[XS4ALL] Internet download traag tussen 16u en 22u

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• rnenator
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 00:10
Mijn vraag
Mijn internet download is sinds een week opeens traag tussen 16u en 22u. Dat wil zeggen: bij een speedtest waar ik normaal 100mbps haal, zit ik nu op max 10mbps. Upload blijft onveranderd op 30mbps zitten, wat normaal is. Daarnaast een hoge ping, waar >10 normaal is, schommelt het tussen 50 en 300.

Online meetings zijn 1 groot haper-festijn en online games zijn onspeelbaar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb met iemand van een helpdesk alle oorzaken binnenshuis geëlimineerd (fritzbox):
  • factory reset, opnieuw provider instellingen toegevoegd
  • ander wifi wachtwoord[/i]
  • alle kabels eruit, alleen 1 device met wifi
  • wifi uit en alleen 1 device op kabel
  • wifi uit en alleen 1 ander device op kabel
Helpdesk geeft aan dat het signaal voor hun ruim sterk genoeg is. 213 is de max, 100 is waar ik voor betaal.

Nu heeft de helpdesk een nieuw kabeltje opgestuurd, van de 'muur' naar het modem, waarvan ik twijfel sterk of dit de oorzaak gaat wegnemen. Vooral omdat het buiten 16 - 22u gewoon goed is en de upload wel goed is. Ik wordt vanmiddag teruggebeld om verder te kijken.

Heeft iemand anders hier toevallig zo'n situatie meegemaakt en suggesties? Het lijkt mij dat de lijn buitenshuis overbelast wordt tijdens die tijdstippen, maar weet niet of dit technisch mogelijk is.

PSN: Haenkie | CSGO: http://steamcommunity.com/id/haenkie (HANK)

Alle reacties

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-07 15:53
Je moet eerst uitsluiten of het, het WiFi is, of de verbinding zelf.
Maak een beetje op dat je een bVVDSL-lijn hebt waar het modem in traint op 213mbps. Dat lijk goed. De medewerker kan ook zien of de verbinding stabiel is (of het modem vaak opnieuw verbinding moet maken).
Als dat goed is. Lijkt het een lokaal probleem.

Zit je op WiFi? Dan testen meteen kabel. Is die goed. Dan moet het een WiFi issue zijn.
Is die ook slecht. Dan wordt hetgeen moeilijk verhaal.

Kabeltje dat ze opsturen kan het zijn. Als de lijn niet stabiel is. Maar dat is wel raar dat het alleen tussen 16-22 is. De lijn wordt wel langzamer als die niet stabiel is. Maar dat is een kwestie van dagen, niet uren. Evt andere rare warden in de demping ofzo.

Persoonlijk denk ik dat het eerder een overvol wifi-spectrum is. Dat tussen die tijden gewoon drukker is. Dat blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
Nog wat aanvullingen. Maandag modem +voeding+kabels vervangen, maar ook met het nieuwe modem tussen 16u en 22u max 10mbps en een hoge ping.

Sinds vanmorgen is het internet opeens helemaal weg en weer contact gehad met de helpdesk: Donderdag komt een monteur langs.

De oorzaak moet haast wel overbelasting van de lijn zijn buiten het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-07 22:08
rnenator schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:15:
Nog wat aanvullingen. Maandag modem +voeding+kabels vervangen, maar ook met het nieuwe modem tussen 16u en 22u max 10mbps en een hoge ping.

Sinds vanmorgen is het internet opeens helemaal weg en weer contact gehad met de helpdesk: Donderdag komt een monteur langs.

De oorzaak moet haast wel overbelasting van de lijn zijn buiten het huis.
XS4ALL kan hier gewoon 24-uur een test op laten draaien. Dan kunnen ze precies zien wat er gebeurt. Ziet XS4ALL 100 mbps? Dan ligt het binnen. Welke apparatuur gebruik je en hoe is alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
Edje040 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:34:
[...]

XS4ALL kan hier gewoon 24-uur een test op laten draaien. Dan kunnen ze precies zien wat er gebeurt. Ziet XS4ALL 100 mbps? Dan ligt het binnen. Welke apparatuur gebruik je en hoe is alles aangesloten?
Ik gebruik vanalles, maar ik denk dat het meest veelzeggende is dat, op het moment dat ik alles ontkoppeld had, na een factory reset van het modem, met wifi uit, om de beurt op 2 verschillende laptops (macbook/windows laptop), bedraad, het resultaat 10mbps was (over gigabit lan aansluiting).

[edit 2] daarnaast werkt het overdag gewoon wel goed

Vervolgens die kabels er weer uit, WIFI aan, alleen wireless 1 iPhone verbonden, die overdag gewoon 100mbps haalt, ook maar 10mbps.

Ze zien dit bij XS4ALL overigens ook, en ook zien ze dat 213 (218 met nieuwe modem) de max is voor de lijn. Ik denk dat de monteur nu het ISRA aansluitpunt gaat vervangen, wat het probleem waarschijnlijk niet op gaat lossen, en dat ze daarna pas verder gaan kijken.

[edit 1] Ik ga vanavond trouwens de UPC lijn van mijn buurman bedraad aansluiten, zodat ik morgen/overmorgen gewoon kan werken. Ik verwacht dat die wel gewoon boven de 10mbps haalt tussen 18u en 22u.

[ Voor 10% gewijzigd door rnenator op 17-11-2020 14:41 . Reden: aanvulling UPC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-07 22:08
Je hebt inderdaad al veel (zo niet alles) uitgesloten. Dan vermoed ik toch een overbelasting van de lijn in de (drukke) avonduren. En daar zal weinig aan te doen zijn bij jouw soort verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
Je zou eens smokeping kunnen gebruiken om de latency in de gaten te houden. Die zou bij een bandbreedte probleem direct moeten spiken.

Je kan dan alles veel nauwkeurig in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
Ter afsluiting (hopelijk)
Monteur is geweest:

De straatlijn was goed (230+mbps), maar bij het ISRA punt was het toch instabiel (~160mbps). Die vervangen, loste het probleem niet op. Vervolgens is hij gaan kijken naar de lijn die vanaf het trappenhuis naar de meterkast loopt. Daar zag een lasdop er 'heel amateuristisch' uit. Die heeft hij vervangen en de kabel tot de meterkast vernieuwd. Alle metingen waren goed (stabiel 230mbps), maar het 3-dagen-oude nieuwe modem pakte geen DSL verbinding meer op. Dus dat modem weer vervangen en vanaf dat moment werkt alles weer.

De monteur wilde de kosten voor het vervangen van de kabel op mij verhalen. Ik zei dat ik twijfelde of die kabel wel van mijn rekening zou moeten zijn (in principe mag ik buiten mijn meterkast nergens aanzitten hier). Dus hij belde met xs4all/kpn en kwam terug dat xs4all de kosten ging betalen (17,50).

TLDR: probleem zat buiten mijn huis, maar ook wel binnen het huis: de kabel in het trappenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

rnenator schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:10:
...
TLDR: probleem zat buiten mijn huis, maar ook wel binnen het huis: de kabel in het trappenhuis.
Merkwaardig dat het zich alleen tussen 16:00 en 22:00 uur manifesteerde

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
Brahiewahiewa schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:52:
[...]

Op vrijdag hoorde ik van de helpdesk dat het probleem de hele dag manifesteerde (het was opeens stabiel na 10u smorgens donderdag, nadat die kabel vervangen was), maar alleen tussen 16u en 22u zakte het tot ver onder de 100mbps.

Aangezien ik een 100/30 abonnement heb, merkte ik er alleen op dat moment wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:09
Brahiewahiewa schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:52:
[...]

Waarschijnlijk is er dan meer overspraak op de kabelbundels in de straat, klinkt alsof dat het probleem zou kunnen zijn.
Pagina: 1