• geenwd40opmobo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-11-2020
Hallo allemaal weet niet of deze vraag al gesteld is maar zo wel dan hoor ik het wel.

Mijn laptop heeft 2 koelers waarvan 1 het niet meer doet. Bij inspectie trof ik aan zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2IGb95BCf7YM8d6DKmMW-BVgp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njITZRqsbXNIGvO8xTjALGLf.jpg?f=fotoalbum_large

Pin nummer 0 naast de 5 helemaal weg, maar misschien kan ik deze weer terug krijgen door een beetje donkergroene lak weg te krassen tot dat je koper ziet ?

de cooler deed trouwens ook al helemaal niets meer zie foto de connector :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me6FqTh61ryfpCIN3spb_tPBxjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FszLIcjLJUcEX8DXMRqQmBxM.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto zie je pin 3 en 4 denk ik per ongeluk samen gesoldeerd ? kan dat kwaad denk je ? ik heb helemaal geen verstand van laptops.

De andere cooler doet het gellukig nog wel maar moet heel erg zijn best doen en ik denk eerlijk gezecht dat hij de weg kwijt is omdat hij om de paar minuten telkens vol gas geeft en weer rustig wordt terwijl de temperaturen rond de 35 graden liggen. Kan dit ook opgelost worden, nieuwe mobo of bios update ? is dit aan te raden ? ik hoorde dat het ook wel mis kon gaan geen idee eigenlijk.

In andere woorden de cooler heeft dus met pin 3 en 4 samen gesmolten een poos in de laptop gezeten. maar ik zag geen rook ofzo. dus ik hoor het wel. :*)

Bedankt!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe kan dit nou weer? Meestal als ik dit zie gebeuren heeft het pcb het begeven en is die complete connector van het bord getrokken, maar ik zie dat die haakjes naast de connector (die de connector op het bord hoort te houden) achter gebleven zijn, doch afgebroken. Dat er dan een soldeervlak mee wordt getrokken is niet vreemd, maar dat die connector uberhaupt los is gekomen wel. Flinke klap gehad? Ook die soldeersluiting is bizar. Daar zit veel te veel tin op en dat kan niet gebeuren tijdens het soldeerproces omdat daar camera inspectie op wordt gedaan. Dus ik vind dit een hele bizarre situatie die je nu laat zien, of is die laptop tweedehands?

Enfin, elektrisch gezien krijg je 'm wel weer terug gesoldeerd als je een beetje handig bent, maar dat die haakjes weg zijn betekent dat die connector nauwelijks meer retentie heeft op het bord. Wellicht dat je dat connectorhuis op het bord kan lijmen met iets heel sterks. Wel oppassen dat die lijm niet op de contacten komt. Daarna is het fingers crossed en hopen dat het goed gaat, het blijft een mobiel apparaat en die kunnen het zwaar te verduren krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flake op 12-11-2020 20:24 ]

• geenwd40opmobo
Ja dat klopt.
Ik ben ook vergeten te zeggen dat toen ik ergens bij de wel werrkende cooler bezig was te meten met mijn multimeter die op de piep stand stond om een beetje te kijken welke draden aarde waren enzo kreeg ik ineens een vonk , ik was namelijk vergeten de accu eruit te halen.maar de laptop stond volgens mij wel helemaal uit. 8)7 . :-(

Weet niet wat ik precies heb gemold of in ieder geval van zijn levens jaren heb beroofd maar er kwam in ieder geval gelukkig geen rook vrij. maar wel geschrokken. jeetje. :O

Tot nu toe doet alles het weer maar hij is wel helemaal naar de klote denk ik... misschien maar eens een andere laptopje uitzoeken. beetje vreemd dit allemaal. Als je je afvraagd wie de connector heeft kapot gemaakt. ik was het niet in iederegeval. :+

Echt zonde eigenlijk maar niets meer aan te doen, kan het niet meer teurg draaien helaas.

[ Voor 0% gewijzigd door geenwd40opmobo op 12-11-2020 21:15 . Reden: stong ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heel vaak komt pas die 2e cooler erin als de temperatuur of de stroomverbruik van de processor ver oploopt. dus kan het inderdaad dat die het normaal niet doet.....

Het connectorjte is wel los te bestellen en na het schoonmaken vd print kan jewelweer een verse connector terig zetten. Met een los adertje van gevlochten koperdraad kan je de afgebroken printeilandjes wel overbruggen van connector maar restant printspoor.

Maar als je sluiting hebt gemaakt is het natuurlijk onduidelijk of je meer schade hebt veroorzaakt......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwd40opmobo
Ja geen idee, misschien zit er een zekering ergens ofzo hij ging in iedere geval niet aan ook niet bij 80 graden en hoger,dus heb ik hem eruit getrokken. beetje stom. maar ja aan de andere kant goed eigenlijk want hij maakte sluiting dus.

Maarja ik zie het wel. ik kan nu nog niks zeggen denk ik. mas als hij aan het dood gaan is :( kan ik zeggen of het daaraan ligt. want een laptop hoort toch wel 4 jaar mee te kunnen denk ik. Alles doet het tot nu toe nog.
of misschien 10 jaar ? geen idee . Of misschien gaat me hard disk wel sneller stuk door dat er een sluiting is geweest ofzo. wie weet.

Kan net zo goed misschien opnieuw geboren worden en kijken of alles dan wat naadlooser gaat want dit is niet het enige wat er mis is in dit huis.

zeuren en jammeren heeft nu geen zin meer vrees ik.:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Dat trof je niet aan na inspectie, dat trof je gegarandeerd pas aan toen er al iemand met de bout aan had lopen frieten ;)

Wellicht kun je het fannetje parallel zetten aan de andere fan. Helemaal voor niets zal het ding er inderdaad wel niet in zitten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als geel klopt is dat waarschijnlijk de toerensignaal, is denk ik een open collector signaal maar zeker weten doe ik het niet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwd40opmobo
Sluit de topic maar anders.
Er kan dus nog van alles gebeuren en buiten regent het.

Dus conclusie is toch toch een mooie 40 graden constant zelfs met 1 cooler. 2e cooler niet nodig mits je niet zwaar belast.

Gaf wel een vonk tijdens piep test met multimeter rondom onder het gedeelte van de cooler die het nog wel werkte. omdat accu er nog in zat.

laptop plus minus 3 jaar
nog in leven in jaren verwacht : 0.4 jaar

advies: nooit zelf aan laptops rommelen tenzij je weet wat je aan het doen bent.

wat ik nu ga doen : een nieuewe gesmeerde laptop kopen en elke dag met de laptop praten en goed verzorgen en eten geven zodat het veel langer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwd40opmobo
Hallo allemaal, Ik heb het antwoord niet kunnen vinden hier zowel dan hoor ik het wel.

Wil graag een gaatje boren in een laptop cooler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5tFikcFgQgpQdIhHcqBhhpUhFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cR5jOUPhJjEscuFgV3iQMPRe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcch5e9PcBi52hVPzoBlmmBvCtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOkYAGKeyGArehkXrx6IKy94.jpg?f=fotoalbum_large
Moet dat dan bij afbeelding 1 of 2 ?

Bedankt! :O

[ Voor 66% gewijzigd door geenwd40opmobo op 16-11-2020 01:59 . Reden: fotos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn eerste (en enige) vraag is, waarom wil je daar überhaupt een gaatje boren? Je gaat daar door het hart van de motor en spindel as en de kans dat de fan daarna niet meer werkt is eigenlijk wel 100%.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

talin

ES-MA

dat wat hierboven staat.
boor je op 1 dan raak je dingen die je niet zou moeten raken.
boor je op 2 dan raakt de fan in onbalans en gaat ie niet heel veel langer van mee.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:01
De enige reden die ik kan bedenken is dat je een gaatje wilt boren om de (waarschijnlijk kapotte) lagers te kunnen smeren? (Dan moet je boren zoals bij afbeelding 2) Al denk ik dat je beter gewoon een nieuwe fan kan kopen? Eventueel cheap vanuit china.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Heb de 2 topics over dezelfde laptop samengevoegd, het gaat gewoon verder over hetzelfde onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwd40opmobo
alles heef olie nodig . echt. dan haat het veel langer mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Hmja, er niet aan lopen frieten helpt ook met de levensduur ;)

In dit geval moet de rotor er af om hem te smeren, met uiteraard een beste kans op beschadiging.

Een gaatje boren is nog erger, waar denk je dat het boorsel blijft?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:19
Hmm, wie zal dat bord toch gesloopt hebben? Er word bij jou wat af geprutst, dat is wel te merken.

Er zit al olie (meestal vet) in een ventilator. Als dat geen effect meer heeft, of het er uit gelopen is oid, moet je een nieuwe ventilator hebben.
Anders krijg je welWD40opmobo.

Over de ventilator, precies zoals @Sine ook al zei, ik zou hem aftappen van de andere ventilator.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 16-11-2020 18:32 ]

Pagina: 1