64/128GB RAM voor Ryzen 5950x / ASUS Dark Hero build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DocBrown
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12-2020
Hola!

Ik zoek een?
... geschikte RAM-set voor een Ryzen 5950x / 3080 (ti) /Asus Crosshair VIII Dark Hero build

Wat is je budget?
€200-600?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Minimaal 3600 MHz, CL14/16 (effectief, na evt terugbrengen vanaf een CL18)

Ik heb momenteel een Ryzen build uit 2017 en bouw binnen nu en twee maanden een nieuw systeem. Ryzen 5950x, RTX 3080 (mogelijk, en in dat geval vanaf januari, de ti variant), Asus Crosshair VIII Dark Hero (al is het alleen al om de vervangen chipset fan en de hoeveelheid USB poorten). Daarnaast nog een be quiet! Dark Power Pro 1200W.

Ik heb het binnen mijn huidige systeem zo gelaten, maar daar draait nu al twee jaar een RAM set op die niet volledig compatible is. Met andere woorden: de eerste generatie Ryzen scheen niet heel lekker te lopen op sommige modules (zo liet ik mij recent vertellen). Zo kwam mijn huidige Trident Z 3600 set nooit boven de 2133 MHz uit (uit m'n hoofd).

Met deze nieuwe build wil ik het graag goed aanpakken. 4 DIMM sloten op x570, wat wel weer een tegenvaller is. Het gaat voornamelijk om video editing / animatie, dus ik wil nu een systeem samenstellen dat zo goed als tegen de bovenste rand van deze generatie aanzit. Uitgezonderd de 3090 (of 6900 XT: uitgesloten ivm dure G-Sync monitor).

Kortom: Ik ben overal in thuis, behalve als het aankomt op RAM en de juiste samenstelling/afstelling mbt Samsung 'dies' en de IC (als ik het goed spel 😉).

Ik had op zich al een goede kanshebber in geval van 32 of 64GB, maar een bijkomende vraag is: Is het theoretisch gezien, in combinatie met deze hardware, haalbaar om 4x 32GB RAM te draaien? Verspreid over twee aankopen (eerst 2x 32GB en dan over een paar maanden nogmaals). Dus niet à la "Waarom zou je dat nodig hebben?", maar ter vergelijking 😉

Als ik het zou gooien op 2 sets van 2x 16GB RAM (64GB totaal, wat het minimale streven is), dan zou ik volgens mij uitkomen bij de Trident Z set: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZR

Zou het hier gaan om een set die, in geval van Max 64GB, inderdaad de volle mep kan halen van 3600 (en evt iets hoger in geval van overclocking)? Naar in begrepen heb zou ik bijvoorbeeld richting de 4000 (of zelfs hoger) kunnen tegenover een latency van 14/16.

Echter kan ik (ter vergelijking) geen geschikte 32GB modules vinden om met 4 DIMM sloten uiteindelijk 128GB te vormen?

Iemand een suggestie/tip/uitsluitsel?

Thanks! 😁

AMD Ryzen 9 5950X // ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero // Crucial Ballistix 64GB BL2K32G36C16U4B // Gigabyte Aorus Xtreme RTX 3080 Ti // Samsung 980 PRO 1TB // Samsung 960 EVO 2TB // WD Gold 14TB SATA (7200RPM) // be quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2

Alle reacties

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 10:25
Le dot.

Ik zit hier ook naar te kijken met de 5950x besteld.

Ik zie al wel dat het verschil tussen 3000 en 3600 groot is, maar er na 3600 weinig winst meer is in pure frequentie. zeker niet voor het geld, Echter zou ik eventjes afwachten tot er 3600 14Cas is, voor de kortere timings. Deze zullen nog weer een stukje beter performen. 4 dims ipv 2 is voor ryzen dan wel weer slim, schijnt hij het ook beter van te doen.

https://tweakers.net/gehe...erf_qYypOtDidCc_45wEimlDw

2 vs 4 sticks
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

3200 14 vs 3600 16
YouTube: 3200MHz CL14 vs. 3600MHz CL16 (Test in 13 Games)

2733 vs 3200 vs 4000
YouTube: Which Memory Kit for AMD Ryzen 5000? 4000MHz C15 Tested

https://azerty.nl/search-...ting=15&limit=9&view=grid

[ Voor 3% gewijzigd door Beat The Best op 12-11-2020 23:10 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik twijfel of je met 128gb het gaat redden met je timing wensen. Je gaat ergens een keuze moeten maken.

Reden; er zijn geen single ranks 32GB’s te krijgen. Correct me if im wrong. G.Skill gaat met 4000mhz kitjes komen, ergens dit jaar nog.

Ik heb zelf nu een setje gevonden die te krijgen is binnen de qvl, single rank dimms, 4x 16 GB samsung dies. Met rgb voor de extra fps. Iedere stap gebenched, en ik kan stellen dat je fps omlaag gaat met 4 dimms met deze kuts. Ze zijn gewoon wat zwaarder op je controller (zeker met samsung dies). Daarentegen, gaat je performance op dingen als cinebench wel omhoog.

Voor 64gb dual sticks kun je wel nog een keer uitbreiden, maar houd rekening dat je het ergens een hit kan geven.

Nu blijft de vraag over, waarom wil je zoveel ram. Niet om in twijfel te trekken of je het nodig hebt of niet, zoek je maar zelf uit ;) tenzij je het wilt weten, maar meer de programmas die je het meeste gebruikt.

Mijn afweging was zowel gaming als workstation taken als audio, enkele vms, photoshop en eventueel premiere en afterfx.

Nu zou premiere/afterfx mijn main programma cubase welke al snel over de 32GB gaat met samples. Maar ik tik nooit de 50GB aan.

Dus aan jou, wat is je afweging, wat doe je het meeste en wat ben je bereid om op te geven.

Crucial Ballistics zou je een eind verder brengen, is micron e als ik het niet verkeerd heb, maar is lastig aan te komen. Hoge hoeveelheid geheugen is weinig testen van te vinden specifiek voor ryzen 5000.

Zie mn inventaris voor exacte kit.

Geheugen is lastig,...ik ben alles behalve expert, dus luister vooral niet (alleen) naar mij.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Beat The Best schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:07:
. 4 dims ipv 2 is voor ryzen dan wel weer slim, schijnt hij het ook beter van te doen.
...

2 vs 4 sticks
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...
Dit is echt een onwijze bullshit test waar iedereen al het antwoord op had kunnen bedenken.

Als je in de reacties kijkt wordt hier een vergelijking gedaan tussen 2 single rank DIMMs versus 4 single rank DIMMs.

Dan is het logisch dat 4 DIMMs het opeens beter doen. Er zijn immers 2 extra ranks om open te hebben, dus zit daar minder vertraging in.

Het gaat er gewoon om dat je 4 ranks hebt en dat kun je ook met 2 DIMMs krijgen. Als je grote DIMMs neemt, dan is de kans groot dat deze al dual rank zijn.

Je kunt dus beter voor 2x16 GB Dual rank geheugen gaan dan 4x 8 GB Single rank, want de performance is gelijk (want beide hebben dan 4 ranks totaal) en bij de 2x-set kun je nog je geheugen uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:33
werk je met 6K / 8K materiaal en wil je de keuze 128GB open laten of werk je met 4K materiaal? Dan is 64GB genoeg en is er genoeg keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 10:25
White Feather schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:24:
[...]

Dit is echt een onwijze bullshit test waar iedereen al het antwoord op had kunnen bedenken.

Als je in de reacties kijkt wordt hier een vergelijking gedaan tussen 2 single rank DIMMs versus 4 single rank DIMMs.

Dan is het logisch dat 4 DIMMs het opeens beter doen. Er zijn immers 2 extra ranks om open te hebben, dus zit daar minder vertraging in.

Het gaat er gewoon om dat je 4 ranks hebt en dat kun je ook met 2 DIMMs krijgen. Als je grote DIMMs neemt, dan is de kans groot dat deze al dual rank zijn.

Je kunt dus beter voor 2x16 GB Dual rank geheugen gaan dan 4x 8 GB Single rank, want de performance is gelijk (want beide hebben dan 4 ranks totaal) en bij de 2x-set kun je nog je geheugen uitbreiden.
Een beetje een overtrokken reactie, maar een terechte toevoeging. Bedankt hiervoor. Wist ik niet.

is elke 16gb ram stick dual rank? Hoe kan je dit in de specs terug lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het is niet altijd het geval, maar bij de nieuwere geheugen modules is het meestal het geval dat single sided modules single rank zijn en dual sides modules dual rank. 16GB modules zullen in de meeste gevallen nog steeds dual rank zijn en dus dual sided. De single rank 16GB modules zijn in het geval van Samsung géén b-die en clocken dus echt wel minder goed qua timings dan de echte b-die. Deze geeft het alleen in 8bit en dus 8GB single rank of 16GB dual rank.
Crucial (micron) heeft als enige wél vaak 16GB modules single rank, dus single sided. Dit zijn dan ook weer geen rev. e chips en clocken ook weer anders.
Gaat het niet om het overclocken, dan kun je gewoon 4x32GB crucial (micron chip) 3600MHz nemen of enig ander setje waar zeer waarschijnlijk hynix of samsung chips opzitten, maar niet de goed overclockende.
Kijk ook even naar QVL van je mainboard welke 32GB of 16GB modules er in een setje van 4 werken op je mainboard. Als het er niet opstaat is het geen garantie dat het niet goed zal werken, dan heeft de fabrikant deze combinatie gewoon nooit zelf getest en dus gevalideerd. Werkt het niet kun je altijd nog je modules terugsturen en ruilen voor een andere set.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1