Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe pc, OS boot probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 09:40
Hey!

Ik heb zojuist een nieuwe pc gebouwd met o.a. gebruik gemaakt van een B550 msi tomahawk en 2x een kingston a2000 1tb.

Ik heb op 1 van de 2 kingstons windows geinstalleerd echter wil de pc hem niet bootten op die schijf.
Het mooiste is nog dat als ik mijn oude sata SSD aan sluit ik kan kiezen uit 2 x windows (1x nvme en 1x sata ssd) en als ik dan de nvme kies dan werkt het gewoon. Wanneer ik de sata ssd uit de pc haal dan kan ik direct niet meer bootten..

Help?

Beste antwoord (via StefanKelevra op 13-11-2020 05:47)

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:33
Ja irritant... komt vast goed.

Zonder te begrijpen hoe en waarom klinkt het een beetje alsof je master boot record op de sata terecht is gekomen. Had je beide schijven aangesloten terwijl je Windows installeerde? Het wordt vaak aangeraden om in eerste instantie alleen je bootschijf aan te sluiten tijdens de Windows install.

Ik zou het opnieuw proberen te installeren met alleen de nvme aangesloten. (Wanneer je in de gelegenheid bent)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Alle ssd's los koppelen, bios resetten naar default en vervolgens alleen de ssd met OS installeren. Daarna opstarten.

• kerath
Maar wil dit sowieso niet bij een nieuwe build? Is een nieuwe install van Windows geen randvoorwaarde om te werken vanwege alle nieuwe hardware?

• StefanKelevra
kerath schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:15:
Maar wil dit sowieso niet bij een nieuwe build? Is een nieuwe install van Windows geen randvoorwaarde om te werken vanwege alle nieuwe hardware?
Dat heb ik gedaan, het is een verse build. De bios is geupgrade want ik heb een 5600x..

• StefanKelevra
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:50:
Alle ssd's los koppelen, bios resetten naar default en vervolgens alleen de ssd met OS installeren. Daarna opstarten.
Al geprobeerd, zonder resultaat. Ook de nvme met windows geprobeerd in het 2e slot. Maakt geen verschil.

Zodra mn oude sata ssd eruit is kan ik niet meer bootten, als hij er wel in zit kan ik wel kiezen om de windows te bootten op de nvme.

• kerath
Die sata zou ik even loskoppelen voorlopig. Lukt het dan wel om vanaf een bootable usb met Windows te booten en in je bios te komen. Zie je dan de nvme in je bios? En heb je trouwens de nieuwste bios? Staat me iets van bij dat er bij vorige bios versies ook problemen waren met compatibiliteit van de nieuwe schijven.

Als je de schijf ziet in je bios, lukt het dan om verder te gaan met Windows setup en de schijf te formatteren en install te doen?
Mocht dit allemaal lukken zou ik uiteindelijk in Windows de sata weer aansluiten, de data eraf halen die je eraf wilt en vanaf daar formatteren voordat je reboot.

Edit: zie nu dat je reeds bios hebt geflashed.

[ Voor 4% gewijzigd door kerath op 12-11-2020 20:08 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Welke cpu heb je en van welke biosversie is het moederbord voorzien?

• StefanKelevra
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:05:
Welke cpu heb je en van welke biosversie is het moederbord voorzien?
5600x en 7C91vA4 (geflashed via usb)

• StefanKelevra
kerath schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:58:
Die sata zou ik even loskoppelen voorlopig. Lukt het dan wel om vanaf een bootable usb met Windows te booten en in je bios te komen. Zie je dan de nvme in je bios? En heb je trouwens de nieuwste bios? Staat me iets van bij dat er bij vorige bios versies ook problemen waren met compatibiliteit van de nieuwe schijven.

Als je de schijf ziet in je bios, lukt het dan om verder te gaan met Windows setup en de schijf te formatteren en install te doen?
Mocht dit allemaal lukken zou ik uiteindelijk in Windows de sata weer aansluiten, de data eraf halen die je eraf wilt en vanaf daar formatteren voordat je reboot.

Edit: zie nu dat je reeds bios hebt geflashed.
Eigenlijk heb ik alles wat je neer zet geprobeerd. Ik wil het nog een keer proberen vanaf enkel lege schijven en een andere usb stick maar die heb ik nu niet in huis..
(Wel erg vervelend dit zeg.. voor het eerst dat ik bouw en dat ging me prima af, leuk zelfs!)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 373,89€ 373,89
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P600S Tempered Glass Zwart€ 143,32€ 143,32
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 108,66€ 108,66
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,90€ 159,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.204,77

Tijdelijk een oude gpu erin.. tot er iets nieuws te krijgen is,

[ Voor 53% gewijzigd door StefanKelevra op 12-11-2020 20:21 ]

• StefanKelevra
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Zelfde probleem,l zo eens xmp uit zetten..

Acties:
  • Beste antwoord

• kerath

Zonder te begrijpen hoe en waarom klinkt het een beetje alsof je master boot record op de sata terecht is gekomen. Had je beide schijven aangesloten terwijl je Windows installeerde? Het wordt vaak aangeraden om in eerste instantie alleen je bootschijf aan te sluiten tijdens de Windows install.

Ik zou het opnieuw proberen te installeren met alleen de nvme aangesloten. (Wanneer je in de gelegenheid bent)

• kerath
Daar opgelost door oudere versie van bios te flashen; 7C91vA3

• StefanKelevra
kerath schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:26:

Hoe kan ik die master boot controleren? Ja beide waren aangesloten.

• StefanKelevra
kerath schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:29:
[...]

Daar opgelost door oudere versie van bios te flashen; 7C91vA3
Ik las het maar vraag me af of hij dan wel mn 5600x ondersteund.

• kerath
Die TS op reddit wel. Had ook 5600x toch?

• StefanKelevra
GA ik ook wel flashen, kan dat wederom via usb? Ondanks dat nu alles er al in zit?

• kerath
Ja, dat maakt niet uit. Ik zou wel de sata eerst loskoppelen.

• kerath
StefanKelevra schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:32:
[...]

Hoe kan ik die master boot controleren? Ja beide waren aangesloten.
Even googlen op master boot repair.
Hier bijvoorbeeld wat achtergrond:
https://www.google.nl/amp...artup-repair-bootrec/amp/

Alleen ik weet niet of dit in jouw geval zin heeft omdat de oorzaak geen corruptie oid van de Mbr is maar mogelijk een issue vanuit de bios/hardware.

Als je tegen het flashen naar een oude bios opkijkt, zou ik eerst proberen Windows opnieuw te installeren zoals hierboven vermeld.

[ Voor 27% gewijzigd door kerath op 12-11-2020 20:45 ]

• StefanKelevra
kerath schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:42:
[...]

Even googlen op master boot repair.
Hier bijvoorbeeld wat achtergrond:
https://www.google.nl/amp...artup-repair-bootrec/amp/

Alleen ik weet niet of dit in jouw geval zin heeft omdat de oorzaak geen corruptie oid van de Mbr is maar mogelijk een issue vanuit de bios/hardware.

Als je tegen het flashen naar een oude bios opkijkt, zou ik eerst proberen Windows opnieuw te installeren zoals hierboven vermeld.
Mwah, heb de huidige bios ook geupgrade voordat ik ook maar iets op mn mobo had gedaan. Youtube legde dat prima uit. Is ook goed gegaan. Denk dat ik dat ga doen.

• StefanKelevra
Flashen naar de vorige rom was geen succes, herkende mn cpu niet meer.

• StefanKelevra
@kerath Mega bedankt voor je welwillendheid om mij te helpen. Uiteindelijk heb ik een gehele externe schijf leeggemaakt en gebruikt om nog een keer windows opnieuw te willen installeren. Gezien bios downgraden ervoor zorgde dat niets meer werkte weer terug geflashed naar de meest recente (usb flash)

Hij wilde toen opeens niet meer windows installeren op mn nvme, de schijf was niet GPT. Dit omgezet, SATA-SSD eruit, installeren.. en uiteindelijk werkt het. Het was dus ergens gewoon een stomme beginneling fout.

Goed, nogmaals bedankt :) Alles draait nu.

• kerath
Fijn dat alles draait! Veel plezier van je nieuwe build.

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
StefanKelevra schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:04:
@kerath Mega bedankt voor je welwillendheid om mij te helpen. Uiteindelijk heb ik een gehele externe schijf leeggemaakt en gebruikt om nog een keer windows opnieuw te willen installeren. Gezien bios downgraden ervoor zorgde dat niets meer werkte weer terug geflashed naar de meest recente (usb flash)

Hij wilde toen opeens niet meer windows installeren op mn nvme, de schijf was niet GPT. Dit omgezet, SATA-SSD eruit, installeren.. en uiteindelijk werkt het. Het was dus ergens gewoon een stomme beginneling fout.

Goed, nogmaals bedankt :) Alles draait nu.
Kan zijn dat ik het nu mis. Maar wat is nu precies de oplossing geweest?

• StefanKelevra
Metalbuster schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:08:
[...]

Kan zijn dat ik het nu mis. Maar wat is nu precies de oplossing geweest?
Ik denk dat omzetten naar gpt van de NVME de oplossing is geweest.

• kerath
Pagina: 1