Schoonmaken invoer gemalen koffie Siemens EQ 6 (700)

Pagina: 1
Acties:

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onze Siemens EQ 6 (700 series) koffiemachine heeft een invoer voor gemalen koffie. Deze gebruiken we nooit, aangezien we altijd koffie maken op basis van bonen. Toch valt het me op dat in deze ingang/doorgang behoorlijk wat viezigheid ophoopt, tot aan beschimmeld aan toe.

Heeft iemand hier toevallig een idee hoe dit fatsoenlijk schoon te maken? Aangezien het 'deurtje'/bakje er niet uit kan, kom ik niet veel verder dan met een lange satéprikker zo goed mogelijk de ophopingen weg te prikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsBoFoDmD_nfkCoZHYe5H7GnB34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNwvFMUW2Z9CHzK7YusikkBH.png?f=fotoalbum_large

Het is wat lastig zien op foto, en de opvallende viezigheid heb ik hier al weg gepeuterd, maar ik doel met name op het gemarkeerde deel op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2TchJB2VSiocRykTwUayPQPixY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIVvygQZYqmDU9JZ1ix3Kjjx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 15:07
Dit model ook gehad. Dat herken ik aan de foto's. Ik had hetzelfde probleem. Je moet dat bakje er voorzichtig uittrekken. Vervolgens dan met een sate prikker & oude tanden borstel alles los halen, hou er een stofzuiger bij, dan zuigt ie gelijk alle troep weg.

• JBS
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:59:
Dit model ook gehad. Dat herken ik aan de foto's. Ik had hetzelfde probleem. Je moet dat bakje er voorzichtig uittrekken. Vervolgens dan met een sate prikker & oude tanden borstel alles los halen, hou er een stofzuiger bij, dan zuigt ie gelijk alle troep weg.
Kun je je toevallig nog herinneren hoe je het bakje eruit gekregen hebt? Heb dit ook al even geprobeerd, door bovenaan te knijpen bijvoorbeeld, maar heb nog niet de handigheid gevonden hoe 'm eruit te krijgen. Teveel kracht zetten durf ik nog niet, ondanks dat we 'm toch nooit gebruiken ;)

• Tux3.14
Voorzichtig knijpen, en met een beetje kracht heb je hem er zo uit.

• JBS
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:
Voorzichtig knijpen, en met een beetje kracht heb je hem er zo uit.
Thanks. Gelukt. Ik vond aan de onderkant een uitstekend deel (zwarte deel op de foto) wat 'm tegenhield. Met wat druk op het bakje is het gelukt om 'm daar overheen te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ9g_QH__9vOkYbeXvQDHTFRw-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F97GuShRpHlfysXZxMFaKsJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Tux3.14 Jij als voormalig eigenaar, herinner je je wellicht ook nog iets over het wel of niet aanwezig zijn van water in het bakje waarin de gemalen bonen terecht komen? Iets in mij zegt dat in dit bakje voorheen enkel de gemalen bonen in een soort van ronde vorm terecht kwamen, zonder water. De laatste tijd zie ik in dit bakje ook een laagje water staan. Herinner jij je nog wat normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Dat heb ik nog nooit gehad. Althans, nooit opgevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-06 18:24
Schimmel komt meer door stoom van het zetten van koffie.
Bakjes gewoon eens in de week in de vaatwasser zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JBS schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:56:
@Tux3.14 Jij als voormalig eigenaar, herinner je je wellicht ook nog iets over het wel of niet aanwezig zijn van water in het bakje waarin de gemalen bonen terecht komen? Iets in mij zegt dat in dit bakje voorheen enkel de gemalen bonen in een soort van ronde vorm terecht kwamen, zonder water. De laatste tijd zie ik in dit bakje ook een laagje water staan. Herinner jij je nog wat normaal is?
Klinkt als condens. Ik ken dit specifieke apparaat niet, maar heb wel een tijd een vergelijkbare gebruikt waar precies hetzelfde probleem was. Bleek uiteindelijk genoeg stoom (intern) terug omhoog te kruipen om daarna neer te slaan in zo'n klepje.

Werkt het apparaat met het bakje (een stukje) open? Als de stoom weggelucht kan worden en alles goed kan drogen zou het al een stuk minder moeten zijn. Dat was bij ons toen de oplossing, maar het is natuurlijk niet handig als hij een stofwolk van gemalen koffie gaat uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@D-dark @Oon Dank voor jullie suggesties. Ik heb wat verwarring geschept denk ik.
Maar laatste vraag aan @Tux3.14 ging over water in het opvangbakje in de lekschaal, niet in het bakje wat ik los moest halen om de viezigheid van mijn initiële vraag weg te nemen.

Bakje met schimmel is inmiddels schoon, dat gaat probleemloos wanneer ie eenmaal uit de machine is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-06 23:22
Hele grote schop, maar ik kwam hier terecht vanwege het feit dat ik tegen dit probleem aanliep. De oplossing om het bakje te verwijderen is zéker niet knijpen en dan eruit trekken.

Aan de onderkant van het bakje, aan het apparaat zelf, zit een nokje wat voorkomt dat je het betreffende bakje kan verwijderen.

Het nokje maakt gewoon deel uit van de constructie van de rest van het apparaat. Onbegrijpelijk dat ze dit zo gemaakt hebben.

Ik heb met een lange, platte schroevendraaier het nokje afgebroken, wat gelukkig vrij simpel ging. Onvoorstelbaar wat er allemaal uit kwam!

Zonder dat bakje te verwijderen krijg je het apparaat nooit goed schoon. Hopelijk hebben mensen hier wat aan als ze net zoals mij op zoek zijn naar een oplossing.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 15:30
EvoII schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:01:
Hele grote schop, maar ik kwam hier terecht vanwege het feit dat ik tegen dit probleem aanliep. De oplossing om het bakje te verwijderen is zéker niet knijpen en dan eruit trekken.

Aan de onderkant van het bakje, aan het apparaat zelf, zit een nokje wat voorkomt dat je het betreffende bakje kan verwijderen.

Het nokje maakt gewoon deel uit van de constructie van de rest van het apparaat. Onbegrijpelijk dat ze dit zo gemaakt hebben.

Ik heb met een lange, platte schroevendraaier het nokje afgebroken, wat gelukkig vrij simpel ging. Onvoorstelbaar wat er allemaal uit kwam!

Zonder dat bakje te verwijderen krijg je het apparaat nooit goed schoon. Hopelijk hebben mensen hier wat aan als ze net zoals mij op zoek zijn naar een oplossing.
Wederom een schop.
Dit bakje zit bij ons steeds vol met gemalen afval terwijl we het nooit gebruiken. Elke week zit deze wel vol en moet ik hem schoonmaken. Reguliere lekbak uiteraard ook en de container ook.
Enig idee?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-06 23:22
Nee, ik heb geen idee. Wij maken de zetgroep maar heel af en toe schoon. Dan geeft het apparaat het zelf aan, als dat nodig is. Bij ons is het hooguit 2x per jaar nodig om dat bakje schoon te maken. Misschien gebruiken jullie het apparaat vaker.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Aangezien er in de topic eigenaren zitten die wellicht een zelfde ervaring hebben schop ik hem ook nog maar een keer...

Sinds een tijd het probleem dat de eerste maling niet volledig wordt afgemaakt, krijg dan de boodschap dat het bonen reservoir moet worden bijgevuld, bij de tweede poging gaat het wel goed, maar op deze manier gaan mijn bonen er wel heel snel doorheen... andere bonen hebben het probleem tijdelijk opgelost, maar met de nieuwe bonen is het probleem uiteindelijke weer teruggekeerd.

iemand een oplossing?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 16:26
Dat kan zeker liggen aan de bonen die je gebruikt. Er zijn bonen die vetter zijn dan andere, ligt aan de soortbonen en aan het brand proces.
Ik heb hetzelfde probleem af en toe met onze Melitta. Even met je vinger of e.d. even wat roeren in het bonen reservoir zodat de bonen goed in de maler gaan. En je gaf het zelf ook al aan, andere bonen en het probleem was opgelost.
Wat ik gedaan heb na dat de vette bonen op waren, de maalgroep gereinigd met maalgroep reiniger. Kan je overal kopen via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 20:35
DeFeCt schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:33:
Aangezien er in de topic eigenaren zitten die wellicht een zelfde ervaring hebben schop ik hem ook nog maar een keer...

Sinds een tijd het probleem dat de eerste maling niet volledig wordt afgemaakt, krijg dan de boodschap dat het bonen reservoir moet worden bijgevuld, bij de tweede poging gaat het wel goed, maar op deze manier gaan mijn bonen er wel heel snel doorheen... andere bonen hebben het probleem tijdelijk opgelost, maar met de nieuwe bonen is het probleem uiteindelijke weer teruggekeerd.

iemand een oplossing?

[YouTube: Siemens EQ 6 grinding failure]
Lastig probleem. Heb je de maler al is opnieuw ingesteld? (Van fijn naar grof draaien , terwijl deze maakt)
Ik vind zelf dat hij al snel aangeeft geen bonen. Bij mij duurt dat langer als het reservoir leeg is.

Dus zo geen oplossing voor je. Wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 15:30
Ik zie dit topic omhoog komen, dit apparaat hebben wij ook nog, sinds eergisteren de melding "apparaat laten afkoelen' en "storing, bel de hotline aub".
Volledig schoongemaakt maar melding blijft naar voren komen.
En dat na 3 jaar...

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 25-06 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Klavertje2211 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:33:
Dat kan zeker liggen aan de bonen die je gebruikt. Er zijn bonen die vetter zijn dan andere, ligt aan de soortbonen en aan het brand proces.
Ik heb hetzelfde probleem af en toe met onze Melitta. Even met je vinger of e.d. even wat roeren in het bonen reservoir zodat de bonen goed in de maler gaan. En je gaf het zelf ook al aan, andere bonen en het probleem was opgelost.
Wat ik gedaan heb na dat de vette bonen op waren, de maalgroep gereinigd met maalgroep reiniger. Kan je overal kopen via het internet.
De bonen zijn denk ik niet het uiteindelijke probleem omdat het euvel zich nu ook voordoet met de bonen die eerst geen probleem gaven. Daar komt bij dat het probleem zich alleen voordoet bij de eerste maling nadat het apparaat is aangezet.

Heb je een link naar zo'n maalgroep reiniger? Als ik google vind ik eigenlijk niks :D

[ Voor 5% gewijzigd door DeFeCt op 13-03-2024 09:08 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deesoll
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik volg deze ook even. Sinds kort opeens last van extreem zure koffie met koffie waar ik voorheen geen problemen mee had (Rioba Nr.6 van de Makro). Eigenlijk kun je best veel schoonmaken van het apparaat, maar de maalgroep en bonenreservoir inderdaad niet echt goed... Hoe doen anderen dit of is het niet nodig?

Probleem met het bakje herken ik overigens ook, ik maak het vaak schoon door een vaatdoek bovenin het bakje te steken en die aan de onderkant er weer uit te trekken en dan goed heen en weer te gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 16:26
Ik kan niets anders bedenken dat het maalwerk vettig is geworden door de "verkeerde", en een reiniging zou het probleem echt kunnen oplossen.
Hier de link

https://www.bol.com/nl/nl...am/9200000122976474/?s2a=

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Vinck
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-01 13:44
EQ6plus s800. Koffiebakje is soms gevuld met vers gemalen koffie. Geen idee hoe dit komt...
Moeilojk te reinigen. Iemand een idee hoe dit komt?
Bedankt bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 30-06 10:14

pistole

Frutter

Luc Vinck schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:19:
EQ6plus s800. Koffiebakje is soms gevuld met vers gemalen koffie. Geen idee hoe dit komt...
Moeilojk te reinigen. Iemand een idee hoe dit komt?
Bedankt bij voorbaat.
Dit klikt als een verstopping in de zetgroep: de gemalen koffie moet érgens heen. Maak je de zetgroep ook regelmatig schoon?

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1