, Wel een toetsenboard met rgb wat je per toets en per programma kan instellen. dus als je het handig vind om al je sneltoetsen in office, of in spellen, of in photoshop of wat dan ook in te stellen met kleuren dan is dit zeker wel een laptop die je kan overwegen. voor een gaming laptop ziet het er nog best strak uit maar niet zo zakelijk en strak als een xps 15 of hp spectre x360.

Met de spectre x360 kan je ook het scherm 360 graden openklappen en heeft ook een touchscreen. dat is misschien handig voor als je iets moet presenteren in de vergadering ofzo. dan werkt de laptop meer als een soort tablet maar dan met windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameoHotman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-10 13:35
Het gaat dan inderdaad om de variant met full hd scherm! Ik neig nog steeds het meeste naar dit model toe en hoop dan maar dat de vaak genoemde problemen zijn afgenomen sinds uitgave eerder dit jaar.

HP x360 spectre is inderdaad mooi, maar ietwat klein. Bovendien heb ik hier voor een HP Envy gehad en daar was ik niet helemaal weg van (lekker onduidelijk, sorry).

Uiteindelijk gaat de voorkeur wel uit naar een wat zakelijkere notebook (met wat performance en een dedicated gpu) ipv een echte 'gaming' laptop. Vandaar dat ik toch naar de XPS15 neig.

Als ik het 16:10 scherm zou los laten zijn er natuurlijk meer opties en dan zou ik ook naar verschillende Lenovo modellen kunnen kijken nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Dell heeft bios updates uitgebracht volgens mij. Daarom kan je sowieso altijd beter voor een groot merk gaan als dell of hp omdat die bios updates en driver updates uitbrengen.

Als je een BTO koopt dan heb je wel veel waar voor je geld qua hardware maar de behuizing is goedkoop plastic en de drivers en bios krijg je erbij maar worden daarna never nooit meer geupdate.

Ik heb nu al een paar jaar een PEAQ laptop van de mediamarkt. Daar krijg je dus ook geen bios updates. En het is echt wel een goede latop aleen begint hij om de haverklap te thermal throttelen en ik kwam erachter dat dat dus met bios updates te fixes is. Maar PEAQ doet niet aan bios updates. De enige oplossing waar ik zelf achter kwam is de steller uit de laptop halen en dan op batterij gamen, dan gaat hij wel op volle sbnelheid.

Nu met de laaste versie van windows 10 gaat het eindelijk redelijk goed. Maar dat wil je eigenlijk niet meemaken als je 100 euro uitgeeft of meer aan een laptop.

Dus daarom mijn advies ga altijd voor een groot belend merk. Dell bijvoorbeeld. Die lossen dat heus wel op.