Beste netwerkoplossing?

Pagina: 1
Acties:

• DJ Hentai
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11-2024
Goedemorgen,

Ik zit al een tijdje te puzzelen wat voor mij de beste setup is voor mijn netwerk. Mijn huidige situatie ziet er als volgt uit:

Nieuwbouw huis (begane grond, 1e en 2e verdieping) uit 2012 (160 m2).

Beneden in de meterkast: Ziggo internet (snelheid 250 down 25 up). ziggomodem als bridge, Router: Asus RT-AC68U. Op de router via UTP: Een Synology NAS en een Alarmsysteem. Voldoende wifi dekking en snelheid benedenverdieping en een behoorlijk stuk de tuin in. Streamen naar TV, Stereo en PS4 gaat allemaal prima via Wifi.

1e verdieping: 3 slaapkamers en badkamer. Onvoldoende wifi dekking en snelheid op verschillende plekken. Geen UTP aansluiting.

2e verdieping: Werkkamer met UTP aansluiting en logeerkamer zonder UTP aansluiting. Aan de UTP aansluiting op de werkkamer zit een gigabitswitch (TP link TLSG1005D) met daar aan een vaste PC via UTP en een Acces Point via UTP (Netgear WAC505) voor een apart Wifi netwerk. Boven voldoende wifi (rond de 200 mbps).

Nu willen we dus op de 1e verdieping ook voldoende wifi maar ook een extra werkkamer waar we de PC ook neer willen zetten. Deze heeft (nu) UTP nodig (geen netwerk kaart). Daarnaast willen we niet steeds hoeven te schakelen tussen wifi netwerken (2.4 en 5.0) beneden en boven voor het beste signaal. Er ligt geen loze leiding naar de 1e etage en deze is zeer lastig tot niet te realiseren.

Is een mesh oplossing zoals de Orbi van netgear hier een oplossing? En wat is dan handig:

OrbiRouter beneden, 1 satelliet in de werkkamer op de 1e met draadloze verbinding tot de Orbirouter en PC daar op UTP van de satelliet. En kan dan het accespoint op de 2e etage op de UTP (rechtstreeks op de Orbirouter). Of kan ik beter in plaats van het accespoint nog een satelliet op de 2e plaatsen (via UTP rechtstreeks op de ORbirouter beneden). Hoor ook graag of er nog andere betere en/of goedkopere (:-)) oplossingen zijn te bedenken.

Bedankt voor de reacties!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:31
Een goede oplossing is om een 2e access point te plaatsen op de 1e verdieping (Wifi gaat niet zo lekker door betonnen vloeren heen). Welke dan een draadloze verbinding heeft heeft met de router op de begane grond of 2e etage in plaats van een heel Orbi set aan te schaffen.

Je zou kunnen kijken naar een tri-band access point die 1 band gebruikt om draadloos te connecten met een andere access point (zgn. mesh). In feite heb je dan ook "mesh" zonder een heel systeem aan te schaffen. Dit kan met bijv. een Netgear X6S met additionele netwerkpoorten voor bedrade apparaten. De tri-band is essentieel zodat je dan nog 2 banden (1x 2.4 + 1x 5.0) over hebt voor overige apparaten.

Wanneer je alles vervangt voor een Orbi systeem, dan heb je wel het gemak dat je vanuit 1 punt alles kan configureren en beheren.

[ Voor 4% gewijzigd door heiyu op 12-11-2020 14:55 ]

• DJ Hentai
Dank Heiyu,

Moet ik die tri-band AP op de 1e etage dan wireless verbinden met de ASUS router beneden. Waar dan ook de AP van de 2e etage (bekabeld) aan is verbonden? En heb je dan door het hele huis Mesh (dus 1 netwerk)?
En kan dan de PC met UTP in de tri-band AP opde 1e etage neem ik aan?

Op de beoogde studeerkamer op de 1e heb ik ongeveer 100 Mbps (van de 250 die binnenkomt op het modem/router). Is dat voldoende op de tri-band AP wireless te verbinden met de router beneden?

Dank voor je reactie alvast!

• heiyu
DJ Hentai schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:24:
Moet ik die tri-band AP op de 1e etage dan wireless verbinden met de ASUS router beneden.
Dat ligt een beetje aan of het signaal beneden beter is of het signaal op de 2e etage.
En heb je dan door het hele huis Mesh (dus 1 netwerk)?
En kan dan de PC met UTP in de tri-band AP opde 1e etage neem ik aan?
Je hebt door het hele huis "1" netwerk wanneer je een dezelfde SSID + wachtwoord kiest. Dit heeft in feite niets te maken met "mesh". Een device zal zelf de access point kiezen, het ene apparaat doet het beter dan de andere. Sommige apparaten blijven meer plakken aan een AP. Mesh AP hebben meestal een aparte band om te verbinden met een andere access point, in feite een tri-band AP dus.

Inderdaad kan je de PC met een kabel verbinden aan de AP.
Op de beoogde studeerkamer op de 1e heb ik ongeveer 100 Mbps (van de 250 die binnenkomt op het modem/router). Is dat voldoende op de tri-band AP wireless te verbinden met de router beneden?
Hou rekening mee dat een AP het signaal verder verspreid dus zal een percentage zijn van de 100Mbps die de AP ontvangt en "verlengt". De snelheid op de 1e etage AP zal dus een % van de 100Mps. Je zult nooit de 250 halen, ook met de Orbi niet. (Zonder een kabel te trekken naar de 1e.)

[ Voor 72% gewijzigd door heiyu op 12-11-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

lier

MikroTik nerd

heiyu schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:07:
Je hebt door het hele huis "1" netwerk wanneer je een dezelfde SSID + wachtwoord kiest
Bijna helemaal mee eens :P
Naast SSID en wachtwoord moeten ook de security settings identiek zijn. Bij voorkeur alles WAP2/AES.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DJ Hentai
Dank mensen. Hier kan ik echt iets mee. En die Netgear X6S is dus een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
DJ Hentai schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:21:
Dank mensen. Hier kan ik echt iets mee. En die Netgear X6S is dus een goede optie?
Of elk ander tri-band extender met utp aansluitingen. Ik heb zelf de X6S ben en er redelijk tevreden mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
OK. Helder. Dank.

Nog een aanvullende vraag: Kun je de SSID's voor 5Ghz en 2.4 Ghz beter dezelfde naam geven of niet. Heb dit nu beneden niet. Als je dit wel doet: Krijgt elke apparaat dan direct de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
DJ Hentai schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:22:
OK. Helder. Dank.

Nog een aanvullende vraag: Kun je de SSID's voor 5Ghz en 2.4 Ghz beter dezelfde naam geven of niet. Heb dit nu beneden niet. Als je dit wel doet: Krijgt elke apparaat dan direct de beste optie?
Ik zou ze een aparte naam geven. Er is geen voordeel aan 2,4GHz als je een goed dekkend 5GHz-netwerk hebt. Alleen voor apparaten zonder 5GHz-ondersteuning kan je het 2,4GHz-netwerk in de lucht laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Ok. Dank MarcoC. Dus zowel beneden, op de 1e en de 2e het 5Ghz dezelfde naam geven en het 2.4 Ghz een andere naam.

Maar schakelen mobiele apparaten dan niet constant tussen 2.4 Ghz SSID en 5GHz SSID als je door het huis loopt? Of moet je er gewoon voor zorgen dat een mobiel apparaat altijd de 5Ghz SSID pakt als hij dat aan kan (dus op de mobiele apparaten het 2.4 Ghz SSID "vergeten" bij de wifi instellingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
DJ Hentai schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:52:
Ok. Dank MarcoC. Dus zowel beneden, op de 1e en de 2e het 5Ghz dezelfde naam geven en het 2.4 Ghz een andere naam.
Ja, inderdaad. Zo heb ik het ook.
Maar schakelen mobiele apparaten dan niet constant tussen 2.4 Ghz SSID en 5GHz SSID als je door het huis loopt? Of moet je er gewoon voor zorgen dat een mobiel apparaat altijd de 5Ghz SSID pakt als hij dat aan kan (dus op de mobiele apparaten het 2.4 Ghz SSID "vergeten" bij de wifi instellingen)?
2,4GHz-netwerk idd "vergeten" in de instellingen zodat het apparaat niet eens probeert verbinding te maken. De reden hierachter is dat roaming primair door de client afgehandeld wordt en clients kunnen in de war raken en ten onrechte denken dat 2,4GHz de betere keus is. Door het 2,4GHz-netwerk een aparte naam te geven sluit je die mogelijkheid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Achter een kast op de 1e bleek toch een loze leiding te zitten. 🙈 . Daar kan ik nu dus toch UTP door heen trekken. Is de X6S dan nog nodig als (bekabelde) AP? Of zijn er betere (goedkopere) opties?
Pagina: 1