Stekkerdozen op elkaar aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YonikeVD
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Hoi, voor mijn dj setup heb ik 2 stekkerdozen op elkaar aangesloten. De eerste (aangesloten op stopcontact) kan 2500w aan. Er zit een iphone oplader, stroom voor een studio monitor op aangesloten en de andere stekkerdoos. In de andere stekkerdoos (Ook max 2500w) zit een tv stroomkabel, laptop stroomkabel, studio monitor stroomkabel en dj controller stroomkabel (ddj-1000). Ik heb gelezen dat dit nog wel eens gevaarlijk kan zijn en vraag ik me nu af of dit een probleem is. De hele setup zal naar mijn idee nog geen 1000w gebruiken als alles aanstaat maar ik wou het toch even zeker weten. Kan het ook kwaad als beide stekkerdozen een beetje hangen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee, het kan geen kwaad. Je kunt ze prima op elkaar aansluiten zolang je niet boven de 10A komt.

Zolang de kabels van de dozen nog in goede staat zijn, is het 'hangen' ook geen probleem.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
@PD2JK Hoe weet ik of het boven of onder de 10A komt als ik vragen mag? Heb niet zo goed opgelet bij natuurkunde vroeger ;p

[ Voor 3% gewijzigd door YonikeVD op 11-11-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 19-06 21:57
YonikeVD schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:23:
@PD2JK Hoe weet ik of het boven of onder de 10A komt als ik vragen mag? Heb niet zo goed opgelet bij natuurkunde vroeger ;p
Kan je berekenen, waar je zelfs wat tooltjes voor hebt, zoals deze Watts to Amps Calculator. Je weet hoeveel Watt en je weet de Voltage, meer hoef je niet te weten om de Ampere te berekenen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Elk contact voegt weerstand toe. De stekker van het blok in het stopcontact, de volgende stekker in het stekkerblok, je computerstekker weer in dat tweede stekkerblok. Op die plek wordt warmte gegenereerd, en als de aansluiting ook nog eens onder trekspanning staat door het doorhangen, loop je risico dat het contact tussen de pennen en klemmen suboptimaal is, waardoor er nóg meer weerstand optreedt, met brandrisico tot gevolg.

Zeker als je er 1000 Watt doorheen jaagt, kan de boel warm worden, smelten of zelfs vlam vatten. Ik zou één nieuw stekkerblok kopen met de juiste lengte snoer en het juiste aantal aansluitingen plus extra, en liefst niet bij de Action.

Zou toch zonde zijn als je een paar duizend euro aan elektronica in rook ziet opgaan omdat je dertig euro wilde besparen.

[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 11-11-2020 18:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 16:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die standaard stekkerdozen zijn vaak geschikt tot max 10 Ampère.

P = U * I

P = vermogen in Watt
U = spanning in Volt
I = stroom in Ampère

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YonikeVD
@CodeCaster Nee hoor, die studiospeakertjes zijn maar 50w per stuk volgens mij, denk dat het nog niet eens kortbij de 500w komt met alles aan. Ik weet alleen niet hoeveel voltage alles bij elkaar is, ik neem aan dat alles wat ik heb opgenoemd toch niet boven de 10A uit zal komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
YonikeVD schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:32:
@CodeCaster Nee hoor, die studiospeakertjes zijn maar 50w per stuk volgens mij, denk dat het nog niet eens kortbij de 500w komt met alles aan. Ik weet alleen niet hoeveel voltage alles bij elkaar is, ik neem aan dat alles wat ik heb opgenoemd toch niet boven de 10A uit zal komen?
Het Voltage uit je stopcontact is zo'n 230V ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

YonikeVD schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:32:
Dat van die speaker heb ik weggeëdit, verkeerd gelezen. Wat(t) al je apparaten bij elkaar gebruiken, weet alleen jij; lees de labels op de voedingen. Of beter nog, meet het na. Probleem is dat een meetapparaat meer kost dan een nieuw stekkerblok.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 11-11-2020 18:35 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
@Hahn Dus stel alles gebruikt samen 500W en er komt uit het stopcontact 230V zal alles maar 2,17A zijn dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
YonikeVD schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:36:
@Hahn Dus stel alles gebruikt samen 500W en er komt uit het stopcontact 230V zal alles maar 2,17A zijn dus?
Ja, maar die 500W is volgens mij een wilde gok, niet? Controleer dat dus goed, in plaats van het maar aan te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
@Hahn Ja is een wilde gok, speakers zijn max 50 per stuk, dus 100. Iphone oplader nog geen 30 volgens mij dus stel 130. Tv erbij 240W, laptopje erbij 290W en dan nog ruim 210W voor een DJ controller. Zo'n controller gebruikt volgens mij nog geen 100 dus dan denk ik dat het allemaal wel goed zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:29

Tens

let me drink about it

Labels lezen idd. Wat jij tot nu toe benoemd hebt zal de boel niet overbelasten denk ik.

Je moet er alleen rekening mee houden dat je zo denkt: Ik mag op beide 2500 W aansluiten, dan belast je de eerste dus met 5000 W.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 13:36
Plus, maximaal vermogen op 1 groep is 3600Watt. Dus die 2 stekkerdozen tot max gebruiken is een slecht idee.

Ik weet niet waar je deze setup hebt (wellicht achtertuin/schuurtje ofzo?) anders de betreffende beheerder van het pand/de ruimte navragen hoe het zit met groepen.
Als je bij wijze van spreken aan de andere kant van de ruimte de frituurpan gaan aanzetten omdat het kan.. naja dat kan dus misschien niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Fore! schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:48:
Plus, maximaal vermogen op 1 groep is 3600Watt. Dus die 2 stekkerdozen tot max gebruiken is een slecht idee.
Wat 'ie net opnoemde komt niet eens tot 900Watt totaal, dus hij zit ver van de 2500W van 1 stekkerdoos of de 3600W van 1 groep vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
@Fore! Ik weet niet hoe de groepen werken maar alles staat in ieder geval op mijn kamer. Mijn stiefvader zegt wel dat de hele bovenverdieping en zolder een groep is, wasmachine, droger enal. Heb nog nooit gehad dat alles uitviel maar het lijkt me toch sterk dat alles wat niet op de begane grond zit op een groep zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:29

Tens

let me drink about it

YonikeVD schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:59:
@Fore! Ik weet niet hoe de groepen werken maar alles staat in ieder geval op mijn kamer. Mijn stiefvader zegt wel dat de hele bovenverdieping en zolder een groep is, wasmachine, droger enal. Heb nog nooit gehad dat alles uitviel maar het lijkt me toch sterk dat alles wat niet op de begane grond zit op een groep zit?
Dat is in oudere woningen niet ongewoon.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Ik zal voor de zekerheid een nieuwe stekkerdoos halen omdat eentje erg oud en gebruikt is. Dan laat ik het gewoon voor zoals het is, een stekkerdoos in stopcontact en een stekkerdoos in stekkerdoos. Alles gebruikt samen nog geen 2.5A of 400W. Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1