Mijn vraag
Ik zou graag mijn geheugen op een hogere snelheid dan de 2133mhz jedec gespecificeerde settings draaien en xmp zou al helemaal een godswonder zijn. Wie heeft de oplossing die ik nog niet geprobeerd heb?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte x470 gaming 7 wifi
Ryzen 7 2700x
2x8 gb Corsair Vengence CMK16GX4M2B3200C16
Voorheen, g.skill trident Z RGB
F4-3600C18D-16GTZRX
Kingston A2000 1TB
Corsair TX650
Een R9 380 4GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- uiteraard het xmp out of the box activeren
- de timings manueel instellen op xmp snelheden
- de timings manueel instellen met behulp van thaipoon burner en ryzen ram calculator, dus alle settings
- lagere snelheden 2400, 2666, 2933, 3000 geprobeerd met bovenstaande methodes
- alle ramslot combinaties geprobeerd
- bios f31 gedowngrade naar f8, zou dus eventueel hogere bios kunnen proberen maar die zijn vooral voor zen2
- soc voltage op verschillende waardes
- ram voltage op verschillende waardes
- gear down mode aan/uit, power mode aan/uit, abs aan/ uit
-Met 1 rammodule geprobeerd; en dat werkte als een trein op 3600mhz xmp met de g.skill
- Met 2 rammodules krijg ik bij elke instelling anders dan 'auto' dat hij 6 keer reboot en uiteindelijk in Windows komt op een snelheid van 2133mhz (oa CPUZ), terwijl het bios wel aangeeft dat een hogere snelheid is ingesteld.
Wie kan mij nog opweg helpen naar een oplossing?
Ik zou graag mijn geheugen op een hogere snelheid dan de 2133mhz jedec gespecificeerde settings draaien en xmp zou al helemaal een godswonder zijn. Wie heeft de oplossing die ik nog niet geprobeerd heb?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte x470 gaming 7 wifi
Ryzen 7 2700x
2x8 gb Corsair Vengence CMK16GX4M2B3200C16
Voorheen, g.skill trident Z RGB
F4-3600C18D-16GTZRX
Kingston A2000 1TB
Corsair TX650
Een R9 380 4GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- uiteraard het xmp out of the box activeren
- de timings manueel instellen op xmp snelheden
- de timings manueel instellen met behulp van thaipoon burner en ryzen ram calculator, dus alle settings
- lagere snelheden 2400, 2666, 2933, 3000 geprobeerd met bovenstaande methodes
- alle ramslot combinaties geprobeerd
- bios f31 gedowngrade naar f8, zou dus eventueel hogere bios kunnen proberen maar die zijn vooral voor zen2
- soc voltage op verschillende waardes
- ram voltage op verschillende waardes
- gear down mode aan/uit, power mode aan/uit, abs aan/ uit
-Met 1 rammodule geprobeerd; en dat werkte als een trein op 3600mhz xmp met de g.skill
- Met 2 rammodules krijg ik bij elke instelling anders dan 'auto' dat hij 6 keer reboot en uiteindelijk in Windows komt op een snelheid van 2133mhz (oa CPUZ), terwijl het bios wel aangeeft dat een hogere snelheid is ingesteld.
Wie kan mij nog opweg helpen naar een oplossing?