Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade voor 3440x1440p gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DanielWillems
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Hallo allemaal!

Na een aantal jaar geven mijn I5 6500 en GTX 1060 3GB langzaam aan de geest (echter is het voornamelijk de GPU...). Het was een domme keuze om voor de 3GB variant te gaan, Ik merk op mijn huidige 1080p ultrawide dat het voornamelijk gebottlenecked wordt vanwege het weinige videoram.
Eigenlijk wil ik mijn pc nu gaan upgraden omdat ik ook graag op 3440x1440p wil gaan gamen. Dit is mede voor games, maar ook voor productiviteit aangezien ik vrij veel moet doen voor mijn opleiding en dan is dat gewoon heel fijn om te hebben.
Zelf zat ik te denken aan misschien een 2060, of een 2e hands 2060Super of een 2e hands RX5700XT.

Ik heb ook wat rond zitten zoeken en ben verscheidene upgrade kits tegen gekomen, ik weet echter niet of dit een goede deal zal zijn.
Een aantal links die ik heb gevonden zijn:
https://www.coolblue.nl/p...-gigabyte-2060-oc-6g.html
https://www.megekko.nl/pr...490-i5-10600K-2x8GB-3200-
https://azerty.nl/product...-upgradekit-ryzen-5-5600x
https://www.coolblue.nl/p...5700-xt-gaming-oc-8g.html

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gamen en ga de computer inzetten voor het standaard schoolgebruik. Qua games speel ik vooral games zoals Assetto Corsa Competizione en andere racegames. Verder speel ik ook games zoals Assassins Creed (origins en odyssey, maar wil later ook valhalla gaan kopen en minecraft. Ik speel ook nog veel civ 5 (heb 6 in mijn epic games library maar nog niet echt opgestart) en ik start af en toe nog wel eens cities skylines op, maar dit speel ik voornamelijk minder vanwege de slechte performance.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief monitor en verzending wil ik uiterlijk €1500 betalen aan deze upgrade. Een 3440x1440p monitor van 100+hz zal al snel 400 tot 500 euro gaan kosten dus de speelruimte die ik dan heb voor de pc zal rond de €1000 euro liggen. Ik heb al redelijk wat componenten liggen die de prijs dus wel omlaag zullen drijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een volledig werkende pc waar ik dit alles op schrijf, dus ik kan veel meenemen. In principe kan ik de case, het ram (16gb Hyperx fury 2133mhz), de PSU (Corsair CX450M) meenemen en de opslag. Echter wil ik graag een nieuwe case, niet perse vanwege het uiterlijk maar voornamelijk vanwege het geluid. Mijn huidige pc maakt veel geluid en dit irriteert me nogal. Ook denk ik dat een ramupgrade wel nodig is, vooral als de keuze uiteindelijk op Ryzen valt. Met Ryzen is 2133mhz ram zover ik weet namelijk een enorme bottleneck.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De main boxes die aangetikt moeten worden zijn: De games moeten redelijk goed kunnen worden gerund op 3440x1440p, 100fps+ zou fijn zijn maar als dit niet lukt binnen het budget maakt het niet enorm uit, dan kan ik me geld besparen op de monitor :P . Ook zou ik graag willen dat de pc redelijk stil is. Het hoeft echt niet onhoorbaar te zijn, maar gwn zachtjes zou fijn zijn. Verder moeten alle dingen die ik dagelijks op mijn computer doe goed te doen zijn met een computer van 300 euro, dus hier hoeft verder niet echt op gelet te worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, alleen weet ik dat Ryzen tegenwoordig heel aantrekkelijk. Misschien zou ik dus wel een ryzen systeem willen ipv intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als ik mijn Corsair CX450M niet hoef te upgraden, bespaard weer wat geld wat ik dan voor games bijvoorbeeld kan gebruiken. Een stille case zou fijn zijn, maar het hoeft niet de duurste en mooiste case op de markt te zijn. Nu staat mijn computer onder mijn bureau en kijk ik er vrijwel nooit naar. Een window is dus ook niet nodig en RGB boeit me al helemaal niks (de lampjes van mijn Razer Deathadder Chroma staan al sinds week 1 dat ik hem heb uit :P ).
Ik ben niet bang om tweedehands items te kopen, zal geen kwaad kunnen om binnen het budget te blijven.

Ga je overklokken?
Ik denk niet dat ik ga overklokken, maar alsnog zou ik denk ik wel wat extra willen betalen voor een goede en vooral stille koeler. Ik meen me te herinneren dat de koeler die standaard bij Ryzen processors komt al redelijk stil was, dus misschien is dit dan niet nodig?

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag wat tips van jullie krijgen over hoe ik met mijn budget effectief kan besteden om mijn doelen te halen.
Ik vroeg me wel nog af dat als ik alleen mijn GPU upgrade en de rest nog even laat zoals het is, mijn ervaring op de 25 inch ultrawide die ik nu heb ook al noticable gaat verbeteren, of zal de I5 6500 de performance terughouden? Als dit daadwerkelijk goed zou helpen, is het misschien een idee om eerst even alleen mijn gpu te upgraden en dan later de cpu etc. toe te voegen.

In ieder geval, alvast heel erg bedankt voor alle moeite die jullie hierin steken en de hulp!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
is tweedehands een optie? ik zie vaak de 5700xt voorbij komen voor onder 300 euro,

Als je nu een lijstje maakt met wat heb je
waar loop je tegenaan (welke programmas lopen niet goed)
wat denk je zelf te kopen

dan kunnen we beter helpen :)

• DanielWillems
99ruud99 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:11:
is tweedehands een optie? ik zie vaak de 5700xt voorbij komen voor onder 300 euro,

Als je nu een lijstje maakt met wat heb je
waar loop je tegenaan (welke programmas lopen niet goed)
wat denk je zelf te kopen

dan kunnen we beter helpen :)
Hey sorry dat ik nog geen lijstje gemaakt had,

Nu heb ik deze 2:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 131,05€ 131,05
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (rev. 2.0)€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 99,90€ 99,90
1MonitorenGigabyte G34WQC Zwart€ 449,-€ 449,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.300,85

1ProcessorsIntel Core i5-10600 Boxed€ 224,16€ 224,16
1MoederbordenAsus Prime B460-Plus€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (rev. 2.0)€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 99,90€ 99,90
1MonitorenGigabyte G34WQC Zwart€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.224,06

Zo is het ongeveer even duur als een upgradeset, dus ik denk dat dit de betere optie is.
Ik heb toch voor een fractal design define case gekozen omdat ik weet dat deze erg stil zijn en qua uiterlijk vind ik ze ook wel mooi.

Ja, tweedehands is zeker een optie en ik zat idd ook al te denken aan een 5700XT. Heb goede dingen gehoord over die kaart. Nu heb ik even een 5700XT in de lijst gezet die zeer goedkoop is in de pricewatch. Echter loop ik dan wel tegen de power consumption aan. Gaat de 450 wat power supply genoeg zijn voor een 3600x of I5 10600? en een 5700XT?

Waar ik nu tegen aan loop zijn voornamelijk de grafische details in games en dat het toch wel veel stuttert. Dit komt deels door te weinig grafische rekenkracht maar ook grotendeels door het weinige videoram, 3gb is tegenwoordig gewoon echt te weinig. Dit is dan voornamelijk in games zoals Assetto Corsa Competizione en Assassins Creed. In games zoals City Skylines en ook wel Civ 5 merk ik ook dat de CPU het niet meer goed trekt.

Ik hoop dat ik hiermee wel een oke beeld gegeven heb met wat ik nu in gedachten heb en hoop dat we hiermee verder kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door DanielWillems op 12-11-2020 13:26 ]

• 99ruud99
Ik bedoel het anders:

wat heb je nu in je pc zitten ?

• DanielWillems
99ruud99 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:07:
Ik bedoel het anders:

wat heb je nu in je pc zitten ?
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B7€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 3G OC€ 279,96€ 279,96
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 35,99€ 35,99
1BehuizingenCooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internHyperX Fury black HX424C15FB3/8€ 32,57€ 65,14
1VoedingenCorsair CX450M€ 60,90€ 60,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 91,69€ 91,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,68

Dat is het lijstje van wat nu in mijn pc zit. Sorry haha
Ik heb nog de vorige reactie aangepast met een nieuwe lijst op intel gebaseerd (zo kan ik me geld voor het ram besparen?) en een monitor toegevoegd voor de prijs.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59

WhySoSerious

Be the change.

Het liefste wil je toch wel > 3000 MT/s voor Ryzen-processoren hebben.

Ben bang dat er niet heel veel anders op zit dan, op de SSD na, vervangen van componenten. Als 2ehands weinig bezwaar vormt moet met dit budget toch eea knaps in elkaar te zetten zijn :)

• DanielWillems
WhySoSerious schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:14:
Het liefste wil je toch wel > 3000 MT/s voor Ryzen-processoren hebben.

Ben bang dat er niet heel veel anders op zit dan, op de SSD na, vervangen van componenten. Als 2ehands weinig bezwaar vormt moet met dit budget toch eea knaps in elkaar te zetten zijn :)
Je denkt dus dat de psu ook niet voldoende zal zijn?

Wat denk je van de 2 lijstjes die ik daarboven heb gezet? Ook bij de Intel variant nieuw ram kopen?

• cschaake
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-10 10:06
Zou een gigabyte motherbord nemen, past beter bij je video kaart. Voeding zou ik minimaal naar 600 Watt gaan. En voor memory had ik laatst het advies gekregen om G.Skill te kiezen i.p.v corsair i.v.m. compatibiliteit.

• 99ruud99
Misschien hele domme opmerking, maar welk van de onderdelen denk je te hergebruiken?
Volgens mij alleen je HDD /SSD?

Je zou ook je gehele pc kunnen verkopen / geven aan je neefje, en van scratch beginnen :)
Pagina: 1