Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:32
Hoi, Recent een nieuwe woning gekocht in Utrecht met een bouwdepot voor zonnepanelen.

Na 6-8 offertes zie ik door de bomen het bos niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_E2z-gctPM0am9X-8GA9IkorE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lzsehht7NBumdqMzErIJSm34.png?f=user_large

Dit is mijn dak, een Lessenaarsdak van ca. 30 graden op het noord noord oosten gericht. Volgens advies is het rendement rond de 75%. Woning heeft een interne breedte van 6,24 meter en tussen voor en achter gevel is het 9 meter lang. Op 2 ventilatiepijpen na is er geen schaduw, geen last van bomen en geen last van uitstekende objecten bij buren.

Alle offertes zijn ongeveer tussen de 15-18 panelen voor een systeem iets groter dan >4000 KWH. Kosten ca - 6000-7000 euro incl btw.

90% van alle offertes bieden SE aan en ik was bijna overgehaald om een Enphase systeem te kiezen.

Echter na het inlezen hier op gathering.tweakers, zie ik vaak dat Solar Edge niet wordt aangeraden omdat het niet terugverdiend gaat worden. Soms dat je liever meer panelen kan kiezen dan power optimizers.

Kan iemand hier mijn wijs maken wat voor mij het meest rendement geeft? Solar Edge of String?

8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Kaizah op 13-11-2020 12:13 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Morgen zonnekompas opbellen en dak volknallen
https://www.marktplaats.n...frame-99-75-incl-btw.html

Liefst op een SMA, maar als je een paar honderd wil besparen en china wil voorzien van informatie, kies je een goodwe of growatt.

Is die uitbouw (platdak) aan de voorkant nog interessant?

SE of Enphase bied hier niks extras, behalve hogere kosten.
Ken je https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ al? (kies rode knop nieuw project)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2020 19:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Verwijderd.
Bij nader inzien minder slim dan ik eerst dacht.

[ Voor 103% gewijzigd door FD2 op 12-11-2020 21:18 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Kaizah
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:26:

Liefst op een SMA, maar als je een paar honderd wil besparen en china wil voorzien van informatie, kies je een goodwe of growatt.

Ken je https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ al? (kies rode knop nieuw project)
Thnx ik ga ze morgen bellen.

Dat is aan de achterkant en dat ligt op het zuiden. Echter is dat een uitbouw op de begane grond. De gevel zelf gaat daarna nog 2 verdiepingen omhoog. Weet niet of het slim is om daar zonnepanelen te plaatsen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Kaizah
gewoon vol knallen met een simpele string omvormer en een leuk stel panelen. (max als kan. zijn dat er 18? ga er voor)
niet te duur doen met optimizers voor schaduw die er niet is.
dan het bouw depo er uit gooien. (liever geen lening is gewoon meer winst)
dan er een jaar van genieten (of 2), de energie rekening omzetten naar de vrouw.
met de bespaarde winst, dan het lage dakje doen, en doordat de vrouw de rekening heeft, kun je nog een keer de BTW terug vragen. >:)

als het 18 panelen zijn dan heb je al snel 18x330Wp=+/-6kWp.
1Wp zou minder als 0,80€ ex BTW moeten kosten en dan all in dus geïnstalleerd en wel.
brengt je makkelijk onder de 5k€ er voor. (en kan per ongeluk nog lager als 4k€ worden ook.)
ik heb het allemaal zonder bouwdepo gedaan, als je een huis kunt kopen van een paar ton, dan behoor je eigenlijk dit geld ook te kunnen sparen.
(kun je dit niet dan is je financiële huishouden eigenlijk niet goed, maar ik snap het bouwdepo wel hoor. ;) )

je hebt dan misschien al te veel kWh per jaar, maar dat is niet erg.
kun je verkopen, maar leuker is een warmtepomp en met elektra je huis verwarmen, bespaart dubbel op gas of stadsver(w)arming.
of een elektra auto als je kunt laden, bespaart benzine.

het is gewoon heel erg tof om je eigen energie te hebben.
lage maandlasten is erg prettig, maar dat is niet alleen elektra maar ook vervoer en verwarming.
(en als je heel extreem wil gaan ook hypotheek. die heb ik na 10 jaar er uit gegooid.)

edit:
technisch optimaal is 1x12x3??Wp of 2x12x3??Wp op 1 fase of 1x18x3??Wp of 2x18x3??Wp op 3fase (de 1x18 liever niet).
maar er is niks mis met 2x9x3??Wp te doen.
verschillen zijn niet heel groot. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-11-2020 11:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-11 17:20

KRC

AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:26:

Offtopic:
Weet niet of het nog zo is, maar de inschattings prijzen van zonnekompas zijn wel pittig als ik op hun website kijk.

"Momenteel kan een 3600 Wp installatie onder goede voorwaarden worden geplaatst tegen een prijs van 1,55 euro / Wp. Ofwel een installatie van 5580 euro van 3600 Wp die jaarlijks een opbrengst heeft van 713 euro (bij een productiefactor van 0,90 en een constante elektriciteitprijs van 22 cent per kWh)."

Edit: Top om te weten dat zij ook scherpe prijs leveren :)

Ontopic:

Klik bij Solarbouwmarkt of Winkelmann even complete set bij elkaar, dat geeft je een aardig beeld wat het geheel kan kosten. Dit hielp mij erg bij het vergelijken van offertes.

• migjes
@KRC
solarbouwmart of winkelman zullen ongeveer de zelfde prijs hebben als zonnekompas. ;)
een paar tientjes meer of minder, meer zal het niet zijn. ;)

maar ik vind ook wel dat hij zijn site eens mag updaten.
hij zal het wel te druk hebben denk ik dan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
KRC schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:10:
[...]

Offtopic:
Weet niet of het nog zo is, maar de inschattings prijzen van zonnekompas zijn wel pittig als ik op hun website kijk.

"Momenteel kan een 3600 Wp installatie onder goede voorwaarden worden geplaatst tegen een prijs van 1,55 euro / Wp. Ofwel een installatie van 5580 euro van 3600 Wp die jaarlijks een opbrengst heeft van 713 euro (bij een productiefactor van 0,90 en een constante elektriciteitprijs van 22 cent per kWh)."

Edit: Top om te weten dat zij ook scherpe prijs leveren :)
Kijk even onderaan de webpagina..
Laatst bijgewerkt in 2012 ;)

• Kaizah
migjes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:59:
@Kaizah
gewoon vol knallen met een simpele string omvormer en een leuk stel panelen. (max als kan. zijn dat er 18? ga er voor)
niet te duur doen met optimizers voor schaduw die er niet is.
dan het bouw depo er uit gooien. (liever geen lening is gewoon meer winst)
dan er een jaar van genieten (of 2), de energie rekening omzetten naar de vrouw.
met de bespaarde winst, dan het lage dakje doen, en doordat de vrouw de rekening heeft, kun je nog een keer de BTW terug vragen. >:)

als het 18 panelen zijn dan heb je al snel 18x330Wp=+/-6kWp.
1Wp zou minder als 0,80€ ex BTW moeten kosten en dan all in dus geïnstalleerd en wel.
brengt je makkelijk onder de 5k€ er voor. (en kan per ongeluk nog lager als 4k€ worden ook.)
ik heb het allemaal zonder bouwdepo gedaan, als je een huis kunt kopen van een paar ton, dan behoor je eigenlijk dit geld ook te kunnen sparen.
(kun je dit niet dan is je financiële huishouden eigenlijk niet goed, maar ik snap het bouwdepo wel hoor. ;) )

je hebt dan misschien al te veel kWh per jaar, maar dat is niet erg.
kun je verkopen, maar leuker is een warmtepomp en met elektra je huis verwarmen, bespaart dubbel op gas of stadsver(w)arming.
of een elektra auto als je kunt laden, bespaart benzine.

het is gewoon heel erg tof om je eigen energie te hebben.
lage maandlasten is erg prettig, maar dat is niet alleen elektra maar ook vervoer en verwarming.
(en als je heel extreem wil gaan ook hypotheek. die heb ik na 10 jaar er uit gegooid.)

edit:
technisch optimaal is 1x12x3??Wp of 2x12x3??Wp op 1 fase of 1x18x3??Wp of 2x18x3??Wp op 3fase (de 1x18 liever niet).
maar er is niks mis met 2x9x3??Wp te doen.
verschillen zijn niet heel groot. ;)
Thnx.

2 vragen, wat is het nut om de plat dak van uitbouw te voorzien van zonnepanelen? Die is 1,5 bij 6,24 en zal dan vol in het zicht staan van de slaapkamers.

Hoezo kan ik eerst btw terugvragen en dan rekening op mijn vrouw zetten en dan weer btw terugvragen?

Gr.

Ik ga iig voor stringomvormer en zoveel mogelijk panelen, rekening houdende dat ik ooit een dakkapel wil.

Mvg,

• migjes
Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:12:
[...]

Thnx.

2 vragen, wat is het nut om de plat dak van uitbouw te voorzien van zonnepanelen? Die is 1,5 bij 6,24 en zal dan vol in het zicht staan van de slaapkamers.
tja begin niet aan zonnepanelen, gewoon omdat het verslavend is.
voor je het weet wil je er meer, er is geen weg terug. >:)
(en voor het zicht heb je gewoon mooie zwarte panelen, no prob.)
Hoezo kan ik eerst btw terugvragen en dan rekening op mijn vrouw zetten en dan weer btw terugvragen?
je mag maar 1x per x jaar de BTW terug vragen, maar zet je de rekening op de naam van de vrouw dan heb je nog een mogelijkheid tot terug vragen binnen de tijd voor een uitbreiding. :D
Ik ga iig voor stringomvormer en zoveel mogelijk panelen, rekening houdende dat ik ooit een dakkapel wil.
vergeet dat dakkapel, zonnepanelen zijn veel leuker.
ik heb dat al zo vaak gehoord dat mensen een dakkapel willen en na een paar jaar liggen er gewoon meer zonnepanelen. ;)
(en dan ben je eigenlijk meer geld kwijt door dat je het niet in 1x gewoon goed had gedaan. ;) )

• Kaizah
Daar heb je een punt mee. Ik verwacht pas een dakkapel nodig te hebben bij minimaal 3 kinderen. Mijn vrouw is nu pas zwanger van ons eerste.

Zijn er nog aandachtspunten als ik mijn dak compleet vol leg? Ik heb nu 1 fase 35A aansluiting. Zal dit naar 3 fase moeten?

Volgens mij zou ik bij 1,70x1 meter zou er bijna 30 panelen passen. Dat gaat het waarschijnlijk niet worden.

Dak lengte is ongeveer 10,4 meter. Elke rij passen 6 panelen. Seq is dit ruimte voor 6 rijen, met marge eraf 5 rijen x 6 panelen. 8)7

30x330wp=genoeg voor 3 woningen?

[ Voor 35% gewijzigd door Kaizah op 13-11-2020 12:39 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:32:
Daar heb je een punt mee. Ik verwacht pas een dakkapel nodig te hebben bij minimaal 3 kinderen. Mijn vrouw is nu pas zwanger van ons eerste.

Zijn er nog aandachtspunten als ik mijn dak compleet vol leg? Ik heb nu 1 fase 35A aansluiting. Zal dit naar 3 fase moeten?
Dakkapelen worden doorgaans vrij kort gebruikt. is een dakraam niet gewoon voldoende?

• migjes
Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:32:
hoezo een kind is vaak minder als een meter, past nog wel in een keuken kastje. >:)
ben verder niet kind onvriendelijk hoor, ik hou wel van die kleine kneuters.
(appeltje in de mond, insmeren met honing tijm en een paar uur boven de barbie, mmmmm )

lol, maar even serieus.
je wil veel kinderen, kijk dan of het niet beter is om te verhuizen als ze ouder zijn.
en het is ook maar de vraag of dat allemaal gaat lukken, laat dat de toekomst bepalen.
zover kan niemand de toekomst in kijken. ;)

Volgens mij zou ik bij 1,70x1 meter zou er bijna 30 panelen passen. Dat gaat het waarschijnlijk niet worden.

Dak lengte is ongeveer 10,4 meter. Elke rij passen 6 panelen. Seq is dit ruimte voor 6 rijen, met marge eraf 5 rijen x 6 panelen. 8)7

30x330wp=genoeg voor 3 woningen?
1fase 35A is geen enkel probleem voor zonnepanelen.
daar kun je goed 10kWp aan hangen (50+ panelen).
dus geen enkel probleem voor het leveren van elektra.

maar als je wil gebruiken, dan kom je soms wel een beetje tegen de grenzen aan van 1x35A.
koken of auto laden, dan kan 3fase wel eens tof zijn. (maar niet altijd nodig.)

gewoon rekening mee houden dat je in de toekomst misschien nog na 3fase wil, en voor nu met 1fase werken.
dit beperkt je tot 1x25A omvormer (goed voor +/-8kWp of +/-24 panelen)
(op 3x25A kun je goed 1x25A terug leveren. geen probleem word perfect verrekend met de meter.)

een omvormer van tegen de 25A zit je rond de 5000W. (ja 5500W is leuker maar prijs is ook een punt 5000W is goedkoper.)
die hebben vrijwel allemaal 2x een mpp.
per mpp wil je dan 10 tot 12 panelen. (dit geeft de beste Vmpp en het hoogste rendement, sommige panelen is dit 12 panelen en sommige is dit 10.)
2x10x330Wp=6600Wp.
en ja dit is erg tof op een 5000W omvormer met jouw dak.
(het is geen zuid, dus je opbrengst in de lente is slecht, alleen in de lente halen panelen hun max W.
dus iets meer Wp als W omvormer is geen enkel probleem voor jouw.
in de zomer als jij je hoogste opbrengst haalt is het warmer en leveren de panelen een 30% minder W maar voor meer uren(kWh), en dan red je het goed met je omvormer.)

je het dan 2x10 aan panelen, misschien red je het dakkapel ook nog. ( :F wat zeg ik nu toch.)

een opbrengst berekening zou ook nog wel tof zijn.
maar heb wel erg grove gegevens van het dak, die heb ik dan preciezer nodig. ;)

• Kaizah
Welke gegevens heb je nodig?

• migjes
@Kaizah
dakhoek, en richting (kompas op de smartfone?)
een inschatting: de rest van de huizen om jouw huis heen ook even hoog, geen bomen op zuid?
en dat soort dingen, wat kun je verzinnen.

ik zie nog iets van bultjes op je foto, zijn dat pijpjes, of komen de 2x10 allemaal daar boven te liggen?

(ik heb een 30 graden op het noord noord oosten gericht. als ik het goed begrijp, kan het preciezer?
als dat allemaal echt te lastig is kan ik het daar ook wel mee, alleen een grotere afwijking en daar houd ik niet zo van.)

• Kaizah
Dakhoek is 30 graden (binnenkant plafond opgemeten)

Het ligt op noord noord-oosten. Op foto hierboven ligt het noorden pal naar boven.

Huizen om mijn heen zijn evenhoog, Geen bomen op het zuiden. Mijn tuin ligt tegen een groot vijver aan.

2 bultjes zijn lucht pijpjes. Ik denk dat er 3 rijen aan de bovenkant ervan kunnen liggen.

Zijn geen grote afwijkingen op bovenstaande.

• migjes
@Kaizah
oke dan:

utrecht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
ruim 1010 zonuren, dat geeft 1100kWh/kWh als alles perfect is.

hellaas niet perfect, maar noord-oosten met 30 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
zitten we op nog 72%.
1100x72% = 792kWh/kWp

dan gaan we voor het voorbeeld van 2x10x340Wp op een 5kW omvormer.
zoals:
https://www.winkelman-zon...lf-cel-ful-114526007.html
met een omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html
10x33Vmpp = 330Vmpp.
dan kijken we wat dat doet op een 1fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
nu is 330Vmpp geen perfectie, maar je haalt nog steeds een ruime 96,4% effectief.
en de omvormer die ik gaf is iets beter als deze van de grafiek, dus we doen een -3%
792 - 3% = 768,24kWh/kWp

omvormer heeft 2x10x340Wp = 6800Wp
dat is aardig meer als 5000W die de omvormer doet, maar je dak is op noord-oost, dus je hebt er niet veel aan in de lente, dus dat verlies kun je gewoon weg strepen.

ik gebruik verder geen min voor de pijpjes, daar voor moeten we weten hoe dicht bij de panelen er bij zitten.
en hoe hoog dan de pijpjes zijn.
(blijf er gewoon een afstandje van af, dan is het helemaal niks. ;) )

je wil niet 1000Wp (=1kWp) gaan leggen maar 6800Wp (6,8kWp).
dus 768,24kWh/kWp x 6,8kWp = 5224kWh per jaar.

1kWh = rond de 0,22€.
5224x0,22=+/-1150€ per jaar.
(dit als je de gehele 5224 ook gebruikt, doe je dat niet maar de helft dan krijg je daar maar 0,08€/kWh voor.
maar paniek daar niet over, zelfs 0,08€/kWh is nog steeds een leuke terugverdientijd.)

maar hellaas, dit ga je wel komende zomer krijgen, maar de regels gaan veranderen.
het salderen zal worden afgebouwd vanaf 1-1-2023 tot aan 1-1-2030.
nu 0,22€ per kWh straks misschien een 0,08€ per kWh.
dit in kleine stapjes per jaar.
(hier zit nog een kleine maar, zonnepanelen leveren achter de meter terug, staat de ijskast te draaien gaat de stroom eerst naar de ijskast en dan pas je huis uit.
veel mensen gebruiken al snel 20% van hun eigen opbrengst rechtstreeks en die blijft het volle pond opleveren.
dit maakt dat zelfs in 2030 je nog steeds een 0,10 tot zelfs 0,14€/kWh krijgt.)

maar ik heb een kristallen bol, maar wazig dat dat ding is ;)
kan niet in de toekomst kijken, de toekomst in beweging hij is. ;)

mooie berekening, maar elk jaar heeft meer of minder zonuren, het zwabbert een beetje per jaar.
maar ook weer niet te veel zie mijn opbrengsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large
(die zwiep omlaag is stukken aan mijn panelen.
die zwiep omhoog zijn speciale dure panelen, dat levert meer kWh op voor een flinke prijs.)

als je nu eens goed rond kijkt in huis hoe je de elektra kabel van de omvormer naar de meter kast kunt krijgen.
en je geeft maten van je dak op. (en de afstand van de pijpjes.)
dan kan @AUijtdehaag vast een leuk systeem verzinnen om dat goed passend te krijgen.
(is hij beter in als ik. ;) )

dan heb je een volledig plan, en als je met dat plan naar b.v. zonnekompas stapt.
hoeft hij het allemaal niet moeilijk te doen en er tijd in stoppen, en kan die een heel scherpe offerte maken. ;)
(uurloon is gewoon een flinke kosten post, maak het simpel voor de persoon de goedkoper het word. ;) )

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
mijn opbrengsten maar dan per maand, zonder dat ik het per jaar uitreken.
de winter staat voor de deur, en ja de winter levert maar bagger weinig op.
dus je hoeft geen haast te maken, je hebt nog wel een paar maanden de tijd. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 16-11-2020 14:19 ]

• Kaizah
Hier ga ik wat mee doen. Ik kreeg zonet wel een kort gesprek met iemand. Die vertelde dat de maximum omvormer op mijn 1fase 35 amp minder is dan de 5000w die jij hierboven noemt.

• Kaizah
Er loopt een directe groep van de meterkast naar de 2de verdieping t.b.v. wasmachine. Ik denk dat daarop de verbinding gemaakt kan worden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:12:
Hier ga ik wat mee doen. Ik kreeg zonet wel een kort gesprek met iemand. Die vertelde dat de maximum omvormer op mijn 1fase 35 amp minder is dan de 5000w die jij hierboven noemt.
35 ampere op 230 volt = 8.050 watt. dat valt prima binnen het bereik, mits je deze correct en separaat afzekerd. Je hoeft de verbruikers hier niet bij op te tellen, omdat deze in de tegengestelde richting werken. Als je verbruik matcht met je opwekt op dat specifieke moment, is de belasting op je hoofdzekering theoretisch 0.
Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:14:
Er loopt een directe groep van de meterkast naar de 2de verdieping t.b.v. wasmachine. Ik denk dat daarop de verbinding gemaakt kan worden.
Als je dat wilt doen, moet je deze opsplitsen met een onderverdeler, die de wasmachine weer 16A geeft, maar de bekabeling ertussen moet ook geschikt zijn. Met standaard installatiedraad kom je niet toe als je gaat afzekeren op 25A. Dat moet je minimaal naar 4mm².

[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 13-11-2020 15:20 ]

• migjes
Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:14:
zo als @Fairy terecht zegt, geen probleem op 1x35A kan met gemak een 8kW omvormer(of 2x4kW) en dan 10+kWp aan panelen. >:)
(zeg maar tegen de gene dat hij uit zijn nek lult. >:) )

maar een wasmachine aansluiting is maar max 16A, helaas.
(nu heb ik op 16A groep een 4kW omvormer hangen, maar dit is net iets buiten de specs, het kan maar mag volgens de letter van de regels niet, volg je de letters dan zit je op max 3,6kW.)

dus wil je voor de wasmachine aansluiting gaan.
dan raad ik een 3,6kW omvormer aan, met maar 1x12x340Wp aan panelen. ;)
maar liever dan een 380Wp paneel gebruiken mits mogenlijk.
(wegens kosten en effectiviteit.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-11-2020 15:21 ]

• Kaizah
Ik laat de kabels wel verzwaren om dat mogelijk te maken.

• migjes
Kaizah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:03:
Ik laat de kabels wel verzwaren om dat mogelijk te maken.
nu heb je 3x2,5mm kabel in een 16mm buis (waarschijnlijk)

wil je 3x4mm kabel, dan hoort dat in een 19mm buis te zitten.

(nu zijn er genoeg mensen die duwen 3x4mm in een 16mm buis en met een beetje wrikken en spelen, lukt dat meestal wel.
maar dan maakt het wel erg veel uit hoe die buis is aangelegd, loop hij door de isolatie b.v. dan kan die zijn warmte niet afstaan en heb je eigenlijk niet de juiste situatie etc etc.
maar dikkere kabel maakt wel minder warmte, dus lastig te schatten of dit nu kan of niet.
maar eigenlijk is dit net zo slecht als een 4kW omvormer op een 16A groep, het is net niet zo als het hoort. ;) )

• Kaizah
Ik heb dit aanbod ontvangen van een ander partij. Zonnekompas zit daar 400 euro boven. @migjes Is dit een redelijk aanbod?

18 Suntech Mono Full Black Hypro STP360S-B60/Wnhb | 120C € 1.856,52
1 GoodWe GW4200D-NS € 621,55
1 Solarstell montagesysteem € 412,24
1 Aansluiten meterkast 1-fase € 75,00
1 Kabeltraject (stelpost) € 125,00
1 Instellen en aansluiten monitoring € 125,00
1 Installatie voor 18 panelen € 1.448,18
1 Korting € -400,00
Totaal excl. BTW: € 4.263,50
BTW 21%: € 895,33
Totaal incl. BTW: € 5.158,83

• migjes
@Kaizah
ehhh geen idee.
de suntech panelen hebben welke Wp?
(ik gok tussen de 310 en de 340Wp, maar gokken is brokken
bij suntech staat normaal de STP360 voor 360Wp, maar de hypro panelen komen vaak niet zo hoog.
dus is dit wel hypro of klopt de STP360 niet?)

je berekend normaal:
ex BTW (€ 4.263,50) delen door totaal aantal Wp.
dit getal zegt vaak meer als 400€ verschil tussen offertes. ;)

verder op het eerste gezicht ziet het er niet heel slecht uit.
(400€ korting, tja dat is onzin, het is gewoon 400€ te duur, die korting betaal je gewoon zelf. lol marketing.
je bent gewoon een hele lieve klant die zijn eigen korting betaald.)
technisch gezien is dit wel ongeveer wat je wil, niks mis mee. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 16-11-2020 14:17 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kaizah
En welke materialen biedt zonnekompas aan?
Appels met peren vergelijken?

• Kaizah
AUijtdehaag schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:24:
@Kaizah
En welke materialen biedt zonnekompas aan?
Appels met peren vergelijken?
Van hen heb ik een prijsopgave op hoog niveau gekregen. Ze konden alles leveren.

Met PV gis kan ik daarmee een opbrengst bepalen. Dit is circa 640 kWh per kWp.
Een systeem van 18 panelen zou met een stringomvormer komen op 3.800 kWh per jaar.
Een dergelijk systeem zou met een 1 fase omvormer van 3600W goed kunnen werken.
Zoiets zou compleet en kant en klaar met deze string omvormer komen op 4.650 euro ex BTW.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Kaizah schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:48:
Ik heb dit aanbod ontvangen van een ander partij. Zonnekompas zit daar 400 euro boven. @migjes Is dit een redelijk aanbod?

18 Suntech Mono Full Black Hypro STP360S-B60/Wnhb | 120C € 1.856,52
1 GoodWe GW4200D-NS € 621,55
1 Solarstell montagesysteem € 412,24
1 Aansluiten meterkast 1-fase € 75,00
1 Kabeltraject (stelpost) € 125,00
1 Instellen en aansluiten monitoring € 125,00
1 Installatie voor 18 panelen € 1.448,18
1 Korting € -400,00
Totaal excl. BTW: € 4.263,50
BTW 21%: € 895,33
Totaal incl. BTW: € 5.158,83
Lijken 360 wp panelen dus prima dit!

• migjes
lothar schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:32:
[...]

Lijken 360 wp panelen dus prima dit!
is dat wel zo?
dit zijn de hypro's:
https://natec.nl/producte...hypro-stps-a60-wfhb-120c/
maar die gaan niet verder als 340Wp.

dit zijn de "gewone" 120(half)cell's mono:
https://natec.nl/producte...b60-wnhb-120c-350-370-wp/
die gaan wel tot de 360Wp.

er is dus ergens een klein foutje gemaakt, en ik weet niet welke het is. ;)

• Kaizah
Ik heb een 3de offerte ontvangen dat mij ook aanspreekt. 470 wp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIze65hNlNu8IRBQYqbT0t57ulI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Lntnus8KR2IFovnlNDhtHyk.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat zijn grote jongens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuMq5DjIrl4ArW25TR9YpP7Z-MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large
https://pvoutput.org/intr...950&sid=79680&dt=20201118

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2020 14:23 ]

• Kaizah
Ja ze passen perfect 3 naast elkaar op mijn dak. Interne breedte is 6,24.
Indien mogelijk dan laat ik 15x 470 wp plaatsen. Dan kom ik op 7050wp, dicht bij berekening van @migjes

[ Voor 42% gewijzigd door Kaizah op 18-11-2020 16:38 ]

• migjes
Kaizah schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:29:
Ja ze passen perfect 3 naast elkaar op mijn dak. Interne breedte is 6,24.
Indien mogelijk dan laat ik 15x 470 wp plaatsen. Dan kom ik op 7050wp, dicht bij berekening van @migjes
lol ik gok sunsolar, herkenbaar. ;)

470Wp is niet heel speciaal hoor. ;)
die zijn 2,056x1,140=2,34384m2
470/2,3438=205Wp per m2

ik heb 245Wp van 1,59x0,79=1,2561m2
245Wp/1,2561=195Wp per m2.
er is verschil maar niet zo heel groot (die van mij zijn al een aantal jaar oud.). ;)
(maar die ik heb doen wel 8% meer per Wp, dus beetje lood om oud ijzer. ;) )

het zijn wel shigled panelen, dat is nog erg nieuw, hier heb ik geen ervaring mee.
zal vast niks mis mee zijn, wel ervaring met yingli en daar is niks mis mee.

maar als ze leuk passen, cool, dat is wat je wil. ;)
alleen offerte is voor 12, en nu heb je het over 15?
ik heb niet berekend of dat kan? jep dit lukt wel met 2x een mpp. ;)
dit kan op de MIN4600TL-XE of MIN 5000TL-XE omvormer.
(ik kies de 5000, iets minder aftopping is wel prettig.)

edit:
als je echt iets speciaals wil kijk dan naar deze:
https://www.winkelman-zon...wart-frame-mat-380wp.html
de neon n5, jummie....
220Wp per m2. :9~

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 18-11-2020 17:23 ]

• Kaizah
@migjes

Ik heb vergeleken met Winkelman direct: wat denk je hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2kvmJ3e0nNtNIsz83Js5GY-TIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rIcPqqzKZ3bKs5WxPZTl2aAb.png?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Niet dat het veel geld scheelt maar Sunnydesign komt met een 3.68 kW omvormer.
4.0 of 4.2 kW kan natuurlijk ook maar 4.6 kW is niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw8B6nzOpNoaruLeS0INZ5GST84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7syVsXYtemhiKScCUXEkqmQx.png?f=fotoalbum_large

https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html

De meerkosten tussen een 4.2 en een 4.6 kW omvormer ga je in ieder geval nooit terug verdienen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 10:17
Wat een verschil in installatiekosten!
€1599(incl.) vs €880 (€1047 incl)

• busscherski
@doggy1
Een deel van het verschil komt denk ik omdat die offerte met die grote Yinglis minder panelen heeft, mogelijk zijn de installatiekosten een functie van dat aantal.

Maar veel doet het er niet toe, ik zou gewoon het totaalbedrag delen door het totaal aantal Wp en dat vergelijken.
Heb je meer aan.
Als het dicht bij elkaar zit hoeft het de goedkoopste niet te worden denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• doggy1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAaJ6p-9VFp8UBahi7lfMp5pXHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5iYyZfYSnlVcTLx26rcjoRl7.png?f=fotoalbum_large

Ook een mooie prijs.

• Kaizah
Mag ik vragen welke winkel dit is?

• doggy1

• Kaizah
Ik heb 15 van de 445 WP geselecteerd en de 4600 omvormer.

Denk je dat ik met 4200 omvormer ook mee weg kom? Het verschil zijn maar 3 tientjes.

• Kaizah
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6e1ZCXeRdjnK5kOjbv6841FyUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5C6ZjoLb0c9FE7qqoR2PFzE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 15 in portrait geplaats. Ben een beetje bang voor de 2 pijpjes.

Dit is allemaal gericht op ca 50 Graden richting noord oosten. Ik denk dat de zon nooit schaduw zal creëren. Klopt dit?

• doggy1
Eventuele schaduw van de pijpjes zal alleen deel van paneel tijdelijk uitschakelen, want half-cut.

• busscherski
50 graden van het verticale vlak of 50 graden van het horizontale vlak? (10 graden is bijna plat)
Mijn vorige plaatje had een te gunstige helling.

Of het nu 50 graden of 40 graden vanaf horizontaal is, ik zou kiezen voor een 3.68 kW omvormer. Dan kun je als extra bonus namelijk ook nog ooit overstappen naar een krachtstroom aansluiting en dan alsnog selectiviteit houden.
0.1% aftoppen van de jaaropbrengst is echt te verwaarlozen. Dat is nog geen euro per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33CfL4iiP9D97AUEgmAM1oPtf-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4Y8SZULbQ9egf6fgM8KZF44.png?f=fotoalbum_large

Als je graag een grotere omvormer wilt, leg er dan ook nog een paar panelen bij. Dan heeft het zin.

Pagina: 1