Windows loopt vast op login scherm met twee monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:35
Ha mede-tweakers,

Afgelopen week heb ik een tweede beeldscherm aangesloten op mijn systeem.
Ik had al een Dell u2311 scherm aangesloten via hdmi.
Nu zit daar een Iiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 bij via displayport.

Beiden zijn aangesloten op mijn GTX 780. Ik draai Windows 10 met de laatste updates.

Het is een aantal dagen probleemloos gegaan, tot vandaag.

Windows loopt nu vast op het login-scherm.
Wanneer ik een van beide schermen loskoppel, wordt windows weer responsive en kan ik gewoon inloggen.
Het maakt niet uit welke van de twee dat is.

Als ik de kabel terugstop na het inloggen in windows, worden beide schermen zwart, gaat de nieuwe op 'no input' en freezed windows weer (numlock op toetsenbord bijvoorbeeld reageert dan ook niet meer).

Dit probleem doet zich niet meer voor wanneer ik de kabels verwissel. Dan zit dus mijn Dell via DP en Iiyama via HDMI. Op deze manier doet alles het normaal. Echter kan ik dan mij Iiyama niet op 75 hz draaien, dus dit is voor mij geen oplossing.

Ik begrijp echt niet waardoor dit komt, of wat de oorzaak is geweest. Laat staan dat ik het opgelost krijg.

Ik heb al geprobeerd:
GPU-drivers geupdated.
Monitor naar fabrieksinstellingen
Kabels wisselen
Mobo Bios Reset

Iemand nog ideeën hierover?

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19
Misschien toch maar eens de oude monitor vervangen

• Ayazis
Lijkt me sterk, mijn monitoren doen het allebei. En deze opstelling heeft het 5 dagen lang zonder problemen gedaan. Het topic waar je naar verwijst gaat over twee vga beeldschermen, toch ook wel wat anders dan dit.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Heb je de mogelijkheid om de Dell via het moederbord beeld te laten geven?

• Ayazis
Blijkbaar zit het probleem in de 75hz op de iiyama. Die had ik gisteren geactiveerd ipv de standaard 60 hz.

Wel vreemd op zich, want binnen windows kan ik gewoon op die 75 hz draaien. Pas bij het opstarten geeft dat dus blijkbaar issues.
Ik heb het nog niet opnieuw geprobeerd te reproduceren, ik laat het nu even voor wat het is.

Toch vreemd dat die 75 hz pas een issue blijkt te zijn na een reboot als het bij het activeren geen problemen oplevert?

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-12 15:52
Sommige videokaarten/beeldschermen zijn gevoelig voor slecht geconfigureerde display poort kabels met pin 20 aangesloten.Pin 20 geeft 3.3V door die wordt gebruikt om adapters te voeden, sommige videokaarten kunnen gaan storen door deze 3.3V.

Misschien helpt het om een DP kabel zonder 20 pin aansluiting te gebruiken, zoals deze:

https://www.allekabels.nl...54/displayport-kabel.html

• Ayazis
hm interessant, wist ik nog niet. Is dat te zien aan de kabel zelf?
Ik heb hier een Gelinte E4656667 AWM style 20276, maar kan zo niet vinden of daar pin 20 op aangesloten zit of niet.

Bedankt voor de tip!
Pagina: 1