In Excel verschil tussen data-notatie tabel en grafiek.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• FK74
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-11-2020
Mijn vraag:
Ik heb in Excel een tabel aangemaakt met leerlingenaantallen op 1 oktober van de afgelopen 10 jaar. De notatie voor de data die ik hiervoor gebruikt heb, is 1-10-2010 t/m 1-10-2020. Als ik deze gegevens vervolgens in een staafgrafiek plaats dan maakt Excel er een andere notatie voor de data van, te weten 1-01-2010 t/m 1-01-2020. Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil de data vanuit de tabel overgenomen hebben in de grafiek. Wie kan mij hiermee helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbuE2E3zZdPXL46fROZLqxkMDQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7zS3A3wL8mn3CpohpR3yJUL.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Microsoft Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Van celeigenschappen, as opmaken, grafiek opnieuw maken, tabel opnieuw maken.
...

[ Voor 6% gewijzigd door FK74 op 12-11-2020 16:34 ]

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Kan je laten zien hoe de horizontale labels geselecteerd zijn? Dus rechtermuisknop op de grafiek > select data en dan een screenshot van dat scherm.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat je de X-as handmatig in moet stellen, en/of dat je je eerste rij in moet stellen als X-labels. Je ziet dat de streepjes niet kloppen met je datapunten. Het lijkt er dus op alsof er geen andere notatie wordt gebruikt, maar dat elk label daadwerkelijk 1 januari is.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49
Ik denk ook dat je je X-as moet instellen. Default wil Excel het vaak per jaar groeperen. En de datum wordt dan ergens midden tussen de maatstreepjes weergegeven.
Wanneer je de X-as instelt met de eenheid "maanden" ipv "jaren", dan heb je denk ik al een betere weergaven.
En anders nog controleren hoe de instellen qua datum is (1-10 is dat 10 jan of 1 okt?).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
@FK74 post je de screenshot die jij mij persoonlijk hebt gestuurd hier ook even?

Volgens mij moet je op bewerken klikken bij de horizontale labels en vervolgens de eerste rij van je tabel selecteren waarin de goede data staan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• FK74
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-11-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaciwusuHyknmMPSJYbtJxoud6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n5CUQEEdqAkVK9CbCh4f2mRJ.jpg?f=user_large
Pagina: 1