Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:03
Hallo allemaal,

In de zoektocht naar een zo zuinig mogelijk huishouden ben ik nu uitgekomen bij de optie of een WTW zou kunnen worden toegepast in mijn huis. Eerst even een paar gegevens van mijn huis:

- Begane grond portiekflat uit 1959
- Dubbel glas en HR glas in kunststof kozijnen
- 55M2
- Combi ketel uit 2010
- Mechanische afzuiging met 3 standen.

De punten van de mechanische afzuiging bevinden zich in de badkamer en het toilet, en er zit ook een rooster in de badkamerdeur. We hebben in de winter het ventilatierooster van het slaapkamerraam open staan en een rooster in de woonkamer.

Vooral van het rooster in de woonkamer merken we een enorme kou af komen, en de tempratuur daalt snel in de woning. Dichtdoen wil ik niet want ventilatie lijkt mij belangrijk. Nu kwam ik pas dit product tegen:

https://www.ventilatielan...t-schakelaar-eer100s.html

Ik begrijp dat er een keramieken element in zit, en de unit om de 70 seconden van richting blazen verwisselt en de warmte opslaat in het keramiek. Dit zou dan de lucht op moeten warmen die binnen komt.

Zou het een positief effect hebben op het gasverbruik, en het comfort in de woonkamer als we het rooster zouden vervangen door zo'n unit? En gaat dat dan goed in combinatie met de centrale afzuiging?

Alvast bedankt voor het meedenken, ik heb een plattegrondje van mijn woning toegevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaLTYfoqZwMXlDaQ5jH_H9jtsi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EqOtMOoGKHyU8fmi9wPpZbZ0.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door KoenVW76 op 12-11-2020 22:17 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:10
Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt me maar heel beperkt werken. Je creëert constant een wisselende onder- en overdruk waarbij er dus lucht vanuit andere ruimtes gaat stromen. Je krijgt dan alsnog de kou via een andere weg binnen denk ik. Enige manier waarop zoiets zou werken is met 2 van die dingen die om en om wisselen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Volgens mij is het met die onderdruk en overdruk niet zo'n ding. Een huis uit 1959 zit echt niet pottdicht, ook niet als je alle raampjes en roostertjes enzo dicht doet.

En het zal zeker helpen met de gasrekening. Idealiter pak je er eentje met een enthalpiewisselaar ipv een keramische wisselaar zomdat je niet alleen warmte terug kunt winnen, maar ook vocht.

En wat wel handig is is een bypass, zodat je in de zomer snel koele(re) buitenlucht naar binnen kunt trekken zonder deze op te warmen met de warmtewisselaar.

En wat ook handig is is als je er een CO2-sensor aan kunt koppelen. Want dan kun je het zo regelen dat je ook echt alleen ventileert als het echt nodig is. Ik weet bijvoorbeeld dat de Ambientika optioneel met CO2 en vochtsensor kan worden geleverd.

Zelf heb ik er ook heel lang naar zitten kijken en zelfs overwogen om de veel duurdere Brink of Zehner ofzo te nemen, maar ik heb toch besloten om eerst maar eens CO2 te gaan meten, dus ik heb een weerstation gekocht. Blijkt dat ik helemaal niet zoveel hoef te ventileren als dat ik dacht. In de ochtend en de middag loopt het CO2-gehalte langzaam op naar zo'n 800ppm, en met koken gaat hij wel regelmatig iets over de 1000, maar dat is nog steeds niet heel zorgwekkend, en het is ook zo weer weg als ik tijdens en na het koken wat extra ventileer. Hoe dan ook, in de nacht zakt het altijd wel weer terug naar de baseline van 400 ppm (waarde in de buitenlucht). Dit heeft me doen inzien dat het "probleem" minder groot was dan gedacht.

PS ik zou die Google Adwords-rommel uit je link halen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW