Vraag
Beste antwoord (via OnlyRinaldo op 13-11-2020 10:53)
Pfft, dan is er wel een potje gemaakt van nieuwe en oude bekabeling door elkaar. Voor mooi zou je alles eruit moeten trekken, maar ik denk dat je dat niet gaat doen?OnlyRinaldo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:06:
Ik wil met de schakelaar de lamp in de kamer uitschakelen en het stopcontact kunnen gebruiken.
Er komt een blauwe, zwarte en groene draad uit de muur.
In de lamp zit een rode en zwarte draad.
Wat ik begrijp dat er ook een bruine draad hoort te zijn?
In dat geval onthouden:
- Groen (oud) = bruin (nieuw) = fase
- Rood (oud) = blauw (nieuw) = 0
- Grijs (oud) = groen/geel (nieuw) = aarde
Zwart is denk ik altijd zwart geweest, en is een schakeldraad.
Je moet dus in jouw geval groen (fase) en blauw (nul) aansluiten op het stopcontact. Groen doorlussen naar de schakelaar, en de zwarte draad gaat naar de lamp, die moet ook op de schakelaar.
Edit: aangezien je geen grijze of groen/gele draad hebt, is het overigens gevaarlijk om dit stopcontact uberhaupt aan te sluiten. De randaarde werkt dan niet terwijl je dat mogelijk wel zou verwachten.
[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 12-11-2020 15:18 ]
Alle reacties
[ Voor 5% gewijzigd door DuOnline op 12-11-2020 14:43 ]
Gewoon bruin en blauw op de wcd, zwart op de schakelaar.
Gaat je lamp dan niet aan? Dan heb je bruin en blauw waarschijnlijk verwisseld.
Het wandcontactdoos deel is altijd aan.
In een WCD hoort eigenlijk één blauwe (nul), één bruine (fase) en één geel/groene (aarde). Dit kunnen er wel meer zijn, als je doorlust vanaf de WCD ipv met een Wago / lasklem, maar twee zwarte daar hoort in ieder geval niet.
Hoe je de schakelaar aansluit hangt af van wat je wil en wat voor schakelaar het is. Bij een enkele schakeling (dus één knop voor het bedienen van de lampen) dan gaat er een bruine (fase) in en komt er een zwarte (schakel) uit. Die zwarte loopt naar je lamp, samen met een blauwe (en als je geluk hebt een geel/groene, al zijn er ook erg veel lampen waar je die geel/groene helemaal niet op aan kunt sluiten). Wil je een hotel-schakeling dan sluit je op de ene schakelaar de bruine (fase) aan, en twee zwarte (ieder op een andere aansluiting, zodat je óf op de ene, óf op de andere zwarte kabel spanning hebt staan, afhankelijk van de stand van de schakelaar). Deze twee zwarte lopen dan beide naar de tweede schakelaar. Hier doe je het omgekeerde van wat je bij de eerste schakelaar deed, waarbij er in plaats van een bruine kabel een derde zwarte kabel gebruikt wordt. Deze derde zwarte kabel loopt naar de lamp (die wederom ook een blauwe en evt geel/groene kabel heeft).
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Blauw, zwart en groen? Whuuut? Heb je een foto?OnlyRinaldo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:06:
Ik wil met de schakelaar de lamp in de kamer uitschakelen en het stopcontact kunnen gebruiken.
Welk bouwjaar?
Wat zat hier voorheen? Alleen een schakelaar?
[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-11-2020 15:11 ]
Pfft, dan is er wel een potje gemaakt van nieuwe en oude bekabeling door elkaar. Voor mooi zou je alles eruit moeten trekken, maar ik denk dat je dat niet gaat doen?OnlyRinaldo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:06:
In dat geval onthouden:
- Groen (oud) = bruin (nieuw) = fase
- Rood (oud) = blauw (nieuw) = 0
- Grijs (oud) = groen/geel (nieuw) = aarde
Zwart is denk ik altijd zwart geweest, en is een schakeldraad.
Je moet dus in jouw geval groen (fase) en blauw (nul) aansluiten op het stopcontact. Groen doorlussen naar de schakelaar, en de zwarte draad gaat naar de lamp, die moet ook op de schakelaar.
Edit: aangezien je geen grijze of groen/gele draad hebt, is het overigens gevaarlijk om dit stopcontact uberhaupt aan te sluiten. De randaarde werkt dan niet terwijl je dat mogelijk wel zou verwachten.
[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 12-11-2020 15:18 ]
Verwijderd
Ik vermoed dat ie geel/groen bedoelt.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:10:
[...]
Blauw, zwart en groen? Whuuut? Heb je een foto?
Welk bouwjaar?
Wat zat hier voorheen? Alleen een schakelaar?
Er zat dus geen contactdoos maar alleen een schakelaar vermoed ik? Zwart is de schakeldraad. Voor de contactdoos zal je een bruine draad uit je centraaldoos moeten trekken naar je schakelpunt.OnlyRinaldo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:06:
Nee het is precies hoe ik het heb aangeven. Dezelfde soort combinatie schakelaar heeft er jaren gehangen ook al toen ik daar ging wonen. Snap nu dat het zeer waarschijnlijk allemaal niet zo veilig was.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:40:
[...]
Ik vermoed dat ie geel/groen bedoelt.
[...]
Er zat dus geen contactdoos maar alleen een schakelaar vermoed ik? Zwart is de schakeldraad. Voor de contactdoos zal je een bruine draad uit je centraaldoos moeten trekken naar je schakelpunt.
Ik heb er nu voor gekozen om de schakelaar alleen aan te sluiten. Er is nog een andere stopcontact in de kamer dus dat zit wel goed verder.
Iedereen bedankt voor de hulp. Ieder geval weer iets geleerd.
:strip_exif()/f/image/tdP7c3gVlHLtZFulW4klkUMz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7lUINtvKUx5lUVdLon26Bwo7.jpg?f=fotoalbum_large)