dropshippers die niet leveren

Pagina: 1
Acties:

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Omdat mijn andere topic gesloten is vanwege "heksenjacht" hier wat algemener.

Wat kan je doen als consument als je je bestelde en betaalde goederen niet ontvangt?

Mooi voorbeeld:

*knip*

Er wordt niet geleverd, verkeerd geleverd maar in ieder geval niet wat beloofd is.
Er zijn nergens contactgegevens te vinden en op mail reageren ze niet.

Zo lees je steeds meer verhalen van diverse shady shops en dropshippers.

Zou je klachten kunnen verzamelen en bijvoorbeeld naar een partij als Ideal gaan :? Door middel van diverse, exact gelijke klachten aantonen dat er sprake is van oplichting/niet juist handelen dat Ideal de betaling ongedaan maakt :?

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 12-11-2020 08:35 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:50

Perkouw

Moderator General Chat
Je link even verwijdert, daar staat net zo goed de webshop benoemt. Ik verwacht wel iets meer eigen onderzoek en inzet dan nu in de topic start staat. Voor nu laat ik het topic nog even open zodat je e.e.a. kan bijwerken mocht je dat willen. :)

• ybos
Ok, exact voorbeeld een zonder de shop te noemen:

Wij hebben 2 grote zitzakken besteld. Na weken niets horen maar een mail gestuurd. Vrij vlot reactie, excuses en er zou vlot geleverd worden. Krijgen we weekje later een "zitzak" van 25x25cm.
Contact opgenomen dat er wat verkeerds geleverd is, radiostilte.

Dan maar eens online kijken. Blijkt dat dit geen losstaand geval is maar onze "foutieve" levering komt dus letterlijk veel vaker voor. Dat is geen foutje meer maar oplichting/misleiding.
De shop heeft geen contactgegevens behalve een gmail adres, dus bellen en vragen voor een oplossing is niet mogelijk.

Achteraf gezien blijkt maar weer, eerst even onderzoek doen voordat je online even snel iets besteld!
Maar, hoe zou je zo'n partij nou aan kunnen pakken? Ik ben geen lid van de consumentenbond, want die krijgen eea vaak nog wel eens voor elkaar ("stekligheden" lees ik bij mijn ouders even door).

Zou melding maken bij de ACM nuttig kunnen zijn?
(ACM: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen. )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb even op de website gekeken, maar daar staat dat zendingen binnen 10-16 dagen aan moeten komen. Ook geven ze eerlijk toe dat ze gebruik maken van dropshipping. Geen enkel Nederlands bedrijf hanteert in 2020 z'n lange levertijd. Als je een beetje logisch nadenkt, weet je eigenlijk al dat alles gewoon uit China komt. Natuurlijk kun je ook vooraf even contactinformatie opzoeken. Er is alleen een contactformulier. Hoe ga je dat doen, als je product onverhoopt defect gaat? Bij dit soort bedrijven moet je gewoon even wat onderzoek doen. Als je dit bedrijf googled, dan is de eerste hit trustpilot met alleen slechte reviews. Overigens doe ik altijd even onderzoek naar een bedrijf. Ik ben vooral benieuwd naar hun retourbeleid, contactmogelijkheden en garantiebeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Ander voorbeeld bij een andere shop:
Mijn vrouw heeft een dweil besteld. Totaal andere dweil geleverd dan op de site omschreven staat, maar ziet er ook ok uit. Na 5 minuten gebruiken gaat de dweildoek al stuk en de stok blijft niet als 1 geheel zitten.
Contact opnemen met de verkoper om retour te sturen.
Eerste reactie: u heeft de dweil gebruikt dus kan niet retour. Mijn reactie: Dweil moet toch langer meegaan dan 5 minuten en degelijk in elkaar zitten.
"u heeft de dweil gebruikt en kan daarom niet retour..."
Na lang mailen en diverse argumenten aanhalen is men uiteindelijk overstag gegaan en geld retour.

Er zijn een flink aantal shops die denken makkelijk geld te verdienen maar vergeten dat het consumentenrecht best sterk is. Echter door een starre houding aan te nemen qua garantie verlenen zal men er in veel gevallen mee wegkomen, ondanks dat ze simpelweg gewoon garantie dienen te verlenen, dit niet doen en daarbij de wet overtreden.

• ybos
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:54:
Ik heb even op de website gekeken, maar daar staat dat zendingen binnen 10-16 dagen aan moeten komen. Ook geven ze eerlijk toe dat ze gebruik maken van dropshipping. Geen enkel Nederlands bedrijf hanteert in 2020 z'n lange levertijd. Als je een beetje logisch nadenkt, weet je eigenlijk al dat alles gewoon uit China komt. Natuurlijk kun je ook vooraf even contactinformatie opzoeken. Er is alleen een contactformulier. Hoe ga je dat doen, als je product onverhoopt defect gaat? Bij dit soort bedrijven moet je gewoon even wat onderzoek doen. Als je dit bedrijf googled, dan is de eerste hit trustpilot met alleen slechte reviews. Overigens doe ik altijd even onderzoek naar een bedrijf. Ik ben vooral benieuwd naar hun retourbeleid, contactmogelijkheden en garantiebeleid.
Ik ben het helemaal met je eens, dit soort bedrijven zet vol in op impulsaankopen.
Advertentie via facebook, even via de mobiel aantikken, orderen via ideal en klaar.

Retourbeleid heb ik net bekeken, ze gooien je gewoon in het diepe.

"wij zijn bemiddelaar.."
Dus retouren op eigen kosten naar china -> volgens mij wettelijk niet correct omdat je via de site bij hen besteld en niet alleen bemiddelingskosten betaald. Retourkosten moeten door de shop vergoed worden. Daarnaast is het hopen dat je pakket aankomt in china en daadwerkelijk in behandeling wordt genomen.
Echter, men reageert niet op mail, dus retouren wordt dan ook erg moeilijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:30:

Wat kan je doen als consument als je je bestelde en betaalde goederen niet ontvangt?
Je creditcard verstrekker bellen en de betaling annuleren wegens het bovenstaande

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ybos
jack zomer schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:58:
[...]

Je creditcard verstrekker bellen en de betaling annuleren wegens het bovenstaande
Helaas werken de meeste dropshippers gewoon met ideal.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Niet bij kopen om gezeur te voorkomen...
Of zoek je gene die wel cc als optie geeft.

En ik snap hun rede wel,. Ideal betalingen zijn niet terug te draaien..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 11:31
Dropshippen an sich is niet illegaal. Wat wel onrechtmatig is is dat de meeste dropshippers doen alsof werkelijk alle consumentenrecht op hen niet van toepassing is, zoals retourrechten etc. Over het algemeen zijn die overigens wel vrij eenvoudig te spotten, bijvoorbeeld omdat alle contactinformatie van het bedrijf ontbreekt.

De ACM doet niet zoveel met dit soort onrechtmatige praktijken, waarschijnlijk ook omdat het dweilen met de kraan open is. Als de dropshipper weigert aan zijn verplichtingen te voldoen en niet reageert op brieven kun je natuurlijk wel altijd naar de (kanton)rechter stappen.

Acties:
  • +58 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je koopt zooi bij vage dropshippers en vraagt je dan af waarom het zooi is.

Koop het dan gewoon zelf op AliExpres, dan heb je nog best een aardige buyers-protection.

Daarnaast zeg je zelf al "helaas werken de meeste dropshippers gewoon met iDeal"
Prima. Betekend niet dat jij daar ook mee moet werken.

Hand in eigen boezem en als je niet met Chinese zooi overweg kan, misschien gewoon eens bij de Blokker naar binnen lopen als je iets nodig hebt.

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:09
Ik heb dit ook zelf een keer meegemaakt (onbewust) maar wel betaald via PayPal i.p.v. ideal. Bedrag netjes teruggekregen van PayPal. Creditcard is inderdaad een optie maar deze gegevens ga ik natuurlijk niet op zo'n website invullen :-).

• ybos
Lan Mandragoran schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:04:
Dropshippen an sich is niet illegaal. Wat wel onrechtmatig is is dat de meeste dropshippers doen alsof werkelijk alle consumentenrecht op hen niet van toepassing is, zoals retourrechten etc. Over het algemeen zijn die overigens wel vrij eenvoudig te spotten, bijvoorbeeld omdat alle contactinformatie van het bedrijf ontbreekt.

De ACM doet niet zoveel met dit soort onrechtmatige praktijken, waarschijnlijk ook omdat het dweilen met de kraan open is. Als de dropshipper weigert aan zijn verplichtingen te voldoen en niet reageert op brieven kun je natuurlijk wel altijd naar de (kanton)rechter stappen.
Maar dit is toch van de zotte dat de ACM er niets mee doet :?
Juist hiervoor zijn dit soort organisaties aanwezig. Toezicht houden en handhaven.
Als je een standaard procesje hiervoor bedenkt zou je aan de lopende band dit soort praktijken via kantonrechter aan banden kunnen leggen. Sowieso 1 partij een keer goed aanpakken zou ook een voorbeeld stellen voor anderen. Als blijkt dat je er maar zo mee wegkomt, tja...

Ik heb in ieder geval zojuist voor ons geval melding gemaakt bij de ACM consuwijzer. Benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoi1234
Maar heel veel doe je hier denk ik niet aan. Je moet jezelf gewoon aanleren eerst gedegen onderzoek te doen en niet bij dergelijke webshops bestellen. Als je al iets uit China nodig hebt, kun je dit beter op AliExpress o.i.d. kopen. Leer jezelf aan dat dit soort dropshippers niet te vertrouwen zijn.

Wat betreft over webshops die massaal de consumentenrechten schenden: ik heb de indruk dat deze ook vrij makkelijk te weren zijn. Vaak hoef je alleen even in hun voorwaarden te kijken om te zien dat hun retourbeleid niet deugt. Als ze ook nog eens slecht te bereiken zijn, dan weet je al helemaal genoeg. Een goede webshop is telefonisch, per mail en via Social media bereikbaar en reageert ook binnen een paar uur. Als ze ook nog eens fysieke locaties hebben is het helemaal geweldig. Met andere bedrijven zou ik ook geen zaken willen doen. Als er eens iets kapot is, kan ik moeite gaan doen om ze te bereiken en dagen op reactie te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:52
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:09:
[...]

Maar dit is toch van de zotte dat de ACM er niets mee doet :?
Juist hiervoor zijn dit soort organisaties aanwezig. Toezicht houden en handhaven.
Als je een standaard procesje hiervoor bedenkt zou je aan de lopende band dit soort praktijken via kantonrechter aan banden kunnen leggen. Sowieso 1 partij een keer goed aanpakken zou ook een voorbeeld stellen voor anderen. Als blijkt dat je er maar zo mee wegkomt, tja...

Ik heb in ieder geval zojuist voor ons geval melding gemaakt bij de ACM consuwijzer. Benieuwd naar het vervolg.
Waarom zou de ACM hier actief wat mee moeten doen?
Dit betreft een individuele case..

wss heb je ook nog in het buitenland besteld..
en dan is wat je wilt helemaal niet van toepassing

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 12-11-2020 09:10 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

x86dev schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:08:
Creditcard is inderdaad een optie maar deze gegevens ga ik natuurlijk niet op zo'n website invullen :-).
Gelukkig doe je dat in de meeste gevallen ook niet op de pagina van de site hoop ik? maar die van de betalingspartner die ertussen zit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:08:

Hand in eigen boezem en als je niet met Chinese zooi overweg kan, misschien gewoon eens bij de Blokker naar binnen lopen als je iets nodig hebt.
Zeg ik toch ook :?

Achteraf gezien blijkt maar weer, eerst even onderzoek doen voordat je online even snel iets besteld!

• ybos
boyette schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:10:
[...]

Waarom zou de ACM hier actief wat mee moeten doen?
Dit betreft een individuele case..

wss heb je ook nog in het buitenland besteld..
en dan is wat je wilt helemaal niet van toepassing
Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Dit is geen individuele case. Mijn geval wordt letterlijk op diverse klachtensites meerdere malen genoemd.
(XXL zitzak, 2 stuks, en er wordt een soort kussentje van 25x25cm geleverd)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:52
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:14:
[...]

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Dit is geen individuele case. Mijn geval wordt letterlijk op diverse klachtensites meerdere malen genoemd.
(XXL zitzak, 2 stuks, en er wordt een soort kussentje van 25x25cm geleverd)
Dat maakt het nog geen zaak van de ACM
zeker niet als je het in het buitenland hebt besteld buiten de EU heeft de ACM helemaal geen functie hierin..

anders dan mogelijk de awareness te verhogen

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
@ybos waarom denk je dat ze zoveel goedkoper zijn dan andere winkels.... als iets te mooi is om waar te zijn...

Het is zelfs maar de vraag of ze in NL gevestigd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:10:
[...]

Zeg ik toch ook :?

Dat is wel de conclusie die je moet trekken, ja.

Maar dat geldt ook voor NL bedrijven. Ik heb bijvoorbeeld een smartphone bij Belsimpel besteld. Als je dan eens service nodig hebt, moet je iets meer moeite doen en zit je al die tijd zonder smartphone. Oké, ik doe nu alsof Belsimpel compleet waardeloos is, maar dat is niet het geval. Ze zijn alleen iets minder snel.

Sindsdien kijk ik altijd even naar de contactmogelijkheden. Ik wil in het geval van een defecte smartphone gewoon kunnen chatten of zoals bij Amazon direct teruggebeld worden. Gratis zegeltje, snelle afhandeling en klaar.

• hoi1234
boyette schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:17:
[...]

Dat maakt het nog geen zaak van de ACM
zeker niet als je het in het buitenland hebt besteld buiten de EU heeft de ACM helemaal geen functie hierin..

anders dan mogelijk de awareness te verhogen
Nou alles doet me vermoeden dat de site beweert in NL gevestigd te zijn.

• ybos
99ruud99 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:17:
@ybos waarom denk je dat ze zoveel goedkoper zijn dan andere winkels.... als iets te mooi is om waar te zijn...

Het is zelfs maar de vraag of ze in NL gevestigd zijn.
Zoals zovelen gewoon ingetrapt: impulsaankoop via facebook, "ff snel".
Maar dan blijft het feit: er hoort gewoon geleverd te worden wat men zegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Tsja, doe aangifte zou ik zeggen, dan komt hij op de stapel met "aangiftes waar we niets mee gaan doen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:00
Dit zijn die webshops van die popi-jopi gastjes die op Youtube reclame maken met dat je binnen no-time een ton kan verdienen en dan lekker de rest van je leven op Bali kan wonen terwijl je leeft op kokosmelk en wat zon.

BOOS, dat programma van Tim Hofman, heeft al redelijk vaak op de stoep gestaan bij dit soort "bedrijfjes". Je zou het daar eens kunnen proberen.

En zoals al vaker gezegd: bijna al die dropship shops zien er hetzelfde uit. Te mooie productfoto's, te weinig product info. Chinese meuk, dus links laten liggen.

PSN: Sluuz

• hoi1234
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:22:
[...]

Oké. Heb je een serieus bedrijf ooit iets via Social media zien aanprijzen? Als je een dergelijke advertentie met prullaria te zien krijgt, weet je toch al dat het bagger is?

Marktplaats staat er tegenwoordig ook vol mee. Grandado en consorten doen het goed. Overigens is de prijs meestal geen red-flag, daar deze makkelijk 2-3x over de kop gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:08:
Je koopt zooi bij vage dropshippers en vraagt je dan af waarom het zooi is.
Precies dit. Het heeft eigenlijk niks met drop-shipping specifiek te maken, maar met het feit dat je je geld overmaakt naar wazige verkopers zonder nuttige contactgegevens of reviews, op een manier waarop je van tevoren al weet dat er geen aankoopbescherming of bemiddeling bij je overboeking zit. Dit is niets anders dan iemand op de hoek van de straat een tientje in zijn hand duwen zonder te weten wie het is, en hopen dat ze je dan zoals beloofd ooit een product in de bus duwen. En dan er maar vanuit gaan dat de politie of de fraudehelpdesk wel voor je gaat uitzoeken aan wie je überhaupt hebt betaald want dat weet je zelf niet.

Vertrouwen op de ACM is leuk maar er is dus alleen een gmail-adres en het is niet eens bekend in welk land de 'oplichter' zich bevindt. Kans dat de ACM het lukt om hier iemand te vinden, laat staan succesvol te vervolgen/beboeten, is nihil. En ze krijgen waarschijnlijk 100.000 gevallen van online oplichting zonder contactgegevens per jaar binnen. Wat verwacht je daarvan, dat ze in hun glazen bol kijken om te zien wie het was? Het enige wat ze daar tegen kunnen doen is een campagne "hang op, klik weg, bel uw bank".
Ja, tuurlijk hoort dat. Er zijn schijnbaar mensen op aarde die dingen niet doen zoals het hoort.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 12-11-2020 09:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Dit is het equivalent van de 'geweldige koopjes' die je vroeger wel eens hoorde wat men dan uit de achterbak van een auto of busje kocht, bv 100 euro voor een geweldige pannenset of hogedrukreiniger. Zelfde meuk, te duur, geen service. Waarschijnlijk zelfde soort publiek ook :+ Enige verschil is dat men toen altijd wat in handen had. Immers voelt het minder dom als je tenminste iets ontvangt.

Dit los je niet op door de rest van de maatschappij op te zadelen met kosten tegen wat dommeriken die zich laten besodemieteren door wat kleine schrapers. Het verdwijnt vanzelf als men het patroon herkent doordat men 1, 2 of 10x de teen heeft gestoten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:09:
Maar heel veel doe je hier denk ik niet aan. Je moet jezelf gewoon aanleren eerst gedegen onderzoek te doen en niet bij dergelijke webshops bestellen.
Je hoeft nog geen eens gedegen onderzoek te doen. Je ziet het zo dat het dropshippers uit China zijn (meer dan 3 dagen levertijd als je het echt niet kan zien aan de algehele site), en er is nooit enige reden om te laten dropshippen uit China. Bestel dan gewoon zelf bij Aliexpress.

Maar serieus, mensen laten een dweil dropshippen uit China? En dan klagen dat het kut kwaliteit is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:49
[...]

Waarom zou je ooit via facebook iets bestellen. Als iets onbetrouwbaar schreeuwt is het daar toch wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:33:
[...]
Maar serieus, mensen laten een dweil dropshippen uit China? En dan klagen dat het kut kwaliteit is?
_/-\o_ 7(8)7 *O*

Tja... als het teveel moeite is om voor een luttel bedrag ff langs de Action te gaan... :+

Mooie Plaatjes   

• MustiAai
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-05 08:15
Wat je kunt doen op het moment dat je met Ideal betaald hebt, is contact op te nemen met de payment service provider. Om er achter te komen wie dat is, kun je kijken op je afschriften. Dan zie je vaak staan: Mollie, adyen, ingenico, etc.
Die kunnen jou vaak wel helpen. Indien de webshop niet reageert op berichten vanuit de PSP, dan kunnen zij ook alle transacties blokkeren.

In het vervolg inderdaad slimmer om eerst onderzoek te doen...

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:09
Gunner schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:10:
[...]

Gelukkig doe je dat in de meeste gevallen ook niet op de pagina van de site hoop ik? maar die van de betalingspartner die ertussen zit.
Het antwoord heb je letterlijk gequote.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
In principe sta je in je recht, maar je recht krijgen bij dergelijke vluchtige shops is een tweede: zodra je genoeg stof hebt om een instantie in beweging te krijgen, zijn ze al failliet.

Eenvoudigst is idd om je eigen gedrag aan te passen:
- kijk naar een thuiswinkelwaarborg, reviews, leeftijd van het bedrijf, etc.
- vermijdt dropshippers of vage shops voor niet bijzondere meuk
- bestel je toch, of direct zelf via AliX e.d., accepteer je het risico dat je niet krijgt wat je verwacht, en je ook je geld niet terug kunt krijgen

Zie je tot nog toe gemaakte kosten als leergeld. Nagenoeg iedereen heeft zo'n moment gehad :)

• ybos
Sissors schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:33:
[...]

Dit is gewoon in veel gevallen onwetendheid (besteld door mijn vrouw in dit geval, zij kende het concept ook niet). Vergeet niet dat we hier op tweakers zitten, gemiddeld gezien denk ik hoger opgeleid dan NL algemeen.
Ik ben er ook ingetrapt, en ik ben gewoon fatsoenlijk opgeleid.
Ik denk dat een groot gedeelte van de NL bevolking het concept dropshipping / aliExpress niet eens kent, en daar wordt gretig misbruik van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:27:
[...]

Oké. Heb je een serieus bedrijf ooit iets via Social media zien aanprijzen? Als je een dergelijke advertentie met prullaria te zien krijgt, weet je toch al dat het bagger is?
Zat! Coolblue, praxis, gamma, en zo zijn er nog zat andere partijen die adverteren op social media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@ybosEens met @Rukapul. Ga voortaan gewoon naar de Blokker of de Xenos en klaar ermee, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Enige manier om zoiets op te losse is inderdaad bewustwording. De meesten van ons weten dat ze niet midden in de nacht in een donker steegje met de portemonnee moeten zwaaien zodra iemand pssst roept. Nu dat nog leren op internet op Facebook.

Na een of twee keer te zijn opgelicht, leert men er hopelijk van. Win-win: leermoment en beter voor de lokale middenstand.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 12-11-2020 10:16 . Reden: Facebook = internet, toch ?:P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ybos Dan nog...
Als je roept "schat, ik heb een nieuwe dweil nodig, waar zal ik die halen?"

Dan is het eerste wat bij me opkomt namen zoals: Hema, Blokker, Supermarkt, Action, etc.
NIET via een 'vage' website.

Nu ben ik weliswaar al stokoud volgens menige jeugdige ;) , maar ook de kinderen roepen precies hetzelfde.
En echt niet "laten we eens online gaan browsen naar een nieuwe dweil..." :N

M.a.w. ik ben heel benieuwd naar iemands gedachtengang dat die simpele dweil per se online besteld moet gaan worden?!? :?

bluser86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:22:
Aliexpres mijd ik per definitie als de ziekte omdat ik niet uit ben op goedkope troep.
Ook daar is enige nuancering op z'n plaats. ;) Want diezelfde 'zooi' (zoals jij zegt), is ook gewoon lokaal te koop.
Recent volkomen wetenschappelijk O-) onderzoek van ondergetekende:
ehtweak in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3"

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 12-11-2020 10:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluser86
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-01 19:08
@ybos Het is heel vervelend dat dit je is overkomen maar ik denk dat je helaas je verlies moet nemen, een klacht indienen tegen het bedrijf in kwestie en weer door. Het enige wat je daarna nog kan doen is je vrienden en familie vertellen wat een onbetrouwbare bende dropshippen is en ze aanbevelen dingen gewoon lekker binnen de landsgrenzen te kopen bij bekende winkels/webshops tenzij het echt niet anders kan. Dat is tenminste het principe dat ik toepas als ik dingen op internet bestel. Aliexpres mijd ik per definitie als de ziekte omdat ik niet uit ben op goedkope troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk niet dat het de bedoeling is de TS of familie af te zeiken ;) Ik denk dat we allemaal wel eens een el cheapo iets hebben gekocht. Als niet van een vage Amazon/Bol/Ali-verkoper dan wel vroegah toen we nog jong waren op de braderie :+

Ja je hebt recht op; waar je voor betaalt. Recht krijgen zal met dit soort zaken helaas heel lastig worden. Bij ideal heb je ook geen mogelijkheid tot terughalen van het geld. Feedback over de ad aan Facebook is misschien nog wel het meest effectief om tenminste anderen een beetje te beschermen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 11:31
Zwartoog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:00:
In principe sta je in je recht, maar je recht krijgen bij dergelijke vluchtige shops is een tweede: zodra je genoeg stof hebt om een instantie in beweging te krijgen, zijn ze al failliet.
Dat ligt eraan. In mijn ervaring zijn de meeste van die dropshipbedrijfjes helemaal geen rechtspersoon maar gewoon eenmanszaakjes. Die kunnen helemaal niet failliet gaan. Een bv'tje oprichten is al vaak te veel moeite voor deze bijklussende 18-jarigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

Dit los je niet op met een verkoper, verzender, Mollie, Ideal of wat dan ook. Dit los je enkel op door opvoeding (van je vriendin..)

Als je op straat wordt aangesproken voor een shady vent met lange regenjas "Hey, psst, dweil kopen, niet duur" dan weet je ook dat het tegen valt; dat je opgelicht wordt en dat garantie een vies woord is. Die dropshippers zijn niets meer dan de digitale versie van dit soort personen. Garantie is een vies woord en je product valt altijd tegen. En naderhand kun je geen contact meer krijgen met de verkoper (die man met lange regenjas is ook nergens meer te vinden...)

Je moet dus op voorhand niet hier bestellen. En als je het wél doet niet klagen achteraf. Maar daar is bewustwording en opvoeding voor nodig.

7400 Wp op het dak

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
Drop shipment bestellingen vallen voor mij altijd een beetje in de categorie "risico". Ja, je hebt iets besteld. En, ja, als Nederlandse consument heb je bepaalde rechten en zo. Maar, tegelijk, de prijzen zijn ook dusdanig dat je je verwachtingen op voorhand al moet bijstellen.

Voor sommige mensen is dat een leerproces, denk ik. Als het je niet bevalt, zijn er genoeg alternatieven.

Denk ik dat de ACM genoeg slagkracht heeft om serieus iets te doen aan de cowboys in de drop shipment markt? Mogelijk. Maar, dan moet het wel met een aantal rechtszaken komen, en die op een zeer duidelijke manier winnen. Ik heb niet het gevoel dat het voldoende aandacht bij ze heeft. Dus, tot die tijd geld emptor caveat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:19

OMD

Dweilen met kraan open dit :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-05 22:26
Ik zie niet in wat iDeal te maken heeft met die dropshippers. Als je al naar een andere partij wil stappen, dan moet je naar de payment service provider gaan. In veel gevallen zal dat Mollie zijn. Wellicht kunnen zij hen van hun dienst af gooien. Of het snel gebeurt; nee.

En vervolgens zoeken ze weer een nieuwe PSP op en kunnen ze weer vrolijk verder.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:12
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:00:
[...]

Helaas werken de meeste dropshippers gewoon met ideal.
Voor mij geldt: Creditcard of shoppen bij een ander.

Bij geen alternatief: Bestellen en betalen bij afhalen en als het echt niet anders kan Ideal na voorafgaand onderzoek naar de naam van de webshop/site/personen. Google (met en zonder maps), KvK, BTW nummer, company.info - er zijn nogal wat plekken waar je zelf zaken kunt bekijken.

Kijk ook hier eens (met name de punten onder stap1). Het ontbreken van gegevens is al een dealbreaker. 085, 088 en 06 nummers ben ik ook niet weg van.

Tot heden gaat t nog altijd goed (keeping fingers crossed).

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:06:
[...]

Dit is gewoon in veel gevallen onwetendheid (besteld door mijn vrouw in dit geval, zij kende het concept ook niet). Vergeet niet dat we hier op tweakers zitten, gemiddeld gezien denk ik hoger opgeleid dan NL algemeen.
Ik ben er ook ingetrapt, en ik ben gewoon fatsoenlijk opgeleid.
Ik denk dat een groot gedeelte van de NL bevolking het concept dropshipping / aliExpress niet eens kent, en daar wordt gretig misbruik van gemaakt.
Maar iedereen kent het concept "als het te goed is om waar te zijn" toch? En het helpt om voor grote aankopen altijd even te kijken op een onafhankelijk beoordelingensite.

Er zijn gek genoeg op Tweakers ook nog steeds mensen die bestellen bij MAX-ICT bijvoorbeeld.
https://tweakers.net/shop...x-ict-b-punt-v/overzicht/

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Anoniem: 316512

Ik ben benieuwd: blijf je nu dergelijke zaken nog steeds met iDeal betalen of ga je ook met een creditcard betalingen doen?

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Onbegrijpelijk dat deze gasten niet snappen wat het risico is wat ze lopen. Als er door een ondeugdelijk chinees product dat je ongezien 'drop-shipped' en er breekt bijvoorbeeld een brandje door dit ondeugdelijke product uit waarbij een gezinnetje omkomt...

• ybos
ehtweak schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:18:
@ybos Dan nog...
Als je roept "schat, ik heb een nieuwe dweil nodig, waar zal ik die halen?"

Dan is het eerste wat bij me opkomt namen zoals: Hema, Blokker, Supermarkt, Action, etc.
NIET via een 'vage' website.

Nu ben ik weliswaar al stokoud volgens menige jeugdige ;) , maar ook de kinderen roepen precies hetzelfde.
En echt niet "laten we eens online gaan browsen naar een nieuwe dweil..." :N

M.a.w. ik ben heel benieuwd naar iemands gedachtengang dat die simpele dweil per se online besteld moet gaan worden?!? :?

impulsaankoop/onwetendheid.
-impulsaankoop: he, dat ding ziet er wel makkelijk uit, die bestel ik ff want onze huidige wordt al minder
-onwetendheid: he, dat ding ziet er wel makkelijk uit, die bestel ik ff want onze huidige wordt al minder, ik heb geen idee dat dat ding helemaal uit china moet komen, anders zou ik hem hier echt niet bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Oeken schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:29:
Onbegrijpelijk dat deze gasten niet snappen wat het risico is wat ze lopen. Als er door een ondeugdelijk chinees product dat je ongezien 'drop-shipped' en er breekt bijvoorbeeld een brandje door dit ondeugdelijke product uit waarbij een gezinnetje omkomt...
Niet zoveel want ze zijn toch niet te bereiken / vinden 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:36:
[...]

Eh... ik vermoed dat @Oeken hier niet doelde op het risico wat die dropshippers lopen maar op het risco wat de Nederlanders lopen die zaken bestellen en daarmee zichzelf en omgeving in gevaar brengen. In ieder geval bij elektronica of andere producten die een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren. Een zitzak of dweil is op dat punt natuurlijk niet zo riskant gelukkig ;) ..

EDIT: Nog eens gelezen en denk dat hij toch het risico van de dropshippers bedoelt. Ik verwacht alleen dat er niet snel iemand daar gaat aankloppen. Bij een brandje is het vaak wel te achterhalen wat ongeveer de brand heeft veroorzaakt, maar knappe jongen die dat dan ook nog bewezen kan herleiden naar een specifieke adapter etc. en bij de juiste webshop terecht komt waar dat ding ooit gekocht is.

Persoonlijk hanteer ik (los van dat ik sowieso nagenoeg niets bestel bij Ali, etc.) sowieso de stelregel dat er geen enkel niet Europees goedgekeurd apparaat met een stekker in huis komt. Dat betekent geen elektronica van Ali etc., maar ook geen twijfelachtige goederen zoals telefoonladers van de Aktion. Better safe than sorry.

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 12-11-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53
ybos schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:36:
[...]

Als je denkt dat ze onvindbaar/onbereikbaar zijn heb je goed mis hoor. Met een beetje speurwerk kan je prima achter komen wie en of wat het is. Zeker als er een gezin door omgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Oeken schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:29:
Dat interesseert dit volk absoluut niks, of denk jij daar anders over? De vogel is allang gevlogen dan en ze zijn sowieso zeer slecht traceerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Valorian schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:53:
[...]

Eh... ik vermoed dat @Oeken hier niet doelde op het risico wat die dropshippers lopen maar op het risco wat de Nederlanders lopen die zaken bestellen en daarmee zichzelf en omgeving in gevaar brengen. In ieder geval bij elektronica of andere producten die een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren. Een zitzak of dweil is op dat punt natuurlijk niet zo riskant gelukkig ;) ..
Een zitzak zal geen brand veroorzaken en explodeert ook niet. Toch is z'n zitzak helemaal niet zo onschuldig. In China kijken ze niet zo zeer ernaar of iets teveel giftige/irriterende stoffen bevat. Ringen bevatten bijvoorbeeld een hoge concentratie van een metaal waar veel mensen jeuk en uitslag van krijgen (geloof nikkel), speelgoed voor kinderen bevat ook een te hoge concentratie van giftige stoffen (geloof weekmakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:16:
[...]

Maar iedereen kent het concept "als het te goed is om waar te zijn" toch? En het helpt om voor grote aankopen altijd even te kijken op een onafhankelijk beoordelingensite.

Er zijn gek genoeg op Tweakers ook nog steeds mensen die bestellen bij MAX-ICT bijvoorbeeld.
https://tweakers.net/shop...x-ict-b-punt-v/overzicht/
Dat is toch anders. Ik ga daar dinsdag weer wat bestellen. Komt echt wel goed. In het ergste geval krijg ik niet geleverd, maar mijn geld terug.

Ik durf bij MaxICT zelfs gewoon met Ideal te betalen. Duurt misschien allemaal wat langer, maar ze gaan er echt niet zomaar met je geld vandoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-11-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:30:
[...]

Dat is toch anders. Ik ga daar dinsdag weer wat bestellen. Komt echt wel goed. In het ergste geval krijg ik niet geleverd, maar mijn geld terug.

Ik durf bij MaxICT zelfs gewoon met Ideal te betalen.
Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan MaxICT? Op Tweakers is deze webshop berucht als slechte webshop. Wat heeft MaxICT dat bijvoorbeeld bol.com of Coolblue niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over MaxICT mag stoppen hier. Die heeft hier niets te zoeken en past beter in een shopreview thuis.

Dan kunnen we het hier weer over dropshippers die niet leveren hebben.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Modbreakje gemist.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
er zitten op Ali al ontzettend veel dropshippers. Ik was er wat laat bij dus kan ik het niet vergelijken met hoe het vroeger was, alleen pik ik de verhalen op zoals laatst een tiener uit China die vanaf zijn telefoontje spullen op Alie verkocht, iedereen kan er kennelijk een webwinkeltje openen zonder die spullen echt te hebben.

De afgelopen anderhalf jaar was ik met name geïnteresseerd in iets dat steeds goedkoper leek te worden, maar wat wel telkens exact dezelfde foto's en omschrijvingen had. Iets wat ik voor 50 EUR langs zag komen, kon uiteindelijk ook voor 15 inc porto. Ik vraag me dan ook wel eens af wat die producten dan ook echt waard zijn. Zoals ik hier al een keer had gelezen van een Tweaker: "de oorspronkelijke Chinees die het gemaakt heeft verdient er een fractie van"

zo'n vijftien jaar terug wilde ik investeren in mijn hobby en had bepaalde goederen aanschaft die nogal pover van kwaliteit waren, wel adverteren met 100% polyester en hoge kwaliteit, maar kwaliteit bleek plastic tafelkleed. Dat heb ik maar weer retour gestuurd en te horen gekregen dat de klacht werd doorgegeven aan de leverancier. Dat deed me toen nog geen belletje rinkelen, opvallend dat ze altijd precies hetzelfde zeggen. Toen ik jaren later nog eens die spullen opnieuw kocht kreeg ik veel betere kwaliteit, dropshipper verkocht dus 'dollarstore' producten voor een veel te hoge prijs. Van geleerd, maar niet vergeten, en dropshipper is na vijftien jaar tot mijn verbazing nog steeds actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dit soort dingen kun je wel degelijk bij de ACM / consuwijzer melden. Ze zijn niet de vlotste maar zeker als er meerdere klachten binnen komen dan doen ze er wel degelijk wat mee.

In het verleden heb ik diverse chineze shops gerapporteerd die op .nl domeinen werkte en alles deden om betrouwbaar over te komen. Maar iemand met een beetje kennos weet dat de fotos welke ze promote wsrem van een rc monstertruck die normaal 7499,- kost en zij bieden hem aan voor 32 euro en 1+1 gratis...

Die shop was met 2 weken offline gehaald. Of dit komt door sidn, politie, etc is mij niet bekend want ze doen daar geen uitspraken over maar nu een stuk of 10 meldingen gedaan en alle 10 waren met enkele weken spontaan verdwenen met een melding dat de site offline was gehaald.

Ik vermoed dan zelf ook dat de acm een take down notice stuurt naar sidn.

Daarnaast kun je in sommige gevallen de provider een take down notice sturen als het een nederlandse / europess hosting betreft. Ze zijn er niet heel happig op en vaak rekken ze het behoorlijk maar uiteindelijk moeten ze het wel opvolgen als er heel duidelijk is dat het oplichting is.

Wij hebben het meegemaakt met een website die de naam van het winkelcentrum(straat) gebruikt om vertrouwen bij klanten te winnen. Maar waar ze duidelijk de boel oplichten door nike schoenen voor 10 euro van bommels voor 15 euro etc etc.

Na 3 maanden heeft de provider toen hun hosting er uit getrokken en het domein naam aan ons overhandigd.
Pagina: 1