• Shockwave2120
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-02-2022
Hallo,

Ik heb een RTX 3080 van gigabyte de vision versie. En een corsair RM750x voeding. Nu zit er een 8 pin kabel bij de voeding die daarna opsplits in een dubbele 8 pin connector.

Kan ik de RTX 3080 aansluiten op een enkele kabel die opsplits in 2 8 pin connectors of is dit teveel voor de kabel?

Mvg,
Shockwave

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Ik heb dit gisteren zo gedaan met een modulaire voeding met 4 rails. De graka zat op die manier wel exclusief op 1 rail, dus in principe moet dat wel snor zitten (2 rails/kabels opeisen voor 1 graka lijkt me wat veel).

Maar geen idee of dit verstandig is wat betreft de kabel. Ik denk dan: Als het 2 koppen heeft voor twee toestellen die 1 8x nodig hebben, maakt het dan uit dat er 1 toestel de 2 koppen gebruikt? In beide scenario's is het eindresultaat dat beide koppen bezet zijn en stroom trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shockwave2120 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:18:
Hallo,

Ik heb een RTX 3080 van gigabyte de vision versie. En een corsair RM750x voeding. Nu zit er een 8 pin kabel bij de voeding die daarna opsplits in een dubbele 8 pin connector.

Kan ik de RTX 3080 aansluiten op een enkele kabel die opsplits in 2 8 pin connectors of is dit teveel voor de kabel?

Mvg,
Shockwave
Deze dien je aan te sluiten met twee losse PCie kabels, op 2 aparte ingangen op je PSU.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
KVdE schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:30:
Ik heb dit gisteren zo gedaan met een modulaire voeding met 4 rails. De graka zat op die manier wel exclusief op 1 rail, dus in principe moet dat wel snor zitten (2 rails/kabels opeisen voor 1 graka lijkt me wat veel).

Maar geen idee of dit verstandig is wat betreft de kabel. Ik denk dan: Als het 2 koppen heeft voor twee toestellen die 1 8x nodig hebben, maakt het dan uit dat er 1 toestel de 2 koppen gebruikt? In beide scenario's is het eindresultaat dat beide koppen bezet zijn en stroom trekken.
Het is verstandiger om ze aparte kabels te geven.

Dat geeft minder weerstand, daardoor dus minder spanningverlies en is daardoor stabieler. Misschien komt je kaart ook nog wel hoger door de stabielere spanning (maar dat is van veel meer factoren afhankelijk).

Zeker bij een 3080 is dat verstandig. Daar zijn een deel van de problemen die er zijn te wijten aan het aansluiten op 1 kabel/1 rail.

Het is bovendien vaak efficiënter voor je voeding om 2 rails minder te belasten dan 1 rail zwaar.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
White Feather schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:46:

Het is bovendien vaak efficiënter voor je voeding om 2 rails minder te belasten dan 1 rail zwaar.
Er valt weinig te verdelen want de RM750x heeft maar één 12v rail. Voor de kabels is het wel beter om er 2 te gebruiken.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:24
Ik begrijp dit hele kabel gebeuren ook nog niet zo goed. Je 3080 heeft drie maal 8 pin aansluiting. Moet je dan 3 losse 8 pin kabels van je GPU naar je PSU laten lopen? Heeft je video kaart op je voeding dus ook op 3 plekken een kabel in de PSU?

Op dit moment heb ik een MSI GTX 980 aangesloten, gaat één kabel van de PSU naar de GPU en bij de GPU splitst het in 2 aansluitings blokjes.

[ Voor 22% gewijzigd door MetalSonic op 12-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MetalSonic schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:58:
Ik begrijp dit hele kabel gebeuren ook nog niet zo goed. Je 3080 heeft drie maal 8 pin aansluiting. Moet je dan 3 losse 8 pin kabels van je GPU naar je PSU laten lopen? Heeft je video kaart op je voeding dus ook op 3 plekken een kabel in de PSU?
Nee, twee voldoet. Veel voedingen hebben niet eens drie aansluitingen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:24
Hackus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:59:
[...]

Nee, twee voldoet. Veel voedingen hebben niet eens drie aansluitingen.
Ok ik denk dat ik het al begrijp. Nu heb ik één kabel die zorgt voor 2 x 8 op de GPU.. Doe ik nog één losse extra kabel van PSU naar GPU met 1 X 8 en ik heb al gezien dat ik nog 2 van zulke kabels heb.

(Be Quiet 11 750 voeding)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
MetalSonic schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:07:
[...]

Ok ik denk dat ik het al begrijp. Nu heb ik één kabel die zorgt voor 2 x 8 op de GPU.. Doe ik nog één losse extra kabel van PSU naar GPU met 1 X 8 en ik heb al gezien dat ik nog 2 van zulke kabels heb.

(Be Quiet 11 750 voeding)
2 aparte kabels is pas nodig bij videokaarten met een verbruik van >300w, iets waar een GTX 980 lang niet aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:36:
[...]

Er valt weinig te verdelen want de RM750x heeft maar één 12v rail. Voor de kabels is het wel beter om er 2 te gebruiken.
?
Ik reageer op iemand die 4 12-volt rails heeft. Daar is het dus wel van toepassing.
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:31:
[...]

2 aparte kabels is pas nodig bij videokaarten met een verbruik van >300w, iets waar een GTX 980 lang niet aan komt.
Het is altijd verstandig om bij 2 aansluitingen 2 kabels te gebruiken. De afzonderlijke kabels geven minder weerstand dan een enkele kabel en daardoor blijft het voltage op de kaart hoger. Dit scheelt zo’n 0,1 volt bij volle belasting. Ik weet de specifieke berekening niet meer, maar ooit eens een topic over gelezen en er is toen daadwerkelijk ook in de praktijk getest met 1 en 2 kabels en daar kwam ongeveer hetzelfde verschil uit.

Ik vond het ook altijd onzin en was van mening dat de betere airflow van 1 kabel voordelen bood en er geen nadelen aan waren, maar dat is dus niet het geval.

Ja, ondanks dat er 2x 150 watt door de kabel kan volgens de specificatie, wil het niet zeggen dat het even efficiënt is als 2 keer los 150 watt.
Bovendien is het verschil in airflow te verwaarlozen (waarschijnlijk binnen de test-foutmarge).

[ Voor 18% gewijzigd door White Feather op 13-11-2020 23:38 ]

Pagina: 1