Op zoek naar wat advies voor Zen2-systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:08

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gaming (1080p60 voor nu, in de toekomst mogelijk 1440p144, maar dat komt pas wanneer de GPU vervangen gaat worden)
- Video editing (Premiere Pro & After Effects)
- 3D Modeling

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 6 en 700 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In m'n huidige PC zit een GTX1060 6GB die mee gaat en een 250GB SSD. Die SSD gaat mee puur omdat ie nog goed is en het zonde is hem weg te doen. Monitoren, toetsenbord, speakers en de muis heb ik ook al, al komt er wel een nieuw toetsenbord :+

Ga je overklokken?
Neen.

Hier is m'n basislijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Wit€ 77,13€ 77,13
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 71,05€ 71,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,53

Qua CPU, RAM, Case en PSU klopt het volgens mij vrij aardig. Waar ik echter niet helemaal uit kom is het moederbord-gedeelte. Er zijn nogal wat modellen te koop en ik zie door de digitale bomen het bos niet meer.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 89,90€ 89,90
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4€ 103,90€ 103,90
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 99,99€ 99,99
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 106,-€ 106,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,79

Bovenstaande heb ik bij elkaar gezocht. Het schijnen allemaal prima moederborden te zijn voor wanneer je niet wilt overclocken of zware CPU's wilt gaan gebruiken. De hoeveelheid USB-poorten achter boeit me niet zo, er hoeft geen leipe VRM op te zitten en ik ga er geen gekke dingen mee doen. Het moet dus gewoon een moederbord zijn dat gewoon werkt zonder poespas. Alleen: welke is dan de beste keuze?

Doorgaans knalde ik de filter gewoon op het socket dat ik nodig had, reviews op 5 sterren en dan sorteren van laagste naar hoogste prijs. Dan gewoon de goedkoopste kiezen die prima reviews heeft en dat systeem heeft me vooralsnog nog nooit in de steek gelaten :+ Maar ik heb nog nooit een AMD gehad dus geen idee of het nu opeens anders is of niet.

RGB
RGB is ook nieuw voor me. M'n huidige PC stamt uit 2012 en toen was RGB nog niet echt een dingetje. Althans, niet met addressable RGB, RGB controllers, software voor de RGB en noem maar op. Hoe werkt dat? En waar moet ik op letten om ervoor te zorgen dat alles lekker samen werkt? Ik hoef geen circus te hebben, maar wat witte verlichting in de kast (bijvoorbeeld) kan best fancy ogen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Alle reacties

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
ik wil toch even terugkomen op 1 van je keuzes:
- RAM, Ryzen gaat niet altijd lekker samen met Corsair, dat heeft te maken met de wisselende chips op de RAM-sticks van corsair (je weet dus niet wat je precies krijgt, totdat je ze in handen hebt). over het algemeen wordt daarom G.skill of Crucial RAM geadviseerd. daarnaast doe je jezelf een lol met 3200CL16, bijvoorbeeld:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

wat het moederbord betreft, de onderdelen die je hebt uitgezocht gaan in alle 5 die moederborden werken, en als je niet van plan bent om de CPU nog een keer te upgraden (in theorie zou je nog naar een Ryzen 5*** serie kunnen binnen de AM4-socket) dan kun je prima voor de goedkoopste B450 variant gaan.
(disclaimer: er lijker Betta-BIOS updates voor B450 te komen in januari 2021 die Ryzen 5*** ook daar mogelijk maken, maar het is nog niet bekent of dat op álle borden gaat werken).
persoonlijk zou ik gaan voor een B550 bord, en binnen dit budget zou ik overstappen naar Micro-ATX:
pricewatch: ASRock B550M Pro4
precies dezelfde aansluitingen als die Phantom gaming 4 uit jouw lijstje, maar betere VRM heatsinks, meegeleverde M.2 heatsink, meer aansluitingen, usb-c... kortom een hele klasse hoger binnen de line-up van Asrock.

qua RGB, geen van de onderdelen op jouw lijstje (en geen van de onderdelen die ik heb voorgesteld) heeft RGB geïntegreerd (mogelijk zitten er een paar ledjes in dat mobo) dus daar kun je niet zoveel mee. RGB (zelfs als je het alleen wilt gebruiken voor een beetje wit) heeft vaak een meerprijs t.o.v. dezelfde onderdelen zonder RGB. de goedkoopste RAM-kit met 3200CL16 en RGB is bijvoorbeeld € 34 duurder dan de kit die ik hierboven heb voorgesteld.
RGB is vaak dus een extra investering in de visuele uitstraling van je pc, zonder extra performance. dat is natuurlijk legitiem, maar daar moet je dan wel voor begroten.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-01 12:48
Voor 1440p144hz in de toekomst ga je waarschijnlijk wel een betere voeding nodig hebben. De Be Quiet System power 9 is volgens mij een beetje het laagste wat ze te bieden hebben. Voor hetzelfde bedrag heb je een hogere kwaliteit voeding zoals pricewatch: Corsair TX550M V2 of als je wat meer upgrade ruimte wil pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt .