MacBook Air 13.3 (i3, 2020)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Beste Tweakers,

Mijn vriendin zit al geruime tijd te klagen en af te geven op haar oude laptop (pricewatch: Samsung ATIV Book NP915S3G-K04NL Wit). Vooral de traagheid bij het opstarten en het openen van applicaties is voor haar een enorme frustratie. Ze wilt dan ook het liefst overstappen op een MacBook Air.

Nu lees ik hier en daar wat berichten dat de aankomende generatie MacBooks er voor kan zorgen dat de softwareondersteuning en beveiligingspatches van de Intel-versies korter van duur kunnen worden. Is het in jullie ogen risicovol om op dit moment de overstap te maken naar de uit faserende Intel-versie?

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt enkel voor basic zaken gebruikt, zoals e-mail, surfen en het maken van presentaties.

Wat is je budget?
€ 1000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet dagelijks, maar bij het volgen van een opleiding/cursus zal dit zeker gebeuren

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
pricewatch: Apple MacBook Air 2020 13,3" i3 1,1GHz, 8GB, 256GB (Qwerty) Zilver

Beste antwoord (via Trevvv op 13-11-2020 12:31)

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 13:08
Even terzijde wat Apple gaat doen met de Intel based MacBook Air, de nieuwe met de Apple M1 chip is al te koop (wel iets buiten de budget) en persoonlijk als ik haar was zou ik daarvoor gaan.

Apple claims terzijde, de accu duur van de nieuwe Air zal beter zijn, performance ook (sowieso vergeleken met een i3 variant) en aangezien ze een opleiding/cursus wil gaan volgen, lijkt mij een goede accuduur sowieso een must.

Ik ben zelf geen Apple gebruiker, maar als ik nu een Air zou kopen dan het meteen goed doen en de nieuwe pakken.

Wat ik mij afvraag is wat de reden dat ze wil wil overstappen op een MacBook, haar oude laptop heeft een processor die al voor z'n tijd extreem traag was (mijn zus heeft een laptop met diezelfde CPU en die is trager dan mijn 10 jaar oude laptop).

Als ze denkt dat Apple sneller is dan huidige Windows notebooks binnen de €1000 prijs dan is het antwoord nee (en sowieso niet de i3 Air, meeste Windows laptops hebben een i5 of zelfs een i7 voor dat bedrag, en ik begin niet eens over de nieuwe Ryzen 4000 CPUs, die zijn al helemaal krachtig).

Elke laptop voor dat bedrag is sowieso beter dan wat ze nu gebruikt, of het nou Windows of Apple is.

ik zeg het even, want ik ken paar mensen die zijn overgestapt naar Apple omdat Windows traag is, vervolgens bleek dat de laptop hardware zelf het probleem was (want traag to begin with) en niet zozeer Windows zelf

Edit:

Mocht Windows een optie zijn, er zijn tegenwoordig prima Intel en AMD Ryzen (4000) notebooks te vinden die beter dan de Air zijn, en goedkoper.

Tenzij ze graag met Mac OS wil werken want dan kom je alsnog uit op een MacBook.

[ Voor 53% gewijzigd door Mizgala28 op 12-11-2020 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 13:08
Even terzijde wat Apple gaat doen met de Intel based MacBook Air, de nieuwe met de Apple M1 chip is al te koop (wel iets buiten de budget) en persoonlijk als ik haar was zou ik daarvoor gaan.

Apple claims terzijde, de accu duur van de nieuwe Air zal beter zijn, performance ook (sowieso vergeleken met een i3 variant) en aangezien ze een opleiding/cursus wil gaan volgen, lijkt mij een goede accuduur sowieso een must.

Ik ben zelf geen Apple gebruiker, maar als ik nu een Air zou kopen dan het meteen goed doen en de nieuwe pakken.

Wat ik mij afvraag is wat de reden dat ze wil wil overstappen op een MacBook, haar oude laptop heeft een processor die al voor z'n tijd extreem traag was (mijn zus heeft een laptop met diezelfde CPU en die is trager dan mijn 10 jaar oude laptop).

Als ze denkt dat Apple sneller is dan huidige Windows notebooks binnen de €1000 prijs dan is het antwoord nee (en sowieso niet de i3 Air, meeste Windows laptops hebben een i5 of zelfs een i7 voor dat bedrag, en ik begin niet eens over de nieuwe Ryzen 4000 CPUs, die zijn al helemaal krachtig).

Elke laptop voor dat bedrag is sowieso beter dan wat ze nu gebruikt, of het nou Windows of Apple is.

ik zeg het even, want ik ken paar mensen die zijn overgestapt naar Apple omdat Windows traag is, vervolgens bleek dat de laptop hardware zelf het probleem was (want traag to begin with) en niet zozeer Windows zelf

Edit:

Mocht Windows een optie zijn, er zijn tegenwoordig prima Intel en AMD Ryzen (4000) notebooks te vinden die beter dan de Air zijn, en goedkoper.

Tenzij ze graag met Mac OS wil werken want dan kom je alsnog uit op een MacBook.

[ Voor 53% gewijzigd door Mizgala28 op 12-11-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-10 15:06
Mijn vrouw stelde een tijdje geleden net dezelfde vraag. Haar oude laptop is een Sony Vaio i5.

Ik volg de opmerking van Mizgala. Ik denk trouwens niet dat je nog een intel based Macbook Air kunt kopen.

Wij gaan alvast voor een instap Macbook Air M1. Voor het surfen en schoolwerk is dit meer dan voldoende. Het MacOs zijn wij beiden goed mee vertrouwd en is ook een reden van de overstap.

Bouwkwaliteit vind ik nog altijd top bij Apple. Mijn macbook (eerste serie alu unibody) doet nog steeds vlotjes zijn werk zonder ooit binnen te moeten doen voor herstellingen of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
@Mizgala28 Bedankt voor je uitgebreide reactie. De keuze tussen Windows en Apple heeft zij al lang geleden gemaakt en daar valt niks aan te veranderen (helaas! ;)) Wellicht i.c.m. haar Iphone 11 ook wel een logische keuze. Voor het relatief kleine prijsverschil lijkt de M1 variant zeker een betere en veiligere keus. Er hoeven immers nooit 2 externe beeldschermen gekoppeld te worden.

@Tibs Ook mijn vriendin zal naar alle waarschijnlijkheid de instap Air M1 nemen. De Intel-versie is echter nog wel te koop: pricewatch: Apple MacBook Air 2020 i3 1,1GHz, 8GB, 256GB (Qwerty) Spacegrijs. De prijzen zullen met Black Friday in aantocht wellicht nog wel verder dalen. Maar ergens voelt deze dan alweer 'achterhaald'... 8)7