Vraag

• Harrrk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-11-2020
Met welke instellingen voorkom ik, dat er na uitbreiden, tussen alle kleuren van een wit lijntje zichtbaar wordt?

Adobe illustrator
...

Programma opgestart met indrukken alt ctrl shift. Gezocht naar app data, maar door upgrade windows onvindbaar. Deze handelingen zouden de instellingen terug zetten, maar heeft niet geholpen.
...
Beste allemaal,

Ik ben sinds kort actief met ai. Als ik eerder afbeeldingen overtrok en uitbreidde, zag de afbeelding er na uitbreiden exact zo uit als na overtrekken.

Als ik nu uitbreid krijg ik om iedere kleur en kleurschakering lelijke witte lijntjes(als je er overheen gaat met muis worden ze blauw, dus paden?). Blijkbaar iets ingesteld, maar ik heb geen idee wat.
Hoe kan ik weer uitbreiden zonder witte lijntjes te krijgen, of welke instelling veroorzaakt dit?

Kan iemand me hiermee helpen. Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:56
Helpt GPU versnelling uitzetten?

• Harrrk
@Teddy die kan ik in illustrator niet vinden?

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:56
Ik werk niet met de nieuwste versie, maar bij mij staat ie: edit --> preferences --> GPU performance

• Harrrk
Daar had ik al gezocht. Staat er niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-07 22:14
Harrrk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:17:
Ik ben sinds kort actief met ai. Als ik eerder afbeeldingen overtrok en uitbreidde, zag de afbeelding er na uitbreiden exact zo uit als na overtrekken.
Even ter controle; ik neem aan dat dit gebeurt na gebruik van de automatische image trace?

Het kunnen dan 2 dingen zijn;
1. Het kan liggen aan de instellingen van de image trace.
Wanneer het aantal ingestelde kleuren, de nauwkeurigheid en/of aantal ankerpunten niet voldoende is krijg je worden de vormen vereenvoudigd. Per kleur, waardoor witte openingen ontstaan.
Mijn ervaring is dat de voorvertoning niet in iedere versie van Illustrator even betrouwbaar is.
Dit is in ieder geval op te lossen door met de instellingen te spelen.

2. Bij de Image trace krijgen de vlakken volgens mij geen overlapping (meer).
De randen zijn dan exact sluitend, maar door afrondingsverschillen bij de weergave krijg je dan superfijne witte lijntjes te zien. Als je inzoomt blijven de lijntjes even dun.
Hier is volgens mij niets aan te doen. Bij afdrukken om omzetten naar bitmap zie je dit overigens niet terug.

Een andere oplossing is om Inkscape te gebruiken. Een gratis alternatief voor Illustrator.
De trace functie hierin is superieur t.o.v. die van Illustrator.
Veel betere kleurherkenning, nauwkeuriger, veel minder vectorpunten en wel met overlappende vlakken.
Ik ben verschillende keren sterk onder de indruk geweest van de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrrk
Zowel bij aut. Image trace als in default. Heb dan ook allerlei instellingen geprobeerd, maar zonder echt resultaat.
Ik denk niet dat de voorvertoning niet goed is. Als ik het plaatje wel overtrek, maar niet uitbreid en ik exporteer het als png, zie ik geen witte lijntjes. Breid ik wel uit dan zie je ze wel. Althans, als exporteren niet werkt zoals een fotokopie.
Maar op drukwerk zou je het niet moeten zien? Aangezien ik bezig ben met een ontwerp voor autostickers is dat wel heel erg belangrijk omdat de afbeelding flink groot is straks.

Ik ga eens kijken bij dat inkscape. De afleverdata komt rap dichterbij en ben nu al dagen aan het klooien.
Hartelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-07 22:14
Harrrk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:28:
Als ik het plaatje wel overtrek, maar niet uitbreid en ik exporteer het als png, zie ik geen witte lijntjes. Breid ik wel uit dan zie je ze wel.
Als je het bij exporteren naar png ziet, zie je het ook terug in drukwerk belettering.
Ik zou eigenlijk het originele bestand moeten zien om te achterhalen wat er gebeurt.

Er is overigens nog een andere methode om je vormen uit te breiden, waarbij je meer controle hebt over de instellingen:
'Flatten transaparency' ('Afvlakken transparantie' of 'Transaprantie afvlakken')

Dit vind je ook terug in het 'Object' menu.
Pagina: 1