Vervanging Linksys AC/Devolo netwerk -> Wifi 6 AX router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zoek een?
Nieuwe Wifi 6 router met uitbreidmogelijkheden naar bovenste verdiepingen

Wat is je budget?
200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie hieronder.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hieronder

Mijn Linksys EA6400 wifi AC1600 router (5 jaar oud) doet raar de laatste tijd. Soms valt wifi helemaal weg en moet ik 'm herstarten. Om op de eerste en tweede verdieping geen verlies te hebben heb ik 4 jaar geleden het netwerk via het stopcontact uitgebreid met de Devolo dLAN 1200+Wifi AC set. Hiermee heb ik een Wifi AC access points op elke verdieping zodat ik niet afhankelijk ben van de Linksys. Dit werkt op de eerste verdieping goed maar de zolder matig vanwege het feit dat de stroomgroepen niet goed op elkaar aansluiten.

Op een 200Mbit/s aansluiting van KPN haal ik via speedtest op mijn iPhone 12
  • 160mbit/s via de Linksys -> begaande grond (maar dus soms instabiel)
  • 83Mbit/s via de Devolo op 1e verdieping
  • 27mbit/s via Devolo via 2e verdieping (zolder)
Aangezien ik nu een nieuwe iPhone heb met wifi 6 (AX) overweeg ik een nieuwe router te kopen.Dit zou verbeteringen moeten brengen in de bandbreedte: https://www.pcmag.com/new...%203Gbps%20for%20802.11ac. Wat adviseren jullie? Daarnaast zou ik deze als kern willen gebruiken om het wifi netwerk verder uit te breiden. Doorgaans ben ik niet zo'n fan van extenders maar wellicht dat AX hier meer geschikt voor is? Ik heb geen vrije goten om een netwerk kabel doorheen te leggen dus het zal via stopcontact of ether moeten gebeuren.

Mijn vraag aan jullie: Is het de moeite en welke zouden jullie aanschaffen en hoe zouden jullie het mesh netwerk verder uitbreiden?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !