Vraag

• michownz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:21
Ik heb momenteel een bestelling klaar staan voor een Ryzen 5 5600x. Tegen dat ik die heb zal het nog eventjes duren dus ben momenteel wat aan het kijken naar de andere componenten die ik zal moeten upgraden. Ik kom immers van een intel i5 4670k dus Moederbord/RAM zal ook een upgrade nodig hebben.

Huidige build
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97P-D3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 100R Silent Edition€ 58,90€ 58,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX313C9FBK2/16€ 77,56€ 77,56
1VoedingenCooler Master GM G650M€ 87,-€ 87,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,36

Ik zoek een?
Ik zoek volgende onderdelen om te upgraden:
  • Een moederbord die Zen 3 ondersteund (bij voorkeur B550 of x570 chipset)
  • Goede prijs/kwaliteit RAM die snel genoeg is voor mijn aankomende 5600x
  • Een goede koeling aangezien ik wat OC'ing zou willen doen
  • Eventueel een nieuwe PSU
Ik had al volgende componenten in gedachte:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 71,05€ 71,05
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,95

Het moederbord is volgens mij wel vrij qua goed prijs/kwaliteit en voldoet aan mijn noden. De RAM ben ik niet 100% zeker of deze een goede keuze is. Voor de koeling heb ik de S variant van de D15 genomen omdat die in mijn huidige case past.

De PSU ben ik niet zeker of deze al nodig is aan een upgrade. Momenteel werkt deze nog perfect en heb er nog geen al te grote problemen mee gehad. Enkel recent bij het spelen van Microsoft Flight Simulator 2020, viel mijn PC uit wat waarschijnlijk te wijten is aan mijn PSU. Maar mijn PC is momenteel niet echt geschikt om dat spel te spelen, dus waarschijnlijk werd mijn systeem tot het uiterste gepushed. Toch zou ik wel al eentje op het oog willen hebben voor moest deze toch falen.

Wat is je budget?
Qua budget wil ik ongeveer in de buurt blijven van de componenten die ik momenteel gekozen heb. Mag wel eventueel wat duurder (of goedkoper uiteraard). Voor de PSU zie ik een prijs rond de €100 als maximum.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk om op te gamen. Momenteel nog geen nood om mijn gtx 1070 te upgraden, maar ik merk wel dat mijn CPU wat achterop geraakt.

Ik zou wel graag wat OC'en, waarvoor het moederbord wel geschikt is volgens mij. Verder wil ik gewoon een stabiel systeem waarvan de nieuwe componenten zeker 3 jaar meegaan. Ik hoef niet het beste, gewoon goede performantie op dit moment dat niet te duur is.

Wat is jullie mening over de componenten die ik gekozen heb? Indien jullie betere opties kennen, laat gerust een reactie achter!

Alle reacties

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
je kan RAM kopen voor minder €, wat even snel en beter compatible is met Ryzen:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB

die koeler past trouwens niet in jouw case, want volgens spec past daar max een koeler in van 150mm hoog en die Noctua is 160mm hoog.
een koeler die de 5600X aankan en wel past is bijvoorbeeld:
-als je graag een Noctua wil pricewatch: Noctua NH-U9S chromax.black
- als je adequarte koeling wil tegen schappelijk budget pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

de PSU zou ik inderdaad ook vervangen, niet zozeer vanwege het vermogen, maar de jouwe heeft een design uit 2013 en men maakt tegenwoordig echt een stuk betere/betrouwbaardere voedingen. als je gaat upgraden naar moderne high-end onderdelen zoals een 5600X zou ik dat risico zeker niet nemen.
populaire suggesties hier op het forum zijn o.a.
pricewatch: Corsair TX550M V2
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
beiden zouden op basis van je GPU en (nieuwe) CPU prima moeten voldoen.
wil je gelijk ruimte inbouwen om nog eens een stevige GPU-upgrade te doen de komende jaren dan kun je kijken naar bijvoorbeeld
650W pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
750W pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

• michownz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:21
Kamato schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:45:
je kan RAM kopen voor minder €, wat even snel en beter compatible is met Ryzen:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB

die koeler past trouwens niet in jouw case, want volgens spec past daar max een koeler in van 150mm hoog en die Noctua is 160mm hoog.
een koeler die de 5600X aankan en wel past is bijvoorbeeld:
-als je graag een Noctua wil pricewatch: Noctua NH-U9S chromax.black
- als je adequarte koeling wil tegen schappelijk budget pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

de PSU zou ik inderdaad ook vervangen, niet zozeer vanwege het vermogen, maar de jouwe heeft een design uit 2013 en men maakt tegenwoordig echt een stuk betere/betrouwbaardere voedingen. als je gaat upgraden naar moderne high-end onderdelen zoals een 5600X zou ik dat risico zeker niet nemen.
populaire suggesties hier op het forum zijn o.a.
pricewatch: Corsair TX550M V2
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
beiden zouden op basis van je GPU en (nieuwe) CPU prima moeten voldoen.
wil je gelijk ruimte inbouwen om nog eens een stevige GPU-upgrade te doen de komende jaren dan kun je kijken naar bijvoorbeeld
650W pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
750W pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
Bedankt voor je reactie! RAM ziet er goed uit qua prijs, zou er een groot verschil zijn tussen 3200Mhz en 3600Mhz voor de 5600x?

De koeling (DH15S) zou trouwens wel in mijn case moeten passen. De spec sheet klopt niet echt van mijn case, ik heb nu een 212 evo en die is 159mm in hoogte. De DH15S is 160mm. Er is ook een post op reddit die aangeeft dat de koeler wel degelijk past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
Qua geheugen zou je voor deze kunnen gaan pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B

Is net wat gunstiger zonder idioot duur te worden