Ik moet een nieuwe gaming PC nog deze maand in elkaar gaan zetten voor een maatje van me.. Budget voor de CPU ligt zo tussen de 300-400 euro, dus dan kom je uit op de nieuwe AMD R5 5600X 6-core of een Intel i7 10700K 8-core op dit moment.. De R5 5600X kost 340 euro de i7 10700K 380 euro.. Videokaart is een RTX 3070 en de monitor een 2560x1440 144Hz.. Ik neig op dit moment naar de Intel vanwege de 2 cores extra wat dus mogelijk iets meer futureproof is en het feit dat die naar de 5Ghz kan klokken waardoor de 5600X waarschijnlijk niet (zoveel) sneller zal zijn (als je dat überhaupt merkt op 1440p Ultra) en omdat hij een iGPU aan boord heeft wat handig kan zijn als backup bij een probleem met de videokaart.. Als de AMD onder de 300 euro was geweest was het die zeker geworden, maar nu vind ik het prijsverschil te klein en lijkt de 8-core Intel een betere keuze.. Mis ik iets waardoor de 5600X mogelijk alsnog de betere keuze is? Alvast bedankt..
Vraag
Alle reacties
5600x wordt geleverd inclusief koeler dus dat scheelt weer kosten t.o.v. de 10700k. Maar de vraag is of je wel een 5600x gaat kunnen kopen de komende weken aangezien je vermeld tijdsdruk te hebben.
Verder genoeg benchmarks te vinden. Vraag aan je maat welke games hij speelt en zoek 1440p resultaten op. Waarschijnlijk weinig merkbare verschillen in performance.
Verder genoeg benchmarks te vinden. Vraag aan je maat welke games hij speelt en zoek 1440p resultaten op. Waarschijnlijk weinig merkbare verschillen in performance.
Hij speelt vooral shooters, veel Battlefield 5 etc..Benchmarks daarvan heb ik al gezien en daar is het verschil zeer klein tussen de R5 5600X en de i7 10700K (op stock settings), vandaar dat ik ook weer ging twijfelen toen ik zag dat het prijsverschil zo klein was.. De oudere 8-core i7 10700K lijkt door de prijsstijgingen bij AMD opeens helemaal niet zo'n slechte keuze op dit moment.. Voor wat betreft de standaard koeler die bij de R5 5600X zit, die lijkt me niet echt goed genoeg om de boost op peil te houden en lijkt me ook iets te luidruchtig, dus ik had sowieso voor beide keuzes al een custom koeler ingecalculeerd.. PCI-E 4.0 heb ik ook nog aan gedacht maar weet dus niet in hoeverre dat een ding wordt voor vooral videokaarten in de komende +/- 5 jaar dat de CPU weer mee moet, ik vermoed niet veel.. Tijdsdruk qua levering is niet zo heel groot aangezien de RTX 3070 ook nog niet geleverd is en dat kan nog wel eens langer gaan duren.. Hopelijk voor het eind van de maand wel alles binnen..Skybullet schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:35:
5600x wordt geleverd inclusief koeler dus dat scheelt weer kosten t.o.v. de 10700k. Maar de vraag is of je wel een 5600x gaat kunnen kopen de komende weken aangezien je vermeld tijdsdruk te hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Inflatable op 12-11-2020 01:26 ]
filmpje met een directe vergelijking tussen deze 2 cpu's:
YouTube: AMD 5600X vs Intel 10700k - Mid Range CPU Battle!
Die had ik al gezien.. Jay geeft daarin ook niet echt antwoord op de vraag welke nu echt de betere keuze is, alleen dat een 6-core AMD nu nagenoeg net zo goed is als een 8-core Intel, wat klopt... De R5 5600X heeft een iets betere IPC en is iets goedkoper maar de i7 10700K heeft weer 2 cores meer en klokt iets hoger waardoor ze in de meeste games etc nagenoeg hetzelfde presteren.. De totale rekenkracht van de i7 10700K is door de 2 extra cores nog wel hoger waardoor hij mogelijk ook iets langer mee kan.. Ik denk dat het uiteindelijk gewoon neerkomt op prijs en beschikbaarheid en wat de voorkeur is (wat dus Intel is omdat hij dat al 20+ jaar gebruikt, moest hem al overtuigen deze keer ook naar AMD te kijken)..Kamato schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:53:
filmpje met een directe vergelijking tussen deze 2 cpu's:
Zoals ik al zei het "probleem" met de R5 5600X is denk ik dat het prijsverschil met een i7 10700K systeem te klein is, het scheelt in totaal nog geen 100 euro.. Hij is gewoon iets te duur met 320+ euro.. Als hij meer richting de 200 euro geweest was net zoals de R5 3600 dan was het een no-brainer geweest, nu echter niet.. Ik denk dat we daarvoor op een R5 5600 moeten wachten, maar hij wil niet nog langer wachten, dus de keuze moet gemaakt worden met wat er nu beschikbaar is..
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.
Ok, sorry..br00ky schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:58:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.
het prijsverschil loopt mogelijk ook nog iets op doordat je bij Intel eigenlijk vast zit aan Z490 moederborden (alles daaronder heeft geen ondersteuning voor Ram boven de 2666mts).
Voordat je roept dat het prijsverschil te klein is, voor de i7 10700K heb je nodig:
Koeler, en dat moet een goede zijn, want anders haal je 5+ ghz all core niet...
Moederbord dat overclocking ondersteund ( (goedkoopste Z490 board is 120 euro, goedkoopste B550 is 80 euro)
Voor, in games, gelijkwaardige performance overigens.
Dus als je NU moet, zou ik het wel weten. de Intel is 40 euro duurder, het moederbord is ook ~40 euro duurder, en de koeler kost je ook ~40 euro.
Dasa 120 euro extra. Dan kom je al in de buurt van een 5800x
@Hackus 4 FPS, op 140FPS? een hele 3 procent?
Koeler, en dat moet een goede zijn, want anders haal je 5+ ghz all core niet...
Moederbord dat overclocking ondersteund ( (goedkoopste Z490 board is 120 euro, goedkoopste B550 is 80 euro)
Voor, in games, gelijkwaardige performance overigens.
Dus als je NU moet, zou ik het wel weten. de Intel is 40 euro duurder, het moederbord is ook ~40 euro duurder, en de koeler kost je ook ~40 euro.
Dasa 120 euro extra. Dan kom je al in de buurt van een 5800x
@Hackus 4 FPS, op 140FPS? een hele 3 procent?
[ Voor 22% gewijzigd door Waah op 12-11-2020 13:18 ]
i7-10700F scoort beter in BF V

@Waah Er zijn mensen die daar een betere GPu voor kopen

Daar is ook alles mee gezegd. veel kun je er niet van verwachten, het is geen Prism.Skybullet schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:35:
@Waah Er zijn mensen die daar een betere GPu voor kopen
[ Voor 71% gewijzigd door Hackus op 12-11-2020 13:20 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
@Hackus een betere videokaart is natuurlijk altijd een beter idee voor gaming. Maar voor 120 euro meer ga je niet van een 3070 naar een 3080 helaas.
En de 5600X is geen heethoofd, dus ik verwacht niet dat een betere koeler ook betere performance geeft. Bij de Intel is dat wél een "issue"
En de 5600X is geen heethoofd, dus ik verwacht niet dat een betere koeler ook betere performance geeft. Bij de Intel is dat wél een "issue"
i7-10700F ook niet. Maar bij AMD is dat nog de vraag. R3600X kan ook aardig warm worden.Waah schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:23:
@Hackus een betere videokaart is natuurlijk altijd een beter idee voor gaming. Maar voor 120 euro meer ga je niet van een 3070 naar een 3080 helaas.![]()
De meegeleverde koeler is niet geschikt om de boel echt koel en stil te houden. Ook niet bij Intel
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Voor het prijsverschil heb ik een CPU koeler en het moederbord al meegerekend, zoals gezegd kwam op een verschil van 100 euro uit.. Qua moederbord kwam ik voor de AMD uit op een MSI MAG B550M Mortar en voor de Intel op een Asus TUF Gaming Z490-PLUS, wat een prijsverschil is van +/- 40 euro.. Beide voorzien van goede VRM's en een betere audiochip van Realtek wat ook een vereiste is.. Voor het AMD systeem reken ik dezelfde custom CPU koeler mee want de stock koeler lijkt me niet echt geschikt om de boel redelijk stil te houden en de boost op peil..
Is een Cooler Master Hyper 212 Black Edition trouwens genoeg voor op een i7 10700K? Hoef niet perse de max overklok te halen, maar een 4,9-5Ghz is wel te doen toch?
Is een Cooler Master Hyper 212 Black Edition trouwens genoeg voor op een i7 10700K? Hoef niet perse de max overklok te halen, maar een 4,9-5Ghz is wel te doen toch?
pricewatch: Intel Core i7-10700F Boxed (E320,-) voldoet prima zoals ik liet zien(heb hem zelf ook)Inflatable schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:30:
Voor het prijsverschil heb ik een CPU koeler en het moederbord al meegerekend, zoals gezegd kwam op een verschil van 100 euro uit.. Qua moederbord kwam ik voor de AMD uit op een MSI MAG B550M Mortar en voor de Intel op een Asus TUF Gaming Z490-PLUS, wat een prijsverschil is van +/- 40 euro.. Beide voorzien van goede VRM's en een betere audiochip van Realtek wat ook een vereiste is.. Voor het AMD systeem reken ik dezelfde custom CPU koeler mee want de stock koeler lijkt me niet echt geschikt om de boel redelijk stil te houden en de boost op peil..
De F is ook nog te overwegen, dan is er alleen nog iets prijsverschil met het moederbord.. Gemis van iGPU backup is wel te rechtvaardigen voor weer 60 euro minder, heeft de AMD immers ook niet.. Ik zie wel dat vooral de base clock van de F een stuk lager is dan op de K.. Kun je die F ook gewoon vastzetten op all-core 4.9-5Ghz net zoals de K? Of moet ik dan naar de 10700KF? Damn, ik ga me nog eens goed verdiepen in al die verschillende Intel modellen..Hackus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:31:
[...]
pricewatch: Intel Core i7-10700F Boxed (E320,-) voldoet prima zoals ik liet zien(heb hem zelf ook)
[ Voor 9% gewijzigd door Inflatable op 12-11-2020 14:00 ]
Ja dat kan, dat heet een power unlock en dat kun je ook met de niet K's en niet Z borden. Ik heb zelf een 10700 op die manier op alle cores maximaal. Dat is wel max. 4834MHz per core. Zie de volgende 2 links:Inflatable schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:48:
[...]
Kun je die F ook gewoon vastzetten op all-core 4.9-5Ghz net zoals de K? Of moet ik dan naar de 10700KF? Damn, ik ga me nog eens goed verdiepen in al die verschillende Intel modellen..![]()
Intel Core i7-10700 Review - Way to Overclock without the K
YouTube: Unlocking the hidden potential of the Intel i7 10700 65w CPU
Werkt dat op elke F of moet je mazzel hebben dat je net een goed exemplaar hebt? Is het niet zo dat die F serie mindere bins zijn? Omdat ze lager klokken etc.. Denk dat ik dan toch liever voor een K kies voor een paar tientjes meer, weet ik zeker dat het goed werkt op hoge kloks..
Dat werkt op elke non K. Het is trouwens geen overklokken, want het enige wat gedaan wordt in de bios is het power limiet te verhogen. Is niet moeilijk met bovenstaande video. De K is "unlocked" en kun je overklokken. Doe je dat niet is ie nog minder snel dan de non K met power unlock. Zorg wel altijd voor een goede koeler. De i7 is een heethoofd. De 5600x gebruikt een stuk minder stroom.Inflatable schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:22:
Werkt dat op elke F of moet je mazzel hebben dat je net een goed exemplaar hebt? Is het niet zo dat die F serie mindere bins zijn? Omdat ze lager klokken etc.. Denk dat ik dan toch liever voor een K kies voor een paar tientjes meer, weet ik zeker dat het goed werkt op hoge kloks..
F is een versie zonder igpu, en er is ook een KF versie.Inflatable schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:22:
10700
10700F
10700K
10700KF
Je zou ook de 3700x kunnen overwegen, de 5000 series brengt een hoop verbeteringen maar door de flinke prijsstijgingen is de vorige generatie mogelijk nog steeds een betere aankoop. Voor 315 euro heb 8 core cpu inclusief cooler die vrij degelijk is.
Pagina: 1