Nieuwe build - PC boot niet meer na oa aanpassen XMP in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 14:55
Hoi Tweakers,

Zojuist mijn nieuwe build afgemaakt, jay!

Eerste keer booten ging goed, maar met enige vertraging. CPU led op MB sprong van rood naar het ledje van DRAM rood en na paar andere flikkeringen naar groen. Ik kon door naar het BIOS.

Daar heb ik 2 veranderingen gemaakt:
Fans naar PWM mode (draaiden 100%)
RAM naar A XMP1 (met de gedachte dat het zou leiden tot de juiste ram snelheid :/ )

Na het accepteren van de veranderingen ging het scherm zwart en was er geen display meer. Toen force restart van de pc, maar nu blijft de CPU led hangen op rood en heb ik nog steeds geen display.

Terzijde, de m.2 (Kingston A2000) was niet zichtbaar in het BIOS.

Had ik niet het XMP profiel mogen veranderen bij de eerste boot? Hoe kan ik dit oplossen?

Specs:
MSI MAG B550 Tomahawk
AMD RYZEN 5 5600x
RTX 3070 Ventus 2x OC
G.Skill Ripjaws V F4 -3200C16D
Kingston A2000 ssd
Corsair MX500 SATA ssd

EDIT: Aangezien hij de eerste keer (uiteindelijk) wel startte, moet ik de CMOS batterij eruit halen om het bios te resetten?

[ Voor 15% gewijzigd door Chryses op 11-11-2020 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:33
Meest ideale is eerst de minimale basis instellingen goed zetten en saven.
Start je computer daarmee een paar keer goed op dan kan je aanpassingen gaan doen qua overclocking zoals xmp modus.

Start je computer na latere aanpassingen niet op dan kan je vaak met een schroevendraaier de bios resetten. 2 jumpers aanraken op je moederbord. Meest nette is met een losse pin die je er over heen schuift.

Vervolgens opnieuw starten, goede basis settings laden en verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Was niet eens de bedoeling over te clocken, maar dacht het RAM naar zijn standaard 3200mhz te krijgen door over te schakelen naar dat A XMP.

Maar nu moet ik dus sowieso het bios resetten? Door de batterij eruit te pakken? (Zoiets las ik online) Met een schroevendraaier erin vind ik een beetje.. eng.

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

OcGuru

Giulietta Qv

Resetting BIOS
You might need to restore the default BIOS setting to solve certain problems. There
are several ways to reset BIOS:
∙ Go to BIOS and press F6 to load optimized defaults.
∙ Short the Clear CMOS jumper on the motherboard.
Wat D-dark dus zegt. pc spanningsloos maken en de twee pinnen doorverbinden met een schroevendraaier of jumper voor een aantal seconden.

Wel vreemd dat die trouwens helemaal niet boot. Meestal heeft het moederbord zelf ook in de gaten dat het booten niet lukt en gaat dan automatisch terug naar de default instellingen naar x boot pogingen.

[ Voor 20% gewijzigd door OcGuru op 11-11-2020 21:27 ]

Bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:32
En het bios updaten naar de meest recente versie als je een stabiel systeem wilt met je 5600X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Chryses schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:21:
Was niet eens de bedoeling over te clocken, maar dacht het RAM naar zijn standaard 3200mhz te krijgen door over te schakelen naar dat A XMP.

Maar nu moet ik dus sowieso het bios resetten? Door de batterij eruit te pakken? (Zoiets las ik online) Met een schroevendraaier erin vind ik een beetje.. eng.

Bedankt voor je reactie :)
De methode van batterij eruit werkt altijd

Maar voor jouw moederbord
https://download.msi.com/...exe/mb/M7C91v2.0-EURO.pdf

Op pagina 36, zie de afbeelding

JBAT1: Clear CMOS (Reset BIOS) Jumper
There is CMOS memory onboard that is external powered from a battery located on
the motherboard to save system configuration data. If you want to clear the system
configuration, set the jumpers to clear the CMOS memory.
Keep Data
(default)
Clear CMOS/
Reset BIOS
Resetting BIOS to default values
1. Power off the computer and unplug the power cord.
2. Use a jumper cap to short JBAT1 for about 5-10 seconds.
3. Remove the jumper cap from JBAT1.
4. Plug the power cord and Power on the computer.

Die pinnen moet je met elkaar verbinden, voordat je dat doet altijd de stroom van de pc afhalen.
Schroevendraaier is niet eng zolang je geen al te grote en brede gebruikt. Even aantikken en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
EDIT: Zag D-dark's reactie te laat. Thanks! Dus gewoon stroom eraf en één tikje met enige schroevendraaier op de 2 pinnen van JBAT1. Batterij maakt verder niks uit.

@Uszka Dit dan nadat Windows is geïnstalleerd, zodat ik die kan downloaden?

[ Voor 44% gewijzigd door Chryses op 11-11-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan zijn dat er een biosversie op staat waarmee de 5600X niet officieel wordt ondersteunt dus zou het doen voordat je gaat installeren. De cpu hoeft er zelfs niet in te zitten. Zie de handleiding hoe M-Flash in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
CMOS gecleared, bios is opgestart! Top!. Alles behalve de Kingston m2 SSD wordt netjes gespecificeerd. Heb vervolgens de fans naar PWM gezet, maar die blijven helaas op 100% draaien nog.

Heb vervolgens BIOS afgesloten maar het scherm blijft direct daarna steken op een Windows logo. Ik weet niet goed wat hier dan fout gaat, maar ben huiverig om weer te force-restarten.

Edit: kan dit dan ook te maken hebben met een niet ondersteunde CPU? Werd wel keurig aangetoond in het bios namelijk

[ Voor 13% gewijzigd door Chryses op 11-11-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Chryses schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:49:
CMOS gecleared, bios is opgestart! Top!. Alles behalve de Kingston m2 SSD wordt netjes gespecificeerd. Heb vervolgens de fans naar PWM gezet, maar die blijven helaas op 100% draaien nog.

Heb vervolgens BIOS afgesloten maar het scherm blijft direct daarna steken op een Windows logo. Ik weet niet goed wat hier dan fout gaat, maar ben huiverig om weer te force-restarten.

Edit: kan dit dan ook te maken hebben met een niet ondersteunde CPU? Werd wel keurig aangetoond in het bios namelijk
In de bios en bij opstarten fans op 100% is normaal.
Dat is om problemen te voorkomen. Pas na een normale boot en als alles goed er doorheen is wordt PWM ingeschakeld.

Wat betreft windows logo, heb je windows uberhaupt al geïnstalleerd?
Staat die op je M2 dan kan het de problemen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Dat van de fans is fijn om te horen, thanks.

Windows staat als ISO op een USB. Was van plan het op de Kingston te installeren, maar die wordt dus niet herkend. Ik denk het dan maar op de SATA SSD te installeren en later te clonen naar m2 als die het weer doet.

Ik heb de USB er wel pas ingedaan toen ik eenmaal in het bios zat. Kan het daarmee te maken hebben?

Edit: bij restart blijft het hangen op hetzelfde Windows logo

[ Voor 25% gewijzigd door Chryses op 11-11-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Geheugen eerst maar op default laten totdat alles is geïnstalleerd.

De A2000 herinstalleren in het volledig van stroom af moederbord. Welk M2 slot heb je de ssd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Meest ideaal is wat @Uszka al voorstelde eerst de bios updaten, als je een andere pc hebt daar downloaden

https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK
Laatste versie is van 4-11-2020 https://download.msi.com/bos_exe/mb/7C91vA4.zip
Volgens mij zijn er wel wat verbeteringen voor M2 comptabiliteit doorgevoerd.

Beter om nu door de zure appel heen te bijten dan later te moeten gaan clonen om de boel goed te krijgen.
kan helaas in de handleiding niet echt vinden hoe M2 in te stellen in de bios.
MSI handleidingen zijn vaak helaas zeer minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Ik heb de m2 in het grootste m2 slot, m2.1? Heb hem er ook al opnieuw in gedaan. Disclaimer: toen ik hem er voor de tweede keer in deed bleef de m2 SSD een stukje de lucht in staan :P Heb uiteindelijk toen de heatsink erover heen gedaan.

Er staat inderdaad nog een pc naast, dus kan het downloaden en vervolgens het m-flash proberen.

Maar stel dat het lukt en de m2 wordt ook herkend, enig idee waarom ik dan blijf steken bij het Windows logo?

Btw: jullie zijn geweldig, bedankt voor de alle hulp tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Eerst maar eens de bios updaten.

Als je nu in het bios komt kan je zien welke versie erop staat. Welke is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Goed idee.

Dat is versie E7C91AMS.A10 van 07/01/2020

Edit: heb de nieuwe versie (bedankt D-dark) gedownload. Heb ik de volgorde zo goed? Ik moet het bestand unzippen op een USB en die dan in de pc doen bij een restart. Vervolgens in het BIOS bij M-flash ergens het bestand vinden en updaten?

Edit 2: in verband met m'n vrouw en kids kan ik het niet later maken dan dit helaas. Nogmaals hartelijk bedankt en ik hoop morgenochtend het laatste advies op te volgen en te posten met een update!

[ Voor 93% gewijzigd door Chryses op 11-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Chryses schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:18:
Goed idee.

Dat is versie E7C91AMS.A10 van 07/01/2020

Edit: heb de nieuwe versie (bedankt D-dark) gedownload. Heb ik de volgorde zo goed? Ik moet het bestand unzippen op een USB en die dan in de pc doen bij een restart. Vervolgens in het BIOS bij M-flash ergens het bestand vinden en updaten?
Zo ongeveer

Updating BIOS with M-FLASH
Before updating:
Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from MSI
website. And then save the BIOS file into the USB flash drive.
Updating BIOS:
1. Insert the USB flash drive that contains the update file into the USB port.
2. Please refer the following methods to enter flash mode.
▪ Reboot and press Ctrl + F5 key during POST and click on Yes to reboot the
system.
Press <Ctrl+F5> to activate M-Flash for BIOS update.
▪ Reboot and press Del key during POST to enter BIOS. Click the M-FLASH button
and click on Yes to reboot the system.
3. Select a BIOS file to perform the BIOS update process.
4. After the flashing process is 100% completed, the system will reboot
automatically.
UEFI BIOS 33

Veel succes morgen.

• Chryses
Gelukt! Het nieuwe bios is geïnstalleerd en na het afsluiten van het bios gaat het correct door naar het Windows installatie scherm (vanaf USB).

De Kingston A2000 wordt echter nog steeds niet herkend, in geen van beide m.2 slots. Ook vreemd: als ik de m.2 installeer in de slot, blijft de achterkant van de m.2 SSD een flink stuk de lucht in staan. Ik moet hem fysiek naar beneden duwen/vastzetten door middel van de heatsink.

Ik heb daarvan en van het bios een foto gemaakt.

Is er nog een volgende stap, of zou de m.2 gewoon DoA zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKKReFT125mKoCZmvG5J3UVNdIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeSomXLWg4n8G9C1oOhYCNHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mtYZEGdpIP7-tMc6L_q8nfo6Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy1hHujw1JLHo5u9QPEc1s2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Onder het halve maantje in de ssd zie je een schroefje. Draai dat eruit en druk de ssd naar beneden en zet met dat schroefje vast.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• Uszka
Fanaat schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:41:
Onder het halve maantje in de ssd zie je een schroefje. Draai dat eruit en druk de ssd naar beneden en zet met dat schroefje vast.
Dat dus. Je moet'm wel vast zetten. En doe de ssd in M2_1 zodat er gebruik wordt gemaakt van cpu lanes. M2_2 doet het met chipset lanes.

• Chryses
Ik denk eigenlijk niet dat ik dat fout doe. Tenzij het de bedoeling is dat ik het zilveren "pilaartje" gedeeltelijk losschroef? Ik schroef met de heatsink door het halve maantje heen aan het pilaartje vast. Dat klopt, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gidLCmvSS05VfN5fEvOuJchNFz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMUBXckqDar5OJyuJRG8oyt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3ENjG7ooXkdKNMJG9poIqREl0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WalrIQslxexN0u3XE4WdWvps.jpg?f=fotoalbum_large

• Chryses
EDIT: Heb een aantal filmpjes bekeken: de Kingston a2000 zit er al wel op de goeie manier in. Helaas blijft het geüpdatete bios hem niet herkennen. Nog andere mogelijkheden dan DoA?

[ Voor 82% gewijzigd door Chryses op 12-11-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 21:17

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja die heatsink moet over de m2 en dat 'pilaartje' op het moederbord kan je laten zitten. Daar moet het schroefje van de heatsink in, plus nog een schroefje in de heatsink aan de andere kant, daar waar je de m2 in je moederbord stopt.

Edit: zitten er 2 'pilaartjes'? Ook nog 1 in het midden onder de m2? Die moet je er met deze lengte van de m2 eruit halen, zodat je alleen het pilaartje overhoudt waar je de heatsink in schroeft. Ik weet niet of dat middelste pilaartje voor kortsluiting zou zorgen als je de m2 plaats, lijkt mij van niet, maar wie weet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tdmTcFK.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door mark de man op 12-11-2020 16:54 ]

Join het DPC Whatpulse team

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Chryses Wat hierboven is gezegd, eo volg de instructie van je handleiding van het moederbord.
Ook je RAM-modules in bankje 2en4 drukken vanaf CPU. voor je een topic opent dat je ram alleen op 2133 draait.

[ Voor 48% gewijzigd door Hackus op 12-11-2020 16:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Chryses
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik maak mezelf niet goed duidelijk ben ik bang. Uiteraard heb ik vanaf het begin alle handleidingen gevolgd en nadien meerdere how-to's bekeken: het bleek dat ik de SSD vanaf het begin er al wel goed indeed. SSD op 30° in het slot (op pilaartje) en Dan heatsink erop schroeven. Verder heb ik elk mogelijke thread en vid online gevolgd om te kijken naar vergelijkbare issues.

Dus als er verder niks aan te troubleshooter blijkt, ben ik bang dat het een retour wordt van de Kingston a2000.

Btw: de ram zit ook vanaf het begin in de juiste slots, vandaar dat ik vroeg over het xmp profiel

Edit: @mark de man Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDCkOv7AXba5LaepZKjnZuNXN6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKcWFXhmJDs6hOGcVtdiUxy6.jpg?f=fotoalbum_large
Heb voor de zekerheid de pilaar net na het zwarte kussen weggeschroefd. Daarna alles weer aangesloten, maar helaas weer geen M2 in het bios te vinden

[ Voor 42% gewijzigd door Chryses op 12-11-2020 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
XMP zou je opnieuw kunnen proberen nu je een nieuwe bios hebt.

Wat betreft de M2 SSD.
Even je sata schijf loskoppelen en bekijken of die bij een nieuwe start wel in je bios verschijnt
Je bios modus eens aanpassen naar CSM ipv uefi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 21:17

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Oke, volgens de handleiding zou je dan het eerste pilaartje na het zwarte blokje moeten verwijderen en de laatste waar je de heatsink inschroeft laten zitten. Het lijkt mij niet dat dat middelste pilaartje zich in de pcb van de SSD boort en kortsluiting maakt, maar wie weet.

Edit: ja dan maakt het helaas weinig uit. Ik weet niet of je een m2 usb adapter hebt, anders kan je kijken of hij het via usb wel doet.

[ Voor 20% gewijzigd door mark de man op 12-11-2020 17:14 ]

Join het DPC Whatpulse team

• Chryses
@D-dark Xmp profiel deed het idd nu het geüpdatet is :)

Helaas maakte het veranderen van bios profiel naar csm geen verschil. SATA SSD wordt overigens wel elke keer netjes gedetecteerd.

So, I'm gonna call it quits :( Ga er nu vanuit dat 'ie kapot is. Probeer het opnieuw met een nieuwe nvme SSD.

Bedankt voor alle hulp bij het troubleshooter iedereen! Zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-06 10:40

john43

Emmen

Op mijn moederbord gigabyte sniper g1 moesten alle ssd en HDD drives ontkoppeld worden om de nvme te laten herkennen. Dit ging overigens ook wat moeizaam maar na een usb met win 10 in het usb slot en booten is het OS op de nvme geïnstalleerd. Probeer dat eens. Wat is dus echt alle drives van de sata kabels op het mobo loshalen.

Groet, John woonplaats Emmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43

john43

Emmen

dus echt alle drives van de sata kabels op het mobo loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Hey bedankt voor je reactie John! Helaas heb ik dat ook al geprobeerd, SATA SSD erin of uit maakte geen verschil. Lijkt me heel vreemd dat een Nvme SSD DoA zou zijn, maar ik heb hem vanmiddag in een andere pc met M2 nvme slot gedaan en die pikte hem ook niet op.

Dus ik heb een nieuwe besteld; hopelijk werkt die wel direct *fingers crossed*! :D If not.. Dan heb ik een probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john43

john43

Emmen

Mocht je wat willen laten testen met je oude of nieuwe nvme dan kan ik je eventueel helpen.
Ik kan mijn nvme uit het systeem hier halen en een andere nvme plaatsen. Als ik hem kan zien zet ik er een os op zetten.
Ik hoor het wel of je dit soort hulp wenselijk vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
@john43 thanks! Vriendelijk aanbod. Zal even kijken hoe het gaat met de nieuwe stick maandag, hopelijk plug-and-play en klaar met al het getroubleshoot ;)

@Spierenburg De Reddit thread was ik ook tegengekomen, maar gaat over het tweede M2 slot plus zit ik dankzij eerdere Tweakers op de nieuwste bios versie :) Mocht je toevallig nog wat tegenkomen wat het zou kunnen zijn, hoor ik graag. Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 16% gewijzigd door Chryses op 13-11-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Chryses schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:21:
@john43 thanks! Vriendelijk aanbod. Zal even kijken hoe het gaat met de nieuwe stick maandag, hopelijk plug-and-play en klaar met al het getroubleshoot ;)

@Spierenburg De Reddit thread gaat over het tweede M2 slot en sowieso zit ik dankzij eerdere Tweakers op de nieuwste bios versie :) Mocht je toevallig nog wat tegenkomen wat het zou kunnen zijn, hoor ik graag. Bedankt voor het meedenken!
Koop er 1 van de qualified vendor list (QVL): https://www.msi.com/Mothe...B550-TOMAHAWK#support-hdd deze zijn al getest met het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chryses
UPDATE: HIJ WERKT :D

Omdat ik alles gelezen had wat er te lezen viel over deze M2 SSD icm dit moederbord en samen met jullie alles geprobeerd hadden wat er te proberen viel, heb ik een nieuwe besteld. Deze nieuwe Kingston A200 er vanavond ingedaan en what do you know! Hij werkte meteen ;)

Bedankt iedereen bij het helpen met mijn build :9B

Btw, nog één bonus vraag haha! Weet iemand wat er fout gaat bij het aansluiten (in een ketting) van deze vier PWM PST fans op de PUMP_FAN1 plug? Ondanks het instellen van PWM op de CPU_FAN en de pumpfan in het bios, blijven de fans op 100% draaien namelijk. Verder zijn er enkel SYSTEM_FANS beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Werkt het wel als je maar één fan aansluit op de header?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
@Uszka Thanks Uszka! Terwijl ik in het bios aan het testen was met één actieve fan zag ik naast de PWM/DC/Auto instellingen ook nog de instelling Smart Fan staan. Die even geprobeerd en het werkte direct als een zonnetje :) De cpu koeler is nog wel wat luid, maar daar valt goed mee te leven. Dus ik denk dat het topic nu officieel klaar is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john43

john43

Emmen

Fijn dat alles nu in orde is.

• Fengoria
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik vind het interessant om te lezen. maar waarom is het systeem niet goed opgestart met de XMP functie aan?

Ik ben informatie aan het op doen hoe dit werkt en wat mij te wachten staat.

Mijn bios is op dit moment de nieuwste versie en ik durf het nog niet aan om dit te activeren. Wat als het mis gaat. Wat moet ik rekening mee houden m.b.t onderdelen? Volgens ryzen is de processor getest met 3200mhz. Kan dit dan fout gaan meer 3600mhz geheugen?

Ik heb intussen wel gelezen dat de nieuwe serie van ryzen i.c.m x570 moederbord van MSI nogal wat problemen heeft m.b.t XMP functie 3600mhz. Ik denk dat ik kom het wachten tot de nieuwe bios versie beschikbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Fengoria op 17-12-2020 09:14 ]

• Chryses
Het systeem startte bij mij niet meer op omdat het BIOS nog niet geüpdatet was naar de meest recente versie. Dus als jij dat al wel hebt gedaan, en je gecheckt hebt of je RAM compatible is met het moederbord, dan zou je in principe alleen nog maar de default XMP functie van 3600mhz te activeren.

Persoonlijk heb ik geen kennis van Ryzen problemen met dat moederbord i.c.m. de 3600mhz XMP functie. Misschien is dat meer iets voor een nieuw topic, er is vast een Tweaker die er meer van weet.

Ik weet niet hoe lang het duurt voor er een nieuwe BIOS versie is, maar misschien is het verschil tussen 3200 en 3600 in de praktijk ook niet groot genoeg om een risico te nemen. Als je het wel neemt, worst case scenario je moet het BIOS resetten?
Pagina: 1