Vraag

• Reynaert98
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-03 18:36
Hallo medetweakers,

Ik zat met de vraag of het mogelijk is om aan een baan in de ICT te komen zonder een opleiding te hebben afgerond maar wel al enige ervaring te hebben met veelgebruikte software/ concepten zoals scrum, ITIL en Windows Server / Linux.

Ik doe nu al een aantal jaar een ICT-HBO opleiding over infrastuctuur, beveiliging en management. Ik heb al mijn hoofd en verdiepende semesters van mijn profiel behaald maar heb echter nog niet mijn propedeuse behaald wegens een herkansing (die overigens ook mijn laatste kans is op het behalen van mijn P). Hierdoor kan ik niet op stage of een minor doen. Mocht ik de herkansing niet halen, dan moet ik helaas stoppen met de opleiding. Een andere opleiding beginnen is dan financieel niet verstandig.

Zijn er banen met systeembeheer of management gerelateerde taken die geen diploma nodig hebben, aannemend dat een havo diploma niks waard is in de branche.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik zie je niet zomaar binnen komen op een systeembeheer of management functie zonder afgeronde (HBO+) opleiding of bewezen werkervaring op niveau.
Echter is het nog steeds mogelijk om in de IT aan de slag te gaan, maar je bewandelt de moeilijke route. Dus eerst een paar jaar (matig)betaalde helpdesk functies uitvoeren bij een detacheerder om je via certificeringen en ervaringen omhoog te werken. Na een X aantal jaar is een wel of niet afgerond diploma voor de meeste werkgevers niet zo heel interessant, maar aan het begin van je carriere maakt het heel veel uit.

Komt nog bij kijken dat je bij soliciatiegesprekken de vraag gaat krijgen waarom je jouw HBO niet hebt afgemaakt. Dan kan je uitleg zoals in je post op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Bijv. mist doorzettingsvermogen, kan het niveau toch niet aan etc. etc..

Mijn advies: keihard blokken voor die her zodat je P binnen is. Hier ga je op de lange duur heel veel plezier uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 06:54
Geen aanval, maar heb je al gekeken op de rest van dit forum? Velen hier gingen je voor met min of meer dezelfde vraag.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:01
Is een MBO opleiding geen optie?
Vraag of je vakken mee mag neemn, waarschijnlijk kan je hem dan verkort doen.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 09:49
Ik ben HBO docent tegenwoordig, alle energie moet je richten op dat ene vak. Als je de rest gehaald hebt bezit je wel HBO niveau. In overleg met de opleiding zijn er nog wel opties, zij willen meewerken om je P te halen hoor.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:25
Alles op alles zetten om dat vak te halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Diploma halen. Maakt verder niet uit wat je doet, ookal is het tot je 25ste doorstuderen, haal een HBO papiertje. Je gaat er voor de rest van je leven profijt van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Reynaert98 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:30:

Zijn er banen met systeembeheer of management gerelateerde taken die geen diploma nodig hebben, aannemend dat een havo diploma niks waard is in de branche.
Ja die zijn er, maar zonder werkervaring is het lastig om daar te komen.

Maar ik sluit mij aan bij de rest van het topic, zet alles op alles om dat ene vak te halen. Ik snap dat het wellicht vervelend is, en dat je een keer door wilt met je leven, maar je heb kans dat dit je hele leven je blijft achtervolgen. Daarnaast, als je een baan zou vinden, is de kans op doorgroeien minder groot omdat veel bedrijven nog steeds vrij binair kijken naar het hebben van een diploma.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:54
De IT is wel bij uitstek een vakgebied waar je ook zonder vooropleiding ver kunt komen, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Betekent ook dat je jezelf meer moet bewijzen en laag moet beginnen (denk aan servicedesk/helpdesk) om vervolgens door te kunnen groeien. Heb zelf ook geen relevante opleiding, ben begonnen op helpdesk > 1st line engineer > 2nd line engineer > design engineer > consultant. Op een gegeven moment kom je op een niveau dat werkervaring en certificeringen veel relevanter zijn dan je opleiding. Je ziet wel dat er organisaties zijn die of vragen om "HBO werk-/denkniveau" waarbij een HBO-diploma dus niet perse vereist is maar ook die echt een HBO-diploma eisen.

Maar aangezien je zo ver bent gekomen zou ik echt alles op alles zetten om dat ene vak te halen en uiteindelijk je diploma. Ja, je kan ver komen zonder diploma maar met diploma heb je gewoon meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-04 09:47

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ascension schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:53:
De IT is wel bij uitstek een vakgebied waar je ook zonder vooropleiding ver kunt komen, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Betekent ook dat je jezelf meer moet bewijzen en laag moet beginnen (denk aan servicedesk/helpdesk) om vervolgens door te kunnen groeien. Heb zelf ook geen relevante opleiding, ben begonnen op helpdesk > 1st line engineer > 2nd line engineer > design engineer > consultant. Op een gegeven moment kom je op een niveau dat werkervaring en certificeringen veel relevanter zijn dan je opleiding. Je ziet wel dat er organisaties zijn die of vragen om "HBO werk-/denkniveau" waarbij een HBO-diploma dus niet perse vereist is maar ook die echt een HBO-diploma eisen.

Maar aangezien je zo ver bent gekomen zou ik echt alles op alles zetten om dat ene vak te halen en uiteindelijk je diploma. Ja, je kan ver komen zonder diploma maar met diploma heb je gewoon meer mogelijkheden.
Dit eigenlijk. Begonnen op de servicedesk > systeembeheerder > coördinator servicedesk > projectmanager. Ik heb enkel een mbo papiertje, maar de focus vooral gelegd op de certificaten zoals IPMA, Prince etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:02
met hard werken en geduld kun je het overal maken, maar dat zijn tegenwoordig schaarse eigenschappen :)

havo, atheneum, uni P (oude stijl) en gaan werken, via helpdesk, sysadmin en nog wat functies nu domein architect infra en Product Owner. Duurt effe, kost wat moeite, maar het kan :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er zijn nog steeds mensen die denken: Geen diploma dan maar de IT in.

Helaas, IT is geen afval putje voor mensen zonder startkwalificatie als je meer wil dan helpdesker, floor walker (utp puntjes tellen, printer toners vervangen etcetera).

Aantoonbare ervaring en diploma is gewoon een must. IT diploma is geen must, maar Havo en VWO diploma helpen wel mee om al door eerste selectie heen te komen. Certificaten komen tijdens loopbaan wel

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:29
Je zal onderaan de ladder beginnen, en misschien zelfs nog lager. Want je hebt eigenlijk een streepje achter op mensen die helemaal geen ICT-opleiding hebben als je hem niet afrond, want jij hebt aantoonbaar niet de benodigde vaardigheden/vereisten om een ICT-opleiding af te ronden. En ondanks het tekort aan ICT'ers, is een niet vervulde vacature nog altijd beter dan een vervulde vacature met iemand die het niet aankan, omdat het rendement van zo iemand negatief kan zijn door alle begeleiding die zo iemand dan nodig gaat hebben.

Zet je de opleiding op jouw CV, zal je bij ieder gesprek (als je al uitgenodigd wordt) uit moeten leggen waarom je de opleiding niet hebt afgerond, en dan is "ik had na 2 jaar een eerstejaarsvak nog niet gehaald en moest daardoor mijn opleiding stoppen" echt een serieus minpunt. Want dat betekent dat je ten minste 4 kansen hebt gehad om een vak dat tot de basis behoort en dat niet gehaald hebt, wat een serieus minpunt is. Zet je jouw opleiding niet op jouw CV, zal je een gat hebben van een paar jaar en dat ieder gesprek uit moeten leggen, waar dus weer uit zal komen dat je de opleiding niet hebt afgerond, waarmee we weer bij het vorige punt zijn.

Verder zijn er nog best wat werkgevers best ouderwets, daar kom je bijna niet (intern) te werken zonder diploma. Het is heel ouderwets, maar het gebeurt wel.

Daarnaast, als de 98 in jouw gebruikersnaam slaat op jouw geboortejaar, dan heb ik het idee nog een paar jaar te missen. Met 17 jaar zou je dan van de havo komen, wat ongeveer 2015-2016 zou zijn, wat ik kan vinden over jouw opleiding (aannemende dat het over de HAN gaat), heb je daar al 2 jaar-1 vak van afgerond, wat ergens 2017-2018 zou zijn. Dat zou 2 jaar betekenen, en zal jouw CV waarschijnlijk onderop de stapel doen belanden. Niet afgeronde hbo, een flink gat/vertraging daarvoor, dat zijn flinke minpunten die je niet zomaar weggepoetst krijgt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Reynaert98
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-03 18:36
Toch maar even een late update, ik kwam het topic toevallig laatst nog tegen. De herkansingen heb ik gelukkig begin 2021 gehaald en toch mijn P gehaald. Inmiddels heb ik ook al mijn meewerkstage in een DevOps omgeving afgerond met een mooi punt en kan ik door met mijn minor en afstuderen. Bedankt in ieder geval voor de reacties, het heeft mij destijds wel goed aan het denken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheToolGuy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-04 16:04
Tegenwoordig, als je nog als systeem beheerder aan het werk wilt, heb je inderdaad een afgeronde HBO+ opleiding nodig.

Ikzelf ben al bijna 30 jaar werkzaam geweest in de IT als systeem beheerder, maar sinds 1.5 jaar geen werk meer voor mij te vinden, aangezien ik geen HBO+ opleiding heb ...
Wel een berg certificeringen, maar daar heb je dus totaal niets (meer) aan.

Groeten,
TheToolGuy
Koekfabriek schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:56:
Ik zie je niet zomaar binnen komen op een systeembeheer of management functie zonder afgeronde (HBO+) opleiding of bewezen werkervaring op niveau.
Echter is het nog steeds mogelijk om in de IT aan de slag te gaan, maar je bewandelt de moeilijke route. Dus eerst een paar jaar (matig)betaalde helpdesk functies uitvoeren bij een detacheerder om je via certificeringen en ervaringen omhoog te werken. Na een X aantal jaar is een wel of niet afgerond diploma voor de meeste werkgevers niet zo heel interessant, maar aan het begin van je carriere maakt het heel veel uit.

Komt nog bij kijken dat je bij soliciatiegesprekken de vraag gaat krijgen waarom je jouw HBO niet hebt afgemaakt. Dan kan je uitleg zoals in je post op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Bijv. mist doorzettingsvermogen, kan het niveau toch niet aan etc. etc..

Mijn advies: keihard blokken voor die her zodat je P binnen is. Hier ga je op de lange duur heel veel plezier uithalen.
Pagina: 1