Structureel probleem met bepaalde hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 08:32
Ik werk bij een klein bedrijf, waarbij we werkstations gebruiken voor CAD- en rekenprogramma's.
Hiervoor hebben we een aantal systemen laten samenstellen met de volgende configuraties:

4 stuks, medio 2018 gekocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700 Boxed€ 291,05€ 291,05
1MoederbordenAsus Prime H370M-Plus€ 95,05€ 95,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 73,89€ 73,89
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 36,-€ 36,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 113,72€ 113,72
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 500GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,71

2 stuks, begin 2019 gekocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700 Boxed€ 291,05€ 291,05
1MoederbordenAsus Prime H370M-Plus€ 95,05€ 95,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Gaming X 6G€ 243,05€ 243,05
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 73,89€ 73,89
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,51€ 25,51
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 113,72€ 113,72
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 925,67

Nu zijn er 2 systemen uitgevallen, van beide lijstjes 1. Dit zijn systemen die intensiever gebruikt worden, namelijk voor rekenprogramma's als Ansys.

Beide systemen hebben hetzelfde probleem. Ze zijn gecrasht en krijgen een BSOD op het moment dat het windows 10 laadscherm in beeld zou moeten komen. Ook als ik probeer windows 10 opnieuw te installeren vanaf een usb-stick, dan krijg ik vrijwel meteen een blauw scherm. Hierbij krijg ik meerdere foutmeldingen in het blauwe scherm te zien, soms gaat het zo snel dat er niet eens een foutmeldingscode te zien is.

Nu heb ik het geheugen getest in een ander systeem met memtest86, waarbij ik de melding kreeg "test had aborted due to too many errors" (132607 errors). Het geheugen heb ik vervangen, maar heeft niets opgelost. Dit nieuwe geheugen lijkt vervolgens ook weer een aantal foutmeldingen te geven in memtest86.

De SSD heb ik in een ander systeem geplaatst, maar ook toen was het niet mogelijk om Windows te installeren, want tijdens de installatie krijg ik ook weer blauwe schermen. Deze SSD lijkt dus ook defect te zijn en heb ik vervolgens ook vervangen, maar dit heeft niets opgelost.

Het moederbord heb ik vervolgens vervangen voor pricewatch: Gigabyte Z390 M Gaming, maar ook dit heeft de problemen niet opgelost. Sterker nog, er is niets veranderd, want de problemen blijven hetzelfde.

Het probleem speelt momenteel bij 2 pc's, maar een ander systeem uit de eerste serie heeft ook al redelijk wat foutmeldingen met memtest86 (ongeveer 10 fouten in 4 runs). Ik maak mij dus zorgen dat de rest van de systemen het ook gaan begeven, zonder dat ik weet wat het probleem is.

Mijn eerste vraag is, hoe kan ik het probleem verder isoleren, zonder dat ik meer schade veroorzaak? Alles wat in de systemen gestopt wordt lijkt gefrituurd te worden. En aangezien we veel dezelfde systemen vrees ik daar ook voor, want het lijkt niet om een incident te gaan, maar om een probleem met een bepaalde serie.

Ten tweede, wat zijn jullie ervaringen met garantie betreft zulke gevallen? De onderdelen voor de systemen zijn bij 1 winkel gekocht, Megekko. Kun je zoiets RMA sturen, zonder dat je weet wat het probleem precies is en je ook niet zeker weet welke/of alle onderdelen kapot zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:23

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Haal alle voedingen eruit en zend ze in voor RMA. Vervang ze met andere exemplaren om nog meer schade te voorkomen.
pricewatch: Corsair TX550M V2
Is zeer ernstig. Hoe zit het met de videokaart?
Gefrituurde hardware is helaas permanent, haal dat eruit.

[ Voor 21% gewijzigd door Ludwig005 op 11-11-2020 22:46 ]

• Ludwig005

Ludwig005

Niemand die @GHE wil helpen?

• GHE
Bedank voor je reactie en hulp Ludwig.
Omdat ondertussen bijna alle onderdelen zijn uitgesloten denk ik dat je vermoeden van de defecte voedingen klopt. Aangezien de defecte systemen het zwaarst belast waren (1 of 2 cores op 100% tijdens het rekenen), vermoed ik inderdaad dat het iets met de stroomvoorziening te maken heeft.

We gaan bij alle systemen voor de zekerheid alle pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold voedingen vervangen, aangezien de kosten te hoog worden om alles uit te laten zoeken. De twee systemen die nu gecrasht zijn worden compleet vervangen. Als ik tijd heb ga ik de onderdelen testen en dan eventueel als reserve houden voor de andere systemen.

Geheugen kan ik met memtest86 testen, de videokaart en processor met stresstests/benchmarks. Is er ook een dergelijke tool voor SSD's? De SMART waardes lijken goed, en ook de performance test in samsung magician ziet er prima uit (random/sequential read/write), maar is er ook een test om de betrouwbaarheid te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

@GHE met de tool van de fabrikant kan je een SSD op gezondheid nachecken. Geïnteresseerd in een aankoopadvies van een nieuw systeem?

• GHE
Ah thanks, ik had niet de nieuwste drivers geïnstalleerd, nu kan ik wel de magician tool van samsung gebruiken. Zo te zien lijkt alles in orde met de SSD's.

Ik ben zeker geïnteresseerd in een aankoopadvies. We draaien voornamelijk Autodesk Inventor en Ansys, beide zijn voornamelijk afhankelijk van single core snelheid, dus Intel (ik heb geen tijd om te wachten tot de nieuwe Ryzen op voorraad is helaas). Ik heb dus alleen een voeding, moederbord en processor nodig. Het 3000 mhz geheugen, de SSD's en de videokaarten wil ik hergebruiken.

Ik heb nu 1 nieuw moederbord, de pricewatch: Gigabyte Z390 M Gaming
Zou je bijvoorbeeld de pricewatch: Intel Core i7-9700K Boxed (SRG15/SRELT)) aanraden? Dan kan ik het moederbord gebruiken. Misschien is het nog mogelijk het moederbord terug te sturen, maar deze is dus wel gebruikt
Voeding dacht ik aan pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart, kwaliteit en garantie is wel belangrijk. Deze heeft ook een extra cpu stekker.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
9700k is wat mij betreft weinig interessant. 10700F kost nauwelijks meer voor 8 threads extra. Past alleen niet op Z390. Daar heb je B460/H470/Z490 voor nodig.

Vreemd van die voedingen. Dat zijn geen bekende problemen met dat type.
Zou pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum als vervangers nemen. Goedkoper, efficienter en net wat beter. Heerlijk soepele kabels om mee te werken want dat is een crime met RMx. Dubbele EPS is pas nodig als er flink overgeklokt gaat worden.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Als er met 3 verschillende systemen vergelijkbare problemen optreden zou ik het niet meer in de PC zelf zoeken. Het klinkt eerder alsof het electriciteits net gewoon niet in orde is.

Als daar continue onstabiliteit in zit zou het kunnen dat daar de voeding schade van ondervindt en die door stuurt naar andere componenten.

Voordat je dingen gaat vervangen zou ik daar eerst eens heel kritisch naar gaan kijken.
Pagina: 1