Vragen betreft mijn nieuwe micro PC.Build.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
Hallo,

Ik zit met enkele vragen betreft mijn nieuwe Build.

Ben gisteren om 21:45 begonnen met het bouwen van mijn nieuwe allrounder.

Hier het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL6htHKUWAb-a1zJZDMAfTz_8dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCVJQNvuJ1sDTSoV5oIr7cZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Echter heb ik enkele problemen/vragen.

1. De front USB3.0 werkt niet, wordt niet herkent als je iets erin steekt.

2. Elke keer tijdens het opstarten maakt het 1-3 seconden een ratelend geluid. Maar niks zit in de weg. Is altijd op dezelfde tijdstip.

3. Alle fans draaien op volle vermogen, zou niet weten waarom? Heb de twee case fans op sys fan1 en sys fan2 aangesloten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IehC2HyskTY10jZ525VkSTNbn4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IwhFNBuetxe0UUfID5RRaLWq.png?f=user_large

4. De Noctua cooler draait ook op volle toeren, had voorheen een Fractal Design Core500 en wegens slechte airflow (geluidproductie) wou ik dus het verhelpen door een nieuwe kast te kopen. Maar het blijkt dezelfde te zijn. nu heb je bij de cooler nog een kabeltje (low noise) maar wat doet die alleen echt snelheid zelf verlagen of ?

5. Op de mobo ''cpu connector'' heeft een aansluiting va 6 pin en nog eentje met 4 pin vierkant. Ik heb op mijn Platinum Fractal Design 760P alleen 6 pin voor de cpu. Maakt het uit dat de 4 pins niet aangesloten zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWhNg28dYkh8Xp1ajGKKB-d-Sqc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/50tk7VhGOtRbdWRLgzh3eBGf.png?f=user_large

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
theduke1989 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:32:

1. De front USB3.0 werkt niet, wordt niet herkent als je iets erin steekt.
Drivers van het moederbord geinstalleerd?
2. Elke keer tijdens het opstarten maakt het 1-3 seconden een ratelend geluid. Maar niks zit in de weg. Is altijd op dezelfde tijdstip.
Kan je lokaliseren waar dat geluid vandaan komt?
3. Alle fans draaien op volle vermogen, zou niet weten waarom? Heb de twee case fans op sys fan1 en sys fan2 aangesloten.
Kijk ff in het bios of de fanheaders als pwm of als dc ingesteld staan. 4 pins fans moet als pwm en 3 pins fans stel je in als dc.
4. De Noctua cooler draait ook op volle toeren, had voorheen een Fractal Design Core500 en wegens slechte airflow (geluidproductie) wou ik dus het verhelpen door een nieuwe kast te kopen. Maar het blijkt dezelfde te zijn. nu heb je bij de cooler nog een kabeltje (low noise) maar wat doet die alleen echt snelheid zelf verlagen of ?
Custom fanprofiel aanmaken.
5. Op de mobo ''cpu connector'' heeft een aansluiting va 6 pin en nog eentje met 4 pin vierkant. Ik heb op mijn Platinum Fractal Design 760P alleen 6 pin voor de cpu. Maakt het uit dat de 4 pins niet aangesloten zijn.
Die voeding heeft een 4+4 pins voor de cpu en een extra 8 pins dus je kunt beiden aansluiten.

• theduke1989
@Uszka
1. Ga dat inderdaad bekijken, voor de achterkant kan ik wel gewoon de USB gebruiken. Heb ook het gevoel dat de kabel niet lekker aangesloten is, maar durf niet te forceren.

2. Ga dat in het weekend even goed naluisteren, want het geluid komt alleen bij opstarten snel en dan is het weg. Het is niet een geluid dat iets tegen de fans aanloopt of wat dan ook. Heb dat al bekeken.

3. Dat is nieuw voor mij, ga dat vandaag dan even bekijken. Maar ik heb het op de juiste aansluitingen aangesloten ? Ik zie ook geen andere mogelijkheid.

4. Is dat via BIOS of via een Noctua app te doen? Daarnaast voor de Corsair fans die draaien ook volle toeren, maar is dat te regelen via hun ICU software ?

5. Ga dat in het weekend even bekijken, maar moet dus wel die extra 4 aansluiten? Nu heb ik de pc gebruikt, en me vrouw zit er nu op maakt dat nog wat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
theduke1989 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:40:

5. Ga dat in het weekend even bekijken, maar moet dus wel die extra 4 aansluiten?
Alleen als je gaat overklokken onder LN.
en me vrouw zit er nu op maakt dat nog wat uit?
Als ze er maar niet doorheen zakt :+

• theduke1989
@Uszka ik ga niet overklokken dus laat het zoals het nu is.

de rest ga ik dan even rustig bekijken, en kom er dan op terug.

bedankt voor de feedback.

• theduke1989
@Uszka

Zo heb net onder hardware monitor inderdaad de fans gezien.

Zaten alle op dc. Heb dus zoals je hebt aangegeven op pwm gezet. Echter blijven ze even hard draaien. De CPu fan was op pwm en heb deze op dc gezet.

• Uszka
De Corsair fans zijn 4 pins dus moeten op PWM.
Zo te zien heb je een Noctua cpu koeler met een 4 pins fan. Moet dus ook op PWM.
Heb je pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk als moederbord?

• theduke1989
nee gaat om de X570 pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi kon deze voor €180,- bemachtigen dus was prima prijs.

Ik zal he weer op pwm zetten de cpu fan. de corsair fans zitten nu inderdaad op pwm waren beide op dc.

• theduke1989
Front usb werkt nog steeds niet ook nadat ik de bios heb ge-update en de drivers heb geïnstalleerd die ik kon installeren met de installer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDmjUHghQ3Ade4qmSlEvGBk3lco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By21RdLHDBtGz33GGQYApYGI.jpg?f=fotoalbum_large heb het gevoel dat die kabel niet goed functioneert.

[ Voor 61% gewijzigd door theduke1989 op 12-11-2020 21:29 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien kan je die extra usb/ front nog inschakelen in het bios? Fan profiel voor pwm kam je misschien ook in bios instellen.

• theduke1989
denk dat ik al weet waar het probleem zit, bij het weer loshalen van de stekker. bleek de pinnen gebogen te zijn. Ik ga in het weekend even kijken of ik ze recht kan zetten en anders een RMA ?

• theduke1989
nog een extra vraag wat ik heb opgemerkt.

In het begin branden de ram sticks synchroom. Maar na een tijdje is de eersre stick alleen die een andere volgorde voor de kleur heeft. De overige drie blijven synchroon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Aangezien het mijn fout is denk ik niet dat ze het terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
theduke1989 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:54:
denk dat ik al weet waar het probleem zit, bij het weer loshalen van de stekker. bleek de pinnen gebogen te zijn. Ik ga in het weekend even kijken of ik ze recht kan zetten en anders een RMA ?
Kabel loopt met een erg rare bocht zodat er veel spanning op de stekker en connector staat.
theduke1989 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:30:
nog een extra vraag wat ik heb opgemerkt.

In het begin branden de ram sticks synchroom. Maar na een tijdje is de eersre stick alleen die een andere volgorde voor de kleur heeft. De overige drie blijven synchroon draaien.
Verwissel ze eens van plaats of zitten er 2 dummies bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
zijjn geem dummies volgens mij. Maar heb gemerkt bij opstarten en dan ongeveer 30 minuten soms een uur dan gebeurd het dat de eerste niet synchroon loopt.

dat kan ik niet verhelpen omdat de aansluiting daar zit. Of ik moet het op de 2.0 USB aansluiten ? daarnaast.
Is het goed beter ook om de Corsair fans rma te sturen omdat deze constant op 100% draaien. ik ga denk ik bekijken zodra ik me nieuwe mobo heb ontvangen. Ik blijf bij de Tomahwak. ga denk ik geen andere aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik krijg binnenkort mijn Y splitter kabels is dit beter te gebruiken of beter los op de moederbord beide aansluiten?

Wil namelijk ook wat Kabel-Management doen. Dus minder kabels naar voren. En wat kabels beter wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Beste alle,

Heb een vraag betreft de power naar mijn SSD's.
Heb zo'n splitter gekocht op eBay.de functioneert dat met twee SSD's gaat niet kapot?

Want wil de Kabel-Management toch echt verbeteren. Heb twee splitters gekocht. Ook eentje voor de Corsair RGB Hub en de fan controller..

Ook heb ik een pwm splitter gekocht. Wat houdt dat in betreft bios instellingen? Dat ik maar 1 fan zie of alsnog beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
theduke1989 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 05:52:

Heb zo'n splitter gekocht op eBay.de
Welke? 99% van wat daarvan te koop is is van waardeloze kwaliteit.
functioneert dat met twee SSD's gaat niet kapot?
De tijd zal het leren
Heb twee splitters gekocht. Ook eentje voor de Corsair RGB Hub en de fan controller..
Welke splitters?
Ook heb ik een pwm splitter gekocht. Wat houdt dat in betreft bios instellingen? Dat ik maar 1 fan zie of alsnog beide?
Welke splitter? En ja, je ziet maar één fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Gaat om deze kabels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PykZmV-QQGjQT87HExioA2OaLmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ebLKMlMNYCno315kxNAVtEFo.png?f=user_large
https://www.ebay.de/itm/P...ksid=p2057872.m2749.l2649

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLmgCiP6C_87Q9KDd-XFR6AEOfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2CaPhkVLgsKnrJZrL6llZ5nF.png?f=fotoalbum_large
https://www.ebay.de/itm/1...ksid=p2057872.m2749.l2649

Heb ik gekocht, dacht maakt het kabel-management een stuk makkelijker.

eerste foto spreekt voor zich zelf.
tweede foto is voor de ssd's en de corsair hub-rgb

[ Voor 25% gewijzigd door theduke1989 op 18-11-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Heb je ook een merk of link?
Op zich, fan splitter is niet zo moeilijk. In het ergste geval werkt hij niet.
SSD splitter voeren net wat meer stroom, maar alsnog zal hij niet zo snel in de hens gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@99ruud99 had de links bij edit er onder gezet. In de tussentijd had je al geschreven.
Pagina: 1