MBP 13" (2013) is erg traag, oorzaak onbekend?

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
De MBP (13", aangeschaft begin 2013 maar van mid-2012) van vrouwlief is erg traag geworden, ook al heb ik een paar jaar geleden een compleet nieuwe OS installatie gedaan.

Eerst dacht ik dat het lag aan een gebrek aan HDD ruimte maar nee, daar is nog 290GB van de 500GB beschikbaar. Via de Activity Monitor kan ik ook geen processen zien die de CPU belasten en van de 8GB RAM is zeker meer als de helft beschikbaar.

Maar alles, en dan ook echt alles, duurt enorm lang. Safari opstarten duurt vreselijk lang. Email openen is erg traag...Photos openen is gewoon koffie halen en lunch bestellen....zelfs het openen van websites duurt erg lang. Met mijn Windows 10 laptop aan hetzelfde WiFi netwerk openen dezelfde websites gewoon direct, wat ik ook zou verwachten met onze 900/400 Mbps glasvezel verbinding met een 802.11ac router (Fritzbox 7490).

Kan het zijn dat de HDD gewoon gaar is? Zou een 1TB SSD veel uitmaken? Of is Catalina problematisch met een oude dual core CPU en zou downgraden naar een lagere OS versie wat uitmaken?

Hier zijn de specs van het beestje:
  • MacBook Pro (13-inch, mid 2012)
  • 2.5Ghz Dual Core i5
  • 8GB (2x4GB) DDR3 1600Mhz RAM
  • 500GB HDD met 290GB vrije ruimte
  • macOS Catalina 10.15.6

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

tazzman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:53:
De MBP (13", aangeschaft begin 2013 maar van mid-2012) van vrouwlief is erg traag geworden, ook al heb ik een paar jaar geleden een compleet nieuwe OS installatie gedaan.

Eerst dacht ik dat het lag aan een gebrek aan HDD ruimte maar nee, daar is nog 290GB van de 500GB beschikbaar. Via de Activity Monitor kan ik ook geen processen zien die de CPU belasten en van de 8GB RAM is zeker meer als de helft beschikbaar.

Maar alles, en dan ook echt alles, duurt enorm lang. Safari opstarten duurt vreselijk lang. Email openen is erg traag...Photos openen is gewoon koffie halen en lunch bestellen....zelfs het openen van websites duurt erg lang. Met mijn Windows 10 laptop aan hetzelfde WiFi netwerk openen dezelfde websites gewoon direct, wat ik ook zou verwachten met onze 900/400 Mbps glasvezel verbinding met een 802.11ac router (Fritzbox 7490).

Kan het zijn dat de HDD gewoon gaar is? Zou een 1TB SSD veel uitmaken? Of is Catalina problematisch met een oude dual core CPU en zou downgraden naar een lagere OS versie wat uitmaken?

Hier zijn de specs van het beestje:
  • MacBook Pro (13-inch, mid 2012)
  • 2.5Ghz Dual Core i5
  • 8GB (2x4GB) DDR3 1600Mhz RAM
  • 500GB HDD met 290GB vrije ruimte
  • macOS Catalina 10.15.6
HDD vervangen voor een SSD en je bent klaar.

Aangezien je een 500GB HDD hebt met nog bijna 300GB vrij ontgaat me de noodzaak voor een 1TB ssd volledig, maar misschien geef je graag geld uit? 8)7

250gb is wat krap, maar met een 500GB SSD'tje (<50 euro) zit je gebakken.

Sidenote: "ook al heb ik een paar jaar geleden een compleet nieuwe install gedaan"
Een paar jaar in IT-land is hetzelfde als 300 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:49
Check ook of je cpu wel op volle kracht loopt. Mijn 13” retina schroefde de cpu terug naar 800mhz omdat de accu plat was (kon de stroom niet meer leveren). Daar moest de accu van vervangen worden.

Intel heeft een tooltje om de real time frequentie te meten al weet ik niet zeker of die op de laatste OS werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ed Vertijsment schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:12:
Check ook of je cpu wel op volle kracht loopt. Mijn 13” retina schroefde de cpu terug naar 800mhz omdat de accu plat was (kon de stroom niet meer leveren). Daar moest de accu van vervangen worden.

Intel heeft een tooltje om de real time frequentie te meten al weet ik niet zeker of die op de laatste OS werkt.
Is dat alleen als je de MBP op accu laat lopen, of doet hij dit dan ook wanneer je de laptop direct aan de oplader hebt hangen?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb bij zo'n witte unibody MacBook ooit de accu moeten verwijderen omdat deze bol stond. Op netstroom, maar zonder accu was de laptop daarop niet meer vooruit te branden. Alleen zou je bij een defecte accu nog wel meer dingen moeten zien: denk aan het niet meer vasthouden van de tijd en sommige andere instellingen, meldingen over accuproblemen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 21:07
Upgraden naar een SSD zal een wereld van verschil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
tazzman schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:20:
[...]

Is dat alleen als je de MBP op accu laat lopen, of doet hij dit dan ook wanneer je de laptop direct aan de oplader hebt hangen?
In mijn geval was dat altijd (totdat de accu vervangen werd). De accu is nodig om de cpu te op kracht te laten werken, ook al hangt ie op netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyber49
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 09:06
Je bent niet de enige problemen, veel Mac gebruikers hadden gisteren last van sloom opstartende apps. Dit kwam door een probleem bij de servers van Apple zelf. Applicaties checken even in bij Apple voordat ze opstarten, alleen bleef dit dus hangen. Als je internet uit staan is het probleem weg. Inmiddels zou het allemaal weer snel moeten zijn. Er is dus in ieder geval niks aan de hand met je Mac!

https://www.macrumors.com/2020/11/12/mac-apps-not-opening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Cyber49 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:20:
Je bent niet de enige problemen, veel Mac gebruikers hadden gisteren last van sloom opstartende apps. Dit kwam door een probleem bij de servers van Apple zelf. Applicaties checken even in bij Apple voordat ze opstarten, alleen bleef dit dus hangen. Als je internet uit staan is het probleem weg. Inmiddels zou het allemaal weer snel moeten zijn. Er is dus in ieder geval niks aan de hand met je Mac!

https://www.macrumors.com/2020/11/12/mac-apps-not-opening/
Als dat het probleem zou zijn geweest zou dat wel wijzen op dramatisch ontworpen software. Zulke phone home functionaliteit zou imo nooit blocking IO moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
Wat zegt de cycle count van de voeding? Kan je die uitlezen?
Zie systeemoverzicht --> voeding.
https://support.apple.com/en-gb/HT201585

Dikke kans dat de voeding z'n langste tijd heeft gehad of dat de HDD inderdaad kapot gaat / is.
Daarnaast zou ik sowieso Mojave er op gooien + een nieuwe ssd.

[ Voor 15% gewijzigd door Riptide op 14-11-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 14:35
Oorzaak is bekend, je hdd zou ik gaan vervangen voor een ssd. Grote kans dat die hdd gewoon gaat aan het worden is. Snel backuppen en ssd erin en upgraden naar Mojave

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyber49
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 09:06
Ed Vertijsment schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:58:
[...]

Als dat het probleem zou zijn geweest zou dat wel wijzen op dramatisch ontworpen software. Zulke phone home functionaliteit zou imo nooit blocking IO moeten zijn.
Klopt, er is ook best een rel over uitgebroken. Niet alleen het feit dat een server outage heel veel macs langzaam maakte, maar ook alle privacy implicaties. Inmiddels heeft Apple de documentatie aangepast en beloofd dat ze een aantal verbeteringen gaan doorvoeren... Vrij snelle en open reactie, wat we niet gewend zijn van Apple.

https://9to5mac.com/2020/...ses-mac-privacy-concerns/
https://www.macrumors.com...-macos-app-authenticaion/

@tazzman Er is dus niks mis met je MacBook zelf, althans wat deze sloomheid betreft. Een SSD er in zetten is sowieso een goed idee natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Cyber49 op 16-11-2020 09:54 . Reden: Nog een link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Cyber49 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:52:
[...]

Klopt, er is ook best een rel over uitgebroken. Niet alleen het feit dat een server outage heel veel macs langzaam maakte, maar ook alle privacy implicaties. Inmiddels heeft Apple de documentatie aangepast en beloofd dat ze een aantal verbeteringen gaan doorvoeren... Vrij snelle en open reactie, wat we niet gewend zijn van Apple.

https://9to5mac.com/2020/...ses-mac-privacy-concerns/
https://www.macrumors.com...-macos-app-authenticaion/

@tazzman Er is dus niks mis met je MacBook zelf, althans wat deze sloomheid betreft. Een SSD er in zetten is sowieso een goed idee natuurlijk!
Er is natuurlijk helemaal niet gezegd dat, dat het probleem was. Het kan net zo goed een brakke disk of een defecte accu zijn. Het is een mogelijkheid, geen gegeven. Veder eens hoor, SSD erin en gaan. Nog steeds traag? Accu fixen. Nog steeds traag? Geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Een mid 2012 met HDD (er was ook nog een late 2012 met retina en SSD) krijgen sowieso geen upgrade naar Big Sur.

Dus dat was het probleem niet. Een 8 jaar oude HDD is sowieso traag.

HDD vervangen met een SDD en de macbook draait nog aardig voor de gewone huis/werk taken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Riptide schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:04:

Dikke kans dat de voeding z'n langste tijd heeft gehad of dat de HDD inderdaad kapot gaat / is.
Cycle count van de voeding? De batterij bedoel je, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:43:
[...]

Cycle count van de voeding? De batterij bedoel je, hoop ik.
Yes batterij bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Riptide schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:04:

Da's een goede tip, ik zal er zeker even naar kijken. En inderdaad een nieuwe SSD er in pluggen, moet ik alleen even kijken wat qua prijs per GB het beste uitpakt.

Pagina: 1