Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-05-2022
Ik heb van een vriend een Yamaha RX-A730 receiver gekregen, omdat hij een andere had gekocht en de deze kuren had.
Ik ben dus gaan testen en hij start op zoals voorzien, maar vind blijkbaar geen contact(zichtbaar op het display) met de speakers. Na een 10 tal minuten vind hij ze gedurende 1 seconde, waarna alles terug weg valt. hierna worden de intervallen waarin hij de speakers niet vind steeds korter en verlengen de intervallen dat hij ze wel vindt.
Na ongeveer 30 minuten heeft hij permanente verbinding met de speakers en werkt alles normaal.

Ik heb hem al eens open gegooid om te kijken of er niets in het oog springt, gezwollen condensatoren, of schroeiplekken, maar niets te zien op het eerste zicht.

Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of kan iemand me op het juiste spoor zetten, ik heb de service manual al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 09:06
lijkt op een contact dat door warmte uitzet en dan weer contact maakt. je zou alle soldeer punten eens goed kunnen nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
Ja, had ik ook al aan gedacht, maar weet niet op welke kaart ik zou moeten zoeken, lijkt me niet gelinkt aan voeding, dus ligt het ofwel aan digitale kaart of de kaart die de versterking levert. Display kaart sluit ik ook uit, omdat alles op het display werkt.

Mijn voorkeur zou dus uit gaan naar de onderste kaart waar volgens mij de effectieve versterking gebeurt. Dit vraagt echter wel de volledige demontage van nagenoeg de hele receiver. Maar ik ben niet zeker dat de herkenning van de speakers op deze kaart gebeurt🤔.

Ik zou dus graag de rest uitsluiten voordat ik aan het uitbenen begin 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
Volledige uitbouw gedaan en Main board visueel nagekeken, geen gebarsten solderingen gevonden. Ik zou ze nog kunnen opnieuw solderen, maar dat lijkt me overkill, niet?

Ik heb wel 2 plaatsen gezien waar het board bruin ziet en waarschijnlijk ooit te warm is geworden. Op de eerste plaats hebben de weerstanden nog de correcte ohm waarde. Op de andere plaats is het rond een transistor. Dus ik weet niet of dit een aanwijzing is of dat dit gebeurt is tijdens assemblage. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPFj1Liwhfep0Qon-n_2c47A_D8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z0PBYGIhHni7p4lne5VETtpI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCkfenFeJYcoFUnNWOLUNkWr2I4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emb9RvePQR5nFXugW1RSR51H.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
Het is blijkbaar hetzelfde probleem als in 'Yamaha RX-V673, geluid komt pas na een 10-tal minuten'. De DSP chip. als ik deze verwarm met een haardroger, komt het geluid onmiddellijk.
Dit is zeer spijtig, want deze chip is niet te vervangen met mijn middelen en het probleem zit intern de chip.
Maar eens warm werkt alles, dus versterker voorverwarmen voor gebruik elimineert het half uurtje wachten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:14
Exact hetzelfde probleem met mijn Yamaha RX A1030..of gewoon dag en nacht aan laten staan..

[ Voor 29% gewijzigd door Birdy D op 28-12-2020 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DuvelN1
Ik denk dat ik toch de DSP chip ga vervangen, vond een soldeermethode op YouTube die doenbaar is volgens mij, nieuwe chip kost slechts 20€. Wacht nog op mijn bestelling flux en pasta en dan waag ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
DuvelN1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:30:
Ik denk dat ik toch de DSP chip ga vervangen, vond een soldeermethode op YouTube die doenbaar is volgens mij, nieuwe chip kost slechts 20€. Wacht nog op mijn bestelling flux en pasta en dan waag ik het
Is dat redelijk makkelijk zelf te doen? En is een DSP chip een DSP chip of zitten daar ook nog verschillen in waar je op moet letten dat je weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelN1
Ik heb gewoon hetzelfde type DSP chip besteld via Aliexpress.
Om de oude chip te verwijderen heb je een soldeerstation met hete lucht nodig en moet je proberen de rest van het bord te beschermen met aluminium folie bvb. Het soldeersel opwarmen en de chip terwijl optillen met een kleine hefboom
Procedure voor nieuwe te plaatsen is de volgende, maar vergt wel wat materiaal, vergrootglas ed en vaste hand: YouTube: How to solder the PIC32 (and other small pin IC chips!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Lukte dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelN1
Ik ben al het materiaal dat ik besteld had binnen sinds deze week, maar ben er nog niet toe gekomen. Heb nog een filmpje gevonden waar ze het makkelijk laten lijken :) en met goeie tips:
YouTube: Master Soldering: Surface Mount Fine-Pitch - Highly Recommended

Moet eerst proberen een setup te maken zodat ik het CB kan vast fixeren in de nodige posities, maar moet eerst nog plaats maken omdat mijn werktafel vol staat met CNC router, ed...
Graag zou ik eerst toch willen testen/oefenen op een ander CB alvorens aan de deze te beginnen. Net een goed slachtoffer gevonden in oude Lenco tablet van de kids, de chip is bijna even groot en omringd door componenten zoals op het echte CB. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2sWiSxEX6WesdsLEpiqn2pu9rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elpcN1nllmPbuycuHQWZZ5m6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop op dit weekend, maar hangt af van wat het vrouwtje nog wenst gedaan te krijgen dit weekend, maar zal het laten weten als het lukt!

[ Voor 26% gewijzigd door DuvelN1 op 22-01-2021 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuvelN1
Tijd gevonden, test gedaan, conclusie : soldeer van fabrikant heeft een hoog smeltpunt, had minimum 350 graden nodig om te vloeien. Ik wou ook niet te hoog gaan, dus heb ik geprobeerd om het smeltpunt naar beneden te halen door eigen soldeersel toe te voegen. Wat bleek te werken, alhoewel de temperatuur verhogen ook gewoon had geholpen volgens mij. Ander punt is dat ik meer flux nodig heb dan ik met mijn pen kan toevoegen. Hierdoor heb ik tijdens het reinigen een CB contact mee weg gereinigd 😔. Volgende poging zal dus uitgesteld worden tot mijn extra flux wordt geleverd. Toch enkele foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lViV-i9VzTq76Pah_EOjPnpFAwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHWggCl1m0oTDwBGvQlDini1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHekXtNLtgJ7ZVYaXmFtMGtQTw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aidq0hVMPbJrtMHSacdqLdzX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlqdQ4FwGexYojUjWtunvmZlqLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRNLwxegtqLk6FRqc3ZeRa43.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOwGR3gb529pUU9bM6ayi8XDCqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQNcjm6XZRbLw0ZZfOOLkO35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1FMKOnImlv1uZ_3-UONEnZ_pLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zsws20GmwtpSoSlgGIx66c1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelN1
Eindelijk tijd gevonden en de moed om eraan te beginnen, zelfs eerst nog geoefend op gelijkaardige chip verwijderen en terug plaatsen van een TV.
Maar blijkbaar is het soldeersel dat yamaha gebruikt zeer hard en moeilijk te smelten. Ik heb dus helaas ook enkele contactpunten mee uit het bord getrokken, complete fail dus!
Ik had dus beter het advies gevolgd om eerst zacht soldeersel toe te voegen om het originele aan te lengen en makkelijker los te krijgen.
Hopelijk helpt dit iemand anders, voor mijn digitale PCB is het te laat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qy3JrDkDXjtRFCEKn2ffaa3J44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcpQB2ARgyDL9Y8R0IU4nDdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Dat valt dus ook niet mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
Neen, niet echt, maar wel veel bijgeleerd. Kan er iemand nog iets doen met de wisselstukken, want buiten het digitale PCB is er nik mis mee. Anders gaat hij naar het recyclagepark vrees ik. Tenzij er een een ander bord ingeplaatst kan worden, want het origineel wordt blijkbaar niet meer gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De kunst is nu om de chip toch te plaatsen en voor de missende contacten draadbruggen te maken naar waar de sporen naar toe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@sypie dat is het enige wat nog kan ja. wel een leuke oefening ook denk ik dan :-) overige contacten netjes maken en dan een aantal bodges toepassen..

en mogelijk zijn er nog de nodige grounds bij.. die zijn minder spannend natuurlijk

[ Voor 22% gewijzigd door SMSfreakie op 16-01-2022 21:14 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Jammer dat het niet is gelukt. Wel een echt Tweaker waardige post: Zelf met de soldeerbout aan de slag en foto statusreport plaatsen op het forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelN1
Hahaha, ik hou wel van een leuke uitdaging, maar ik denk toch dat dit miniatuurwerk iets te hoog gegrepen is om die contacten te overbruggen. Moest dit het formaat van de nodes van en postzegel zijn, danzou ik nog zeggen ja, maar dit is te klein voor mijn skills. Zelfs met alle plannen ernaast.

Ik ga dus de handdoek in de ring gooien denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZw1e1kRqU41wcvE5IHTbf0xlB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f7kFUdOr6B3axFXKa9dkdxpL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@DuvelN1 je hoeft zo te zien niet zo heel veel pennen door te verbinden, een groot aantal wordt niet gebruikt. Althans als ik je laatste afbeelding goed interpreteer.
Pagina: 1