Excel: Dashboard maakt kopieen aan van grafieken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Topicstarter
Situatie:
In een MS Excel bestand heb ik een dashboard aangemaakt die met diverse grafieken de productie druk laat zien op diverse lijnen in de fabriek.
Deze publiceer ik naar een intranet website, die op diverse werkplekken opgehaald kan worden.

De data hiervoor wordt automatisch uit het systeem gehaald, waarop een script het bestand bijwerkt en opslaat + publiceert.

Het probleem hierbij is dat als ik na enkele dagen het bestand open, alle grafieken minimaal verdubbeld zijn en er vaak tientallen kopietjes van een grafiek op elkaar gestapeld staan.
Soms als een grafiek, en ook soms als afbeelding.
Hierbij wordt ook niet altijd de juiste situatie weergegeven, waar een afbeelding van de grafiek bovenop de stapel ligt.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?
...

Op het moment gebruik ik MS Excel 2010, vanaf +/-Januari gaan we over op Office 365

Beste antwoord (via 3xNix op 12-11-2020 16:16)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
3xNix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:52:
[...]
Dit publiceren gaat automatisch tijdens het opslaan van het document.
(Kan je de eerste keer publiceren voor kiezen, elke keer opnieuw publiceren bij opslaan)
[Afbeelding]
Lijkt me niet heel spannend
Er is dus geen script? Dan is je startpost niet goed verwoord.

In ieder geval als ik op Google zoek naar 'excel publish html graph duplicate' krijg ik deze link waarbij iemand hetzelfde probleem heeft: https://social.technet.mi...licate-charts?forum=excel

Het lijkt een bug in Excel 2010 te zijn waar geen oplossing voor is. Het is wachten op die upgrade naar Office 365 of toch een VBA-scriptje maken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Zonder het bestand of het script te zien wordt het wel lastig om er iets over te zeggen. Op basis van je gelimiteerde beschrijving zou ik het zoeken in het script. Kan het bijwerken ervoor zorgen dat dezelfde grafieken meerdere keren worden gegenereerd?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Topicstarter
Het bijwerken is niets meer dan:

Bestand openen.
Bij openen ververst hij het datablad uit een gekoppeld tekst bestand. (download)
Opslaan(automatisch publiceren) & afsluiten.

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
En toch dupliceert 'ie dan waarschijnlijk iets. Als je je script (een VBA in de file zelf neem ik aan?) stap voor stap doorloopt, doet 'ie 't dan niet?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

vegetoot schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:06:
En toch dupliceert 'ie dan waarschijnlijk iets. Als je je script (een VBA in de file zelf neem ik aan?) stap voor stap doorloopt, doet 'ie 't dan niet?
Dit de vraag is inderdaad of de gegevens ververst worden of dat er nieuwe grafieken over de bestaande worden geplaatst.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
3xNix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:03:
Het bijwerken is niets meer dan:

Bestand openen.
Bij openen ververst hij het datablad uit een gekoppeld tekst bestand. (download)
Opslaan(automatisch publiceren) & afsluiten.
Een Excelbestand verandert niet als je er niets mee doet. Of het script doet toch meer dan je denkt, of er is iets anders dat met het bestand interactie heeft in de tussentijd.

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Topicstarter
m-vw schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:11:
[...]

Dit de vraag is inderdaad of de gegevens ververst worden of dat er nieuwe grafieken over de bestaande worden geplaatst.
De werkmap heeft 3 tabs: Download, Tabel & Dashboard.
Download informatie heeft een koppeling met een tekst bestand, ververst automatisch met het openen van het bestand.
Tabel haalt waarden uit het download tab, en maakt deze leesbaar.
Denk aan: aantal orders en aantal orders met status x. etc... etc...

Grafiek geeft de informatie weer uit deze tabel.
Bij het afsluiten van het bestand wordt deze opgeslagen en gepubliceerd.

Ik heb het zojuist handmatig gedaan, opslaan, afsluiten en opnieuw openen en er staat al direct weer een afbeelding over alle grafieken.... (afbeelding 42, heb ik even naar rechts gesleept)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtzW5kXzDsO9WhtnUASD57N4GyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWoulC7TZGA2kPIxKJnUpzbf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
3xNix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:32:
[...]
Ik heb het zojuist handmatig gedaan, opslaan, afsluiten en opnieuw openen en er staat al direct weer een afbeelding over alle grafieken.... (afbeelding 42, heb ik even naar rechts gesleept)
Volgens mij heb je daar je antwoord. Zaak is om nu het script aan te passen zodat alvorens het plaatsen van een nieuwe grafiek de oude wordt verwijderd. Of dat je de oude direct aanpast.

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Topicstarter
g0tanks schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:36:
[...]

Volgens mij heb je daar je antwoord. Zaak is om nu het script aan te passen zodat alvorens het plaatsen van een nieuwe grafiek de oude wordt verwijderd. Of dat je de oude direct aanpast.
Ik snap niet hoe jij dit ziet, ik maak geen nieuwe grafiek aan dus er is geen oude.
Ik publiceer een range van dit tabblad naar een html bestand, en sluit daarna het bestand af.

Tijdens dit proces ontstaat er een kopie van de grafiek of een afbeelding van de grafiek.
En ik begrijp niet waarom, maar het is niet de bedoeling.

Toch maar proberen met een range to html macro in VBA dan, want opslaan naar een html bestand geeft allemaal rare resultaten in het bronbestand.
Limiteert alleen het aantal mensen dat deze methode aan kan passen in de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door 3xNix op 12-11-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

3xNix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:25:
[...]

Ik snap niet hoe jij dit ziet, ik maak geen nieuwe grafiek aan dus er is geen oude.
Ik publiceer een range van dit tabblad naar een html bestand, en sluit daarna het bestand af.

Tijdens dit proces ontstaat er een kopie van de grafiek of een afbeelding van de grafiek.
En ik begrijp niet waarom, maar het is niet de bedoeling.

Toch maar proberen met een range to html macro in VBA dan, want opslaan naar een html bestand geeft allemaal rare resultaten in het bronbestand.
Limiteert alleen het aantal mensen dat deze methode aan kan passen in de toekomst.
Je ziet rechts toch die extra grafiek? Die komt daar niet uit zichzelf. Waarschijnlijk triggert de auto_open macro een opdracht die een nieuwe grafiek neerzit ipv de bestaande te verversen. Praktisch gezien kan de auto_open macro zelfs de macro aanroepen die ook loopt als je de gegevens handmatig verwerkt.

Kan je niet (een stuk van ) de code posten?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

3xNix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:25:
[...]

Als je het bestand alleen afsluit en niet opslaat dan moet er ergens een stukje vba-code lopen waarin een bugje zit. Maak eens een kopie van het bestand, zonder vba modules en kijk dan of je het gedrag nog steeds kunt nabootsen. En post relevante delen van de code. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Topicstarter
m-vw schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:55:
[...]

Je ziet rechts toch die extra grafiek? Die komt daar niet uit zichzelf. Waarschijnlijk triggert de auto_open macro een opdracht die een nieuwe grafiek neerzit ipv de bestaande te verversen. Praktisch gezien kan de auto_open macro zelfs de macro aanroepen die ook loopt als je de gegevens handmatig verwerkt.

Kan je niet (een stuk van ) de code posten?
Ja, zoals ik schreef...
Ergens tijdens het publiceren van het blad en afsluiten van de werkmap maakt hij een afbeelding aan.
Deze afbeelding ligt bovenop de originele grafiek, dus lijkt het alsof je grafiek niet meer automatisch bijgewerkt word.

(Kan je de eerste keer publiceren voor kiezen, elke keer opnieuw publiceren bij opslaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8WenC2okrViTczLGE4iMRap_gY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdDrVKgAlYiJU7A5fXYAZtC1.jpg?f=user_large

Er is geen code gebruikt, mocht ik het in VBA willen doen zou het in de trant zijn van:
Open path&workbook.xlsx
with workbook
.refreshall
.save
.close

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

[...]

Ergens tijdens het publiceren van het blad en afsluiten van de werkmap maakt hij een afbeelding aan.
Die afbeelding wordt gemaakt bij het publiceren als webpagina. Geen idee of je kiest voor een all-in pagina of een html pagina en welk bestand je daarna weer opent.

De aanbevolen werkwijze is dat je een apart xlsx bestand hebt als 'moedercopy', die publiceert als html en die html pagina steeds weggooit en door een nieuwe overschrijft bij herpublicatie. Maar het gedrag dat hij de aangemaakte afbeeldingen weer insluit in het bronbestand komt mij vreemd over.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
[...]
[Afbeelding]

In ieder geval als ik op Google zoek naar 'excel publish html graph duplicate' krijg ik deze link waarbij iemand hetzelfde probleem heeft: https://social.technet.mi...licate-charts?forum=excel

Het lijkt een bug in Excel 2010 te zijn waar geen oplossing voor is. Het is wachten op die upgrade naar Office 365 of toch een VBA-scriptje maken.

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Topicstarter
g0tanks schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:04:
[...]

Thanks, dit is het inderdaad.
Snap niet dat ik dit niet heb kunnen vinden, ik kreeg alleen maar websites hoe je een duplicaat maakt... 8)7

Moest het script idd nog maken, maar daar kon het niet aan liggen.
(open/save/close)Script gaat pas draaien op de nieuwe server ergens in december.

Het liefst stel ik dit in zonder VBA, zodat ze mij niet per se nodig hebben als er problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
3xNix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:24:
[...]
Het liefst stel ik dit in zonder VBA, zodat ze mij niet per se nodig hebben als er problemen zijn.
Het is natuurlijk een illusie dat er zonder VBA geen problemen op kunnen treden die de gemiddelde gebruiker niet zelf op kan lossen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

g0tanks schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:48:
[...]

Het is natuurlijk een illusie dat er zonder VBA geen problemen op kunnen treden die de gemiddelde gebruiker niet zelf op kan lossen. ;)
Sterker nog, je zou nu juist een macro kunnen maken die de extra afbeelding weghaalt. :)
Pagina: 1