Vrijstaand bad op zolder hoe te aarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op zolder een vrijstaand bad plaatsen. Dit bad komt op een verhoogd podium gemaakt van houten liggers en daarover multiplex o.i.d. met vervolgens tegels.

Dit podium komt op de cementdekvloer waarover een PVC vloer is gelegd.

Nu moet het huis nog gebouwd worden en geeft mijn aannemer aan dat er een aardemat op zolder moet komen. Dit omdat het een "natte" ruimte gaat worden volgens de norm. Die aardemat wordt dan in de cementdekvloer gegoten.

Maar als ik het bad op een houten podium plaats, dan heeft zo'n aardemat in de cementdekvloer toch geen nut?

Als ik de waterleidingen, mengkraan en de badkuip aansluit op een CAP, is dat dan niet voldoende?

Alle reacties

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 16:20
Wat leesvoer:
https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

Het is dus verplicht om in elke vochtige ruimte zo'n mat in de vloer te gieten. Of het dan wel of geen nut heeft is niet van toepassing.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Volgens mij is het idee dat dde hele zoldervloer nat kan worden. De aardemat hangt aan de aarde en maakt de hele zoldervloer dus geaard.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:30
Even terzijde: weet je zeker dat een multiplex plaat met daarop tegels, voldoende sterk is om de puntbelasting van enkele honderden kilo's van het gevulde bad te kunnen weerstaan?
Een bad staat in het algemeen slechts op een paar kleine pootjes namelijk, welke het gehele gewicht van het bad moeten dragen. Een multiplex-plaat is aardig flexibel, vergeleken met de tegels, dus zorg er wel voor dat de tegels niet knappen door het gewicht van het bad.

Punt 2: Ik neem aan dat het verhoogd podium voldoende groot is zodat je daarop nog kunt staan/rondlopen voordat je in het bad stapt? Anders wordt de instaphoogte om in bad te geraken namelijk wel erg hoog natuurlijk, dat zou onhandig zijn.

Punt3: waterleiding en badkuip aansluiten op het CAP?
Is je badkuip van metaal dan?
En gebruik je nog koperen waterleidingen om dit aan te gaan sluiten? (dat is volgens mij zeer ongebruikelijk in nieuwbouw)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!