Game PC 1440p 60-75 [€900 - €950]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xTDRx
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:35
Hoi allemaal,

Nadat ik in 2012 overgestapt op een iMac heb ik privé geen PC meer gehad. Op dit moment staat de iMac naast een tweetal schermen die ik zakelijk gebruik en oogt het allemaal een beetje rommelig. Aangezien de iMac inmiddels aan vervanging toe is, biedt dit een mooie gelegenheid om één nette werkplek te maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
WoW spelen. In een later stadium Diablo 4 en wellicht later nog een Xbox game pass abonnement erbij. Verder het normale privé gebruik (office, browsen, etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aanvankelijk was het plan om rond de € 850-900 uit te geven aan de pc zelf. Inmiddels zit onderstaande lijst (met dank aan de pricedrop van de 5700XT) een beetje boven budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik, al wil ik op korte termijn wel nieuwe monitoren aanschaffen. Aangezien mijn iMac een 27" QHD scherm heeft, wil ik daar opnieuw voor gaan en op korte termijn een tweetal 27" QHD schermen aanschaffen. De schermen die ik op het oog heb hebben een refreshrate van 75 Hz en dat is gezien mijn wensen voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb me de afgelopen weken een beetje ingelezen en ben tot het volgende gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming A520M-Plus€ 73,90€ 73,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (rev. 2.0)€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenSilentiumPC Signum SG1V EVO TG ARGB€ 54,90€ 54,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,55

Inmiddels is de netwerkkaart in huis en zijn de videokaart en behuizing besteld.

Een korte motivatie van het bovenstaande:

Netwerkkaart in plaats van moederbord met Wi-Fi
Helaas is het in mijn huidige woonsituatie niet mogelijk om een bekabeld netwerk aan te leggen, vandaar de netwerkkaart. Het is een bewuste keuze geweest om een losse netwerkkaart te nemen in plaats van een wat duurder moederbord met Wi-Fi/Bluetooth om deze in de toekomst nog in een ander systeem te kunnen gebruiken.

Gigabyte Radeon RX 5700 XT
Wellicht niet de 'beste' 5700 XT, maar wel veruit de goedkoopste. Aangezien het aanvankelijke plan was een RX 5600 XT te nemen is dit hoe dan ook een verbetering voor een relatief kleine meerprijs.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een tweetal vragen voor jullie.

Welke CPU?
Online lees ik vaak terug dat de geringe performance de meerprijs van de 3600x ten opzichte van de 3600 het niet waard zou zijn om voor de 3600x te kiezen. Inmiddels hebben ze echter dezelfde prijs, dus lijkt de 3600x meer 'bang for bucks' te bieden.
Wel begreep ik dat de TDP van de 3600x hoger is en meer energie vraagt en dus ook meer hitte met zich mee brengt. Weegt de extra performance van de 3600x op tegen deze nadelen en zou dit van invloed kunnen zijn op de voeding?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,-

Welke PSU?
Ik heb gelezen dat de Corsair beter zou zijn, maar aangezien ik toch boven budget zit vroeg ik me af of de Cooler Master wellicht ook voldoende is voor bovenstaand systeem. En zou de processorkeuze hier nog een verschil in kunnen maken?

1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 126,90

Ik hoop dat jullie me hiermee de goede richting in kunnen helpen. Mochten er nog andere suggesties zijn hoor ik ze natuurlijk ook graag!

Alvast bedankt!

/edit:
Aanpassing moederbord: Asus Prime A520M-A vervangen voor Asus TUF Gaming A520M-Plus.

Alle reacties

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
xTDRx schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:02:
Welke CPU?
Online lees ik vaak terug dat de geringe performance de meerprijs van de 3600x ten opzichte van de 3600 het niet waard zou zijn om voor de 3600x te kiezen. Inmiddels hebben ze echter dezelfde prijs, dus lijkt de 3600x meer 'bang for bucks' te bieden.
Wel begreep ik dat de TDP van de 3600x hoger is en meer energie vraagt en dus ook meer hitte met zich mee brengt. Weegt de extra performance van de 3600x op tegen deze nadelen en zou dit van invloed kunnen zijn op de voeding?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,-
Voor dezelfde prijs is er geen enkele reden om de gewone 3600 te nemen ipv de 3600x. Zowel de base- als de boostclock liggen bij de 3600x 200mhz hoger. Pin me er niet op vast, maar ik schat dat de 3600x met een all core boost ongeveer 20 watt meer vermogen zal trekken. Geen reden voor een zwaardere voeding.

Nu is het zo dat de boost clock alleen bereikt wordt als de temperatuur binnen de perken blijft. De CPU schaalt al terug ver voordat de tjMax wordt bereikt. Jouw kast heeft redelijk wat ventilatie en de 3600x komt met een iets betere koeler dan de 3600. Mocht je de boostclock toch niet halen zul je een aftermarket koeler moeten aanschaffen. Kan ik sowieso aanraden vanwege de geluidsproductie, maar ik begrijp dat je budget beperkt is.
xTDRx schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:02:
Welke PSU?
Ik heb gelezen dat de Corsair beter zou zijn, maar aangezien ik toch boven budget zit vroeg ik me af of de Cooler Master wellicht ook voldoende is voor bovenstaand systeem. En zou de processorkeuze hier nog een verschil in kunnen maken?

1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 126,90
De Corsair voeding heeft een 80+ gold rating, 7 i.p.v. 5 jaar garantie en is modulair. Dat laatste is op zich niet belangrijk, jouw kast heeft een shroud om de voeding waar je mooi alle ongebruikte kabels in kunt proppen. De hogere efficiëntie kan wel interessant zijn afhankelijk van hoeveel uren per dag jouw PC aanstaat. Het betaalt het zichzelf terug na verloop van tijd.

Mocht je voor de goedkopere optie op korte termijn gaan, neem dan deze:
pricewatch: Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V

Scheelt € 25,- ten op zichte van de Corsair voeding en heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen als de Coolermaster die jij hebt uitgezocht.

• xTDRx
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:35
Dank voor de reactie.

Inmiddels zijn de videokaart en de behuizing ontvangen en heb ik al een beetje geprutst met de kabels in de behuizing.

Moederbord
Het voorgenomen moederbord (pricewatch: Asus prime A520M-A) is inmiddels vervangen door de pricewatch: Asus TUF Gaming A520M-Plus en is inmiddels onderweg.
Dit vanwege het ontbreken van een ARGB Header op de Prime. Dit leek me aanvankelijk niet zo relevant aangezien de behuizing met een adapter komt om de RGB te schakelen via de resetknop, maar de geringe meerprijs heeft me toch doen besluiten om voor een moederbord met ARGB header te gaan. Ik heb dit ook in de lijst hierboven aangepast.

CPU
Voor wat betreft de processor een duidelijk verhaal, maar helaas! Daags nadat ik het topic gemaakt heb, is de prijs van de Ryzen 3600X weer gestegen. Ik heb nog even een paar dagen gewacht, maar de prijzen zijn niet meer gelijk gekomen dus ik ga denk ik toch maar voor de Ryzen 3600.
De aftermarket koeler is nog altijd een overweging. Ik ga eerst nog even aankijken in hoeverre ik de geluidsproductie van de meegeleverde koeling storend vind. Wellicht een leuk cadeautje in de decembermaand!

PSU
Voor wat betreft de voeding ben ik er nog niet helemaal uit. Vooralsnog heb ik een lichte voorkeur voor de Corsair TX550M V2. Pluspuntjes zijn hier de semi modulariteit (minder geprop), de lagere energiekosten op de lange termijn en langere garantieperiode. Het meest overtuigende argument is dat men het er ook over eens te zijn dat de voeding kwalitatief beter is dan de Cooler Masters, al weet ik nog niet helemaal op basis waar dit van is. Uit de vergelijking word ik niet echt wijzer. Als iemand hier duidelijkheid over kan verschaffen heel graag!

Qua budget hou ik mezelf maar een beetje voor de gek met het feit dat ik bij de videokaart een code gekregen heb waarmee ik de aankomende WoW uitbreiding t.w.v. € 40 gratis krijg. Aangezien ik die sowieso wilde kopen, ben ik op die manier toch bijna binnen budget gebleven!