marktplaats verkoop ideal werkt niet en vraag banknummer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.549 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:02
Ik heb iets verkocht op MP. We zijn eens geworden met de prijs.
Deze moet verzonden worden. Dat is geen probleem.

Nu zegt hij dat ABN AMRO bank een Ideal storing heeft een week niet via Ideal kan betalen. En vraag hij mij rekening nummer om te overboeken. Het kan waar zijn maar ik zie nergens Ideal storing op ABN AMRO

Ik heb deze niet gegeven ik wil het alleen via betaling verzoek van MP.

Wat kan hij er eventueel mee als ik mij rekening nummer geef?
Staat wel op MP 8,5 jaar met 5 sterren ervaring van andere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mening: niet doen. Alleen via marktplaats doen.

8,5 jaar met 5* rating + simpel of gelekt wachtwoord = account gebruikt door een ander..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Evertt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:52:
een week niet via Ideal kan betalen. En vraag hij mij rekening nummer om te overboeken. Het kan waar zijn maar ik zie nergens Ideal storing op ABN AMRO
Een Ideal storing van een week? lijkt mij sterk. Mensen die met simpele smoesjes komen nooit zaken mee doen.

https://beschikbaarheid.ideal.nl/?

[ Voor 6% gewijzigd door mvrhrln op 11-11-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nu zegt hij dat ABN AMRO bank een Ideal storing heeft een week niet via Ideal kan betalen.
Dat is natuurlijk onzin. Storing kan best, maar een week....
Afgezien er geld naar over maken vrij weinig. Maar denk eerder dat ie straks zegt dat hij het geld heeft over gemaakt in de hoop dat jij het artikel dan verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:49
ABN gebruiker hier. Geen last van een ideal storing. Vast wel eens misschien een uurtje ofzo. Maar niets gemerkt de afgelopen tijd. Tenzij hij zelf iets bij de bank heeft gedaan. Waarop ABN zegt dat gaan we niet doen.

Maar je kan je rek nummer geven en mag hij het zelf overmaken. Of bij een maat van hem overmaken. Dat is ook nog een optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Evertt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:52:
Geld naar je overmaken.

Ik zie het probleem hiervan eerlijk gezegd ook niet zozeer.
Juist op MP zou ik als koper zijnde graag een naam + rekeningnummer ontvangen omdat ik dan tenminste zeker weet aan wie ik het geld overmaak.
Met de naam/nummer check is dat nu ook redelijk eenvoudig te verifiëren.

Waar je alleen op moet letten is dat je niet ingaat op verzoeken waarbij jij als verkoper iets zou moeten overmaken.
Net zoals vage linkjes klikken of ( kopieën van ) identiteitsbewijzen overhandigen.

[ Voor 25% gewijzigd door JohanNL op 11-11-2020 21:13 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:11
JohanNL schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:09:
[...]

Geld naar je overmaken.

Juist op MP zou ik als koper zijnde graag een naam + rekeningnummer ontvangen omdat ik dan tenminste zeker weet aan wie ik het geld overmaak.

Waar je alleen op moet letten is dat je niet ingaat op verzoeken waarbij jij als verkoper iets zou moeten overmaken.
Net zoals vage linkjes klikken of ( kopieën van ) identiteitsbewijzen overhandigen.
Zet wel de deur open voor driehoeks oplichting. Dat kan je voorkomen door het via marktplaats te doen, want dan valt het het derde slachtoffer op dat het een doorgestuurde mail is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan ook zijn dat het driehoeks oplichting is, dat hij iemand anders jou laat betalen:
“Ze geven jouw gegevens aan een derde persoon, die maakt het naar je over, jij hebt je geld en stuurt het product naar de oplichter en de ‘echte’ koper is de Sjaak (en die krijg jij mogelijk achter je aan). Dit heet driehoeksoplichting.“

Edit: Ha, net te laat

[ Voor 3% gewijzigd door jodeltje op 11-11-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Vragen om adres in de beschrijving te zetten is daarvoor een oplossing.
Maar dat hele '' driehoeksoplichting '' is A best wel ingewikkeld om op te zetten en B lastig om volledig anoniem te blijven; het moet toch ergens heen gestuurd worden.

Gewoon het '' klassieke '' gebruik maken van een geldezel en de buit laten pinnen is veel lucratiever voor deze '' ondernemers '' waar jullie het over hebben.

Desondanks, gewoon voor de zekerheid, vraag aan de koper om het gekochte product en het verzendadres in de beschrijving te zetten mocht je toch je rekeningnummer willen geven @Evertt

[ Voor 23% gewijzigd door JohanNL op 11-11-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@JohanNL bedankt heb hier een topic over gevonden op Tweakers.
Het gaat om 30 euro maar toch ga ik niet mee met de koper.

Heb 2 dingen gevonden die niet kloppen aantal taal foutjes en de reviews van andere klanten kloppen niet allemaal 5 sterren en allemaal geen tekst erbij.
En natuurlijk dat hij meld dat er een Ideal storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ja en hoeveel tijd verlies je nou door te wachten op een andere koper, een uur tot een paar dagen. Ik handel veel op Marktplaats en zou dit ook laten schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 16:41
Evertt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:27:
Heb 2 dingen gevonden die niet kloppen aantal taal foutjes en de reviews van andere klanten kloppen niet allemaal 5 sterren en allemaal geen tekst erbij.
Is het een bedrijf? Als particulier kun je namelijk geen teksten bij de reviews zetten. Zou de ideal storing ook kunnen verklaren wellicht, als het een bedrijfsaccount is.

Ik geef trouwens wel gewoon mijn IBAN als men daarom vraagt, maar ik zit niet in de spullen die oplichters graag willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De koper heeft niet meer gereageerd. Het is mij duidelijk dat hij niet om de koop ging maar om in dit geval mij rekennummer te weten.

Heb aantal voorbeelden gezien wat ze eventueel ermee kunnen doen. Zoals gesloten geld naar toe storten of die op bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-10 09:46
Evertt schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:13:
De koper heeft niet meer gereageerd. Het is mij duidelijk dat hij niet om de koop ging maar om in dit geval mij rekennummer te weten.

Heb aantal voorbeelden gezien wat ze eventueel ermee kunnen doen. Zoals gesloten geld naar toe storten of die op bestellen.
Wat zijn ze dan met een gewoon bankrekeningnummer? Als er geld op gestort wordt dat je niet verwacht kun je dit toch aangeven bij de bank? Geld afhalen kunnen ze toch niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:52

RedFox

Heb je een OV ofzo?

JohanNL schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:09:
[...]

Geld naar je overmaken.

Je ziet het probleem niet bij iemand die zegt dat ideal al een week niet werkt bij 1 van de grootste banken? Dan moeten toch meteen alle alarmbellen afgaan. Er wordt zoveel opgelicht via marktplaats dat je dit soort kopers meteen moet wantrouwen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RedFox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:15:
[...]

Je ziet het probleem niet bij iemand die zegt dat ideal al een week niet werkt bij 1 van de grootste banken? Dan moeten toch meteen alle alarmbellen afgaan. Er wordt zoveel opgelicht via marktplaats dat je dit soort kopers meteen moet wantrouwen.
Ik zou wel extra opletten, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat de koper foute bedoelingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je het niet vertrouwd, gewoon niet doen...

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, maar dan vraag ik wel of ze een bepaald kenmerk mee willen sturen in de overschrijving (bijv. Product X versturen naar Adres Y). Waarbij Product X jouw product is en Adres Y het adres waar het heen gestuurd moet worden.
Als het dan toch om driehoeksoplichting gaat, dan kan jij aangeven dat je het verstuurd hebt naar het adres in de omschrijving. Als het dan toch om driehoeksoplichting gaat, zal er bij de derde partij hopelijk wel een belletje gaan rinkelen als die geld moet overboeken om Product X naar adres Y te vesturen (er van uit gaande dat adres Y niet zijn / haar adres is).

Komt het met een andere omschrijving binnen, dan geef je aan het bedrag retour te sturen naar de rekening van afkomst met het verzoek het juiste betalingskenmerk toe te voegen.
Nooit problemen gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Driehoeksoplichting:
persoon A verkoopt aan persoon B
persoon B "verkoopt" aan persoon C

Persoon C maakt geld over naar A
Persoon A stuurt product op naar B

C krijgt niets, doet aangifte bij politie
Persoon A krijgt politie op deurmat, mag uitleg geven, geld teruggeven en alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 08:39
Goed gehandeld, nooit zomaar dit soort gegevens verstrekken.
De hel waar je in kan komen door identiteitsfraude is het echt niet waard.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
JohanNL schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:13:
[...]

maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat de koper foute bedoelingen heeft.
Roepen dat je niet kan betalen omdat iDeal een week lang storing heeft is mijns inziens een heeeeeeeeeele grote reden om aan te nemen dat de verkoper foute bedoelingen heeft....

Tuurlijk kan iDeal er een paar uur uit liggen. Maar een hele week? Zover ik weet is dat nog nooit voor gekomen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:25
99ruud99 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:55:
Driehoeksoplichting:
persoon A verkoopt aan persoon B
persoon B "verkoopt" aan persoon C

Persoon C maakt geld over naar A
Persoon A stuurt product op naar B

C krijgt niets, doet aangifte bij politie
Persoon A krijgt politie op deurmat, mag uitleg geven, geld teruggeven en alles kwijt.
Dit kan met Ideal toch ook? Dan stuurt persoon B de Ideal link naar persoon C. Of is daar ook nog een vorm van beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Niet als het marktplaats verzoek is.
Natuurlijk kan het altijd nog, maar minder kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Tremio schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:13:
[...]

Dit kan met Ideal toch ook? Dan stuurt persoon B de Ideal link naar persoon C. Of is daar ook nog een vorm van beveiliging?
Dat kan in theorie inderdaad ook, het is dan ook best wel ironisch dat er hier sommigen zijn die denken dat ze volledig veilig zijn als het via de iDeal functie van MP wordt betaald.
Doordat het betaalplatform van MP als tussenpersoon fungeert heeft de koper dan jouw (bank)gegevens niet, maar heb jij die van de koper ook niet.
Met zoiets moet je dan ook wel vertrouwen op het systeem van MP, want je kunt zelf niets meer controleren qua betaling.

Het systeem is niet transparant en daar vragen ze dan ook nog een vergoeding voor.
ChojinZ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:04:
[...]

Roepen dat je niet kan betalen omdat iDeal een week lang storing heeft is mijns inziens een heeeeeeeeeele grote reden om aan te nemen dat de verkoper foute bedoelingen heeft....

Tuurlijk kan iDeal er een paar uur uit liggen. Maar een hele week? Zover ik weet is dat nog nooit voor gekomen.
Wellicht, kan ook iemand zijn die gewoon niet zo handig is ( of zich zo voordoet waar jij wellicht op doelt )

Waar het om gaat is dat het geven van je rekeningnummer gewoon een normale wijze is voor het ontvangen van geld voor een verkoop.
Je hebt het zelf in controle en het is transapart.
Als je bang bent voor die driehoeksfraude dan vraag je de koper het product + verzendadres in de omschrijving te zetten of je laat de koper naderhand nog een cent o.i.d. overmaken met die informatie ( maar dat is niet zo heel netjes m.i. )

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Philip Ross schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:14:
[...]

Zet wel de deur open voor driehoeks oplichting. Dat kan je voorkomen door het via marktplaats te doen, want dan valt het het derde slachtoffer op dat het een doorgestuurde mail is
Helaas! Driehoeksoplichting is nog steeds mogelijk met de betaalverzoeken van MP. Het is iets lastiger, maar juist omdat iedereen zich veilig waant, is het onveilig. Toen ik dat meldde bij MP, moest ik eerst uitleggen wat driehoeksoplichting is. Ik heb dus niet echt het vertrouwen dat het nu niet meer mogelijk is.

Gewoon via overmaken werkt prima. Vraag om iets dergelijks als <naam van product> + gekocht bij <jouw gebruikersnaam> + <platform> + opsturen naar <adres koper>. Als het dan nog fout gaat heb je gewoon te maken met een ezel. Bovendien heb je dan een naam + rekeningnummer waar je op kunt googlen.

• hoi1234
Evertt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:27:
@JohanNL bedankt heb hier een topic over gevonden op Tweakers.
Het gaat om 30 euro maar toch ga ik niet mee met de koper.

Geen tekst, komt door het brakke systeem van Marktplaats. Je kunt alleen vooraf geprogrammeerde positieve en negatieve kenmerken aanklikken.

• hoi1234
99ruud99 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:24:
Niet als het marktplaats verzoek is.
Natuurlijk kan het altijd nog, maar minder kans.
Toch wel. Je kunt de link zelf inderdaad niet naar iemand anders sturen. Als je echter op de link klikt en de adresbalk kopieert, krijg je wel een link die naar iemand te versturen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29

Perkouw

Moderator General Chat
Topic krijgt van mij een slotje. Deze is inmiddels alweer een maand oud.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.